1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Gode tanker, det er ofte en hårfin balanse mellom idioti og genialitet. Håper jeg ligger rundt midt på skalaen :wink:
Du glemmer proposjonene, kun 3% av flowen passerer oljekjoleren. Det vil si at 97% av vannet ut fra pumpa går til motorkjoling og 3% går til oljekjoling.

Mer om dette, pluss tanker om separat krets kommer når jeg får tilgang til en computer og slipper å taste på denne mobilen...
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Den orginale vanndrevne oljekjøleren har ganske begrenset virkningsgrad, (på G60 som har slike orginalt, kommer gjerne tempraturen opp i 30ºC over vanntemp, jeg haddde 70º termostat på vannet, men olja kom glatt opp i over 100ºC likevel) oljefilterbrankett fra golf 1 GTi 16v (tror jeg) har utganger for ekstern oljekjøler, som du bare kobler til slangene og oljekjøleren du allerede har der;)
Alternativt en spacerplate som gjør samme jobben uten å måtte skaffe GTi brankettet, dette bytter ut den orginale vann/oljekjøleren og gjør en mye bedre jobb;) Da får du fint oljetemp ned under 90ºC

GTi brankett: Image
Image

(si fra hvis jeg skal fjerne bildene, som forøvrig er tjuvlånt av Lasse N)
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

bjørn53 wrote:Gruble:
Tar du vann fra motor og kjøler den ned for deretter å la dette vannet kjøle olja. Så slippes dette vannet inn i til motoren igjen hvor det blir mixet med det varme kjølevannet. Temmelig dustete spør du meg :lol:Kanskje litt stygt sagt. Jeg syns vw sin løsning med å henge oljekjøleren på motor kjølevannet er dustete også. så der er du jo i godt selskap. Med en liten forbedring. :)
Enig, den såkalte oljekjøler kunne med fordel hete oljevarmer, fordi det er jo det den egentlig er. Etter kaldstart varmes olja opp av kjølevannet (siden kjølevannet blir raskere varmt enn olje). Dette er supert særlig om vinteren og hvis bilen brukes til småkjøring.
Men den såkalte kjølingen eksisterer nesten ikke, føre inn 90 graders vann for å kjøle olja kan knapt kalles kjøling.
bjørn53 wrote:Hva koster ei elektrisk sirk pumpe som kan kjøre dette vannet i en egen krets med en minimal innmix av motorens varme kjølevæske.
Fant ei elektrisk sirk pumpe her: http://www.maritim.no/vvs/pumper/sirkul ... liter-16mm
Men den går bare opp til 100 grader.
Kunne sette termostat på den.
Har tenkt på dette, ville vært en super løsning, egen kaldtvannskrets, men da baller det på seg med pumpe, styrekrets http://qwt.no/produkt/vifte_kontroller og antageligvis en liten ekspansjonstank.
bjørn53 wrote:Tipper at vannet i radiatoren var mye kaldere enn vannet i oljekjøleren.
Riktig, vannet i radiatoren er kaldere enn i xtra kjøleren siden det er kontinuerlig sirkulasjon i Xtra kjøleren mens radiatoren får vann forsyning hver gang termostaten åpner. Termostaten styrer temperaturen.
«Heldigvis» har utgangen fra vannpumpa til oljekjøleren så liten diameter at flowen utgjør kun 3% og derfor spiller den ikke nevneverdig inn på motorkjølingen.
Renax wrote:Den orginale vanndrevne oljekjøleren har ganske begrenset virkningsgrad, (på G60 som har slike orginalt, kommer gjerne tempraturen opp i 30ºC over vanntemp, jeg haddde 70º termostat på vannet, men olja kom glatt opp i over 100ºC likevel) oljefilterbrankett fra golf 1 GTi 16v (tror jeg) har utganger for ekstern oljekjøler, som du bare kobler til slangene og oljekjøleren du allerede har der;)
Alternativt en spacerplate som gjør samme jobben uten å måtte skaffe GTi brankettet, dette bytter ut den orginale vann/oljekjøleren og gjør en mye bedre jobb;) Da får du fint oljetemp ned under 90ºC
30 grader over vanntemp stemmer godt med erfaringer på Baronen. Det er jo en ide å kjøre olje inn i Xtra kjøleren istedet, men da måtte det vært termostat styrt; presse kald olje gjennom 10-12 meter slange pluss kjøler tror jeg ikke går bra i lengden, pluss at oppvarmingne av olja ville blitt heftig forsinket. Med termostat ville det nok funket utmerket.

