Rudeboys fiskeekspedisjon 2013 - Femundsmarka uke 30 og 31

Opplysninger/infor ang Treff og Møter som er relevant for Type 2

Moderators: vwcoach, Andrew, Vissvass

Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Rudeboys fiskeekspedisjon 2013 - Femundsmarka uke 30 og 31

Post by Rudeboy »

Yep.

Jeg har fiskekort på østsia av det meste av Femunden, i allefall nord for riksveien til Elgå og den som fører til Sverige.

Jeg ankommer Norge mandag 22. juli og trenger bare klesvask & klestørk samt pakke om for ti dager på fjellet, så kjører jeg.

Antar jeg er i området Elgå samvirkelag (privatisert nå) onsdag 24. juli og da er planen at jeg ikke pakker lekene før fredag/lørdag uke 31 og kan levere pikebarnet i barnehagen etter fellesferien uke 32.

Det jeg ser for meg er å finne etpar steder langs veinettet som man kan stå med bilen, "party-"teltet og duk mellom bil og telt (for oss som ikke har markise) og bruke det som base for fiskeekspedisjoner til nærmeste vak hvor fiskekortet gjelder :wink:
Allemannsretten sier tre dager på samma sted, trur jeg jukser litegranne der og strekker det til to (maks tre) baser under detta oppholdet. Kanskje.

Jeg har bestillt regnvær som slår opp fra bakken og gjør alt og alle søkk våte, og jeg forbereder meg deretter med parafin og gass til ovner som kan bidra til å tørke klær og holde varmen i mygga :D
Kulegrillen satser jeg på å ha med samt etpar sekker med godt gammaldags køl (og etpar 10l-bøtter i tilfelle velt) og den er da til utlåns på stedet.

Ut over fisking, slacking og insektsforskning etterhvert som de setter seg på armen, så er det kun å være i fjellheimen som er målet.

Lille Elgsjøtjønna er vannet nærmest vei som jeg sikter på å besøke opptil flere ganger i.l.a denna languka. Ellers blir det sykling med pikebarnet og aktiviteter ved base. -Jeg har en allykano men kan ikke garantere jeg har fått tak i manglende spant (etpar som var knekt på den da jeg kjøpte den) - er den i orden, blir kanoen med opp for padling på Femunden eller andre bløtere områder.

Regner med at så lenge syklene holder så blir det en tur oppom sjølvaste Svukuriset for ei overnatting eller to - ligger flere fiskevann etpar km unna som kortet mitt gjelder på :wink:

Det er heller ikke umulig at Far og Datter tar en overnattingstur med dampbåten der, opp til Røsanden. Dette siden kortet der oppe gjelder også på Femunden sjøl :wink:
Opp ene dagen, få opp telt, fiske, spise, sove og ned dagen etter.

Enkelte ruteplanleggere har vist seg kranglete når jeg har søkt opp "Femunden" så bruk Elgå, tettstedet på østsia som er lengst opp. Evt kjør (fra Trønderlågen) i retning av Synnervika og ta dampbåten ned til Elgå og gi et lite pip så sykler vi sikkert ned i tide, vi.
Sørfra kan man jo ankomme Femundtunet (skal visstnok være NAFcamp ved sørsia av Femunden).

Skal se om jeg i.l.a juni får til å fikle med Google Maps slik at jeg kan komme med noen lunde korrekte posisjoner for der jeg ser for meg å parkere samt de to teltplassene jeg funderer på (en pr sykkel og en pr DS Femund II).

Ikke noe tvunget oppmøte men finn dere i at det blir å komme bilder fra turen 8)

EDIT - mulig jeg fikk til å legge inn 2xBilbaserte og 2xTeltbaserte punkt her... :?
https://maps.google.no/?ie=UTF8&hl=no

...nei. Jaja. Senere engang :roll:

http://www.engerdal.info/default.asp?WC ... 81&DGI=481
Rudeboy
-
-

Re: Rudeboys fiskeekspedisjon 2013 - Femundsmarka uke 30 og

Post by Rudeboy »

Fisking handler også om å se gode fiskeplasser. Derfor ser jeg også for meg å ta en 1 overnattingstur til Tronfjell ved Alvdal.

Det skal være landets tredje høyeste vei, og befriende herlig uten asfalt 8)

Opp, snu før masta (nymotens biler liker ikke interfer5ens fra masta som står der) og så finne en egnet plass å stå over natta før retur til f.eks vestsia av Femunden og så å fortsette slukkastinga.

Det er omlag 3 og en kvart times kjøring fra Elgå til Tronfjell så kanskje fiskinga glir over i å bli camping langs Rv.26 før Tronfjellturen, sånn for å korte ned den laaange kjøreturen dit :D
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Femundstur er obligatorisk i løpet av sommeren. Er utrolig fint der oppe.
Den google maps linken din funket desverre ikke.
Når man tar av fra rv26 i retning Elgå, så går veien langs vannet til å begynne med. Vi pleier å campe der, rett før veien svinger østover og vekk fra vannet. Der er det også utedo på andre siden av veien. Flere flotte plasser.

Ellers så har vi et par andre plasser langs rv26 som vi liker. Når man kjører i retning Tolga så er det en fin plass rett etter Hoggsetvollen, på venstre side av veien. Så er det en annen plass som er nesten på toppen av fjellovergangen. Her kjører du over ei lita bru, så ser du plassen på venstre side. Her er det også et godt skjult utedo.

Har selv ikke vært oppe ved Tronfjellet... enda... men det kommer, det kommer :)

Kanskje vi treffes der opp i villmarken, you'll never know 8)
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg kommenterte den ikke virka, forsto ikke hvordan jeg kan lage rute på Googlemaps og så dele den slik at andre kan lese den som jeg gjør når jeg er innlogga der :roll:

POF-metoden må vel utforskes mer, prøv og feil-metoden :wink:

Eneste endring i planen min er at jeg har med ei grønn pressenning som jeg strekker over "party"-teltet (pavillion) slik at om det kommer en skur så er det "dobbel duk" og barduner som hjelper mot vår & vind. Har jo to vegger og handler to til slik at jeg kan ha noe bedre skjerming når jeg skal sitte og se ut over verden med en kopp kakao etter at jentungen har tatt kveld 8)
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

Vi er rett sør for Femunden i natt og tenker å bruke dagen i morgen for å se oss rundt Femunden. Har ingen spesifikke planer enn det. Vist vi finner dere sees vi:-)
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Er i Oslo, forandring i planene - stikker ikke til fjells med en fireåring som har 39.6' i feber :wink:

Ikke har jeg råa, heller :roll:
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

Det var da synd. Vi ønsker henne god bedring. Så sees vi ved en annen anledning. Vi skal nok se oss om fordet. God tur alle sammen.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
Post Reply