Orange -87 westy m/ høytak. Nå: frankenpumpa er i drift

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
AndreasE
-
-
Car: T3 westfalia -87

Re: Orange -87 westy m/ høytak. Nå: bytting til mtdi

Post by AndreasE »

Takk for der=).

En anna ting jeg glømte å nevne er girjusteringa. Fikk dertil sånn tålelig greit ved å bøye den bakre festebraketten oppover, ved bare å bruke den øverste bolten. Nå hopper ikke kula ut av koppen lenger og jeg får den inn i alle gir. Men det er kronglete, så det beste hadde nokk vært å bytta girspakstellet til en fra en 5-trins. Bare å rope ut hvis det er noen som har en liggende=).

Er det tilfeldigvis noen i Sandnes/ Stavanger-området som har et slikt måleur å låne meg?

Pumpa sitter såpass trangt til mellom kjøleslanger og dieselrør, så jeg får knapt justert den uten å la reima hoppe over en tann frem/tilbake. Er det noen annen måte å time pumpa på? Ta bort kilen på akslinga og skru reimhjulet i forhold til akslinga? Men da må akslinga på pumpa holdes fast på et vis. Noe triks for dette? Ser ikke risikoen, da kamhjulet også bare sitter klemt på konisk....

Ringer deg etterpå, Renax!
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Har hatt bilen i drift i en uke nå. Første måling ligger lå på 0,69L/mila på blandet kjøring. Litt av grunnen til det er nok at den ikke får særlig med diesel. Kan ikke være serlig mer enn 70 hester, og dieselmengden er skrudd opp til max, like før den henger seg på turtall. Skal justere timinga med måleur i dag, så håper det gir litt avkastning.
AndreasE
-
-

Re: Orange -87 westy m/ høytak. nylig montrert mtdi.

Post by AndreasE »

Jadda, 0,67 l/mila igjen=).
Men fant ut at mda'n, eller hva den heter, ikke er i orden. Setter jeg trykk på nippelen med en slange, så lekker lufta ut. Jo mer jeg drar ut arma, jo mer lekker det. Regner med dette er tydelige symptomer!? Noen i stavangerområdet som har en ekstra liggende? Har ellers også fått høre om noen trimdyser som passer den toppen, som åpner ved lavere trykk. Skal undersøke om jeg får bestilt noen slike fra utlandet. Noen som vet om aaz-pumpa passer under motorlokket, hvis man skjærer bort litt isolasjon?
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Har nå kjørt med JXpumpa et par uker, og behovet for litt mer effekt begynner å melde seg. Begynte derfor i går å eksperimentere med AAZpumpa jeg har liggende. Den har ligget lenge og jeg vet ikke historikken på den. Fulgte med bilen da jeg kjøpte den. Det kom mye rustfarga diesel ut da jeg skylt den. Etter fem skyllknger (inn påfyllingsrøret og ut solenoiden), så var dieselen blank. Monterte og den starta. Opp på Ca 2000 opm før den dør momentant. Igjen og igjen.

Har prøvd hele spekteret av timing mellom ytterpunktene der den ikke vil starte i det hele tatt, men til ingen nytte.

Har også prøvd å gi mer og mindre diesel med mengdeskruen, men ei heller det hjalp. Mye røyk når mengdeskruen er innskudd og ingen diesel frem til dysene når den er utskudd. Prøvd hele spekteret med 1/2 omdreinings mellomrom.

Nå mistenker jeg at dysene har tetta seg=\. Er det stress å åpne de for å rense?

Eller gir pumpa rett og slett ikke nok trykk til å åpne tdi-dysene? Altså at jeg må kombinere den med tdi-pumpa for å få inn tdi-kamhjulet?

Noen som har noen tips?

Ellers blir det for JX-pumpa igjen merker jeg, men litt bekymra for at akslinga skal knekke, hehe=P

Ha en god kveld!
AndreasE
-
-

Re: Orange -87 westy m/ høytak og mtdi. Nå: tette dyser=\

Post by AndreasE »

Bytta nettop tilbake til JXpumpa. Men ingen livstegn og ingen røyk :| . Timinga er grei og dysene er skikkelig lufta. Kommer masse fin diesel dit.

Dieselen jeg helte ut av AAZpumpa var helt rustfarget, så tyder på et litt dårlig miljø der inne.

