1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

jostein wrote:hei. Hva er den "trykkmåleren?" nær åndetårn og dynamo koblet til? Du hadde oljetrykk i sandwich ved oljefilteret eller... :?
Riktig, jeg har oljetrykk og oljetemp i sandwich adapter, har derfor ikke plass til ekstern oljekjøler på toppen av dette, derfor tester jeg ut effekten av den nye oppfinnelsen: AWO Cooler (patent pending) :wink:

Trykkmåleren du ser er for bensintrykk, man må jo ha det også :wink:

Tillegg:
delene var ikke så ille priset (og raskt levert):
Oljekjøler: 579 kr, http://qwt.no/produkt/13raders_oljekjoler
8AN til slange 90 grader : 89 kr, http://qwt.no/produkt/fitting_90-8an_pushon
8AN til slange rett: 83 kr, http://qwt.no/produkt/fitting_rett-8an_pushon

Ville egentlig ha to 8AN 90 grader til slange, men de hadde bare èn igjen på lager så da ble det en rett og en bøyd.

Totalt 751 Kroner pluss frakt, i tillegg kommer kjøleslager og overgang fra 10mm indre diameter til ca 13mm indre diamere (8AN slangestuss).
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hmm, skulle ha motorveitest ikveld, men det klikket kun i innslaget, startmotoren dreier ikke rundt :roll:
Gamle biler har ikke godt av å stå stille (sykler til jobben om dagen).
Har ikke mulighet til å se på dette før mandag, tror jammen jeg bestiller ny/byttestarter i tønsberg.
Kvikk?
Jøntvedt?
VW?
Biltema?
Mekonomen?
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Jeg kjøpte på Mekonomen, 2700 tror jeg.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

eller ta en tlf til meg :wink:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

HappyT3 wrote:Hmm, skulle ha motorveitest ikveld, men det klikket kun i innslaget, startmotoren dreier ikke rundt :roll:
Gamle biler har ikke godt av å stå stille (sykler til jobben om dagen).
Har ikke mulighet til å se på dette før mandag, tror jammen jeg bestiller ny/byttestarter i tønsberg.
Kvikk?
Jøntvedt?
VW?
Biltema?
Mekonomen?
Eller bestill fra Bema og få i posten :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Snedig løsning med alle de batteriene. Sparer en god del plass på å ha mange små batterier som kan stappes inn i ledig plass her og der.
Har vært inne på tanken å gjøre dette selv.
Men hvis/når ett batteri tar kvelden så vil vel det kunne ødelegge de andre ved at de blir helt utladet?
Har du tenkt på det, eller kanskje det ikke er noe problem?
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Lading av batterier i parallell er ikke etter boka, men fordi blybatterier skal lades med konstant spenning vil det nok helst gå greit.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Re: 1986 T3 camping ->

Post by T4Jan »

subwoofer wrote:Lading av batterier i parallell er ikke etter boka, men fordi blybatterier skal lades med konstant spenning vil det nok helst gå greit.
Ladingen går nok greit. Har selv flere batterier i parallell når jeg lader.
Men problemet oppstår når man ikke lader. Hvis ei celle i et av batteriene blir ødelagt så vil det batteriet lade ut de andre.
Av erfaring så går det greit å lade alle batteriene selv om ei celle er ødelagt. Det er bare det ene batteriet som ikke tar lading.
Når man slutter å lade vil det ødelagte batteriet lade ut de andre som igjen fører til kortere levetid.
Jeg har brukt brytere og releer for å skille dem når de ikke lader, så kan jeg bytte på å bruke dem også.
Ved å ha mange små batterier så øker vel sannsynligheten for at et batteri blir ødelagt og så forkorter levetiden på de resterende. Det var det jeg tenkte på.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Styres av bordingcards og platforms for øyeblikket. Men har iallefall bestillt starter fra mekonomen. Batteri- tankegang kommer jeg tilbake til når jeg har et tastatur jeg kan bruke (og ikke denne @#$ mobilen) :-)oøl :|
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Rakk ikke hente starteren idag.
Tenkte jeg kunne begynne med demontering, med original vadehøyde og relativ slank skikkelse trenger man ikke jekke opp bilen, bare legge seg under å begynne å skru.
Koblet først fra startbatteriet, løsnet så på mutteren til starkabelen (på starteren), fikk det for meg at jeg strammet til igjen, løsnet, strammet til igjen et par ganger. Koblet til batteriet og testet - da vart det liv :D Hmm, trenger da ikke den bestillt starteren fra Mekonomen....