Men, jeg fortsetter i samme sporet bare større kjøler, for det første for å teste ut, og fordi det er enkelt og nærmest vedlikeholdtsfritt uten pumper, termostater og separate kretsløp lignende. Effekten ville vært bedre med mer avanserte løsninger.

Image
Bilde fra helgens svensketur (E6), oljetemp 110 grader på motorvei. Målet er nesten i boks, ytterligere 5 grader ned og jeg blir fornøyd.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Gir ikke opp prosjektet, har nå bestillt større frontmontert Xtra kjøler, med 25 rader blir det en dobling av kjølearealet.

Hvis 25 rader ikke holder, så blir det nok å jobbe i andre enden (selve kjernen til problemet):

Image
Obs, bildet er lånt herifra:
http://www.passatworld.com/forums/42-vo ... alled.html

Tripp-trapp-tresko:

Small (original):
068 117 021B
http://www.skruvat.no/Oljekj%C3%B8ler-m ... 17144.aspx

Medium:
028117021E
http://www.ebay.com/itm/NEW-VW-AUDI-OIL ... 0629639638

Large:
038117021 A
http://www.skruvat.no/Oljekj%C3%B8ler-m ... 85163.aspx

Og/eller separat krets med sirkulasjonspumpe, men aller først teste større frontmontert register, ett steg av gangen :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

25 Radern er på plass!

Image
Image
Måtte først lurke den inn i underkjeven, løfte den opp og legge en kloss under, så skru på koblinger. Deretter senke den ned til nedre festebraketter.

Det ble perfekt match, større enn 25 rader tror jeg faktisk ikke er mulig.
Image
Image

Alt på plass før deksling.

Hvis ikke dette gir effekt nok så må jeg starte i den andre enden :wink:
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:58, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Glemte å nevne det, under montering av Xtra kjøleren, så la jeg merke til nedre venstre hjørne av radiatoren (sett forfra).

Image
Ser mistenkelig ut som svetting av kjølevæske.....
Spylte det reint med vann, skal etterkontrollere utviklingen.

Spøker for et innkjøp av denne:
http://www.skruvat.no/Radiator-motorkj% ... 84422.aspx
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:59, edited 1 time in total.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Eller så har nok jeg en liggende. :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Tur-Bo wrote:Eller så har nok jeg en liggende. :)
har en og annen liggende og, så hvis din 25 raders blir for liten så kan du dobbelmontere noen radiatorer :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:Eller så har nok jeg en liggende. :)
ducce999s wrote:har en og annen liggende og, så hvis din 25 raders blir for liten så kan du dobbelmontere noen radiatorer :mrgreen:
Takk, godt å vite at det finnes deler der ute :D

Tok en grundig kjøretur ikveld, "svettepunktet" var helt knusk tørt ikke anntydning til lekkasje, så det er forhåpentligvis rester etter gammal morro. Gidder ikke gjøre noe med dette, ikke nå iallefall..

Image
Det 25 raders trekkspillet ligner litt på en karakteristisk bart, vel det er jo en tysk bil så why not?
Uansett, 25 Rader ga bedre virkning, men ikke så mye som forventet, men det kan virke som 110km/t nå gir 105 grader (vil bekreftes av motorveitest).
Det er iallefall ikke mer å hente i fronten, det er i den andre enden det sitter, den originale "oljekokeren" er en vanskelig nøtt, eller mer riktig en varm potet :wink:

ImageImage
Fikk også testet overlyds-vingen, flaps ettermontert på planken, for maksimal vind-løft i høyere hastigheter.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 09:00, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Var innom Biltema ett ærend, der kjøpte jeg likegodt en ny trompet, tenkte jeg nemmelig skulle få lyd i hornet (som aldri har virket i vårt eie), tut-tut er jo kjekt å ha så lenge man ikke får horn i siden.
Men andre ord, jeg antok at selveste orginalhornet var defekt, men der skulle jeg ta grundig feil, burde selvfølgelig spilt etter notene og først sjekket tilstanden til gammelhornet før innkjøp av ny messingblåser.

