Det kommer en ulyd fra bilen mellom omdreininger. Lyden forsvinner når jeg setter bilen i D men markerer seg i N og P, mest på P.
Hør lyden her: http://www.indian.no/vw/lyd.wma
Lyden på bilen min er noe svakere enn på filen.
Tror du kan lade børsa! Har akkurat samme lyd i min bil, "ekspertene" antyder at det er slark i et strekt registerkjede, samt at lager i strammehjul er gåent. Jeg har kjørt ca 75' km med min med denne lyden, bilen har totalt gått 255' km.
Kan ikke si at det blir verre. Hvis kjede blir for slakt er det fare for at den hopper over, og da er vel hel... ute.
Ha skjønt at å skifte kjede er en større operasjon, koster flesk vil je anta.
Jeg var innom Møller og så på tegningen til bilen. Det finnes i tillegg en hydraulisk strammer. Denne strammeren sitter bak motoren og kan byttes uten å demontere noe.
Ellers håper jeg at den øvre glideskinne er brukket og har bestilt en. 143 kroner. Denne kan byttes uten alt for mye demontering.
Kun ventildeksel, coil og øverste deksel på siden av motoren.
Ventildeksel pakningen koster 1223 kroner men da følger det med en ny ventildeksel.
Undersøkt noe mer om motoren. Det finnes 2 stykk kjeder i motoren. Den nederste har fjærbelastet glidestrammer.
Den øverste kjeden har en glideskinne og en 2-delt glidestrammer som aktivisert av oljetrykk.
Både glideskinnne og den pumpedalen kan byttes uten å ta av girkassen. Pumpedelen kan byttes uten noen form for demontering. Den øverste skinne som har en lei tendens til å dele seg i 2 kan byttes ganske lett.
Hvor langt er motoren gått? Det første du sjekker er den hydrauliske strammeren. 550 kroner hos Møller og 250 SEK over grensen hos Nilsson Bil. Lett å bytte og tar noen minutter.
Min var så slitt at den strammet ikke i det hele tatt. Stempelet satt fast pga slitegrader.
Bytt strammeren før kjeden hopper over et tann. Ca 30,000 kroner koster det å fikse hos Møller.
Nilsson Bil ligger i Skee. Kjør E6 forbi avkjøringen til Strömstad og ta til venstre ved Statoil stasjonen. Så første venstre og noen hundre meter og forretningen ligger på høyre side.
Bruk en 27 mm nøkkel og skru av strammeren. Tar 2 minutter med kald motor. Det ble modell skift 1996/97 da de gikk fra duplex til simplex kjede. Hvis bilen din ikke er fra 1998 modell og oppover, kan du ta ut strammeren for å se etter bokstav A eller B.
Ikke dreie rundt motoren mens strammeren er ut.
Har du automat?
Mars 1997 tyder på simplex kjede.
Ingen paknig å erstate. Du trenger bare en tube med paknings stoff. HUSK!!! Like ved strammeren mellom motorblokka og dekslet sitter det en liten O-ring, ca 3 mmm som må være på plass ved montering av dekslet.
Ser at du bor ikke så langt fra meg og jeg kan prøve å ta en diagnose før du skrur løs. Kan også sjekke strammeren for deg og jeg har en ny ekstra strammer i bilen for simplex kjede.
Feilen din kan også være medbringer plata, 6400 kroner hos Møller ferdig montert.
Last edited by Indian on 08 Aug 2009, 10:52, edited 1 time in total.
Velkommen ettter, Jeg fikk bytta mitt kjede mot ca 6- 7000 lapper med deler. Men da måtte jeg ta ut motoren og frakte den til verkstedet selv, møller ga en pris på 27000 laken, det fristet ikke noe spesielt.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
har haft den ulyd,skiftet øverste stammer og kørte 15000km,,,,og hovsa,fuldt stop,kæde hoppet, 2 strammere defekte, ødelagte ventiler +diverse.
skiftet alt af dele til 2 kæder,komplet kobling(incl. hydr. trykfot),stempelringe,div. pakninger,tændrør og hydr. løftere.
i norge ca.25000 hos VW
i tyskland 11325 norske kroner
ps. er der nogen der vil handle i norge,så værsgo...
dansken,vr6 98 med mange små feil...
men finder ikke andre biler som caravelle
2010 caddy maxi life 4-motion
1998 caravelle vr6 manuel gear
Hei.
Kaster meg inn i denne gamle diskusjonen i håp om en eller annen form for hjelp:) .
Begynner å bli rimelig desperat. Har også hatt denne lyden i bilen og satt den på verksted for bytte av alt. Fikk bilen tilbake etter uendelig lang, men lyden var iallefall borte. Men den kom tilbake etter noen mnd kjøring. Verkstedet påstår at den lyden skal være der, men andre verksteder jeg har pratet med og NAF mener det motsatte. De sier at bilen ikke burde brukes, mens verkstedet jeg brukte sier bare tut og kjør. Men etter mye styr med verkstede jeg brukte, tok de til slutt inn bilen for sjekk. Da viste det seg at det ene strammehjulet var mistenkelig slitt (etter noen mnd). De byttet BARE strammehjulet og ikke noe annet og mente lyden var blitt mindre tydelig. Det har den ikke. Hva gjør jeg nå??? De vil jo ikke gjøre noe mer med bilen og ikke finne ut hvorfor strammeren ble så fort slitt. må jo være en grunn til dette???
han mener del nr13 eller nr15 er veld litt galt og kale den et stramehjul
etter som jeg har forståt på happy er det kun det øvre kjedet med stramere som er blit byttet
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det