Orginal 220V lader i T4 California brant opp. LØSNING!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
california
-
-

Re: Orginal 220V lader i T4 California brant opp. LØSNING!

Post by california »

Noen som har spec. da.? Eg er grønn her... Trenger hjelp av andre her om det skal bli noe av det i så fall
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Last edited by bjørn53 on 26 Aug 2013, 21:43, edited 1 time in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Bjørn, hva er det du forsøker linke til nå ?

SPEC er enkelt - alt av inngangsverdier og utgangsverdier som intensjonen til der Ladegerät, men alt imellom bedre enn det som viser være svært kjent som dårlige løsninger :wink:
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Orginal 220V lader i T4 California brant opp. LØSNING!

Post by Neergård »

Trolig er det nok å gi beskrivelse av funksjon. Verdier vil komme naturlig.
Inng.spenning bredest mulig med besk.krets for avvikende verdier. Samme med frekvens.
Utgående helt stabil, en smartlader i funksjon ved lav belastning, og strømforsyningsmodus med høyere belastning.
Skal avbruddsfritt koble inn og ut 12v drift ved frafall/tilgang på 230v
Strømkapasitet, varmebegrensning og kjølemuligheter beskrives etter beste evne, vips så har de noe å tenke på!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Last edited by bjørn53 on 26 Aug 2013, 23:15, edited 1 time in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Bare deler av linken kommer med...
Frode Neergård

bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Neergård wrote:Bare deler av linken kommer med...
http://www.blocket.se/goteborg/Waeco_Pe ... m?ca=9&w=3

Sorrry ny feil kommer. Dette var en lader med flere utganger.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Se det ja. Tåler lave spenninger inn, kan lade flere kretser, nydelig til slike formål ;)
Frode Neergård

Harald
-
-

Re: 220V lader tok fyr i min Caifornia - hvor kan man få ny?

Post by Harald »

bjørn53 wrote:
T4Jan wrote:
bjørn53 wrote:Disse gamle kjøleskapene bygger på at et varmelement varmer opp en væske/gass ved hjelp av 12 volt eller 230 volt eller gass. Heng en lader direkte på forbruksbatteriet og la kjøleskapet hente strøm fra batteriet. Det vil funke i 100 år. 8)

Men ... Ikke glem kjøleskapet hengende på batteriet når du ikke kjører eller har ladestrøm. :lol:

Du trenger ca 15 amp ladestrøm.
Disse kjøleskapene skal jo bruke mindre strøm enn en billig cooler som jeg har. Så hvorfor trengs hele 15A ladestrøm?
I startøyeblikket bruker de mye, men det er bare i 1 sekund eller noe, ellers så skal de vel bruke mindre???

En av grunnene til at jeg ville brukt et vekselrele og omformer til kjøleskap/coller i tillegg, er at en intelligent lader vil gi feilmelding og slutte å lade. Tror vel at batteriet ikke holder ladingen og er ødelagt. :shock:
Det er min erfaring med 2 forskjellige ctek ladere. Det står jo også batteristørrelsen de er beregnet på. Er det bare litt lys og andre småting på så vil de ikke gi feilmelding.

Er forøvrig enig med deg at den rimeligste laderen du linket til i et tidligere innlegg er god nok. :D
Kjøleskap som er beregnet til å kunne drives med gass, 12volt, og/eller 230 volt bruker forholdsvis mye strøm.Ca 15 amp målte jeg mitt til en gang. Kjøleskap som har kompressor bruker omkring 1 amp.
[...]
Fin tråd!
Ser du har T3...
I en manual jeg har står det at T4 Westfalia kjøleskapet trekker max 4,5 A ved 12 V.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Harald
-
-

Post by Harald »

Hva er status på dere som har koblet inn Ctek-ladere? Rudeboy. california. :) Linkene er døde.. hvilken ladere er det snakk om?

Ser at Biltema har sluttet å selge laderen som ble linket til i tråden her.. samt at den linken også er død.. ;)

Er det noen endte med å sette inn vifter for å øke effektiviteten på kjøleskapet og/eller der ladegerat?