Image
Ny blankpolert kornett på plass, men ble det lyd? Nei, helt stille, ikke engang pianissimo.

Image
Av med rattet, renset slepering og polerte slepesko. Sleperingen manglet en del av parketten, men rest-ringen burde gi litt kontakt alikevel. Skrudde sammen, sikker på fanfare ala fortissimo, tenning på, trykket på knappen, men nei, stille som i grava, 100% mute.

Image
Av med rattet igjen, korsluttet mellom slepesko til rattstamme, null lyd, merkelig...

Image
Kortsluttet så mellom slepesko og metallplaten -> fanfare, trudelutt, blåserekka våknet til liv.

Image
OK, logisk forklaring: rattstammen manglet jord. Fjernet deksel rundt rattstammen og her dukket det opp en løen kobling, irr og slærkete kabelsko. Renset og strammet grepet på kabelskoen og da ble det fanfare!

Satte alt på plass, og originalhornet havnet tilbake på sin faste orkesterplass, originalen har jo vanntette gummi-hylser over kableskoen, noe vikaren fra BT ikke hadde.
Ny slepering er oppført på handlelista.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 09:01, edited 1 time in total.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Du er nok ikke alene om å finne ut at problemet var enklere å løse enn først antatt.

Angående oljekjøler...

Går ut ifra at dette du har montert, har en form for termostatfunksjon?

Hva med å bypass det hele ved å kople ei slik sirkulasjonspumpe fra en TD til å pumpe vannet over kjøler og frem/tilbake fra 25-rader'n?!
Altså at pumpa starter ved en gitt temp på olja og stopper når tempen er kommet ned.. :roll:

Uansett! Happy Camping i sommer! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Bugman wrote:Du er nok ikke alene om å finne ut at problemet var enklere å løse enn først antatt.
Angående oljekjøler...
Går ut ifra at dette du har montert, har en form for termostatfunksjon?
Hva med å bypass det hele ved å kople ei slik sirkulasjonspumpe fra en TD til å pumpe vannet over kjøler og frem/tilbake fra 25-rader'n?!
Altså at pumpa starter ved en gitt temp på olja og stopper når tempen er kommet ned.. :roll:
Uansett! Happy Camping i sommer! :)
Takk det samme, sommer`n står for TUR, i orderts rette forstand :D

Den originale oljekokeren går helt uten termostat (hvis ikke noen kan overraske meg ved å si at den originale oljekjøleren ha innebygget termostatfunksjon). Jeg har iallefall antatt at den originale oljekjøler er åpen hele tiden, fordi 25-raderen blir skikkelig driftvarm (86 grader), men selv om 25`ern senker temperaturen med ca. 20 grader så er virkningsgraden i den originale oljekokeren skremmende lav.

Jeg vet, jeg kommer tilslutt å havne på separat krets, det vil si temperaturføler som styrer en separat sirkulasjonspumpe, det kommer til å blir effektivt 8)

Men, først har jeg lyst å prøve å bytte T3 oljekjøleren med en passat oljekjøler (som er litt større), dette vil forhåpenltligvis øke virkningsgraden. Men før det igjen så har jeg lyst til koble bort den originale oljekoker bare for å se hvordan helt uten ville fungert, ville ikke blitt overrasket at det ble bedre ved tresifret antall km/t på motorvei.

Whatever, nå er det så nære ferie at jeg har pålagt meg selv karantene, absolutt ingen flere tekniske forsøk før ETTER ferien, last minute changes er totalforbudt.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Etter litt lesning på andre forum, har jeg blitt opplyst om at den orginale funksjonen til denne "oljekjøleren" er å få opp driftstemp på olja fortere, siden vannet blir fortere varmt?
Har sett noen som har fjernet de helt å fått positivt utslag med det.

Dette er på helt andre biler, med hissigere frontmonterte motorer, men likevel ikke umulig at det vil gi grei effekt hos deg også.