Image
Stramme, slakke, stramme, gjorde at det ble kontakt.

Motorvei test ble utført, 120km/t over lang tid ga etterhvert 120 grader oljetemp (riktignok temp før oljekjøler), så her må jeg finne en mer luftig plassering. Om mer luftig plassering vil gi mer kjølende effekt vil vise seg.

Tillegg:
siden jeg ikke trengte ny startmotor så ble det istedet bestilling av sykkelstativ:
Frakt: 0,- (Gratis :D )
Totalt: 2 350,-
Varelinjer: 44069 - Carry bike T2 VW80 2350 1 stk
http://www.caravan.no/?mod=object&oid=17474#productInfo

I følge Askjem så var leverandøren i Norge tom for stativ til T3, og tok antagelivis 6 uker å få nye inn på lager, de kunne ikke hjelpe meg. MEN jeg kontaktet Icaravan og de hadde jammen ett stativ igjen :D
Jack theRiver
Car: T3 Camper 1985
Phone: 98-88-48-99

Post by Jack theRiver »

Kjempeinspirerende tråd! Har sittet i flere dager nå og lest tråden perm til perm. Helt rått det du holder på med. Synd de gamle biltema-linkene til verktøy ikke virker lenger - mange gode tips for en nybegynner, særlig nå som jeg tenkte å ta fatt på utvendig rust og lakkeringsproblematikk.. :mrgreen: Blir garantert medlem i JT om jeg finner et utsalg som har det. Googla litt raskt uten å finne. Er det samme som Treolje?
85 - T3 Caravelle 2,1 DJ Reimocamper
89 - T3 Caravelle Coach 1,9TD (skal hugges)
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Jack theRiver wrote:Kjempeinspirerende tråd! Har sittet i flere dager nå og lest tråden perm til perm. Helt rått det du holder på med. Synd de gamle biltema-linkene til verktøy ikke virker lenger - mange gode tips for en nybegynner, særlig nå som jeg tenkte å ta fatt på utvendig rust og lakkeringsproblematikk.. :mrgreen: Blir garantert medlem i JT om jeg finner et utsalg som har det. Googla litt raskt uten å finne. Er det samme som Treolje?
Tusen takk, da har du verifisert og bekreftet at det tar dagesvis å lese gjennom 21 siders arbeid dryppvis (noen ganger i ordets rette forstand :) ) fordelt over 3 ½ år (rullende prosjekt).
Jeg var selv nybegynner på T3 (og VW for den saks skyld) da jeg startet (men har lang erfaring som motormann/hobby-mekaniker). For min del er rullende prosjekt viktig metode, har smertelig erfart at «total makeover» kan ende i en haug med deler som aldri blir satt sammen / blir ferdig (lett å gape over for mye).

Jotun treolje (Klar), kan kjøpes overalt for eksempel maxbo:
http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Mali ... /p/2198787

Andre treoljer kan sikkert brukes sålenge de er oljebasert (linolje/kinesisk treolje) og klar (fargeløs), har planer om å teste andre ved passende anledning.
Vær obs på tøyfiller dynket med linolje, oljen kan selvantenne hvis filla rulles sammen, heng den derfor opp flatt, eller brenn den etter bruk.
PS. som tidligere nevnt er tørketiden er ett til to døgn avhengig av temperatur.

Vel, tilbake til extra oljekjøler.
Fikk utført grundig motorveitest i helgen på Danske motorveier – resultat: ikke godkjent, ingen synlig virkning.
Koblet tilbake til original-løsning før vi kjørte hjem fra Holsterbro. Helt likt fasitsvar: 110 grader ved konstant 110 Km/t, over 110km/t opp mot 120 grader.
Så her må set-upen endres, enten frontmontert kjøleregister, kanskje to stykk, eller rett og slett glemme hele greia og sette inn sommertermostat for å få lavere temperatur på kjølevannet.
Trodde et øyeblikk at vannstrømmen faktisk gikk feil vei, fra termostathuset til oljekjøleren, men en rask sjekk av den gamle vannpumpa bekreftet at retning er fra vannpumpe til oljekjøler
En ting er sikkert, kjøring i norge er ikke noe problem siden slike hastigheter over lang tid ikke er mulig. Det er touring utenfor norge man treger det lille ekstra.

Ble mye tekst, bilder kommer etterhvert :wink:

Her er bilder.
ImageImage
La til vifte for ekstra sirkulasjon. Kanskje ikke den mest effektive montering, men det var det jeg hadde tid til imens jeg pakket bilen for tur.

Image
Og skjøteledning frem til sigarett-uttak i dashbordet, for å kunne slå av og på etter behov (testing).
Last edited by HappyT3 on 21 May 2013, 19:28, edited 1 time in total.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Hei du!

Ikke det at jeg har nikjørt i mange timer med mine t3 i høy hastigheter. Men de ganger jeg har ligget på motorveien og hatt høy marsjhastighet så har ikke tempen endret seg nevneverdig. Men i lange stigninger der imot så stiger tempraturen en del. Så hvis jeg skulle hatt oljekjøler så var det for å senke tempen i lange stigninger.

Plaseringen vil jo være vesentlig med tanke på luftgjennomstrømning. Muliheten må kanskje være under.

Jeg har en t3 med intercooler, den er plasert forand ventre baklykt liggende slik at den får gjennomstromning i fra venstre kjøleribe og det er laget hull under der intercoolern ligger. Den bilen er ikke hjemme nå så bilder er litt vanskelig.

Ray Ray
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Jack theRiver
Car: T3 Camper 1985
Phone: 98-88-48-99

Post by Jack theRiver »

Takk for link! 150 kr for et spann er ikke dumt. Må nesten si jeg fulgte dine opp- og nedturer nesten som en hvilkensomhelst kvalitetsroman skal gjøre - med eufori og tilsvarende depresjon. Som tungheten vi sikkert alle kjenner på når bilen ikke funker som den skal og problemet virker uoverkommelig. Som når du satte i ny motor og det ikke funka. Lettelsen over at man ikke er alene i wasserkampfen :mrgreen: . Kom forresten over tråden din når jeg leita etter oppsettet for trumatic - da jeg fikk med en e2400 på camperen jeg kjøpte for noen måneder siden i ei kasse. Har ikke finne ut om jeg trenger den eller skal selge den, eller om det er marked for slikt. Uansett har du virkelig fått en fin bil og stå på videre! Husk at masse bilder og enkle tips og triks er gull for oss nybegynnere!
85 - T3 Caravelle 2,1 DJ Reimocamper
89 - T3 Caravelle Coach 1,9TD (skal hugges)
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Fiamma sykkelstativ montert.
ImageImage
Skuffende passform på topp opphenget. med vekt på dette vil baklukekanten jekkes ut bøyes. Dette måtte justeres.
Image
DETTE kaller jeg riktig passform. Justert i skrustikka.

Image
La på noen lag med aluteip for å beskytte lakken, teipen går over kanten og dekker også baksiden.
Image
Her sluttmontert, med gummiplater.
Image
To-hjulinger på plass.
Last edited by HappyT3 on 16 Jun 2013, 12:44, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImage
Jepp, tilhenger er herved på plass :D Nå er en fin måte å øke lastekapasitet og redusere alder, gjennomsnittsalder for ekvipasjen er nå 14år.
Om syklene tar borti gjenstår å teste ut.

