Orange -87 westy m/ høytak. Nå: frankenpumpa er i drift

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
AndreasE
-
-
Car: T3 westfalia -87

Re: Orange -87 westy med aaz: to brødres turbil.

Post by AndreasE »

Da har vi komet langt på ferieturen og bilen har gått som en drøm. Eneste var at vi nesten hadde brann under baksetet, hehe. en hjulkjetting som hadde klart å skape kortslutning mellom ledningene som går inn til den orginale batteriladeren som er montert under baksetet.
Laderen er koblet ut nå. Er det denne som orginalt steller med strømfordeling til bo-del-batteriet også når man går for motor? Jeg har nå koblet batteriene direkte sammen, men gjennom et laderelee fra biltema, som slår inn ved 13,2V og kobler de fra ved 12,8V. I tillegg er det montert 25mm2 ledninger mellom bateriene for rask lading av bodelbatteriet. Har også koblet innerbelysningen og stereoen på denne, i tillegg til vannpumpa og webastoen som var koblet på den fra før.

Lengre hjulbolter kunne Martin hos Koolart hjelpe oss med, så da fikk vi på sommerskoa også=). De varer nok ut sommeren, så får se etter større hjul til neste år for å få en mer stabil bil.

Er overraska over hvor mange t3´er og t2´er som er å se på vegene og campingplassene her i tyskland og nederland. Mange westfaliaer også, bla en syykt pen atlantic med kåper og full pakke. sexy!

Var blant annet i amsterdam på troneskiftedagen. sykt ståhei ass! morro.. Har også fått et par perfekte kitedager i nederland. Satser også på et par dager på Ringkøbingfjorden i danmark på tilbakevegen.
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Image

Fant et bilde av hvordan bilen var før...
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Nå ligger nyinnkjøpt ahu motor og venter på konvertering og monterig, siden aaz'n så plutselig skulle havare. Se tråden:
viewtopic.php?f=4&t=36115
Var veiva som knakk tvert av på ytre vangen til fremre sylinder. Så nå blir det mtdi med jx pumpe og turbo. Nå får jeg ta å sprite opp pumpa litt med tia. Ska prøve å servere noen bilder. Har vært dårlig pådet, så tar sjølkritikk!
Takk til Rentax for hjelp med frakt av motoren i dag! Og til Torkel som disponerer garasje å skru i!
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg lurer på hva som kunne foråsaket at veiva brakk slik, en kompis har kjørt 2bar trykk på AAZ uten et eneste problem. Må ha vert noe vibrasjoner eller noe i din?
Si fra når du skal bygge om pumpa? Da vil jeg gjerne vere med å se og lære litt?

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Nei, det ække godt å si! Har vært litt vibrasjoner ved belastning. det har det vært så lenge den har vært i mitt eie(20kkm). Ikke gjevn vibrasjon, men i en rytme, liksom. Men regna med det var en kombinasjon av kassa som har gått 320k og litt for høyt oppskrudd ladetrykk på måfå uten interkooler. I tillegg hadde den i det siste begynt å få en ventilløfter som hang litt. Hørtes ut som åpent luftfilter ved tomgang. Uansett. Ikke noe mer å gjøre med det.

Hvis det er noen som trenger aaz toppen, er det bare å skrike!

I dag har vi fått ned gamlemotoren og fått skarpt vekk alt vi ikke trenger på ahu'n. Blir ny v, og så håper jeg regreima fra aaz'n passer over, selv om jeg har en mistanke om st at den er for kort!? Er ny...

http://db.tt/lDI5mPo3
Renax
-
-

Post by Renax »

Ventilløfterene er vel problem på de fleste hydrauliske i T3, pga vinkelen på motor såvidt jeg har forstått. Er nok en grunn til at vw selv gikk for mekaniske ventilløftere...
Klarer ikke se for meg at det har gått utover veiva, men et lager med litt slark kan skape vibrasjoner som blir alvorlige, men det ville også skapt dårlig oljetrykk?

