1.9TDI-afn dagbok

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

1.9TDI-afn dagbok

Post by martins.macs »

Jeg har hatt den gleden å være med på en TDI-ombygging så jeg tenkte å dele noen erfaringer og en slags liste over ting som ble gjort.

Målet med ombyggingen var å få en mer pålitelig motor som kan flytte en relativt tung T3 i oppoverbakker uten å stoppe opp alt trafikk. Altså ikke en racerbil men en grei bruks/tur-bil.  

Det finnes mange tråder, private nettsidersider og nettbutikker som beskriver arbeids-prosessen, tilbyr deler og tjenester, men jeg må si at for en amatør så var hele greia veldig forvirrende. Det finnes så mange muligheter at det er vanskelig å holde en grei oversikt over hva man skal kjøpe, hvilke deler man skal bruke osv. Med andre ord - man må bare kaste seg ut i dette for å skjønne hvordan "bamsen er satt sammen".

Jeg må si at det ble ganske mye mer jobb enn det jeg hadde forestilt meg, det tok 3 ganger mer tid enn tenkt, det ble mye prøving og mye feiling og det kostet en del kroner MEN man kan få en veldig god, pålitelig motor som gjør at en T3 blir til en mye mer hyggelig bil å kjøre.

Her er noen av de viktigste punktene å tenke på: 

1. Valg av motor.
2. Deler fra JX motor
3. Motorfester 
4. Turbo/eksos.
5. Klutsj, girkasse og starter.
6. Det elektriske systemet, pedal, instrumentpanel.

1. Valg av motor
Det finnes mange biler som har "1.9TDI" motor men ikke alle er like og passer i en T3 uten mye ekstra arbeid.

For å holdet det enklest mulig så er det lurt å se etter biler med motor på tvers og som er produsert rundt året 1998 med motor koder 1Z eller AFN.
(Passat B4, Golf 3, Sharan, Ford Galaxy)
Styr unna PD (pumpedyse) motorene som passer ikke på originale JX motorfester, er litt mer avanserte og leverer alt for mye kraft.

I vår tilfelle ble det en 1.9TDI motor med kode AFN fra en Ford Galaxy. Grunnet til at denne motoren ble valgt var at det er en 110hk motor originalt og har VNT turbo i motsetning til 1Z motor som kommer med 90hk og med "vanlig" turbo.
Problemet med 1Z motorene er at de mister kraft ved høyere turtall noe som kan bli problematisk for oss med T3 girkasser. En VNT turbo leverer kraft nesten fra bunn til topp turtall.

En annen løsning kan være at man bruker VNT turbo på 1Z motor. Med nye dyser, N75 trykkmåler og omprogrammert hjerne oppnår mann det samme. Her er litt mer lesestoff om tema: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ?p=5394164

2. Deler fra JX/AAZ-motor.
Begge motorfester, oljepumpe, bunnpanne, deler av eksos og noen små dingser som jeg har glemt sikkert.  

3. Motorfester.
Selv om 1.6td og 1.9tdi motorene er nesten like i sin kostroksjon så får man problemer med TDI turboen som kommer i vei til en av de originale motorfestene. Det finnes en del muligheter å løse dette problemet. En mulighet er å lage nye motorfester. Disse kan man faktisk få kjøpt fra forskjellige produsenter men ingen av de ser særlig overbevisende ut. De ser veldig uoriginalt ut og koster ganske mye peng. Men det finnes en løsning hvor man kan faktisk bruke de originale jx motorfestene. 

Trikset er å bruke eksosmanifold fra 1.9TD (AAZ) motor. Her må det lages en adapter plate mellom manifolden og turboen. Kan sikker også kjøpes på nettet. Fordelen er jo at alt ser originalt ut og originale motorfester er en ting som BT liker når det er snakk om godkjenning.

På høyre side må man fjerne litt på servo feste, men det er snakk om er par mm.

Dessverre dynamoen stikker litt lengre opp og derfor topplokket må modifiseres litt.

4. Turbo
Turboen må snus og det må lages ny slange til oljeretur. Ikke noe avansert.
Når det gjelder eksos så her er det en del improviserings muligheter men ikke noe vanskelig. Ganske rett fram og mye av de originale delene kan gjengbrukes.