Regner derfor med dysene er gått tette. Ser på Div skisser på nettet at det neppe kan være rocket-science å demontere dysespissene for å rengjøring de? Noen som har erfaring med dette?

Lurer på i samme slengen å like så godt bestille oet sett med litt større dyser: http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... gines.html

Orginalt er det .184 dyser. Tenkte å gå for .216. 1200 spenn er da ingen feil pris?

Så får jeg få tak i en anna AAZ pumpe imellomtia og sette inne kamplata fra Tdi-pumpa. Kjenner en som kunne hjelpe meg med det. Kan forsåvidt øve med den dødsdømte pumpa mi også :)

Så blir kanskje en god stund uten bil=(.

Hadde vært greit med litt tilbakemelding ang dyser før jeg bestiller. Er det dumt å ikke kjøpe orginale? Blir jo en helt annen pris, og virker som darkside developments er seriøse!?
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Re: Orange -87 westy m/ høytak og mtdi. Nå: tette dyser=\

Post by Caravelle nord »

AndreasE wrote:darkside developments er seriøse!?
Bære navnet gjore mæ skeptisk :P
Det andre du lura på,får andre svar på :)
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Aldri hørt noe negativt om darkside, sett mange handler trimbiter der og det funker det.
Å rense dysene lurer jeg på hvordan du har tenkt, har du sett hullet hvor dieselen kommer utav de? Får ikke en sytråd gjennom der.... men geir har flere dyser liggendes...

Du sjekka timing på kam og veiv at det var riktig?

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 4
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

kammen vet jeg ikke 100%, men tror ikke den har hoppa på reima da jeg har holdt alt stramt mellom kam og veiv mens jeg bytta pumpe. dessuten vil den vel starte helt til det klinger i ventiler mot stempler? det har jeg erfaring med :o

Veiva var 100% mot pumpa. så for meg at jeg skulle klare å stikke inn en syltynn nål i høla. Men kanskje jeg er på bærtur der... !?

Så dysespissene kan jeg like så godt kaste? shit happens....
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

De dysene til Darkside, passer de til AAZ også? Eller jobberr TDI motorene med vesentlig høyere Dieseltrykk?
Blir jo litt skeptisk når det ikke står et ord om annet en TDI motorer.
hva vil man ev. tjene i effekt på å bytte dyser?
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Post by Caravelle nord »

Trøkkluft??
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.

Post by Renax »

AAZ har dyser med jenger på, tdi er glatte og pressa ned i blokka, så nei de passer ikke om hverandre.
Det finnes trimdyser til AAZ, men det trengs ikke...

Dysespissene kan ultralydvaskes eller noe, hør med joachim;-) men 1200,- for nye bedre dyser er billig da... da kan man få opp forbruket litt;-)

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

LDA'en tester du slik:

Skubb litt på staget som går til pumpa, hold for det hullet som ikke har slange og slipp staget.
Nå bør det stå i ro.
Siger det, har du lekkasje i membranen.
Og når du så slipper med den andre skal staget gå til bake.

Dysenes åpningstrykk justeres vanligvis med shims, samt en god dysetester. Så skifter du shims til alle er like på korrekt åpningstrykk

TDI-dyser er vel mer komplekst oppbygd, med pilotinnsprøytning og greier.

Så for enkelhets skyld, er nok nye like greit!

Lykke til! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Tviler på at man får rensa med trykkluft. Er tross alt 220 bars dieseltrykk som har kilt fast rusket. Men skal høre ved et bosch-dieselverksted i byen om de kan være behjelpelige med rensing. Ble også tipsa om å høre på traktorverksted hos Felleskjøpet.

Er såvidt jeg vet samme åpningstrykket på AAZ og tdi dysene: 220 bar. Tdi dyser har i tillegg en pilotstråle s det åpnes for ved 145 bar eller noe sånt. Er for å få en mykere gange, da direkteinnsprøyta motorer sviver nokså "hardt" i utgangspunktet.

Nye større dysespisser gir mer flow ved pådrag. Mulig jeg nøyer meg med å rense de jeg har, hvis det blir greit å få gjort.

Renax: får du hørt med Geir om han Evt har noen like dyser på lur?
Renax
-
-

Post by Renax »

Geir har dyser han;-) skal se om vi klarer å fiske opp 110hk dyser også?

