Livsfarlig lås i T5?
Livsfarlig lås i T5?
Har investert i en T5 varebil 2009.
Har lagt merke til at sentrallåsen går automatisk igjen etter ca 1 minutt og at hverken førerdøren eller passasjerdøren kan åpnes fra innsiden uten å bruke fjernkontrollen.
Dette betyr at jeg har et potensielt livsfarlig problem dersom batteriet er tomt og jeg befinner meg i bilen.
Tenker med gru på det å plutselig skulle havne i vannet i en ulykke og batteriet kortslutter!
Da kommer jeg meg ikke ut av bilen uten å knuse vinduet.
På førerdøren er det en liten rød diode som blinker når bilen er låst (når det er strøm på sentrallåsen vel og merke).
Er det noen som kjenner til denne problematikken?
Kan døren åpnes fra innsiden når batteriet på bilen er flatt?
Har lagt merke til at sentrallåsen går automatisk igjen etter ca 1 minutt og at hverken førerdøren eller passasjerdøren kan åpnes fra innsiden uten å bruke fjernkontrollen.
Dette betyr at jeg har et potensielt livsfarlig problem dersom batteriet er tomt og jeg befinner meg i bilen.
Tenker med gru på det å plutselig skulle havne i vannet i en ulykke og batteriet kortslutter!
Da kommer jeg meg ikke ut av bilen uten å knuse vinduet.
På førerdøren er det en liten rød diode som blinker når bilen er låst (når det er strøm på sentrallåsen vel og merke).
Er det noen som kjenner til denne problematikken?
Kan døren åpnes fra innsiden når batteriet på bilen er flatt?
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Re: Livsfarlig lås i T5?
Tror du har en feil i systemet. Ta deg en tur til en forhandler
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
Hva mener du er gale da?Martin Sandvik wrote:Tror du har en feil i systemet. Ta deg en tur til en forhandler
Min låser seg også automatisk etter 1 minutt, dersom døren er låst opp, men vært uten berøring etter opplåsing.
det er sånn de skal være... men låser de seg etter at døren har hvert åpnet så er det noe galt..Kall'n wrote:Hva mener du er gale da?Martin Sandvik wrote:Tror du har en feil i systemet. Ta deg en tur til en forhandler
Min låser seg også automatisk etter 1 minutt, dersom døren er låst opp, men vært uten berøring etter opplåsing.
oftest i låskassa som ikke registrerer at døren blir åpnet,,,samme funksjon som tenner taklys...
Litt vanskelig for å tro det også, men kjenner ikke VW så godt fra før.Martin Sandvik wrote:Tror du har en feil i systemet. Ta deg en tur til en forhandler
Problemet er ikke at bilen låser seg automatisk etter ca 1 minutt (hvis denne funksjonen kan slås av, og så lenge ingen glemmer nøkkelen i setet), men at hverken førerdøren eller passasjerdøren kan åpnes med håndtaket fra innsiden.
Jeg satte meg inn i bilen, låste med fjernkontrollen, og fikk ikke åpnet døra fra innsiden med håndtaket.
Jeg vil tro at det ikke er slik det skal være, men at barnesikringen kan skrus av?
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
På Tiguanen måtte jeg få omprogrammert ene nøkkelen fordi når den var i bruk låste bilen seg når jeg passerte 20km/h, fryktelig irriterende. Er jo da for å unngå ran på rødt lys i mer suspekte områder, her jeg bor har vi ikke røde lys engang.....
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
rl wrote:det er sånn de skal være... men låser de seg etter at døren har hvert åpnet så er det noe galt..
oftest i låskassa som ikke registrerer at døren blir åpnet,,,samme funksjon som tenner taklys...
Det er trolig akkurat dette som er årsak, det er ikke registrert at døra har vært åpna, og derfor låser den bilen igjen.
Har ikke problemer med interiørlys også da?
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Needforspace
- -