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Han var litt usikker, men bror min mente såvidt å huske at oljelampa begynte å lyse rett før det skjedde. Så kan jo ha noe med det å gjøre. Kan prelle pumpa fra hverandre og se en dag.
Renax
-
-

Post by Renax »

Er nok ikke pumpa, men når lageret havarerer så mister man oljetrykket pga at all olja får fri passasje ut ved det lageret, da er det ikke langt før bilen stopper på ett eller annet vis...

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 4 Beta
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Nei, det får bli et mysterie, Renax! Fant litt rester av lageret i bunnpanna. Minna om alufolie.

Har i mellomtia plukka ned AHU-motoren, fått på ny vannpumpe, regreim og Div pakninger og montert over motorfester, manifoiler og innsug fra AAZ'n. Motoren er på plass i motorrummet og det som gjenstår er å få inn kjøleslanger, oppkobling av ledninger og få opp kassa. Har fått tak i aap-kasse, så det blir fint=).

Presterte jo selvfølgelig å hærpe den ene dysa i det jeg dro den opp med avdrager. Hadde nemlig fått for meg at jeg måtte bytte dyser. Hadde for dårlig tolmodighet til å vente på riktig svar på tråden min her på forumet. Skal jo helst ha svar før man spør om hjelp, hehe. Man lærer......

Og i dag har tia gått med på å få orden på to drivknuter som har gått i vranga. Skulle bare demontere de for rengjøring, og nå låser de seg uànsett hvordan jeg setter de sammen. Alt er riktig, da jeg har smugkikket på en som er i orden.

Så hvis noen har en drivknute og en tdi-dyse til overs på Jæren, så er det bare å skrike ut=).
Renax
-
-

Post by Renax »

Skrive i denne råden istedenfor å lage masse nye?
Om du vrir girkassen på plass nå så vil motorfestene stå i spenn, men er egentlig det en forferdelig løsning? Festene vil bli fortere utslitt, men i mellomtiden vil de vere stivere, og siden det forhåpentligvis vil bli mere moment i denne motoren er vel stivere motorfester en bra ting?

AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Ja, kanskje litt mer ryddig å a alt her inne i stedet for å starte mange tråder. Men innbiller meg at hjelpen kommer fortere med mer spesifikke tråder!? Skal prøve å være litt mer tolmodig, hehe=).

Tråden Renax viser til:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 19#p258819

Har i kveld modifisert(kappet litt bort av) aktuator-festet, slik at jeg fikk bøyd de to bakre dieselrørene ned på baksia av pumpa. De to fremre rørene går derimot rett over aktuator-trykkhuset. Jeg bøyde og bennet masse på røra. Tror ikke det er noe å være redd for. Tåler nok masse. Men gjenstår å se om det ble tett i koblingene. Var tdi-rørene som ble brukt. De andre (jx/aaz) passer ikke på tdi-dysene.
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Har oppdaget at dynamoen bygger for mye i høyden. Må dermed få tak i en anna dynamobrakett. Noen som vet fra hvilken motor/bil jeg bør ta denne? Alternativt kunne jeg fått på den gamle dynamoen, hvis dens brakett passer!? Det kjipe er bare at jeg går glipp av den fantastiske multireima! Da må nedre regreim hjul av igjen osv... Har jo akkurat gjort mitt beste for å skru denne syykt hardt fast.

En anna ting er at wastegate og luftfilterboks fortsatt er i konflikt. Har hørt noen foreslå å fjærne wastegatesaken og blende hullet... Er det noe lurt?

Alternativt går jeg for innkjøp av åpent luftfilter i morra...
Renax
-
-

Post by Renax »

1.8l bensin i 92-93 passat tror jeg har dynamoplassering som kan passe, men tror bare det er 70amp dynamo... men kansje din dynamo passer?
Er egentli bare å se på knoksen...

AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Nå begynner det å nærme seg....=)

Men... Kula på girkassa hopper ut av koppen til giroverføringa i 2&4 gir.
Koppen heller bakover pga svingen i overføringsstaget under bilen står vertikalt. Har sett på en anna bil at den står horisontalt. Hvordan skal denne stå? For regner med det ikke skal variere fra modell til modell!?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Orange -87 westy med aaz: to brødres turbil.

Post by subwoofer »

En mengde spørsmål:
- er det slark mellom kopp og kule?
- er det slark i bakre glideforing?
- har du prøvd å løsne de to boltene på kassa og dytte hele greia oppover?
- er det riktig stag og kopp? Mener at dieselstaget har større bøy og lengre kopp.

Geometrien er rimelig gitt, det skal ikke være store forskjeller fra bil til bil.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

subwoofer wrote:En mengde spørsmål:
- er det slark mellom kopp og kule?
- er det slark i bakre glideforing?
- har du prøvd å løsne de to boltene på kassa og dytte hele greia oppover?
- er det riktig stag og kopp? Mener at dieselstaget har større bøy og lengre kopp.

Geometrien er rimelig gitt, det skal ikke være store forskjeller fra bil til bil.
+1!! :)

Nøyaktig hvilke opphengs-/motorbøyler har du benyttet, da?

Disse er forskjellige for syncro og 2wd.
Men regner med at du har benyttet de samme som til 1,9 AAZ'n?!
Og foran på kassa er det jo (som du vet) også mange varianter av oppheng mtp. diesel- og bensinkasser.

Slik at bakre del av giroverføringa må passe overens med oppheng av motor og girkasse.

Motor og gir skal således stå beint!

Se forøvrig her:

viewtopic.php?f=49&t=35589

Blir nok bra, ja! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
AndreasE
-
-

Re: Orange -87 westy m/ høytak. Nå: bytting til mtdi

Post by AndreasE »

-Det er ikke spesielt mye slark mellom kopp og kule, bare at koppen henger for lavt nede når braketten festes.
-glideforingen er grei.
-når festet løsnes og presses opp lenger enn den skal, så funker det. Så løsninga blir vel å modde hullene til denne braketten.
-har bare lagt merke til at bøyen er horosontal på bensin og vertikal på diesel. Koppene var like. Men var en bokser jeg så på da...

-måtte bruke fremre festet til bensinkassa siden jeg byttet til 5-trins. Men virker som kassa henger litt lavt i fremkant, da bunnpanna henger fremover. Det riktige hadde vel vært et fremre feste fra en 5-trins diesel, hvis de er annerledes. Mange varianter=D. 4-trinns-festet fra diesel passer ihvertfall ikke da 5-trinnskassa er lengre.

Selv om jeg måtte bruke fremre festehullene i tverrbjelka ment til automatkassa, så virker det som motoren står i linje i kjøreretning, da drivakslene passa helt fint. Er jo uansett såpass mye lengdevariasjon på akslene, så hadde sikkert ikke vært krise om alt havna litt skjevt...

De andre motorfestene er de samme som satt på AAZ'n ja!

Det er fortsatt ikke plass til luftfilterboksen. Har tom sagd plastikkholderne kortere. men neida. Tar både borti dumpeventilen og innsugsmanifoilen. Er såvidt det går nå, men blir nok mye gnisning under drift. så går for åpent filter i stedet.

Er nok ørlitte mer helning på denne motoren, om det ikke er fordi toppen er høyere!?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