5. Klutsj, starter og girkasse 
Her brukes det TDI svinghjul, wbx 2,1 DJ 228mm trykkplate og VR6 klutsj. Svingjulet må dreies litt om for at T3 starter skal passe. Her kan alt kjøpes nytt: http://www.vw-winkler.de/Kupplung-verst ... ungscheibe

//Edit 29.08.13//
Klutsjen var veldig hakkete så wbx trykkplate ble byttet til VR6 trykkplate. For å gjøre dette må sentralaksen på girkasse byttes. Kan kjøpes her: VW-Winkler.. Nå består klutsjen av TDI svinghjul, VR6 trykkplate og VR6 klutsj. Fungerer veldig bra!

Girkasse helst fra 2,1 bensin (AAP) og sentral-aksel fra diesel kasse (f.eks 3H). Det må lages også en ny beskyttelses plate mellom girkasse og motor.

6. Det elektriske
Det elektriske er absolutt det viktigste for at en TDI motor skal fungere riktig og levere noe mer kraft enn en vanlig TD motor.
En mulighet er å sette over hele det elektriske systemet men det finnes mye dingser som man egentlig kan fint omgå men samtidig få alle godene fra TDI. Tanken er å holde systemet så enkelt som mulig. 

Motor styring består av: 

- turtall giver
- elektrisk pumpe
- styringsenhet med innebygget trykk-sensor
- luft temperatur giver
- elektrisk gaspedal
- N75 for å regulere turbo-trykk. 

ERG og LMM er tatt vekk. 

Når det gjelder gaspedalet så finnes det en del muligheter her. Vi valgte å bruke originalpedal fra Ford Galaxy. Dette var ikke en god ide. Det er vanskelig å finne god plassering. Jeg tror at pedalen fra Golf 4 skal fungere bedre. En annen mulighet er å bruke systemet fra T4. Hvis jeg ikke tar helt feil så sitter selve potensimetre til T4 i motorrommet og det går en mekanisk-vire til pedalen. På denne måten kan man beholde T3 gaspedal.  

Når det gjelder instrumentpanel så har jeg ikke funnet den optimale løsningen. Det beste er kanskje å bruke OBDII ettermarkeds kjøre-computer. Kan kjøpes på ikkeTema for 1000kr.

Ettertanker
Nå er det tilbakelagt rundt 1000 mil. Filingen er god. Det er ikke noe tvil at denne motoren er den rette. Går veldig bra og kan ikke huske at jeg har noen gang savnet motorkrefter i oppoverbakker. Forbruket har ligget sånn ca. 7,5 - 8L/100km blandet kjøring.

Problemer så langt:

Klutsjen har blitt veldig hakkete ved oppstart. Ikke noe fysiske tegn til slitasje eller noe annet. Mistanker faller på litt dårlig uoriginal trykkplate.

En annen ting er ventil-tikking på kaldt motor. Det er flere som har lagt merke til at TDI motorene i T3 har problemer med ventilene. Dette er sikker på grunn av at motoren ligger så skeivt i T3.
Last edited by martins.macs on 13 Mar 2014, 21:02, edited 3 times in total.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: 1.9TDI diary

Post by narle »

Hei.Det er et par ting som jeg har gjort annerledes enn deg.TDI svinghjul,wbx lamellplate 228mm og golf/seat TDI trykkplate har jeg brukt.Ved å dreie av svinghjul på bakside så det ligner JX slipper man å lage et deksel der.Det orginale passer.Girkasseakslingen fra bensin kan bare kappes av litt så slipper man å bytte den også.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Travelle
-
-

Post by Travelle »

Takk for et veldig informativt innlegg Martins :D Dette er svært nyttig for meg som skal til å sette inn en samme type (afn fra Passat) motor i min.

Angående gasspedal så har jeg kjøpt inn en fra Golf4 til mitt prosjekt, men det ser ikke helt enkelt ut å plassere den heller. Kommer nok tilbake til dette i prosjekttråden min etterhvert...

Håper du kan forklare enda litt mer detaljert om det elektriske, hva som trengs og ikke osv... Er nok denne delen jeg er mest bekymret for... :?

.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

narle wrote:Hei.Det er et par ting som jeg har gjort annerledes enn deg.TDI svinghjul,wbx lamellplate 228mm og golf/seat TDI trykkplate har jeg brukt.Ved å dreie av svinghjul på bakside så det ligner JX slipper man å lage et deksel der.Det orginale passer.Girkasseakslingen fra bensin kan bare kappes av litt så slipper man å bytte den også.
Hm, det var lurt å dreie svinghjul på baksiden for å beholde original deksel. Jeg prøvde å lage min egen deksel versjon men det ble bare stygt.

