Boost pressures

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Magnum
Car: t5 2009

Boost pressures

Post by Magnum »

Sliter litt med bilen min om dagen. 08/09 1.9 tdi
Kjennes ut som det er dårlig drag i den, og flere ganger daglig går den i nødmodus. Får op feilkode på boost pressures. Hva kan dette være?
Wastegate?
Pickupman
-
-

Re: Boost pressures

Post by Pickupman »

Magnum wrote:Sliter litt med bilen min om dagen. 08/09 1.9 tdi
Kjennes ut som det er dårlig drag i den, og flere ganger daglig går den i nødmodus. Får op feilkode på boost pressures. Hva kan dette være?
Wastegate?
Det kan være dette:
På turboen er det variabel turbogeometri. Dette styres av ei lita vacuumdåse som står på turboen, med et lite stag imellom turbo og dåse. Hvis bilen er daukjørt (eller chippet) kan dette kokse igjen. Uten vacuum står dette i åpen stilling for å raskt bygge opp trykk ved økning av turtallet. Derfor kokser det fast i åpen stilling. Når du da gir gass og dette ikke beveger seg, går motoren i nødmodus for å forhindre for mye overtrykk. Man kan prøve å jukke på staget mellom dåse og turbo for å få bevegelse i det igjen. Er det stivnet helt må turbo overhales eller byttes. Finnes endel på youtube om dette.

http://www.youtube.com/watch?v=_1X9ha5UW4I

http://www.youtube.com/watch?v=th4CGju4 ... creen&NR=1

Har opplevd dette på både 1.9 og 2.5 tdi
Mvh Pickupman
Magnum

Post by Magnum »

Wastegaten sitter ikke fast.
Så trur dette er noe med det elektriske å gjøre..
Noen som har noen andre tips?
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Om den er chippa, powerboks eller på annen måte optimalisert kan du får for høyt trykk og den kutter.

Om man bremser under pådrag vil vel også turbo kutte.
Det kan være mange årsaker.

Forutsetter alltid at folk har bilene sine på merkeverksted og følger vanlige oppsatte servicer.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Tom Bringsvor wrote:Om den er chippa, powerboks eller på annen måte optimalisert kan du får for høyt trykk og den kutter.

Forutsetter alltid at folk har bilene sine på merkeverksted og følger vanlige oppsatte servicer.
Hvorfor er det viktig at folk absolutt skal levere bilene sine på merkeverksted?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Boost pressures

Post by Neergård »

Kall'n wrote:
Tom Bringsvor wrote:Om den er chippa, powerboks eller på annen måte optimalisert kan du får for høyt trykk og den kutter.

Hvorfor er det viktig at folk absolutt skal levere bilene sine på merkeverksted?
Det er nå engang slik at den aller største samling av kompetanse på en VW finnes hos et verksted som har tilgang på den mest oppdaterte litteratur som kommer fra VW.
I tillegg finnes spesialverktøy som foreskrevet fra fabrikken.
At det finnes enkelte verksted som har mekanikere som ikke helt treffer spikeren på hodet hver gang, er vel ikke noe mer typisk hos merkeverksted enn hos alle frittstående verksted.
Vi har forresten mottatt en del telefoner fra frittstående (og for så vidt andre kjedetilknytta) verksted som har kjørt seg fast på våre merker. Har også fått inn biler hvor de frittstående har gjort vondt verre, ganske enkelt fordi de mangler litteratur og kunnskap på VW.

Vi nekter å ta annet enn helt basis oppdrag på andre biler. Vi kan skifte bremser, ta oljeskiftservice o.l.
For annet henviser vi til det respektive merkeverksted.
Hvem kan være ekspert på alle biler?
Er ikke uten grunn at det finnes så utrolig mange røverhistorier fra alle frittstående verksted. Spesielt fra "grøftekanten auto".
Satt på spissen; Hadde du følt deg trygg hos en ørespesialist om du skulle fått undersøkt kronjuvelene innvendig?
Last edited by Neergård on 23 Apr 2013, 22:43, edited 1 time in total.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Magnum

Post by Magnum »

Den har ikke powerbox eller lignende. Og jeg har IKKE for høyt turbo trykk..,heller aalt for lavt :p Går dårligere enn den skal
Neergård
-
-

Boost pressures

Post by Neergård »

Magnum wrote:Den har ikke powerbox eller lignende. Og jeg har IKKE for høyt turbo trykk..,heller aalt for lavt :p Går dårligere enn den skal
For lavt vil også kunne gi slike problemer om jeg husker korrekt...
Dog er det ikke sikkert turbotrykket er for lavt fordi om den går dårlig. Er mange mulige årsaker.
Frode Neergård

Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Neergård wrote:
Kall'n wrote:

Det er nå engang slik at den aller største samling av kompetanse på en VW finnes hos et verksted som har tilgang på den mest oppdaterte litteratur som kommer fra VW.
I tillegg finnes spesialverktøy som foreskrevet fra fabrikken.
At det finnes enkelte verksted som har mekanikere som ikke helt treffer spikeren på hodet hver gang, er vel ikke noe mer typisk hos merkeverksted enn hos alle frittstående verksted.
Vi har forresten mottatt en del telefoner fra frittstående (og for så vidt andre kjedetilknytta) verksted som har kjørt seg fast på våre merker. Har også fått inn biler hvor de frittstående har gjort vondt verre, ganske enkelt fordi de mangler litteratur og kunnskap på VW.

