T4 pick up 2,4 blir ikke varm

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Torgeir13
Car: 1993 T4 Pickup og 1996 T4 Caravelle

T4 pick up 2,4 blir ikke varm

Post by Torgeir13 »

Har lest gjennom det jegh har funnet av tråder om lav temp på 2,4 og egentlig er det ikke noen problemer som minner om mitt. Min bil er en 93 2,4 d pick up med kort kabin, ei lita hytte som d burde være greit å varme opp, men det blir ikke veldig varmt, bare lunk, nåla rører seg ikke ved normal kjøring (jada, nåla virker), med tung henger og tung last på bilen får den temperatur i motbakker, men på flatmark er det det samme igjen. har egentlig levd med dette lenge, men tenkte å få gjort noe med det nå. I går sto bilen 1,5 time på tomgang i 5 minus ca, når jeg ta satte meg i bilen så var det varmt og godt, måleren sto over det nederste streket og det så ut til å være som det egentlig burde, men straks jeg begynte å kjøre så sank tempen ganske fort. Hva kan være galt her?

Har ikke sjekket termostat, men kan d være den sia motoren blir varm når bilen bakker?
Har heller ikke sjekket om spjeldene stenger, men er disse nødvendig mtp. at termostaten skal gjøre den jobben?
Det minker ikke kjølevann, har ingen lekkasjer, bilen går som ei klokke, starter lett selv i 15- 20 minus.
Om viftene starter som de skal må gudene vite, har aldri hørt og sett at de har gått, men har heller aldri hatt temp som tilsier at viftene skal starte.

Kan disse spjellene være nok til at motoren ikke får temperatur?
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Re: T4 pick up 2,4 blir ikke varm

Post by Indian »

Jeg hadde byttet termostaten først og jobbet derfra.....
Avo
-
-

Post by Avo »

Samme som min.
Var bare å bytte termostat.
Enkel og rask jobb.
Husk bare å styre unna Biltema.
Termostaten derifra ga full gjennomtrekk.
Om du vi sjekke om det er termostaten, er det jo bare å kjenne på radiatoren.
Om den blir lunken, før motoren er varm, tyder det på termostaten.
Om du sjekker med motoren i gang, så bare pass deg for viftene.
De skal jo ikke gå før det blir skikkelig varme, men litt forsiktighet er gratis...
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Torgeir13
Car: 1993 T4 Pickup og 1996 T4 Caravelle

Post by Torgeir13 »

Takk for svar :) Skal prøve å bytte thermostat så får vi se hvor det går.
fiat 450 dt
Car: t4a 2,4d 93 ,t4b 2,5 tdi 00 ,t4b 2,5 tdi 97
Phone: 48061782

Post by fiat 450 dt »

har samme syndrom på min 2,4. Gjorde et forsøk på å klemme igjen radiatorslangen med en låsetang.
Motoren ble atskillig fortere varm. Altså er termostaten def. Skal bytte termostat fortest mulig.
Post Reply