Hei
Har en 2000 mod. T4 syncro ACV motor hvor jeg den siste måneden har fått mer og mer ulyd fra front av motor, altså i område rundt første sylinder.
Lyden høres best når jeg står ved speilet på høyre side og jeg har nede bunnplata. Den er taktfast med turtall og jeg trodde først det var dysa som jukset, men når jeg løsner dyserøret så dropper bare turtallet litt og lyden blir svakere, men er fremdeles tilstede.
Lyttet igår med lang stålstang mot hørselvern som et provisorisk stetoskop og lokaliserte lyden til veiva.(lyttet mot senter av bolt mens motor gikk) motoren gikk da jamt på 1400 omdr mens jeg lyttet rundt på motor.
Lyden høres hele tiden men blir værre under pådrag og stilner litt når jeg slipper gassen og motorbremser.
Som sagt så ble jeg klar over lyden for en måneds tid siden og har hatt ferie med bilen og kjørt nær 3000 km, det har nå forværret seg og jeg tør ikke lenger kjøre på bilen.
Har søkt opp i mente på forum både her og i den store www uten å finne noe konkret som kan hjelpe meg.
Har funnet et par tilfeller hvor rammelager bolter har knekt og dermed forårsaket ulyd, men snakket med et vw verksted igår og teknikern jeg snakket med kunne ikke huske å ha hørt om noe sånt og refererte til denne motoren som "uslitelig verdensmotor". Bilen er godt vedlikeholdt og fulgt serviceintervaller, har snart 351 000 på tellern og vel 40 000 km igjen av skiftintervall på regreima som ble byttet sept 2010.
lurer på om jeg skal ta ned bunnpanna, men går det uten å demontere register og syncrohuset på girkassen? ser flere som mener det må gjøres, men jeg vil helst demontere minst mulig.
setter stor pris på tips/erfaringer rundt akkurat dette.
Ulyd i acv motor, veiv/syl 1 eller deromkring
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Ulyd i acv motor, veiv/syl 1 eller deromkring
Trur du skal få sjekka opp vannpumpe, strammehjul og generelt reimsystem, men kanskje aller først svingningsdemperen. Det er det store reimhjulet.
lenge siden tannreimskift forresten?
lenge siden tannreimskift forresten?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hva med veivbolten som holder reimhjul og demper?
Den hadde løsnet på min kamerats bil. Han kjørte dessverre for lenge med det, helt til timingen kom u ulage, og resten kan man tenke seg...
Den hadde løsnet på min kamerats bil. Han kjørte dessverre for lenge med det, helt til timingen kom u ulage, og resten kan man tenke seg...
Torbo
gjorde idag forsøk på å få demontert bunnpanna, men etter å ha tatt ut skruene til fordelerkassa for syncro så fikk vi bare flyttet denne 3-4 mm.. får den ikke av! noen som vet av trikset med denne? begynte med å tappe olja av motor, å der lå ene bolten for rammelager i åpningen, så bunnpanna må ned.