Image
Det tok bortimot 4 timer tur/retur for å hente tilhengeren, så jeg fikk god tid til å teste prototypen på taklukevindavviser, en planke skråformhøvlet etter taket montert på takstativet med ca 45 grader vinkel, mellom planken og taket er det brukt pakning klippet til av et liggeunderlag. Konklusjon: en real effekt, ikke sus/bråk, støyet heller ikke med luka på gløtt og tresiffret antall km/t :D
Phuuh, skal bli godt å slippe teipejobben rundt takluka for lange transportetapper. Da gjenstår finsnekring maling og sikrere montasje.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hjemmelaget Lettvekts Hurtigmarkise, bruk:

Image
Løsne på tre stropper som holder rullen sammen.

Image
Slipp alt ned i bakken, inkludert ferdig sammensatte stenger som også lå inne i rullen.

Image
Legg bakduken inn over taket.

Image
Tre hver stang i hvert sitt respektive hull og sett de mot dekkene, ferdig.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Likte den hjemmelaga spoileren du har til taket, hva skal ligge bak den men forat takboksen ?

Og markisa er k.o.n.g.e - jeg rulla sammen ei presenning (grønn) om ei raie engang i tia men kom aldri til noen konklusjon om hvordan jeg skulle unngå at vinden åpna presenninga i front under kjøring. Så jeg monterte den aldri. Små kjegler man kan finne på sportsbutikk, trakt etc som så festes bak enden av sammenrulla markise ("presenning" i mitt tilfelle) var hva jeg så for meg.

-Synd jeg ikke får åpna thumbnailsene du legger ut (får du ikke bildene større her inne ?) men jeg kan i det minste myse 8)
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImageImage
Tuppen flagrer ikke, når den er tett sammenrullet er det no problem. Men sydde nettopp en sokk i samme stoff, dette for å hindre vann fylling og dobbeltsikring mot flagring.
Bildestørrelse får jeg ikke endret i programmet jeg bruker, kun tumbnails desverre...

Litt tilbake til produksjonsfasen, hadde to resteduker ca. 2 meter breie, og hele taklenden i lengde.

ImageImage
brukte 2 lekter, både ytterst og innerst. La lim på lekta, stiftet duken oppå limet for å holde duken i posisjon, nytt limlag, deretter tilklippet ca 50 cm utspring fra den andre duken, nytt limlag, deretter skrudde jeg på topplekta, slik at dette ble en solid sammenkobling. Altså en lekterekke innerst på markisen, og en lekterekke ytterst, den ytterste fikk to hull til teststengene.

Image
Festet indre lekte helt ytterst til takstativet med bøyler.

ImageImage
Indre dekkduk, kan festes med magnetklype ved behov.

Ps. Spoileren er kun for å løfte luftstrømmen over takluka, jeg kan legge på en ca 10 cm`ers krummet blekkplate i toppen, så vil også takboksen nyte godt av denne. Slippe nå å teipe luke med gaffa før hver transport-etappe :D

ImageImage
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Har ingen problem med bildene jeg :) Et trykk så er de så store å fine atte :D
Ellers så digger jeg dine diy løsninger, enkelt, billig og funksjonellt !
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tusen takk. Det blir EBF, enkelt, billig, funksjonellt 8)

Selv om markisen er på plass så gjenstår det litt før ferien.

Image
Ekstrakjøler på orkesterplass, nå er det bare å vente på 12 meter kjøleslange som forhåpentlig hvis dukker opp i posten snart...
Rart egentlig, men bildet gir meg av en eller annen merkelig grunn assosiasjoner av haisommer :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Rullen med kjøleslange kom jammen i posten,
Image
Klar for rullade.

Image
Rettet ut slangen og førte begge endene ned i en passende korridor på passasjersiden. Slangen ble lagt over garasjeluka for enklere foring, ser jo nesten ut som en herkules som tanker i lufta, litt himmel i bakgrunnen og et par vinger hadde gjort seg:wink:

ImageImage
Med slangene ført hele veien til bakrommet var det bare å stripse ivei.

