Montere av 2 stykk fritidsbatteri under forsetene i Multivan
-
Multivanilli
- Car: Multivan 2003 mod
Hei,
Har en Multivan 2003 med et fritidsbatteri under førersetet på 100amp. Kan jeg montere et ytterligere fritidsbatteri under passasjersete forran paralellt koblet til det under førersetet uten å skifte dynamo/endre el anlegg?
Et spørsmål til; hvor mange amp leverer original dynamo i denne bilen?
På forhånd takk!
Har en Multivan 2003 med et fritidsbatteri under førersetet på 100amp. Kan jeg montere et ytterligere fritidsbatteri under passasjersete forran paralellt koblet til det under førersetet uten å skifte dynamo/endre el anlegg?
Et spørsmål til; hvor mange amp leverer original dynamo i denne bilen?
På forhånd takk!
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Re: Montere av 2 stykk fritidsbatteri under forsetene i Mult
Dynamotema - min 2003 Multi med 2.3TDi ACV-motor var utstyrt med 120A dynamo, det er også Californiaen jeg har nå.
Sto vel beskrevet i klistremerket på Serviceheftet på Multien, på Californiaen måtte jeg finne det ut online sjøl.
Batteri - alt går an, det er varierende resultat som leder til suksess eller falitt. Jeg vet tyskere og briter har tråkka på plass 2 stk batteri, men fysisk eller driftsmessig størrelse på disse veit jeg ikke og jeg veit heller ikke om de har 120 (180) A-dynamo.
www.T4forum.de om du kan tysk burde gi deg "rett" svar, og om ikke annet - mye fint å lese deg opp på.
Sto vel beskrevet i klistremerket på Serviceheftet på Multien, på Californiaen måtte jeg finne det ut online sjøl.
Batteri - alt går an, det er varierende resultat som leder til suksess eller falitt. Jeg vet tyskere og briter har tråkka på plass 2 stk batteri, men fysisk eller driftsmessig størrelse på disse veit jeg ikke og jeg veit heller ikke om de har 120 (180) A-dynamo.
www.T4forum.de om du kan tysk burde gi deg "rett" svar, og om ikke annet - mye fint å lese deg opp på.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Str på dynamo gir ingen begrensning på batteristr. Krever riktignok at dynamo jobber hardere over lengre tid, og at å lade opp veldig utlada batteri tar lengre tid.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Sammenkoblede batterier bør være like både i fabrikat, størrelse og alder. Om de ikke er det er det sannsynlig at det beste batteriet, gjerne da det nyeste, havarer. 
Last edited by Needforspace on 28 May 2013, 17:00, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
-
Neergård
- -

Tja, bør i en optimal situasjon. Men ulikheter i samme produksjon kan nok være like store som mellom 2 fabrikanter. Derfor ikke behov for like batteri.Needforspace wrote:Sammenkoblede batterier bør være like både i fabrikat, størrelse og alder. Om de ikke er det er det sannsynlig at det beste batteriet, gjerne da det nyeste, havrerer.
Lik størrelse har ingen betydning i praksis. Bare kjør forskjellige størrelser.
Alder har egentlig lite å si, om de ikke kjøpes ny samtidig. Et som er dårlig tatt vare på er gjerne dårligere enn ett som er godt tatt vare på og 5 år. Imidlertid bør veldig gamle batteri unngås om du ikke kan garantere for tilstand.
Frode Neergård
-
Multivanilli
Jf. innlegget litt ovenfor legger jeg da til grunn at min dynamo yter 120 amp, og at jeg således har ladekapasitet til 3 batterier (ett under panser og to inne i bilen). Om noen er uenig i det vennligst si i fra.
Jeg har kjøpt to stykk av følgende hos Mekonomen (høyde 19cm skal gå etter mine målinger):
"Kraft, Global / Startbatterier
Artikkelnr: 20-60038
Volt: 12 V
Amp.: 100 Ah
Bredde: 353 mm
Bredde: 175 mm
Høyde: 190 mm
Info: Global
Pris: 2229.75 kr"
Dette er 'startbatterier' noe kundebehandleren mente skulle være tilstrekkelig. Noen som har synspunkter på det, kontra 'fritidsbatteri'?
På min tidligere Toyota Hilux kjøpte jeg 2 stykk NorthStar batterier til kr 4000 per stykk for å tåle dyputladning og tung vinsjing mv.
