Jack theRiver wrote:Kjempeinspirerende tråd! Har sittet i flere dager nå og lest tråden perm til perm. Helt rått det du holder på med. Synd de gamle biltema-linkene til verktøy ikke virker lenger - mange gode tips for en nybegynner, særlig nå som jeg tenkte å ta fatt på utvendig rust og lakkeringsproblematikk..

Blir garantert medlem i JT om jeg finner et utsalg som har det. Googla litt raskt uten å finne. Er det samme som Treolje?
Tusen takk, da har du verifisert og bekreftet at det tar dagesvis å lese gjennom 21 siders arbeid dryppvis (noen ganger i ordets rette forstand

) fordelt over 3 ½ år (rullende prosjekt).
Jeg var selv nybegynner på T3 (og VW for den saks skyld) da jeg startet (men har lang erfaring som motormann/hobby-mekaniker). For min del er rullende prosjekt viktig metode, har smertelig erfart at «total makeover» kan ende i en haug med deler som aldri blir satt sammen / blir ferdig (lett å gape over for mye).
Jotun treolje (Klar), kan kjøpes overalt for eksempel maxbo:
http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Mali ... /p/2198787
Andre treoljer kan sikkert brukes sålenge de er oljebasert (linolje/kinesisk treolje) og klar (fargeløs), har planer om å teste andre ved passende anledning.
Vær obs på tøyfiller dynket med linolje, oljen kan selvantenne hvis filla rulles sammen, heng den derfor opp flatt, eller brenn den etter bruk.
PS. som tidligere nevnt er tørketiden er ett til to døgn avhengig av temperatur.
Vel, tilbake til extra oljekjøler.
Fikk utført grundig motorveitest i helgen på Danske motorveier – resultat: ikke godkjent, ingen synlig virkning.
Koblet tilbake til original-løsning før vi kjørte hjem fra Holsterbro. Helt likt fasitsvar: 110 grader ved konstant 110 Km/t, over 110km/t opp mot 120 grader.
Så her må set-upen endres, enten frontmontert kjøleregister, kanskje to stykk, eller rett og slett glemme hele greia og sette inn sommertermostat for å få lavere temperatur på kjølevannet.
Trodde et øyeblikk at vannstrømmen faktisk gikk feil vei, fra termostathuset til oljekjøleren, men en rask sjekk av den gamle vannpumpa bekreftet at retning er fra vannpumpe til oljekjøler
En ting er sikkert, kjøring i norge er ikke noe problem siden slike hastigheter over lang tid ikke er mulig. Det er touring utenfor norge man treger det lille ekstra.
Ble mye tekst, bilder kommer etterhvert
Her er bilder.

La til vifte for ekstra sirkulasjon. Kanskje ikke den mest effektive montering, men det var det jeg hadde tid til imens jeg pakket bilen for tur.

Og skjøteledning frem til sigarett-uttak i dashbordet, for å kunne slå av og på etter behov (testing).