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hvis jeg ikke husker feil har AAZ også to trinnsdyser, de er litt vriene å justere trykket på da de åpner på to forskjellige trykk.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Orange -87 westy m/ høytak. Nå: bytting til mtdi

Post by subwoofer »

Tror det er forskjeller ute og går, hvis jeg ikke tar helt feil hadde tidlig AAZ ettrinnsdyser.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

prisen hos darkside er PR dyse.. :shock:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Tror AAZ dyser finnes både som ett- og totrinns. Ihvertfall fant jeg no om at de på det canadiske markedet ble levert med totrinnsdyser. Bosch-diesel-elektro her i Sandnes skulle ha 2000 spenn for å rense, trykkteste og skimse fire dyser.

Oy, pr dyse!? Det hadde jeg ikke lagt merke til. Ta utgår det. Lett...

Du er konge, Renax!
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Da går motoren igjen=D.
Oppdaga at dieselpumpa sto 180 grader feil...
Følgefeil fra da jeg mekka i forrige uke Pg jeg glømte timingtappen i dieselpumpereimhjulet da jeg prøvde å starte. Dermed hoppa reima over noen tenner. Sjekka ikke kammen da jeg justerte pumpehjulet og det ble derfor en runde feil på denne...
Jaja...
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Learning by doing 8) Selv har jeg byttet om på tur og retur på bensinslangene på en wbx og holdt på i timesvis med feilsøking :? X 2 :oops:
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

AndreasE wrote:Da går motoren igjen=D.
Oppdaga at dieselpumpa sto 180 grader feil...
Følgefeil fra da jeg mekka i forrige uke Pg jeg glømte timingtappen i dieselpumpereimhjulet da jeg prøvde å starte. Dermed hoppa reima over noen tenner. Sjekka ikke kammen da jeg justerte pumpehjulet og det ble derfor en runde feil på denne...
Jaja...
Du har bytta registerreima etter dette stuntet? :shock: Den har fått juling hvis pumpa sto låst under et startforsøk.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Hehe, ja. Det er kjipt men sånne irriterende ting man overser. glad jeg oppdaga det. Var veldig nære ved å demontere pumpe og dyser.

Nei, har ikke det, Joachim. men ser det er veldig fornuftig!!
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Har mildt sakt vært rakettforsker de siste ukene. Det er ikke mye om mTDI dieselpumpe-bygging som røpes på nettet, så har vært å finne opp hjulet på nytt. Etter mye prøving og feiling de siste ukene, fikk jeg et ganske godt resultat i dag. En del justeringer som gjenstår nå. Det er sikkert mange måter å gjøre det på, og ække sikkert jeg har gjort det rett. Men det funker. Bedre enn JX pumpa som neppe leverer mer enn 70hk i AHU'n. Med litt justeringer nå fremover, så kan det jo bare bli bedre=). Takk til Renax og Joachim for samarbeid!
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

:D Da håper jeg du deler litt av dine nyervervede kunnskaper med oss andre her på nettet :D
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

har ikke fått skrevet noe om frankenpumpe-bygget siden det har vært veldig mye prøving og feiling. har hatt den ut og inn av bilen utallige ganger uten at jeg fant ut av hva som var galt. den døde på 2000opm, men hadde et vanvittig drag frem til dette. så har ihvertfall en pekepinn på hva jeg har i vente. da den til slutt ikke startet lenger, viste det seg at jeg hadde montert feil matepumpe: altså 20mm tdi matepumpe på 17mm aksling. utrolig teit tabbe egentlig=D. her var det mye små stålbiter! kilen var det bare filler igjen av. er i ferd med å bygge opp pumpa med friske deler, så får jeg se om jeg får montert den i morra.

så skal jeg få spikra sammen litt mer veiledning når jeg får det til.

vinteren nermer seg. må få smurt på no techtyl under bilen. er forholdsvis lite rust der, så tenkte egentlig bare å vaske skikkelig og smøre på.

ekstra varme til vinteren er også under planlegging\drømming. med mdti-motoren går den forholdsvis kaldt og tempen i varmeapperatet er ikke akkurat noe å skryte av. hadde derfor vært morro å prøve å få montert en vannbåren dieselvarmer som kan monteres inn i varmeaperatkretsen. da får jeg defrosting av frontruta samt motorvarme. forholdet mellom disse kan vel på ett eller annet vis varieres med en bypass med en sirkulasjonspumpe og no stell... får se. ellers er det en mulighet å dra en isolert slange fra den orginale westfalia-Eberspächeren under bilen og fremover til varmeapperatet. men blir litt mer jalla...
Post Reply