Synes det er rart at iogmed at vannet er kaldere enn olja etterhvert, men differansen er kansje ikke stor nok til at det gir god effekt?

Sikkert lurt å vente til etter ferien, ditt nåverende oppsett er vel bedre enn orginalt? God tur;-)

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 4 Beta
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Jepp,
vannet blir fortere varmt enn olja, uansett bilmerke.
Derfor er oljekokeren genial som oljevarmer, som oljekjøler kan det diskuteres....

Uff, jeg lovte jo at jeg ikke skulle ta noen flere fix rett før ferie, men i går kveld byttet jeg tempgiveren, den svarte som viser vanntemp i instrumentpanelet, burde jo være straight forward dette...
Den gamle har vist alt for lav temp (defekt) , så nå var det på tide med ny før ferien.
Image
Gammel føler med klassisk bul i front, viste denne rett verdi, neppe...

Men, og men, ny giver viser høyere temp enn forventet, mer midt imellom diode og max, og opp mot max :shock:

Valgte å kjøre bil til jobben idag, dette for å prøvekjøre WBX`en.
ImageImage
Ny temp etter 20 minutter, halveis mellom max og dioden! Og oljetemp på 80 grader, normalt ville vært nære 100 grader så 25 rader`n virker.

Men hva er feil?? Den nye føleren viser for mye, eller har termostaten begynt å hikke, eller luft i systemet?

Image
Gjorde et forsøk på å koble bort 25 rader`n, ingen effekt!
Kunne vært at 25 rader`n forvirret termostaten siden returen av "kaldt" vann går inn i termostathuset, men en klemme over slangen hadde ingen effekt.

Radiatoren målte jeg til 86 grader, 25`ern hadde 84 grader, men ekspansjonstanken nærmere 100 grader..!!
Hadde radiatoren vært for varm ville jo kjølevifta startet.

Det koker ned til om det er normalt med nærmere 100 grader i retur-røret (stålrøret) og i ekspansjonstanken??

Tror jeg bytter termostaten ikveld, just in case....
Last edited by HappyT3 on 26 Jun 2013, 07:29, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Først lufting etter alle kunstens regler, hjalp det, ingenting.

Image
Så vakumsetting, slippe ut trykket på varm motor, så tette innsuget til ekspansjonstanken med tett snabel, og la det kjøle seg ned.

Image
Heldigvis brukte jeg rustfrie skruer forrige gang.

Byttet til 87 graders termostat, hjalp det? Ingenting, det er tempgiveren fra skruvat som viser feil!!
Makan til thriller rett før ferien :shock:

Koblet bort 25 rader`n, ingen forskjell. Da får jeg bare leve med høye tall i instrumentpanelet i sommer.
Last edited by HappyT3 on 26 Jun 2013, 07:29, edited 1 time in total.
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Er bryteren i radiatoren i orden da? Vifta? Men skulle jo ikke bli så varm ved høye hastigheter uansett.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

jostein wrote:Er bryteren i radiatoren i orden da? Vifta? Men skulle jo ikke bli så varm ved høye hastigheter uansett.
Bryter`n til radiatorvifte virker, den koblet seg ut og inn under lufting igår, så alt er normalt.
Så ut til at temperaturen i ekspansjonstanken sank litt etter termostatbytte, mulig bare psykisk, men uansett alt er normalt, bortsett fra verdien som skruvat temperaturgiveren sender fra seg :twisted:

Image
Igår med awo`n tilkoblet.
Klokkeslett: 07:19, utetemp: 19.1 grader, spenning start/fritid: 14.0V, Oljetrykk 3 bar, turtall: 2.000 rpm, og og tilslutt det viktigste oljetemp:80 grader.

Image
Idag med Awo`n frakoblet, på nøyaktig samme sted, kjørelengde.
Klokkeslett: 07:12, utetemp: 18.2 grader, spenning start/fritid: 13.9V, oljetrykk: 3 bar, turtall:2.800, og det viktigste, oljetemp: ca. 95 grader

Med andre Awo`n virker, forsinker iallfall oppvarmingen, begge bildene tatt på nøyaktig samme sted, etter ca. 18 minutters kjøring, ingen kø noen av dagene, holdt fartsgrensen begge dager, rolig kjøring begge dager. Så diffen er 15 grader etter 18 minutter.

Skruvat temperaturgiver (den svarte) skapte med andre ord stor ståhei for ingenting, men gjorde at jeg fikk ny termostat og luftet systemet grundig.

Tror jeg jammen kobler tilbake Awo`n ikveld, skal tross alt kjøre med tilhenger i sommer.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Ferie
En overnatting i strømstad (S).
To overnattinger i køge (DK).
En overnatting i Lubeck (D).
To overnattinger i Celle (D).
Tre overnattinger Hannover (D).

Flyttetransport (med fullproppet henger og stappet lasterom, det vil si ingen campinglugar :( ).
To etapper, kun èn overnatting, campinghytte Angelholm (S).

Image
Etappe 1, prologen, kun 11 mil.
Image
Ekvipasjen på Mosseferga, tom henger med kun ett sett ekstravegger, awo`n ikke tilkoblet. Ingen sykler siden vi skulle bringe tre sykler hjem igjen.
Image
Første stopp camping i strømstad.

Image
Etappe 2, Strømstad- Køge, langtur på 52 mil.
Image
Heftig vind i Danmark gjorde det nødvendig med le-vegg. Vi leide sykler på campingen.
Image
Strøkent eksemplar av arten (Køge Danmark).
ImageImage
Russefeiring til RETT tid, ETTER eksamen :D Køge Danmark.
Image
Løver finnes i mange varianter, her er den norske. Køge Danmark.
Image
Svalene fløy lavt i Køge, subbet nesten i bakken.
Image
Inngangsparti til Vallø Camping i Køge.

Image
Etappe 3, Køge-Lubeck, 25 mil.
Image
Andre raringer var et også langs veien. På vei mot fergeleiet i Rødby.
Image
Ny opplevelse å bli forbikjørt av en T3, dette på tysk side. Kjørte jo med henger så måtte ta det piano (la oss på rundt 100 km/t, rolig og fin hastighet).
Image
Portene til Lubeck stod fortsatt.
ImageImageImage
Inne i gamlebyen var det mye fint å se på :wink:
ImageImageImageImage
Image
Stemningsbilder fra Lubeck.

Image
Etappe 4, Lubeck-Celle over Luneburg og Uelzen, fint tur, bonus: unngikk den vanlige "stau" på autobahn rundt Hamburg :wink:

Her er en serie fra en ytterst merkelig campingplass i Celle, fastplassområdet virket forlatt og gjengrodd, tornerose-søvn, våkner det til liv etter finanskrisa??
Image
Hey, du som glemte igjen bakseterekka til multivanen, kommer du tilbake snart??
Image
"Grønn" campingvogn. Ble litt overasket da jeg skjønte den var i bruk, det stod nemmelig en blank bil parkert foran :o Rat look vogn.
ImageImage
Flere vogner med grønn livstil, siste på vei tilbake til naturen.
ImageImageImageImageImageImage
Forbud var det nok av, best å være på den sikre siden, i tilfelle det skulle komme folk... Eller var det motsatt...

Image
Selve hoved-attraksjonen på campingen, Silbersee, helt folketomt, nei forresten, det var èn tok en svømmetur.

Image
Whatever, det var busstopp rett utenfor porten, tok ca 8 minutter ned til Celle altstadt.
Image
Offentlige toaletter i Celle, stil skal det være.
ImageImage
Celle har et levende marked for fisk, grønnsaker, og ikke minst kjøtt som Germanerene setter stor pris på.

Image
Etappe 5, innspurt på selve feriedelen av denne turen, kun 45 kilometer.

Image
Første døgn i Hannover, måtte splitte bil og henger for å finne parkeringsplass utenfor leiligheten. Hadde heldigvis lås til hengern. Dagen etter satte jeg på ett nytt lag med karmer, så ga ekstra 40 cm i høyden.

ImageImageImage
Hannover har sine T3`er som enhver tysk by, du finner dem i bygatene.
ImageImageImage
Tyskerne er ikke bare glade i nye biler, rett som det er så dukker det opp velholdte, eldre og edle perler i bybildet.

Image
Siste dag i Hannover, vogntoget lastet, mangler kun syklene, rett før avreise.
Måtte øke lufttrykket mye for at det skulle se "naturlig" ut, dekkene var nesten flate med vekten av lasten.
På dekkene sto det max 36 psi, alt for lite til vår last. Måtte bumpe inn 40 psi før det begynte å ligne noe, bedre med stabilitet med "riktig" luftrykk :wink:

ImageImage
Etappe 7 og 8, flyttelass, 60 mil pluss 55mil.
ImageImageImage
Forbikjørt av en T3 igjen! Ett sted mellom Hannover og Hamburg. Et gult ekspress-ekspedisjons-tog i god fart. Som nevnt er det uvant å bli forbikjørt av T3`er, det motsatte er jo regelen. Men med tilhenger lå vi i høyrefila, med ca 90-100 km/t sammen med busser og lastebiler.
Å kjøre sakte på autobahn overlater jeg normalt til de som har T3 med dieselmotor :wink: , men det går faktisk an med WBX også, riktignok hvis man har tilhenger på kroken, ikke noe problem å kjøre fortere, men sikkerhet først.

Image
På fergesambandet Fehmarn-Rødbyhavn.
Image
Ett sted på svenskekysten, fra siste transport-etappe.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tysklandsturen på den tekniske side.
Bensinforbruk lå rundt 1.1 liter både med og uten last i hengere, hadde faktisk forventet en kraftig økning med last. Forklaringen er nok at det er flatt i Tyskland, pannekake i Danmark og relativt plant oppover svenskekysten.

Siste dag på Silbersee Camping (Celle) koblet jeg til AWO`n, standard takst ved konstant 100km/t med tom henger var oljetemp på 110 grader.
Med AWO`n tilkoblet falt temperaturen til 100 grader ved konstant 100km/t og tom henger, så den virket også på Tysk territorium.

Tekniske problemer? Nei, nada, nothing, eller forresten jo: kjørelyset forsvant på vei til Celle, bikket litt på releer og sikringer så kom lysene på plass igjen.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Begynner å blir trangt på instrumentrommet :wink: Høy tivolifaktor...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Høyre forhjuls-lager har hatt en kvitrende lyd i sommer, derfor ble det fjernet i ettermiddag.

Image
Av skjoldet var det bare rester igjen..

Image
Men heldigvis var det mulig å løsne skruene med slagtrekker.

Image
Lagerene var ikke ille, egentlig, men det KAN være at det yttre har vært kanarifuglen, ser iallefall ut som spor etter slitasje.

Bestillte nytt skjold, sykkel blir transportmiddelet denne uka :D
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Bare litt pausemusikk i påvente av bremseskjold.

På skyggesiden:
ImageImageImage

Samme på solsiden:
Image

Det jeg forsøker å si, om enn noe kryptisk start: ikke kast de gamle lagerskålene, kapp over dem med vinkelsliper, og bruk de som innbankningsverktøy. Lett å ta av etterpå når ny lagerskål bunner på plass :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
I går kom skjoldet i posten, da var det bare å sette igang. Smurte det inn med JT, og monterte det.

Image
Sauset inne lagerhus med fett, masserte inn fett i lager-rullene, satte på simmering.

Image
Satte på plass, strammet mutteren relativt hardt, roterte, og slakket til at jeg kunne bevege skiva med en skrutrekker. På med koppen.

Image
Benyttet sjansen til å lufte bremsen på høyre side, bussen flyr igjen.

Dette var jo reine kosejobben, kanskje jeg skal ta lageret på høyre side også?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Siden jeg driver med forebyggende vedlikehold om dagen så tok jeg likegodt av speedometer kabelen, trodde den slarket på grunn av rundt hull i navkoppen, men der tok jeg feil, selve kabel-enden var avrundet, navkoppen var fin den :wink:
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

HappyT3 wrote:Image
Siden jeg driver med forebyggende vedlikehold om dagen så tok jeg likegodt av speedometer kabelen, trodde den slarket på grunn av rundt hull i navkoppen, men der tok jeg feil, selve kabel-enden var avrundet, navkoppen var fin den :wink:
Min speedo-nål driver å hopper og danser. Kan jeg ha noe lignende på gang?
Hans Sæle
Post Reply