Vi nekter å ta annet enn helt basis oppdrag på andre biler. Vi kan skifte bremser, ta oljeskiftservice o.l.
For annet henviser vi til det respektive merkeverksted.
Hvem kan være ekspert på alle biler?
Er ikke uten grunn at det finnes så utrolig mange røverhistorier fra alle frittstående verksted. Spesielt fra "grøftekanten auto".
Satt på spissen; Hadde du følt deg trygg hos en ørespesialist om du skulle fått undersøkt kronjuvelene innvendig?
Dette var et svar jeg likte som jeg støtter fult ut.
Det jeg egentlig mener er at dette forumet er best om folk med biler gjør det som er best for bilen og ikke lommeboka.
Har man ikke råd til å ta service på merkeverksted har man ikke råd å ha den bilen man har.
Gi bilen den service den fortjener.
Dette har også noe med prioriteringer av sin pengesekk å gjøre.
Har alltid service på merkeverksted, har aldri hatt driftstans eller problemer etter service, hvorfor skal jeg lete etter noe som er billigere, hva pokker får jeg da.
Jeg blir svett når kjente spesialistbilverksteder som "kan alle merker" sier de gjør det samme som på merkeverksted bare billiger

Avsporing men sånn ere.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Jeg er ikke helt enig med dere. Skjønner hva dere vil frem til.

Hvorfor skal jeg betale f.eks 5000 kr hos Møller for å skifte støtdemperne f.eks?
Hvorfor skal jeg betale mange tusen mer for å ta service? Det blir byttet div. filtre og olje. Mye av service er også å "kontrollere" ting, dvs se over. Jeg stoler på at en oppegående mekaniker hos et annet verksted faktisk klarer å skifte dempere, filtre, olje og bruke øynene generelt!

Når jeg som IKKE er mekaniker klarer dette fint selv, tror jeg en som er utdannet klarer det samme.

Selvfølgelig finnes det mye lugubre greier rundtom, men de aller fleste er med i forskjellige kjeder nå. Det finnes også garanti på arbeidet, så er ikke bekymret overhodet med å levere bilen et annet sted.
Neergård
-
-

Boost pressures

Post by Neergård »

Kall'n wrote:Jeg er ikke helt enig med dere. Skjønner hva dere vil frem til.

Hvorfor skal jeg betale f.eks 5000 kr hos Møller for å skifte støtdemperne f.eks?
Hvorfor skal jeg betale mange tusen mer for å ta service? Det blir byttet div. filtre og olje. Mye av service er også å "kontrollere" ting, dvs se over. Jeg stoler på at en oppegående mekaniker hos et annet verksted faktisk klarer å skifte dempere, filtre, olje og bruke øynene generelt!

Når jeg som IKKE er mekaniker klarer dette fint selv, tror jeg en som er utdannet klarer det samme.

Selvfølgelig finnes det mye lugubre greier rundtom, men de aller fleste er med i forskjellige kjeder nå. Det finnes også garanti på arbeidet, så er ikke bekymret overhodet med å levere bilen et annet sted.
Har du sjekka prisene og sett at det faktisk er dyrere originalt? Jeg har sjekka litt og ser at det like gjerne er dyrere på enkelte frittstående og noen andre "frie" kjeder...
Og det som er helt sikkert er at når man tar kun service så får man i enkelte situasjoner svi på pungen for å ta en tilsynelatende enklere evt billigere løsning.
Helt konkret vet jeg en som måtte skifte styringsenhet til 14000 pga manglende "smådetaljer" som fjerning av løv fra vannkassen hos frittstående verksted.
Frode Neergård

quatro84
Car: T5 Transporter

Post by quatro84 »

Hei! mulig vi har samme problem? min går og i nødmodus. (får ikke noe indikator opp i display at den går i nødmodus)
men alle kreftene forsvinner.

jeg får denne feilmeldingen. etter den er slettet kan jeg kjøre en god stund til...
Image
cato®
-
-
Car: T5 2010
Phone: 90175963

Post by cato® »

Hadde tilsvarede problem på en -06, der Møller byttet turbo 2 ganger uten at det ble bedre. fant ut selv tilslutt at plastrøret til bremskraft forsterker hadde sprekk/ lekkasje. Da dette ble tettet, så gikk bilen mye bedre og har ikke gått i nødmodus siden.
Last edited by cato® on 01 May 2013, 10:46, edited 1 time in total.
Montøren
-
-

Post by Montøren »

cato® wrote:Hadde tilsvarede problem på en -06, der Møller byttet torbo 2 ganger uten at det ble bedre. fant ut selv tilslutt at plastrøret til bremskraft forsterker hadde sprekk/ lekkasje. Da dett ble tettet, så gikk bien mye berde og har ikke gått i nødmodus siden.
Jeg er selv blant de som foretrekker merkeverksted, men slike historier gjør at jeg forstår de som tviler....
KG kjøtt og diesel
Car: T5 7h, 2009
Phone: 95186984

Post by KG kjøtt og diesel »

Hei Magnum
Jeg opplevde det samme på min 2,5/174 hk, i vinter. Dette pga. lekasje/deffekt pakning mellom egr uttak(rør/flens) og eksosmanifold, og deffekt pakning eksosmanifold/topplokk.
Kjøpte pakninger fra England ca 400,- nok, og gjorde jobben selv. :D
Fikk beskjed fra merkeverksted om turbo bytte :x
OBS!!!!
Det er en fare for att eksosmanifold boltene kan knekke.
KG
Post Reply