Hmm, ja.
Brukte Fram-filter fra Torshov og Mobil Super 3000 olje fra Europris.
Kjørte en del i går og litt i dag, og så har jeg byttet til originalt vw-filter og Mobil1 New Life (er det 5w-40w, mon tro?)
Blir å bytte til rød kjølevæske etterhvert. Har bare litt problemer med å finne et egnet sted med tilgang til hageslange og slikt.
Har skjønt at det gjelder å få ut mest mulig av den blå som er der fra før. Er vel mulig å fylle på rent vann og kjøre litt for å rense, og.
Får se hva som byr seg.
Men det er topp å kjøre i den igjen, altså. Herlig.
Nå blir det nye tepper og fine saker, for de som var (som var stygge fra før!) har blitt grisete i prosessen.
Min første bil, 1987 Caravelle JX Trufa Camper
Re: Re: Min første bil, 1987 Caravelle JX Trufa Camper
Det er feil, det gjelder å få ut absolutt ALT av den blå! Blå og rød kjøleveske er noe skikkelig drit å blande. Om du skal flushe uten hageslange så kjør hvertfall 4-5 runder med å tømme systemet og så fylle vann, husk å lufte og kjør den varm så termostaten åpner, ellers får du ikke ut alt uansett...jonboy wrote: Har skjønt at det gjelder å få ut mest mulig av den blå som er der fra før.
.
Ellers vil jeg påpeke at blå kjøleveske fungerer ypperlig, den er ikke skadelig for aluminium slik den var for 20år siden.
Det finnes også mange gode alternativ som kan blandes med den blå så du slipper å flushe...
Andgående 5w40 som oljevalg, hvorfor ikke kjøre 15w40 som er andbefalt i instruksjonsboka?
-
jonboy
- Car: T3 Trufa Camper 1.6td 87mod
- Phone: nifiretwosevensyv328
Re: Min første bil, 1987 Caravelle JX Trufa Camper
Den olja er kompatibel med 50500, som bilen skal ha, ihvertfall.
Det er dette som står på luka bak på bilen.
Og så har jeg sett mobil1 anbefalt her.
Og mange som bruker 5w40.
hmmm.
Ang. kjølevæske, så tenkte jeg å få ut alt, ja, og fylle med g12+ eller g12++, som begge skal kunne blandes med blå (eller g13, som de har på møller på billingstad nå. den må jo kunne blandes, den og).
Har inntrykk av at selv om de kan blandes, er det best å få ut den blå allikevel.
Det er dette som står på luka bak på bilen.
Og så har jeg sett mobil1 anbefalt her.
Og mange som bruker 5w40.
hmmm.
Ang. kjølevæske, så tenkte jeg å få ut alt, ja, og fylle med g12+ eller g12++, som begge skal kunne blandes med blå (eller g13, som de har på møller på billingstad nå. den må jo kunne blandes, den og).
Har inntrykk av at selv om de kan blandes, er det best å få ut den blå allikevel.
-
jonboy
- Car: T3 Trufa Camper 1.6td 87mod
- Phone: nifiretwosevensyv328
Re: Min første bil, 1987 Caravelle JX Trufa Camper
Ja, da er det tid for en liten oppdatering her.
Bilen går så det suser, den.
Var på EU-kontroll for ikke lenge siden, det gikk sånn:

Uploaded with ImageShack.us
Fikk ikke feil for brukket bakfjær
Har nå byttet begge bakfjærer og bærekule.
Superlett. Finner jo alt av info her på forumet
Deler fra Torshov.
Bærekule er av merke Sidem.
Jeg har stort sett bilen ganske full av ting, så jeg valgte sånne forsterkede fjærer, og det kan virke som om det blir litt for stivt, men jeg får se når bilen er fylt opp igjen, om det blir bra.
Og så har jeg lagt kunstgress på gulvet:

Bilen går så det suser, den.
Var på EU-kontroll for ikke lenge siden, det gikk sånn:

Uploaded with ImageShack.us
Fikk ikke feil for brukket bakfjær
Har nå byttet begge bakfjærer og bærekule.
Superlett. Finner jo alt av info her på forumet
Deler fra Torshov.
Bærekule er av merke Sidem.
Jeg har stort sett bilen ganske full av ting, så jeg valgte sånne forsterkede fjærer, og det kan virke som om det blir litt for stivt, men jeg får se når bilen er fylt opp igjen, om det blir bra.
Og så har jeg lagt kunstgress på gulvet: