Ombyging av kombi til personbil

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Re: Ombyging av kombi til personbil

Post by Jørre »

Ny eier har 5 barn, og alle stortrives på tur :D
Jeg angrer som f....på att jeg solgte den :mrgreen:
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
5star
Car: t4 2001 syncro
Phone: 47914345

Post by 5star »

Jørre wrote:Ny eier har 5 barn, og alle stortrives på tur :D
Jeg angrer som f....på att jeg solgte den :mrgreen:
Vil tru det var et jævla arbeid å bygge den om å sikkert ikke heilt kostnads fritt heller
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Det har du helt rett i :lol:
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Post by hypomac »

Om du skiftar til "originalseter" blir sittekomfort og PPR(plass per rumpe) så å seie lik som i framsete og mao stor forskjell fra kombibenk.
No etter ombygging set eg meg i baksete med glede når det trengs :)

Siden min er ein 98 mod var det greit å finne donorbil,men tok det i 2 ettappar:

Når vi kjøpte bilen, 6 seter kombi :

Image

Vinter 2010, 5 seter personbil med generøs plass for alle passasjerer:

Image

Vinter 2011, behov for meir plass,no 7/8 seter:

Image

Rad 2 kjem fra 98 mod GL lang kombi,rad 3 fra 93 mod GL kort minibuss. Teknisk sett enkel operasjon å skifte seter,men smart å være 2 for å løfte inn og ut skillevegg foreksempel,lett å skade interiøret viste det seg. Einaste var dei plast pluggane som held rad 3 var grodd fast og knakk då eg skulle skru dei ut.Borra ut og gjenga på nytt. På bilar før 99 er det enkelt å finne matchande setetrekk,verre (mykje dyrare) på 99 og nyare. Eg syntes det var enklare å lage hull i interiørpanela for gjennomføring av setebelte for rad 3 en å skifte heile panela.

Magebelte fungerer utmerka til å feste base ihvertfall:
Image
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Morten S.
-
-
Car: Pr dato ingen VW
Phone: 40413634

Post by Morten S. »

Rikskringkastingen wrote:..... Alle korte kombier hadde forresten baksete registrert for fire, originalsetene i langkombi var registrert for tre. .....
Min korte kombi har baksete for 3 personer

Image

Ikke spesielt gode på lengre turer de heller.... Skal bygge om til vanlig baksete i løpet av våren.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Morten S. wrote: Min korte kombi har baksete for 3 personer
OK, da husker jeg feil. Det er jo noen forskjeller på de kombiveggene. Noen har den luka bak seteryggen som synes tydelig på bildet ditt. Jeg trodde egentlig det var de første årsmodellene som hadde denne, og at den forsvant ganske tidlig på nittitallet. Men hvis dette gjelder '97-modellen du har i avataren, så finnes nok denne på nyere modeller også. Kan det være sånn at denne luka satt i kombiveggene med treseter, mens fireseteren var uten luke?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Hadde for lenge lenge sidan ein 92 kort kombi (DH18262) med 3 seter benk,men uten den luka.
Nissan Leaf Tekna 2013
AlexanderT494
-
-
Car: T4 2000 TDI
Phone: 97 76 95 56

Post by AlexanderT494 »

Rikskringkastingen wrote:
Morten S. wrote: Min korte kombi har baksete for 3 personer
OK, da husker jeg feil. Det er jo noen forskjeller på de kombiveggene. Noen har den luka bak seteryggen som synes tydelig på bildet ditt. Jeg trodde egentlig det var de første årsmodellene som hadde denne, og at den forsvant ganske tidlig på nittitallet. Men hvis dette gjelder '97-modellen du har i avataren, så finnes nok denne på nyere modeller også. Kan det være sånn at denne luka satt i kombiveggene med treseter, mens fireseteren var uten luke?
Begynner vel å nærme seg avsporing fra tema men likevel: Jeg hadde en 94 treseterbenk kombi uten luke. Jeg trodde den luka og rommet bak var ekstrautstyr.... Forøvrig hadde ikke 2000 4-seterbenk kombien som jeg har nå heller luke.
94 2,4D Kombi - Solgt
00 2,5TDI Ombygd kombi til 8-seter med T5-seter - Solgt
storeulv
Car: T4 syncro 99

Post by storeulv »

Jeg har en T4 kombi Syncro 99 mod som jeg ønsker å bygge om til 8 seter. Ut fra det jeg leste over her så godkjennes det med magebelte på siste raden? Trodde man måtte ha 3-punkt overalt.

Noen som vet om selene i 99-modell blir godkjent i dag eller om jeg må bytte alt dersom jeg omregistrerer? De på førersiden begynner å bli litt lurvete i kanten ser jeg.

Hva trenger jeg utover selve setene for å få de montert på bakerste rad? Ser at mange skriver om ferdige hull i gulvet osv. Finnes dette på alle lange Caravelle kombier eller kan det hende jeg må borre opp og gjøre en del mer for å få sett festet?

Siste spørsmål (ble mye mas dette her, beklager): Går det an å sette inn seter fra Multivan bakerst? Jeg skal bruke bilen en del i jobb og vil gjerne sove i bilen når det er mulig.

På forhånd takk fra en nybegynner på forumet her.
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Eg viste en caravelle som eg hadde bygd om fra 5 til 6 seter ved å sette inn kombibenk,biltilsynet såg kun på arbeidet eg hadde gjort,sjekka ikkje alle belta i heile bilen.Kontroløren sjekka heller ikkje dei belta eg hadde satt inn bortsett frå å sjekke antal seler mot seter og at passasjerane i baksetet hadde minimum 45cm kvar.

Du skal få det det godkjennt. Har ikkje godkjennt min som 8 seter(står som 6 seter kombi i vognkort.),men har fått bekrefta at det kun vanker mangellapp dersom eg blir stoppa.(bil over 10 år.)
Du får derimot ikkje godkjennt ombygging til seteløysing der ein sit på tvers av køyreretninga.Meinar det vart forbudt fra år 2000.

Kan ikkje svare for multivanseter,men ser det som usansynlig at dei har laga eit eige karosseri kun for multivan,så mao skal seta ha samme festepunkter som caravelle og transporter. Andre med multivan må evt. svare på dette.

Går du for 3 seter fra en t4 trenger du 3 punkt til sideplassene,(2 punkt i midten heng i setet.)med senka forankringspunkt fra taket,ferdige hull der òg:
Image
Bruker du 3 seter fra t5 er vel selene i setene,men då er ikkje gulvfesta "bolton"Dei har hurtigfester og krev meir arbeid ved 1. montering.

Lang caravelle/transp. har òg ferdige hull,men der kan du konfigurere bilen med enten 3 eller 4 rader totalt. Veit ikkje om det er 2 sett hull,eg har kort versjon og der fann som eg som forventa dette under teppe etter eg hadde skore hull:

Image

Du kan og sjå plasseringa av setefestehulla fra undersida av bilen. Leit på dei halvstore profilane som går på tvers under bilen,sjekk først der du har seter nå,fks ved skyvedøra så du veit du kva du skal sjå etter lenger bak. Obs,dei kan være heilt eller delvis skjult av stephjul,varmeapparat,eksosanl. eller anna tjafs.
Lukke til med ombygginga,du får ein endå meir suveren bil etterpå :)
Nissan Leaf Tekna 2013
storeulv
Car: T4 syncro 99

Post by storeulv »

Takk for et meget utfyllende svar!
Wiggo Jensen
-
-
Car: T4 2,5tdi 2000 mod
Phone: 905 77 005

Post by Wiggo Jensen »

Var for noen uker siden på biltilsynet og fikk min registrert over ifra kombi til personbil. Kostet 460 kr. Kjøpte magebelte ifra bilbeltespesialisten for rundt 700 kroner. Deilig å bli kvitt skilleveggen/fangegittret... :D
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Her må jeg ut og vifte med korrigerende pekefinger, ref seteplassering og retning.

Bil som har hatt langsgående seter (og med det har typegodkjenning for det) kan pånytt få det såfremt alle krav ved ny montering oppfyller kravene som dengang gjalt da langsgående seter ble montert.

Jeg mener dette er fakta F og det såpass sterkt at om noen har hjemmel som sier det motsatte får de komme med den, link til tekst hos f.eks www.lovdata.no 8)

Jeg planla å montere de to siste baksetene i Tyskerbrakka som opprinnelig var en Caravelle CL buss nr.1 men som ble personbil-regga på 8 seter av ham jeg kjøpte bilen av. Fordi storfamilien jeg var i besto av såpass mange og fordi vi kjørte fra Ås til Oslo ifm jobb samt at jeg dreiv med busslappen, så lette jeg etter hjemmel for å kunne montere de originale langsgående setene i de samme høla baki bussen.

Når jeg kommer meg i hus og får et nett jeg kan være på, skal jeg legge ved dokumentasjonen og hjemmelen jeg dengang kom til. Inntil da så får påstanden over om at det ikke er lov, begrunnes på et ordentlig vis :wink:

Men dette er kun ved montering av langsgående seter der det tidligere har stått slike montert (ikke kan passasjer i langsgående sete være under 140 cm og passasjeren skal ha fyllt 14(?) år bl.a). For montering i personbil og / eller det som engang kaltes "kombi" i avgiftsklassene er det jo kun framovervendte seter som gjelder.
Snorre
Car: T4 westfalia, BMW M3, BMW e91 318D, VW boble 1957,
Phone: 92051229

Post by Snorre »

hypomac wrote:Om du skiftar til "originalseter" blir sittekomfort og PPR(plass per rumpe) så å seie lik som i framsete og mao stor forskjell fra kombibenk.
No etter ombygging set eg meg i baksete med glede når det trengs :)

Siden min er ein 98 mod var det greit å finne donorbil,men tok det i 2 ettappar:

Når vi kjøpte bilen, 6 seter kombi :

Image

Vinter 2010, 5 seter personbil med generøs plass for alle passasjerer:

Image

Vinter 2011, behov for meir plass,no 7/8 seter:

Image

Rad 2 kjem fra 98 mod GL lang kombi,rad 3 fra 93 mod GL kort minibuss. Teknisk sett enkel operasjon å skifte seter,men smart å være 2 for å løfte inn og ut skillevegg foreksempel,lett å skade interiøret viste det seg. Einaste var dei plast pluggane som held rad 3 var grodd fast og knakk då eg skulle skru dei ut.Borra ut og gjenga på nytt. På bilar før 99 er det enkelt å finne matchande setetrekk,verre (mykje dyrare) på 99 og nyare. Eg syntes det var enklare å lage hull i interiørpanela for gjennomføring av setebelte for rad 3 en å skifte heile panela.

Magebelte fungerer utmerka til å feste base ihvertfall:
Image
Mye fin info her. Uten å ha lest alt. Var dette tilnærmet bolt on..?
Har også en kombi. Men nå som barna blir større er det for liten plass..
Strålende forum dette..
God sommer..
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Hei!

Du finner meir under "caravelle 2.5 tdi" prosjekttråden min blant andre plasser,men kort versjonen er at det er bolt on.
Kjøpe seter hos spesialist kan være dyrt og ikkje nødvendigvis bolt on.

Kan heller anbefale donorbil.
Det vanskeligaste var egentlig å få av deksla over bakerste sidevindua.
Disse må av for å få skrudd fast setebeltebrakettene for rad 3.
Eg gav opp ok klippte inn med tang for å komme til å skru inn boltene.

Lykke til,og møter du på problem så er det jo svært sansynlig at du får hjelp her på forumet
Kjøra på 8)
Nissan Leaf Tekna 2013
Snorre

Post by Snorre »

hypomac wrote:Hei!

Du finner meir under "caravelle 2.5 tdi" prosjekttråden min blant andre plasser,men kort versjonen er at det er bolt on.
Kjøpe seter hos spesialist kan være dyrt og ikkje nødvendigvis bolt on.

Kan heller anbefale donorbil.
Det vanskeligaste var egentlig å få av deksla over bakerste sidevindua.
Disse må av for å få skrudd fast setebeltebrakettene for rad 3.
Eg gav opp ok klippte inn med tang for å komme til å skru inn boltene.

Lykke til,og møter du på problem så er det jo svært sansynlig at du får hjelp her på forumet
Kjøra på 8)
Takk for svar.. Blir først å flytte den benken jeg har. Sliter med å få inn barnesetet.. Regner med det også er grei jobb.. Litt skjæringspunktet i denslags rundt setet ser det ut som. Eller bolt on. Om skruehulle er i gulvet vel og merke..
Ble bra det i din. Får bruke litt tid på å sanke inn like seter. Ser det står en del på svenske nettsider.. Men er ikke gratis nei..
Snorre

Post by Snorre »

5star wrote:Fikk til svar oss bt i Narvik i dag at det kun kom et gebyr for kontrollen på flyttingen av setene på i unner kant av 500kr :D Har bestemt meg for at jeg skal flytte bak kombibenken min ca 40cm å tilte ryggdelen litt lengere bak.Sånn som på bildet :D
Image

Image
Er dette du har gjort på disse bildene bare å flytte benk til neste rad. Og fjærnet plastikk kasse bak setet?
Skrudd litt på min nå for å se gangen i det.
Du må ha skjært og sveiset litt.?
Peris
Car: Caravelle T4 2.5 TDI 151hk AXG
Phone: 95227709

Post by Peris »

Hei, ser dette er en gammel tråd men prøver lell.
Har kjøpt en kombinertbil 6 seter med 4 seters benk. bilen er kort type.
Tenkte og bygge den opp til 5 seter . har fått tak i seter.
2 setern var grei, der passet festene fra 4setern.. fikk tak i plugger seter og seler fra annen caravelle. Men for enkelt sete som skal på siden var det ikke fester/ gjenger i dørken.
Hva har dere andre gjort der?? jeg borra hull der pluggene skal være.. Det var småe merker under. borra hull og brukte 10 mm bolt, skive og låsmutter. blir det godkjent med det??
hypomac
-
-

Post by hypomac »

Viss det ser sånn ut uten seter:
Image

Og med bolter som går gjennom stålbjelken under og store skiver bør det gå greit. I motsetning til fks T5 treseteren,har du jo sikkerhetselen i C stolpen,og dermed antakelig halvparten av kollisjonskrefter frå passasjerren etc forankra på eit anna punkt en innfestinga til setet.
Nissan Leaf Tekna 2013
Peris
Car: Caravelle T4 2.5 TDI 151hk AXG
Phone: 95227709

Post by Peris »

De 4 nermeste festene var ikke der, men de 4 borteste var der, der var benken festet, satte i pluggene som vist på bilde og sete kunne klipses fast..
Så jeg målte meg ut og satte 4 hull, der de skal være, brukte gjennomgangsbolt skive å mutter:-)
Post Reply