er det balangse aksel på disse motorene?
vist jeg følgerr turtallet opp med gasspedalen utenom å trygge full gass.. så lager den ikke vibrasjoner. eller kansje litt..
takk for svar

Det du nevner er svingningsdemper/ reimhjul som sitter i andre enden av motoren.california wrote:Sikkert vulken på svinghjulet som har begynt å gi seg. Har det samme på min V70 med samme motor. Den har nå rullet 440.000 og nå er den begynt å sprikke....

Helt korrekt. My bad igjen. Er rette i inlegget mitt. Av og til går det litt fort i svingenevw 2,5tdi wrote:Det du nevner er svingningsdemper/ reimhjul som sitter i andre enden av motoren.california wrote:Sikkert vulken på svinghjulet som har begynt å gi seg. Har det samme på min V70 med samme motor. Den har nå rullet 440.000 og nå er den begynt å sprikke....

slurer ingentingIndian wrote:Slurer clutchen?
det er ikke noe med e dekkene. for jeg har brukt andre dekk og å samme vibrasjonen.oksnes77 wrote:Det er sikkert riktig dette som skrives om dårlig/deffekt svingningsdemper.
Men det er jo også slik at alt roterende maskineri har eit turtallsområde med større svingningskrefter (meir vibrasjon),
dette kalles på fagspråket for "kritisk turtall".
Dette turtallsområdet varierer frå maskineri til maskineri, men finnes på alt som roterer, eg er ikkje sikker på kva turtallsområde som er "kritisk turtall", på desse motorane, men det vil du merke, spesiellt om du kjører litt variert, dersom vibrasjonen varierer med turtallet på motoren så kjem vibrasjonen frå motor sida, dersom vibrasjonen varierer med hastigheten du kjører i, så kjem vibrasjonen frå gir/drivverket.
For å illustrere dette, så har eg eit eksempel, eg har tidlegare kjørt ein del Opel med framhjulstrekk frå 80 og 90 tallet, dei er veldig fintfølande på om framhjula er heilt i balanse, dersom hjula var litt i ubalanse, (<10 gram) så var det nok til å kjenne at vibrasjonen forplanta seg tilbake til rattet, dette skjedde som regel ein plass i hastigheter mellom 100-120 km/t og aldri ellers.