Jeg har økonomi til å kjøpe uansett batteri, men hva er 'godt nok' ut i fra hva jeg skal bruke det til i Multivannen? Det viktigste for meg i Multivannen er at kjølebaggen kan stå lengst mulig å gå på batteribanken. Da tenker jeg 1-2 døgn...
Jeg har kjøpt to stykk av følgende hos Mekonomen (høyde 19cm skal gå etter mine målinger):
"Kraft, Global / Startbatterier
Artikkelnr: 20-60038
Volt: 12 V
Amp.: 100 Ah
Bredde: 353 mm
Bredde: 175 mm
Høyde: 190 mm
Info: Global
Pris: 2229.75 kr"
Dette er 'startbatterier' noe kundebehandleren mente skulle være tilstrekkelig. Noen som har synspunkter på det, kontra 'fritidsbatteri'?
På min tidligere Toyota Hilux kjøpte jeg 2 stykk NorthStar batterier til kr 4000 per stykk for å tåle dyputladning og tung vinsjing mv.
Jeg har økonomi til å kjøpe uansett batteri, men hva er 'godt nok' ut i fra hva jeg skal bruke det til i Multivannen? Det viktigste for meg i Multivannen er at kjølebaggen kan stå lengst mulig å gå på batteribanken. Da tenker jeg 1-2 døgn...
Last edited by Multivanilli on 29 May 2013, 12:35, edited 2 times in total.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Hva slags batteriegenskap er du ute etter ??
Startbatteri har sine, fritidsbatteri har sine. En løk bak disken skal jo bare selge, ikke gi råd.
Startbatteri har sine, fritidsbatteri har sine. En løk bak disken skal jo bare selge, ikke gi råd.
-
Multivanilli
Som jeg skrev er jeg ute etter at kjølebaggen kan gå lengst mulig. Det er kort fortalt det. Ellers blir det litt lading av telefoner og tab, har ikke noe annet strømkrevende som jeg kommer på.
Men det vil jo bli dyputladet, tømt, ladet opp osv. osv.
Kan legge til at jeg har kjøpt 2 x 100w solcellepanel (skal gi ca 2 x 5 amp) på e-bay som jeg planlegger å lime el. på taket (bygger 3-4cm) for å få litt kontinuelig lading under sol.
Kan legge til at jeg har kjøpt 2 x 100w solcellepanel (skal gi ca 2 x 5 amp) på e-bay som jeg planlegger å lime el. på taket (bygger 3-4cm) for å få litt kontinuelig lading under sol.
-
Neergård
- -

Oppsettet ditt går fint, du må bare søringer vedlikeholdslading regelmessig for å være sikker på å toppe de.Multivanilli wrote:Som jeg skrev er jeg ute etter at kjølebaggen kan gå lengst mulig. Det er kort fortalt det. Ellers blir det litt lading av telefoner og tab, har ikke noe annet strømkrevende som jeg kommer på.
Tror du kjølebaggen har spenningsovervåking? I såfall trenger du ikke batteri som tåler dyputlading.
Frode Neergård
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Jeg mener fritidsbatteri er bedre egnet til ditt bruk, men argumentasjonen blir mer verdt om du søker på nett enn å ta mitt ord for det.
Samme bruk som du skisserer er vanlig for campingvogner og der er det fritidsbatteri som gjelder, jeg har selv AGM batteri i min vogn. Jeg utnytter denne egenskapen i svært liten grad siden omtrent alle overnattinger foregår tilkoblet 230V "landstrøm", dessverre...
Samme bruk som du skisserer er vanlig for campingvogner og der er det fritidsbatteri som gjelder, jeg har selv AGM batteri i min vogn. Jeg utnytter denne egenskapen i svært liten grad siden omtrent alle overnattinger foregår tilkoblet 230V "landstrøm", dessverre...
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Ulempen med fritids- /forbruksbatterier er vel prisen? Man kommer veldig langt med startbatterier og litt vedlikeholdslading innimellom, det er nå iallfall min mening. Kan aldri i mine 30+ leveår huske at fadern har hatt forbruksbatterier i båten. Et startbatteri til start, to startbatterier til forbruk har vært mer enn tilstrekkelig for kjøleskap og lys etc, og det er i en seilbåt med lite motortimer ila en sommer. Og med en ekstra strømbryter i mellom batterigruppene, kommer man igang om startbatteriet har flata ut...
Et fritidsbatteri blir ikke veldig glad om det må yte starthjelp, husk på det!!
Et fritidsbatteri blir ikke veldig glad om det må yte starthjelp, husk på det!!
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.