Hva gjør du med oljepinne?

Travelle wrote:Takk for et veldig informativt innlegg Martins :D Dette er svært nyttig for meg som skal til å sette inn en samme type (afn fra Passat) motor i min.

Angående gasspedal så har jeg kjøpt inn en fra Golf4 til mitt prosjekt, men det ser ikke helt enkelt ut å plassere den heller. Kommer nok tilbake til dette i prosjekttråden min etterhvert...

Håper du kan forklare enda litt mer detaljert om det elektriske, hva som trengs og ikke osv... Er nok denne delen jeg er mest bekymret for... :? .
Det er sikkert mange måter og gjøre dette på. Jeg tror det enkleste er å begynne så ser man hva må gjøres.

Jeg tror jeg hadde sjekket om man kan bruke vw T4 system. Beholde T3 gasspedal og ha potensimeter i motorrommet.

Når det gjelder det elektriske så kan jeg ganske lite akkurat om denne biten. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å sende TDI-originalnette til HA-prosjekt (Tysk firma) og få de til å bygge om hele systemet sånn at den passer i T3. Dette koster rundt 400eur + litt venting (en måned tror jeg).

Så jeg begynte å leke med tanken å gjøre denne jobben selv. Jeg sjekket litt rundt på et utenlandskforum om noen hadde el-skjema til TDI motorer og helt tilfeldigvis kom jeg i kontakt med en bil-elektriker som hadde gjort noe lignende på sin egen bil. Han hevdet at han kan gjøre hele jobben og at han kan optimere og forenkle systemet. Jeg må si at jeg hadde ganske lite tro på det han sa men jeg tenkte - ah, la oss prøve. Så jeg leverte en stor boks med alle ledninger til ham. Han kyttet vekk ca 90% av alle ledningene og omprogrammerte styringenheten. Dette er det viktigste for at motoren skal fungere riktig og man skal ikke slite med feilmeldinger etter ombygningen. Etter et par dager var han ferdig og begynte å installere alt på bilen. Han begynte tidlig på morgen og sent på kvelden kunne vi testkjøre. Etter jeg hadde kjørt i et par dager tok han en finjustering. Koblet bilen til PC,en sin og med et par tastetrykk endret turtallet og finjusterte motoren. Ganske fascinerende, man ser alle parametrene på skjerm. Jeg må innrømme at for meg virket dette som en ren Saint-fiction. Så lang har systemet virket uten noen som helst problemer.
Martins
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Oljepinnerøret fra JX passer ikke direkte.Røret er tynnere.Jeg tar TDI røret ut av blokka og kapper av dette helt nede der hvor røret går inn i blokka ,på oversiden av den kragen der.Så borer jeg forsiktig opp røret innvendig til samme mål som JX-røret og da har du en foring som gjør at det blir tett.Imidlertid så blir anvisningen av olje mengde feil,dette korrigerer jeg ved å kappe av røret litt på lengde.Har da først fylt på riktig mengde olje på motor så jeg vet hvor mye som skal kappes vekk.Jeg kapper av røret helt øverst der hvor peilepinnen går inn,innenfor plastikken.Du kan selvfølgelig bare lage ett nytt merke på peilepinnen også.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Det med oljerøret gjelder vel på 2E motoren og, eller finnes det forskjellige?
På PG passte det direkte fra JX.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

En liten status-oppdatering etter nye 1000+ mil. Til sammen litt over 2000mil siden motorbytte.

Så langt har alt gått fint. Ingen store tekniske problemer. Motoren starter hver gang og fungerer fint. I høst byttet jeg vann-og servopumpe men det var ikke noe overraskelse. Vanlig slitasje.

Kjøreopplevelsen har vært veldig bra. Super fornøyd med krafta som motoren leverer.

Forbruket (blandet kjøring) ligger på ca. 0,8L. Litt mer enn jeg hadde tenkt men det er jo en tung bil å dra så ikke noe grunn til å være misfornøyd. Oljeforbruket - nesten ingenting. Det er noen små dråpe-lekasjer rundt turboen og bunnpanne.