Enda flere spørsmål: Noen som har AGM batteri i bobildelen? Dette går vel fint om man bytter ut der ladegerat med Ctek-lader. Men samme lader kan vel da ikke lade startbatteri (bly) og fritidsbatteri samtidig. Og en videre ulempe med AGM er vel at bilens dynamo ikke lader disse ordentlig da AGM skal ha høyere ladespenning enn blybatteri..?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg har lagt opp Defa. Lader og 220V uttak. Venter nå på lanseringen av en ny Defalader som skal gi inntil 12A. Jeg bruker nå en som gir 4A og den går varm, så en som ikke arbeider så tungt bør vel holde tempen nede. Håper jeg.
Foreløpig er det en løsning jeg synes fungerer fint. Skal testes ut i sommerferien og på treff.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
california
-
-

Post by california »

Jeg har solgt bilen for lengst siden. C-tek laderen gjorde jobben i massevis og funket upåklagelig.
Harald
-
-

Post by Harald »

california wrote:Jeg har solgt bilen for lengst siden. C-tek laderen gjorde jobben i massevis og funket upåklagelig.
Hvilken lader var det snakk om? Og hadde du AGM til campingdelen, eller blybatterier både forran og bak? :wink:
Schlemmbo
Car: T4 Multivan II 2.5TDI ACV 102 hk 2003

Post by Schlemmbo »

Hei,
jeg vurdere å oppgradere min T4 Multivan II med en ekstra batteri og 230V og fant en interesant løsning fra ECTIVE som kan erstatte lader og inverter.

ECTIVE CSI102 Sinus Charger-Inverter, som har både:
- omformer 12VDC-230VAC 1000W (nå man ikke er tilkoblet til 230VAC)
- batterilader 230VAC-12VDC 11,6A (nå man er tilkoblet til 230VAC)
- 230VAC er sløvet gjennom omformeren (nå man er tilkoblet til 230VAC)
Pris uten frakt ca 210€
Link:
https://www.autobatterienbilliger.de/Re ... r-Inverter

Top versjonen ECTIVE SSI152 4in1 Sinus-Inverter (1500W) har:
-direkte tilkoblingsmulighet for solceller med integert MPPT-Solar-Laderegler.
Pris uten frakt ca. 370€
Link:
https://www.autobatterienbilliger.de/15 ... r-Inverter
california
-
-

Post by california »

Harald wrote:
california wrote:Jeg har solgt bilen for lengst siden. C-tek laderen gjorde jobben i massevis og funket upåklagelig.
Hvilken lader var det snakk om? Og hadde du AGM til campingdelen, eller blybatterier både forran og bak? :wink:
Husker ikke sånt men tror det var en 16 Amp. Hadde kun Blybatterier, men typen fritidsbatteri bak.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Jeg gjorde som jeg pleide med Commodore 64. Jeg svingte loddebolten, handla inn deler - mener det kom på under 150,- og så bytta jeg defekte komponent på kretskortet & kobla opp for å se.

Det fungerer igjen etter Phillips Portugals intensjon. Men resterende komponenter på kretskortet er jo (minst) like gamle som de elektrolyttkondensatorene som røyk i sin tid (2012) så i teorien er det jo et tidsspørsmål før noe nytt går.
Jeg anskaffa i 2012 én vesens detalj, om enn bare i teorien pr dato :

-jeg handla meg en USB-boks som fungerer som coil og tar imot 230V utenfra, mellomlagrer og gir jevn spenning inn. Den skulle jeg koble mellom landstrømkontakten og der ladegerät, for å unngå at campingplasser som flystripa på Warzawapaktflyplassen Berlin Busfestival holder hus på, kan tilby. Spenningsfall av det elleville slaget kan ha medvirket til at kondensatorene mine gikk åt skogen. Med USB kobla opp og i funksjon før en slipper spenning videre til der Ladegerät vil jeg si er en betryggende følelse.

Ulempen er vel at da må en avvente et kvarters tid før en slår på spenninga fra USBen og til der Ladegerät men det skal jeg med den aller største letthet få til.

Det sagt så sto jeg på butikken for kort tid siden (Expert, var det!) og der har de USB'er i svært små format med god nok spec til vårt bruk. Disse er fysisk mindre men duger for å kunne transformere jevnere til der Ladegerät. Kosta under NOK 300,- så da har dere noe å tygge på der.

Jeg mangler et velfungerende fritidsbatteri og jeg driver og leiter skruer til det svarte kabinettet der ladegerät skal bo i, men når ting er på stell blir det plug & play for min del. Altså reparert kretskort for en meget hyggelig sum sammenlignet med å kjøpe nytt hos hhv Møller eller til og med hos Güntzl.

(mitt batteri holder ikke på egen spenning selv uten last (og nei, det er ikke noen strømtyv ute og går der) så jeg får ikke brukt f.eks kjøleskapet uten at motoren går eller 230V er påkobla - men da virker ting som de skal hos meg)

EDIT - ikke glem at dette ikke bare er en "batterilader", det er en trafo og litt til iht Californiaenes behov for strømforsyning. Hadde det kun vært batterilader, ville jeg bare plugga i min aldrende cTEC-lader og gitt beng.

