startmotor og vifte 1,6 td

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Eddieja

startmotor og vifte 1,6 td

Post by Eddieja »

Stadig nye problemer med min kjære bil. Etter lengre verkstedopphold og innbrudd er nå økonomien på bunn - og da tar starteren kvelden. Klarer å lure den ved å vri veldig forsiktig på nøkkelen, men lurer på om noen kan tipse om renovering. Hva bør jeg gjøre - må jeg ha ny?
En nydelig duft av svidd gummi kom også inn i kupeen her en dag - regner med at det er viftemotoren. Er det bare å få tak i ny eller kan det være noen lure triks? Er jo litt feil årstid å kjøre uten vifte.
Eivin.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Ikke sikkert at det er starteren det er noe galt med. Hvis den går i det hele tatt er det mest sannsynlig at det er nøkkelbryteren som er dårlig. Sjekk først alle tilkoblinger til starteren, skrap dem rene og stram til. Uvanlig at en vifte skaper svidd gummilukt. Hvis vifta ikke går fordi akslingen er helt korrodert og tørr, så går sikringen (20A) før noe brenner. Vil tro at det er mer sannsynlig at lukta kommer fra en ledning, kanskje den til starteren.......
Vifteskift er en drittjobb, hele dashen må ut og varmeapparatet må åpnes med kniv for å komme til. Ikke vanskelig å få tak i en brukt her på forumet. Har måttet gjør dette med alle mine T3'er..
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Eddieja

Post by Eddieja »

Bilen starter til tider med èn gang, andre ganger må jeg sitte og prøve i lang tid - kan nok tenkes at det er dårlig kontakt. Verkstedet sa at starteren var dårlig, så jeg regnet med at det stemte. Får se på det når kaffe'n er klar. Sikring til friskluftvifte og sikring til ekstra varmeapparat har gått. Det var 15 og 30 amp - skal jo være 20 (ikke jeg som har gjort). Er det noen greie måter å smøre vifta på? Noe er jo galt siden sikringen går - og vil gjerne slippe å demontere hele fremre del av bilen nå...
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Nettopp, det var akkurat som mistenkt. Når motorene i begge apparater stivner så trekker de så mye strøm at sikringene går. Bytt sikringene og sjekk, sannsynligvis går de igjen med en gang du skrur på. Varmeapparat bak er enkel m.h.t. motorbytte, men en ny motor koster ca.kr.1500. (Forresten, det er uvanlig at motoren i apparatet bak gir seg, fordi den brukes mye mindre enn den foran. Hvis du har en gåen 15A sikring til den, så skift til 20A og prøv igjen.)
Sikkert noe brukt å få her på forumet. Foran er det verre fordi hele dashen må ut sammen med styringstangen for å komme til varmeapparatet som så må sprettes opp med kniv for å komme til motor (se Haynes). (OBS! De to motorene er ikke like). Det finnes en tråd her på forumet om en enkel måte å borre noen hull for så å sprøyte inn et smøremiddel, men jeg vil ikke gått god for den. Si fra hvis du trenger hjelp, har gjort denne jobben flere ganger.
Når det gjelder startmotor så hjelper det ikke å kjøpe en ny. Så lenge den går er det kun lagre å smøre og børster å skifte for å få den som ny. Som sagt, sjekk alle ledninger til den og skift nøkkelbryteren. Nesten alle som har kjørt T3 har hatt trøbbel med nøkkelbryteren på et eller annet tidspunkt.
Andrew Wilder 90198654
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

IKKE eksperimenter med sikringer.. er direkte brannfarlig.. ledningene og det elektriske er bygd for den amperen som er originalt satt opp står det en 15 amp sikring så skal du ikke sette i en 20 for å "se" om det går...

ang bakre varmeapparat fjern treplaten bak kombiveggen og skru ut varmeapparatet skru ut registeret som sitter i 2 stjerneskruer ved krana og trekk det ut.. slipper mye søl..
ta ut boksen og del den, sitter i plastklips. kjenn på motoren går den tregt?? javel mest sannsynlig gjør den det... sprut 5-56 eller WD-40 inn i motoren og en god del på akselen som skovlhjulet sitter på, må nok slite litt er ikke lett å komme til.. snurr på motoren endel og sprut på mer, du ser det er ganske mye irr freeme ved skovlene. er dette som gjør at det setter seg.. sprut på mer og snurr om igjen og om igjen til det løsner.. det gjør det alltid.... når det går lett og fint koble til strømmen uten å montere det fast i bilen og se at det går fint... virker det bare på 3dje hakket må du bytte motstandene... Håper dette hjalp.. er i utgangspunktet samme fremgangsmåte fremme men litt (les;mye) mer skruing for å få ut motor fremme...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

jo forresten glemte ang starteren.. de har ett problem med at de "råtner" i kabelen.. dvs kabelen den tykke på selve starteren.. har opplevd det på ett par biler... skru ut starteren og le litt på kabelen... kan også gjøre det mens den står i bilen. OBS ikke kabelen fra batteriet men fra innslaget til selve starteren...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Andrew
-
-

Post by Andrew »

I min bil er det satt inn en 20A sikring til varmeapparatet bak originalt......
Andrew Wilder 90198654
Eddieja

Post by Eddieja »

Skal være 20 amp ja. Har nå pusset og smørt og fiklet med diverse ledninger til starteren. Ser ut til å fungere, men det stopper vel ikke før jeg er et helt annet sted enn hjemme...
Varmeapparatet bak fungerer på 2 hakk, 1. og 3 er død. Vifta forann er død på 1. og 2., 3 tar sikringen. Kan det være kontakten?
1987 1,6 td
1994 multivan 2,4 d
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Vil tro at det er den tretrinns bryteren som er årsaken til at motoren bak fungerer kun på andre hakk. Skift bryter og prøv, de er lette å få tak i. Løser man ikke problemet på denne måten da er det motstanden som er gåen. Motoren foran er det nok verre med, den har vel stivnet fullstendig. Da må den ut for å bli smurt opp eller skiftet. Men som du har erfart så trekker den strøm slik at hvis du får løst opp akslingen inntil det spinner fritt, så skulle den fungerer.
Andrew Wilder 90198654
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Eddieja wrote:Bilen starter til tider med èn gang, andre ganger må jeg sitte og prøve i lang tid - kan nok tenkes at det er dårlig kontakt. Verkstedet sa at starteren var dårlig, så jeg regnet med at det stemte. Får se på det når kaffe'n er klar. Sikring til friskluftvifte og sikring til ekstra varmeapparat har gått. Det var 15 og 30 amp - skal jo være 20 (ikke jeg som har gjort). Er det noen greie måter å smøre vifta på? Noe er jo galt siden sikringen går - og vil gjerne slippe å demontere hele fremre del av bilen nå...
Akkurat det samme problemet hadde eg. Det viste seg å være dårlig kontakt i en kabel til starteren. Ellers vill eg ha prøvd å bytte bakstykket på tenningslåsen. Høres ikkje ut som om selve starteren er syk.
Tage Vedal

T3-fan
Post Reply