NB! Klikk på bildene så blir de større..
Sånn er utgangspunktet: Jeg startet med å avlaste fjæringen. La en 22mm pipe mellom øvre bærearm og karrosseri. Fikk ikke tatt et ordentelig av dette desverre.. Løsne stabstag og støtdemper. Sitter med felles bolt på nedre bærearm.

Jeg har to vertøysett fra Biltema som fungerer ypperlig til jobben; Art 19-1289 (Glidehammersett) og art 19-1319 (hjullager avdragersett):

Sikkelig lagerkit er viktig. Kjøpte mitt på Torshov bilrekvisite på en 30% kampanje de hadde for en tid siden. Merke FAG med nødvendige strekkbolter, muttere, låseskive osv.

På med glidehammeren

3-4 kraftige slag så er ytterdelen av navet ute. Heter det spindelen? Ytterdelen av lageret sitter igjen. Jeg slo dette av med en litt kraftig dor. Gikk helt greit.

Det ser da slik ut. Det sitter en låseskive helt ytterst som holder lageret på plass - fjern denne:

På med mengder av rustoppløsning og på tide med en kopp kaffe mens vi venter på virkningen..

Løsne boltene til nedre bærekule og gi fullt svingutslag på rattet slik at tannstangen står lengst ut på den siden lageret skal skiftes. Da får man akkuratt ut drivakselen..

Sett på plass lageravdragersettet og begynn å skru:

Vips! så ser det slik ut:

Ta litt fint smergelpapir og og puss bort rust inne i navet og smør med fett ytterst. da vil lageret gå lettere inn. Entre lageret forsiktig inn i åpningen. Jeg slo det forsiktig inn ca 5 mm før jeg monterte lageravdragersettet med presskive tilpasset diameteren på lageret.

Det gikk inn som smør..

Så var vi tilbake til utgangspungtet, men med nytt lager i navet..

Ganske enkel jobb synes jeg og noen tusinger spart. Jeg brukte ca 3 timer på jobben. Ekstra deilig er det jo og ha gjort jobben selv også..
mvh
lassemann