EDIT II - trodde jeg hadde nevnt dette rikelig i Vidvandretråden :wink:
Pølsetyskeren
-
-
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254

Post by Pølsetyskeren »

Hei til alle i denn tråden :D

En fullverdig erstatning til der Ladegerät finner dere på fraron.de . Det er bare å taste inn vw t4 i søkefunkskjonen . Jeg har tipset rudeboy om den tidligere :wink: .
Laderen koster 199 euro pluss frakt.

Aller kabler følger med, men i utgangspunktet skal det være plug and play. Det er "bare" å legge opp ny temperaturføler som følger med og legge nye ladekabler til batteriet siden denne laderen levere 20A ladestrøm. Det som jeg ser som fordel med denne laderen er: at man kan bruke forskjellige typer batterie: gel, wet/agm, agm og velge sluttspenning selv: 13,2V, 13,5V eller 13,8V, er utstyrt med ei vifte for å kjøle elektronikken ved behov, og kan også brukes som ren strømforsyning (ladefunkjson avslått) og laderen kommuniserer med panelet i taket.

Til slutt må det bare lages nye hull, siden det er andere hullavstander i forhold til der ladegerät.

Jeg har en liggendes her hjemme, hvis det skulle være akutt behov, dvs. kan selges :D
Hilsen Ronald
Harald
-
-

Post by Harald »

Rudeboy wrote:-Jeg gjorde som jeg pleide med Commodore 64. Jeg svingte loddebolten, handla inn deler - mener det kom på under 150,- og så bytta jeg defekte komponent på kretskortet & kobla opp for å se.

Det fungerer igjen etter Phillips Portugals intensjon. Men resterende komponenter på kretskortet er jo (minst) like gamle som de elektrolyttkondensatorene som røyk i sin tid (2012) så i teorien er det jo et tidsspørsmål før noe nytt går.
Jeg anskaffa i 2012 én vesens detalj, om enn bare i teorien pr dato :

-jeg handla meg en USB-boks som fungerer som coil og tar imot 230V utenfra, mellomlagrer og gir jevn spenning inn. Den skulle jeg koble mellom landstrømkontakten og der ladegerät, for å unngå at campingplasser som flystripa på Warzawapaktflyplassen Berlin Busfestival holder hus på, kan tilby. Spenningsfall av det elleville slaget kan ha medvirket til at kondensatorene mine gikk åt skogen. Med USB kobla opp og i funksjon før en slipper spenning videre til der Ladegerät vil jeg si er en betryggende følelse.

Ulempen er vel at da må en avvente et kvarters tid før en slår på spenninga fra USBen og til der Ladegerät men det skal jeg med den aller største letthet få til.

Det sagt så sto jeg på butikken for kort tid siden (Expert, var det!) og der har de USB'er i svært små format med god nok spec til vårt bruk. Disse er fysisk mindre men duger for å kunne transformere jevnere til der Ladegerät. Kosta under NOK 300,- så da har dere noe å tygge på der.

Jeg mangler et velfungerende fritidsbatteri og jeg driver og leiter skruer til det svarte kabinettet der ladegerät skal bo i, men når ting er på stell blir det plug & play for min del. Altså reparert kretskort for en meget hyggelig sum sammenlignet med å kjøpe nytt hos hhv Møller eller til og med hos Güntzl.

(mitt batteri holder ikke på egen spenning selv uten last (og nei, det er ikke noen strømtyv ute og går der) så jeg får ikke brukt f.eks kjøleskapet uten at motoren går eller 230V er påkobla - men da virker ting som de skal hos meg)

EDIT - ikke glem at dette ikke bare er en "batterilader", det er en trafo og litt til iht Californiaenes behov for strømforsyning. Hadde det kun vært batterilader, ville jeg bare plugga i min aldrende cTEC-lader og gitt beng.

EDIT II - trodde jeg hadde nevnt dette rikelig i Vidvandretråden :wink:
En "USB-boks" er vel til datakommunikasjon og å få liv en 5 V bordvifte.. :D
Ved alle tilfeller mente du sikkert UPS: https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterru ... wer_supply
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Som Ronald nevner er denne et tidligere tema https://www.fraron.de/batterieladegerae ... -85859176/

Jeg har en slik en, la oss kalle det reserveløsning eller bomkjøp men den ble liggende. Om noen absolutt vil ha en så får de den til kostpris.

UPS er den som fungerer som coil, som Harald nevner. Jaggu godt interwebben ikke er noen stavekonkurranse.
Post Reply