ImageImage
Koblingene til kjøleren kunne monteres på forhånd. 13mm indre diameter passet fint, men pass på å huske slangeklemmen over slanger før du presset koblingen på plass, du får den aldri av igjen uten å skjære den løs (gjorde dette to ganger).

Image
La rikelig med slange, i tilfelle jeg må setter på større register, eller èn til.....

Image
I maskinrommet danderte jeg paret etter beste evne. Brukte originale slangeoverganger og hylser for å gå ned fra 13mm til 10mm, mulig overkill, hadde sikkert funket å stramme 13mm rett på 10mm.

OBS. før jeg koblet bak så koblet jeg hageslangen på en av slangene frem til extrakjøleren og lot den stå vel og lenge på fullt slik at all luft ble i systemet, hadde også en vannflaske som jeg etterfylte stussene under montering, luft vil vi ikke ha i en wasserboxer.

Image
Konklusjon etter prøvetur, vel hadde iallefall glemt ett av fjernlysene :wink:
Hadde også ny olje (20W50), nytt oljefilter og ny blå-føler for kjølevæske, MEN det kan faktisk virke som om at nå er effekten god nok, om det virkelig stemmer vil vise seg på kommende motorveitest, stay tuned.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Var ute i lunchen og kjøpte denne:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleve ... ter-15278/
Årsak: litt vanskelig å føle temperaturforskjell med fingrene.

Image
En lynrask sjekk rett etter parkering, rett etter motoren var stoppet, ca 77 grader ut fra vannpumpa og ca 60 grader på returen inn til original oljekjøler.
Med andre ord tilsynelatende 17 graders temperatursenkning, men om dette er nok er avhengig av den originale oljekjølers virkningsgrad..
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Siden det er fredag og lønsj så slenger jeg inn en oppdatering.
Fikk E-18 testet frontmontert kjøling på nok en Skienstur denne uka og kan herved bekrefte at det virker.
Effekten var 5 graders reduksjon på øverste skikt+ av pendlerhastigheten på 4 felts motorvei), kom med andre ord ikke innenfor temperaturmålet på 10 graders reduksjon ved tresiftet hastighet. Ved sakte kjøring innvirker ikke kjøleren noe særlig og det er helt OK.

Den originale oljekjøleren har langt mindre virkningsgrad forventet, mulig lokal radiator-rens kan bedre dette.

Whatever, 10 gradersmålet er innenfor rekkevide, trenger ikke signere Toyota-avtalen for å klare dette.

Enten èn til av den lille 13 raders jeg har fra før slik at det blir dobbel bordsetning, en "to-rader" med totalt 26 rader fordelt på èn oppe og èn nede.
http://qwt.no/produkt/13raders_oljekjoler

Eller gå rett på stort trekkspill (bytte ut den lille) med en 30 raders (som blir enkleste løsning, men dyreste løsning).
http://qwt.no/produkt/30raders_oljekjoler

Gruble...
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Gruble:
Tar du vann fra motor og kjøler den ned for deretter å la dette vannet kjøle olja. Så slippes dette vannet inn i til motoren igjen hvor det blir mixet med det varme kjølevannet. Temmelig dustete spør du meg :lol:Kanskje litt stygt sagt. Jeg syns vw sin løsning med å henge oljekjøleren på motor kjølevannet er dustete også. så der er du jo i godt selskap. Med en liten forbedring. :)

Hva koster ei elektrisk sirk pumpe som kan kjøre dette vannet i en egen krets med en minimal innmix av motorens varme kjølevæske.
Fant ei elektrisk sirk pumpe her: http://www.maritim.no/vvs/pumper/sirkul ... liter-16mm
Men den går bare opp til 100 grader.
Kunne sette termostat på den.

Gruble:
Tipper at vannet i radiatoren var mye kaldere enn vannet i oljekjøleren.
Last edited by bjørn53 on 07 Jun 2013, 21:58, edited 1 time in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply