Etter å ha lest diverse tråder her på forumet, og konferert med min mekanikerkompis som hjelper meg å skru de tingene jeg ikke håndterer på egenhånd, forstår jeg at vi trenger riktig verktøy for å justere innsprøytning etter reimskifte på min t4 Caravelle 2,4l diesel.
Har gjort noen søk her på forumet, men finner ikke svar på det jeg leter etter - om noen vet om en tråd, hadde jeg satt pris på en link!
Spørsmålene blir altså:
Hvor skaffes det vi trenger for å justere innsprøytningen?
Verktøy for regreim-bytte 2,4 T4
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Re: Verktøy for regreim-bytte 2,4 T4
Du trenger verktøy for å holde kamaksel og pumpe i posisjon.
Så trenger du måleur for rett løft på pumpa. samt et adapter som da går inn i pumpa.
Et par hendge verktøy er et motholds til og holde igjen reimhjul når disse skal av, samt et annet til å vri. strammehjul (om ikke din bil har stramminga på vannpumpe..?)..
Sjekk ut:
Brickwerks.co.uk
Dieselkontor.de
Så trenger du måleur for rett løft på pumpa. samt et adapter som da går inn i pumpa.
Et par hendge verktøy er et motholds til og holde igjen reimhjul når disse skal av, samt et annet til å vri. strammehjul (om ikke din bil har stramminga på vannpumpe..?)..
Sjekk ut:
Brickwerks.co.uk
Dieselkontor.de
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Takk, skal studere linkene.
Måleur har vi, adapteret er antagelig det vi trenger.
Måleur har vi, adapteret er antagelig det vi trenger.
Regner med at det er denne jeg trenger?:
http://www.brickwerks.co.uk/index.php/w ... r-idi.html
Ser det nevnes diverse tråder her på forumet at jeg i tillegg til registerreim og dieselpumpereim bør bytte vannpumpe.
Er det noe jeg har oversett i forbindelse med denne jobben?
http://www.brickwerks.co.uk/index.php/w ... r-idi.html
Ser det nevnes diverse tråder her på forumet at jeg i tillegg til registerreim og dieselpumpereim bør bytte vannpumpe.
Er det noe jeg har oversett i forbindelse med denne jobben?
Svarer meg selv etter litt googling:
http://www.bildeler.no/?Bilmerke=4&Bilm ... gruppe=500
Om noen har innspill til andre ting som trengs underveis i denne prosessen er jeg takknemlig for det!
http://www.bildeler.no/?Bilmerke=4&Bilm ... gruppe=500
Om noen har innspill til andre ting som trengs underveis i denne prosessen er jeg takknemlig for det!
Brickwerks var utsolgt(de kunne informere om dette tre dager etter at adapteret var kjøpt og betalt
) og dieselkontor vil ikke ha verken paypal eller visa....
Så da har jeg bestilt et slikt sett:
http://www.ebay.com/itm/VW-Audi-Bosch-V ... 2a2e63da1e
Så da har jeg bestilt et slikt sett:
http://www.ebay.com/itm/VW-Audi-Bosch-V ... 2a2e63da1e
Hallo................
Det går greit å skifte uten spesialverktøy..... Dersom tidspunktet på pumpa er rett før du starter. Ta en side av gangen. Begynn med regreimen. Når du har satt motoren på tenningsmerket (svinghjulet) så låser du pumpen med den lille skruen på siden av pumpa. Løsn skruen ,fjern skiva og stramm til. Pumpa er nå låst.
Merk med tusj el.lign. hvor hjulene står før demontering,just in case......
Skift så reg.reim og strammehjul. Når det er gjort løsner du reimhjulet på kammen( pumpesiden ). Pass på at veivakselen ikke har flyttet seg. Når du har skiftet reim og løpehjul på pumpesiden og skrudd til reimhjulet på kammen så kan du løsne låseskruen på pumpa og den vil stå på samme stedet som før du begynte....
(Hold igjen på reimhjlet når du løsner det så ikke pumpa flytter seg.)
Tobber
Det går greit å skifte uten spesialverktøy..... Dersom tidspunktet på pumpa er rett før du starter. Ta en side av gangen. Begynn med regreimen. Når du har satt motoren på tenningsmerket (svinghjulet) så låser du pumpen med den lille skruen på siden av pumpa. Løsn skruen ,fjern skiva og stramm til. Pumpa er nå låst.
Skift så reg.reim og strammehjul. Når det er gjort løsner du reimhjulet på kammen( pumpesiden ). Pass på at veivakselen ikke har flyttet seg. Når du har skiftet reim og løpehjul på pumpesiden og skrudd til reimhjulet på kammen så kan du løsne låseskruen på pumpa og den vil stå på samme stedet som før du begynte....
Tobber
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Joa greit dette men ikke forvirr mannen med TDI ting når han har 2,4d. Det er likheter men 2,4d har ikke låse skruen på pumpa samt at TDI har stillehjul og stramme hjul på pumpesisden, det har ikke 2,4d
tobber wrote:Hallo................
Tobber
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
Har fått neon filer med god info fra medlemmer her på forumet, og tilbud om å låne verktøy fra andre medlemmer. Verktøyet kom i går, raskt levert fra USA, og jeg handler komplett kit på torsdag hos Bildelsenteret, så det begynner å dra seg sammen.
Har avtalt med "mekanikern" å gjennomføre operasjonen på tirsdag, skal prøve å gi rapport på hvordan verktøyet var i bruk.
Har avtalt med "mekanikern" å gjennomføre operasjonen på tirsdag, skal prøve å gi rapport på hvordan verktøyet var i bruk.