En litt problematisk ting har vært arbeidstemperatur på motoren. Jeg får maks 40-50 grader og ja, jeg har byttet termostatt (2 stk!). Løsningen min ble Eber-varmer :)

Også har ikke klutsj-problemet blitt fikset. Det er en del ubehagelig risting/vibrasjon ved oppstart når man slipper klutsjen. Jeg mistanker at det er noe defekt med trykkplaten. Planen er å bytte helt til TDI klutsj.

En annen sak er girkasse.. For det første så er girene alt for "korte" og det blir ganske høye turtall. Det går fint opp til 80km/h men når man kommer opp på motorvei så blir det litt problematisk. En annen ting er motorkraft (TDI dreiemoment) i kombinasjon med de gamle, nedslitte girkassene som har gått ganske mange mil allerede.

Det finnes sikkert mange muligheter men det er ikke så mange som fungerer like godt, synes jeg. Som mest optimale ser jeg to varianter - 1. fikse T3 original kassen eller 2. - gå for Subaru kasse og bygge om med deler fra Subarugears.com. Klart en Subarukasse hadde vært best men dette blir veldig uorginalt og sikkert helt umulig å få godkjent. Ikke akkurat billig heller. Så det mest realistiske er å fikse og oppgradere originalkassen. Det er flere som selger differensial som gir 4,14 i "final drive" Dette kan løse problemer med alt for høye turtall.

Nå har jeg sendt en AAP kasse til verkstedet og hvis den er ikke alt for utslitt så skal ny differensial (29:7) installeres. Blir spennende å se om det skal bli noe bedre.

Så mitt tips til de som planlegger å bygge om til TDI er å ikke tenke bare motor men også girkasse. Spesielt hvis det blir mye kjøring på motorveier.

:)
Martins
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

1.9TDI diary

Post by subwoofer »

Med TDI kan det kanskje være en ide å ta med 4.giret fra en ABH-kasse som 5. gir mens du er i gang? 0,77 på femte istedenfor 0,82 skader vel heller ikke, da er utvekslinga passende for TDI.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

subwoofer wrote:Med TDI kan det kanskje være en ide å ta med 4.giret fra en ABH-kasse som 5. gir mens du er i gang? 0,77 på femte istedenfor 0,82 skader vel heller ikke, da er utvekslinga passende for TDI.
Hmm, ja, faktisk. VW-Winkler som selger differensalen anbefaler at man skifter også 4. og 5. gir så det hadde vært perfekt.

Jeg har ikke ABH kasse men jeg har en ganske lite kjørt DX kasse som også har 0,77 på femtegir (i følge tabellenfra brick-yard). Final drive på den DX kassen er 5,43 men hvis jeg bytter differensalen så får jeg 4.14 i sluttutvekslinga. Og hvis den kassen er i god stand som jeg tror så er det kanskje bare å skifte differensalen :)

Takk for tipset, Joachim!
Martins
subwoofer
-
-

1.9TDI diary

Post by subwoofer »

Du må nok bygge på AAPen, for pinjongakselen går ikke om hverandre på 4 og 5-trinns.
Joachim

martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

subwoofer wrote:Du må nok bygge på AAPen, for pinjongakselen går ikke om hverandre på 4 og 5-trinns.
Hmm, jeg tror den DX kassen skal være en femtrinnskasse. Eller har jeg misforstått kanskje :roll:
Martins
subwoofer
-
-

1.9TDI diary

Post by subwoofer »

Kan godt være jeg som husker feil, trodde DX var firetrinns. Hvis brickyard eller erfaring sier det er en femtrinns skal jeg ikke krangle på det!
Joachim

martins.macs
-
-

Re: 1.9TDI dagbok

Post by martins.macs »

Da er girkasse fix i gang. Det kom en hyggelig pakke fra Bernd-Jaeger. En 29:7 differensial og SA oljeplater.

Image

Planen er å bruke en DX femtrinnskasse som base og bytte ut differensialen + utslitte deler. Originalt er final drive på 5.43. Med den nye differensialen skal det bli 4.14 (forhåpentlegvis)

Han som skal overhalde kassen mente at det var bare burtkasta penger :?

I samme slengen skal klutsjen byttes og da skal det brukes ny sentralaksel fra vw-vinkel. Da får man bruke hele TDI klutsjen.

Planen er å få kassa ferdig til slutten av mai.
Martins
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Vi gjerne ha noen bider av hvordan de oljeplatene monteres, klarer ikke å finne noen beskrivelse av det på nettet.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Tur-Bo wrote:Vi gjerne ha noen bider av hvordan de oljeplatene monteres, klarer ikke å finne noen beskrivelse av det på nettet.
Jeg fikk en lang instroksjon (flere a4 sider) fra Bernd Jaeger. Den er kun på tysk og med ganske dårlige bilder. Kan ta en kopi av den og sende deg.

Men jeg skal også be girkasse reparatøren å ta noen bilder når han skal montere oljeplatene.
Martins
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

martins.macs wrote:
Tur-Bo wrote:Vi gjerne ha noen bider av hvordan de oljeplatene monteres, klarer ikke å finne noen beskrivelse av det på nettet.
Jeg fikk en lang instroksjon (flere a4 sider) fra Bernd Jaeger. Den er kun på tysk og med ganske dårlige bilder. Kan ta en kopi av den og sende deg.

Men jeg skal også be girkasse reparatøren å ta noen bilder når han skal montere oljeplatene.
Det hadde vært glimrende, fulgte ikke med noe som helst fra Notter. :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Allan
-
-
Phone: 45811684

Post by Allan »

Disse bildene har hjulpet meg mye
Egentlig veldig enkelt

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

I morges snakket jeg med han som overhaler girkassen min og han anbefalte faktisk å ikke bruke SA-oljeplater. :shock:

Han var veldig bestemt og mente at de har ingen effekt og at det kan bli bare mer skade på flere tannhjul hvis noe går i stykker i girkassen. Han har bygget en del kasser så jeg antar at han vet hva han snakker om.

Jeg er jo ingen ekspert på girkasser så jeg har veldig få argumenter for å bruke de SA-oljeplatene. Det eneste er - "Alle gjør det"... men det er jo ikke det sterkeste argumentet..

Hmm.. noe som har gode argumenter for at de oljeplatene må brukes og at de har faktisk noe reell effekt?

:roll:
Martins
subwoofer
-
-

1.9TDI dagbok

Post by subwoofer »

At de ble levert som standard i girkassene på bilene med Audi-femmer skulle da være et argument?
Joachim

martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

subwoofer wrote:At de ble levert som standard i girkassene på bilene med Audi-femmer skulle da være et argument?
Ja, men hadde det noe effekt? Hold de SA girkassene mye lengre en de uten oljeplater?
Martins
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Girolja i et åpent gir som jeg en gang så på oppførte seg litt anderledes enn jeg hadd tenkt. Olja fulgte girdrevene rundt uten å sprute /slippe fra drevene. Olja oppførte seg mer som en litt tynn deig som blir elta eller noe som går gjennom en kvern. Når jeg ser disse SA-platene så ser det ut for meg at de skal bryte olje strømmen rundt drevene slik at olja spruter og utnytter større deler av girkassens overflate(den øvre) for kjøling. Men dette er jo bare en teori da... 8)
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

T3 kassene har dårlig med smøring på 2ndre o 4de gir.. disse platene bryter strømmen og spruter tilbake på rette drev før olja faller tilbake i bunnen..
og vi vet jo av erfaring at det er 2 og 4de gir som tar kvelden..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
subwoofer
-
-

1.9TDI dagbok

Post by subwoofer »

Når det gjelder rettferdiggjøring. Bilprodusentene har alltid vært kostnadsbevisste, og ekstra deler man ikke kan kreve penger av kunden for blir bare satt inn i produksjonen hvis det er strengt nødvendig. EOD, platene ble ikke montert i SA-kassene for moro skyld.
Joachim

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

hva kom pinjongen og diffdrevet på? vurderer samme selv..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Allan
-
-
Phone: 45811684

Post by Allan »

martins.macs wrote: Dessverre dynamoen stikker litt lengre opp og derfor topplokket må modifiseres litt.
Image

Image

Jeg lurte litt på ,hvorfor jeg ikke fikk det problemet med dynamoen?
Er det flere forskjeller på langs og tvers monterte afn motorer enn bare høyre motorfeste hull.

Når jeg har plassert bunnpanna i vater, kom blokka litt skrått bakover og da passet lokket på.
Jeg har motor fra passat med langs plassert motor

Når man ser ovenfra så ser man at motor heller bakover, mens bunnpanna er i vater og kan tømmes for olje.
Hvis jeg hadde løftet motoren høyere opp, ville bunnpanna helle framover og da ville jeg ikke kunnet tømt den for olje.

Image
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Post Reply