Du låser på en annen måte når du bruker fjernkontrollen, skal ikke kunne knuse et vindu og stikke hånda inn og åpne opp bilen.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Det er slik det skal være - men føleren i døra di er gåen (de kaller den vel for mikrobryter på møller, byttet på garanti på min bil).
Når du låser opp, så merker ikke bilen at du åpner og lukker døra og da låser den igjen. Og den røde blinkeren viser bare at døra er 'armert' som vw vel kaller det.
Og med det mener de at håndtaket på innsiden er koblet ut slik at ingen skal kunne knuse vindu og åpne døra innenfra.
Egentlig ingen dum idé med andre ord.
Trykker du to ganger på låsing så 'armeres' dørene først, mens andre gang aktivseres håndtaket på innsia - da går døra opp om du vil ut.
Når du låser opp, så merker ikke bilen at du åpner og lukker døra og da låser den igjen. Og den røde blinkeren viser bare at døra er 'armert' som vw vel kaller det.
Og med det mener de at håndtaket på innsiden er koblet ut slik at ingen skal kunne knuse vindu og åpne døra innenfra.
Trykker du to ganger på låsing så 'armeres' dørene først, mens andre gang aktivseres håndtaket på innsia - da går døra opp om du vil ut.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
riktig som blir sagt. Det sitter mikrobryter i låsekassa. Når (ikke om) den ryker, så skjønner den ikke at bilen er åpnet selv om du åpner døra fysisk. Låser du opp bilen uten å lukke opp døra, skjer samme. Det er slik de er. Og har du ikke åpna døra bør det jo heller ikke være noen innlåsningsfare. 
og det er en tjuverisikringsfunksjon i dørlåsen som gjør at du da heller ikke kan åpne innenfra når den er låst/aktivert med fjernkontroll etc.
Og, det er nettopp derfor alle med lengre fartstid i VW biler alltid har to nøkler. En alltid i lomma.
eller er det bare meg?
har sett så mange tilfeller av dette at to sett nøkler er alltid med. Uansett.
og det er en tjuverisikringsfunksjon i dørlåsen som gjør at du da heller ikke kan åpne innenfra når den er låst/aktivert med fjernkontroll etc.
Og, det er nettopp derfor alle med lengre fartstid i VW biler alltid har to nøkler. En alltid i lomma.
eller er det bare meg?
har sett så mange tilfeller av dette at to sett nøkler er alltid med. Uansett.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Har bare med meg en nøkkel. Men så har jeg ingen biler med sentrallås da..Der Postmeister wrote:eller er det bare meg?
Safelockfunksjonen og deaktivering med å låse to ganger er beskrevet i instruksjonsboka. Er det ingen som leser den?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Takk for svar!hbeyrer wrote:Det er slik det skal være - men føleren i døra di er gåen (de kaller den vel for mikrobryter på møller, byttet på garanti på min bil).
Jeg skal prøve ut og kontakte Møller Bil for å ta en sjekk på døra.
Mvh
Hans
-
Needforspace
- -

Låste bilen og gikk her i går, før guttungen kom seg ut, merka jo at det ble litt stille rundt bena og kikka ut vinduet, der satt han og vinka i, innelåst i bilen. 
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Prøvde på min bil igår. Låste dørene mens jeg satt inni bilen.
Umulig å få opp døren uten nøkkelen.. Skal det være slik?
Umulig å få opp døren uten nøkkelen.. Skal det være slik?
ja... det kalles safelock...
-
Rikskringkastingen
- -

Lås to ganger etter hverandre, så deaktiveres safelockfunksjonen. Les eventuelt i instruksjonsboka for beskrivelse av hvordan det fungerer.
Henrik Engen
Så det sto over nåRikskringkastingen wrote:Lås to ganger etter hverandre, så deaktiveres safelockfunksjonen. Les eventuelt i instruksjonsboka for beskrivelse av hvordan det fungerer.
Hender ofte at jeg låser to ganger for å være sikker på at jeg har låst
Har avogtil problemer med at venstre skyvedør ikke låser seg opp, ved et trykk på kontrollen. Må ofte gjerne trykke 2-3 ganger får den låser seg opp. Funker helt fint på alle andre dører.
det med at skyvedør ikke låser opp er som regel låsknotten som går tregt...denne kan du ta bort
og file litt av, evntuelt hullet...(knotten dras rett opp)
File av den? Hvor? Hehe.. Eller smøre den?rl wrote:det med at skyvedør ikke låser opp er som regel låsknotten som går tregt...denne kan du ta bort
ta ut knotten,, se på den... den må gjøres mindre evnt hullet større.
smøre den hjelper som regel ikke....
Takker for godt rådrl wrote:ta ut knotten,, se på den... den må gjøres mindre evnt hullet større.
Rikskringkastingen wrote:Lås to ganger etter hverandre, så deaktiveres safelockfunksjonen. Les eventuelt i instruksjonsboka for beskrivelse av hvordan det fungerer.
Vet du om dette går an å endre i Vagcom?
Kunne tenkt meg å deaktivere safelock...
-
Rikskringkastingen
- -

Det er jeg litt usikker på. Vanligvis kan man programmere inn automatisk låsing når bilen begynner å kjøre, og totrykks opplåsing. (Førerdør låses opp på første trykk, resten av bilen på andre.) Men jeg vet ikke detaljene om hva som er mulig på T5, og jeg er ikke sikker på om det er vanlig å kunne deaktivere safelock. Hvorfor vil du deaktivere den? Pleier du å låse folk inn i bilen på steder med mye skumle folk i nabolaget? Hvis det er snakk om at du selv skal overnatte i bilen, så aktiverer du vel ikke safelock hvis du låser med bryteren i førerdøra eller en av låsetappene?
Henrik Engen