AndreasE wrote: -har bare lagt merke til at bøyen er horosontal på bensin og vertikal på diesel. Koppene var like. Men var en bokser jeg så på da...
De har forskjellig delenummer, på bensin og diesel, men forskjellen er ikke veldig stor, en cm elns.
AndreasE wrote: -måtte bruke fremre festet til bensinkassa siden jeg byttet til 5-trins. Men virker som kassa henger litt lavt i fremkant, da bunnpanna henger fremover. Det riktige hadde vel vært et fremre feste fra en 5-trins diesel, hvis de er annerledes. Mange varianter=D. 4-trinns-festet fra diesel passer ihvertfall ikke da 5-trinnskassa er lengre.
5-trinnsfestet til diesel er omtrent 5 cm høyere enn bensinfestet, men ellers likt. At du bruker et bensinfeste forklarer at vinklene blir feil... Jeg tror ikke jeg har et dieselfeste liggende lenger, tror det gikk sammen med kassa, men jeg kan jo ta en titt i delehaugen i morgen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Fant endelig ut hvordan jeg skal få lagt ut bilder fra mobilen. Funker hverken med dropbox eller noe googleprodukter.

Fikk inn motoren alene med stor jekk og en stropp.
Image

Forskjellig offsett sideveis på de to festene:
Image

4-trond dieselfeste og 5-trond bendinfeste:
Image

Grei løsning for å få opp tdi-dyder. Men satt godt: hele staget bøyde seg.
Image

Gikk fint å bøye til dieselrøra slik at de går klar for akuator. Kappa i festebraketten, slik at de to bakre røra går på undersia av braketten.
Image
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Supre bilder :D flott at du tar deg bryet med å dokumentere sånne ting også !
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Subwoofer: supert om du hadde hatt et feste til overs=)
Renax
-
-

Post by Renax »

Skal du ha likt feste som mitt? (5 trinns diesel kasse)
Isåfall går det da ann å måle på min for å modifisere et av dine til å bli tilnermet like?
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Sånn, da er bilen på vegen igjen=). En del knoting med starter som ikke funka samt kam-timing som var på jordet ved første oppstart, selv om jeg var sikker på at jeg hadde gjort alt rett=\. Så ble en del metalliske lyder, men virker ikke som ventilene har tatt skade. Motoren starter ekstremt lett, selv uten å gløde. Og så er den silkemyk i kjøring og i gangen. Litt lat i forhold til forrige motoren, men har ikke fått finjustert pumpetiminga enda. Så ordner seg sikkert. Ellers vil den uansett føles latere pga mer langbeint girkasse. Deilig turtall ihvertfall=). Mulig trykket til pumpa ikke åpner injektorene nok? JX-pumpe og AHU-dyser... Så jeg må skru opp dieselmengden for å få tilsvarende flow i forhold til de forrige dysene? Er det en tanke? Deilig turboplystring fra det åpne luftfilteret=P.er garantert at motoren tilter mer, da man knapt får oljepåfyllingsrøret ut av skiltluka.

Anbefaler alle som har lyst til å prøve denne konverteringa, til å gjøre det. Mange spennende utfordringer på vegen og sykt deilig mestringsfølelse når det funker!!

Spent på om det er no forskjell i forbruket!? Synes det var ganske greit før og. 0,8 på landevegen og 0,9 på motorveien.

Takk for god hjelp og støtte, folkens.

Høres ut som en plan, Renax, hvis jeg ikke får tak i.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Gratulerer :D godt gjort når du er såpass uerfaren med dette ! Sånn i forhold til pumpe/ timing/ dyser, så fungerer det sånn at pumpa bygger opp trykket etterhvert som den roterer, når trykket har nådd det som dysene er innjustert til, åpner dysene og dieselen blir sprøytet inn. Dvs. At jo høyere trykk dysene er instillt på, jo mer diesel blir sprøytet inn og jo senere skjer det i forhold til tenningstidspunkt. Derfor er det sansynlig at du må få timet pumpa di med et måleur for å få dette riktig.
Når det trimmes seriøst hender det at akselen til jx pumpa brekker fordi den ikke tåler belastningen av å trykke diesel gjennom hardt oppsatte dyser 8)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg er ikke vanskelig å få tak i, bare å ringe det, men helst ikke mellom kl 02.00 og 06.00...
Du får prøve nå, jeg er spent på å se og høre denne motoren din...
Driver å jobber for en som skal bygge mTdi i suzukien sin, han vil sikkert også se...
Post Reply