VW T3 Joker 1983

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Re: VW T3 Joker 1983

Post by Tistlo »

I kva årgang golf kan ein finna desse klokkene?
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
OddN
-
-

Post by OddN »

Tistlo wrote:I kva årgang golf kan ein finna desse klokkene?
Alle Golf 2 (1983-1991 ca) som har turteller har digitalklokke mellom turtelleren og speedometeret. Vær obs på at noen har kjørecomputer, og denne klokka passer ikke uten videre.

I tillegg har Passat 32b (ca 1982-1987) samme instrumentet.
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Hele uken har gått til stell og fiks. Bilen er ferdig pakket og ferieklar nå.

Image

:)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Skal du langt i år?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Har en kompis som har nesten samme problem som deg med hærverk, men i Stavanger. Det var hos han bilen min sto når de brakk av speilet.
Men de prøver ikke å stjele noe, skal bare ødelegge, riper lakken, knuser speil, knuser lykter, panserstjerna til merca osv.
Skulle levere anmeldelse på det men ble sent bort pga at det hadde ingen hensikt...

"Ærlige" tyver, som stjeler for å tjene penger kan jeg til nøds tåle innimellom, men jeg blir regelrett forbanna når de bare skal ødelegge.

Som en kjenning med golf 1 sa: "jeg lar bilen stå tom og ulåst med nøkkelen i, det er ingen problem å bryte seg inn å starte den likevel, så om de absolutt skal det så slipper de hvertfall å ødelegge noe...

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Renax wrote: "Ærlige" tyver, som stjeler for å tjene penger kan jeg til nøds tåle innimellom, men jeg blir regelrett forbanna når de bare skal ødelegge.
Ganske enig! :)
Viljar wrote:Skal du langt i år?
..det spørs jo hvor lenge bilen holder seg.. ;)

Har ikke tenkt egentlig så langt i år. Småen er med så det er litt begrenset hvor langt vi kan komme.

So far, so good :)

Image
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Da er sommerturen fullført. Til sammen ble det 960 mil og vi var innom: Sverige, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekia, Østerrike, Ungarn, Kroatia, Bosnia og Hercogovina, Italia, og Slovenia.

Hovedmålet var Bosnia og Hercogovina og deler av Italia. Småen var med på turen og da møtte vi ta det pent og rolig så det ble ikke så veldig mye spennende kjøring. Men allikevel så ble det en veldig fin og innholdsrik tur. Bilen hold seg fint til den dagen når vi bestemte å vende oss nordover... Girkassen takket for seg. Men ellers alt var tip-top.

En litt lengre reiseskildring kommer senere når jeg får litt mer tid. Men her er noen bilder fra turen.

Image
Bilen var godt overlastet med ting og tang. Camping i Kroatia nært grensen til Bosnia.

Image
Utsikt til Sarajevo, Bosnia.

Image
Sarajevo, Bosnia.

Image
På vei til Mostar, Bosnia.

Image
Godt i skyggen når det er 30+ ute. Sør-Italia.

Image
En halvtime tidligere var vi nede ved vannkanten.. så gikk veien opp.

Image
På vei til Sorrento, Italia.

Image
Små veier i Italia

Image
Florens, Italia.

Image
På vei opp til Virsic fjellovergang. Julian-Alps i Østerrike.

Image
..getriebe kaputt! Østerrike.

Image
Asfalt og diesel. Mellom Krakow og Warsawa, Polen.

Image
På vei inn i magen til en stor fisk. Riga, Latvia.

Reiserute
Image
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Lenge siden siste update her, men det skjer lite med bilen nå for tiden, bare kjedelig bykjøring.

På lørdag var tiden inne for batteribytte og da fikk jeg en liten overaskelse. Reimen til dynamoen hadde delt seg i to og det er allerede andre reim som har hatt samme skjebne. Denne her ble satt på i juli men allerede nå er den revet i stykker. Jeg kan ikke se noe feil med skivene. Skjønner ikke helt hva kan være årsaken.. :roll:

Image

Image
Martins
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Sjekk at hjulene ligger 100% i linje og at det ikke er noe wobbel

Sent from my C6603 using Tapatalk 4
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Og kjenn på reimhjula at de er jevne, at det ikke er et hakk, eller noe som gnager på reima. Er selvstrammeren i orden ?
Edit. Når jeg ser på det ene bildet ditt, så ser det nesten ut som om den ytterste halvdelen av reima er slakkere enn den indre, eller er det bare synsbedrag ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
kise
-
-
Car: 1302 // 1302s // t3b halvpanel JX 1990
Phone: 47610383

Post by kise »

Hei!
Jeg er så imponert, jeg hadde mistet all motivasjon å vært umåtelig trist med all den motstanden du møter.
Du har en fantastisk bil, som du jo har bygd opp selv gang på gang!
Jeg bøyer meg i støvet.

Er motorene og gearkassene så dårlige på disse bilene?
Syns det virker som kassene ryker rundt om i et himla kjør.

Jeg monterte aaz i min bil også, men har org 5trins til jx motoren.. fikk du mye bedre fuel økonomi med ei anna kasse?

Takk for at du deler så mye fine historier, kjempefin tråd!
martins.macs
-
-

Re:

Post by martins.macs »

ducce999s wrote:Sjekk at hjulene ligger 100% i linje og at det ikke er noe wobbel
Ja, det var det første jeg tenkte men de ligger ganske rett, jeg kan ikke se at noen av de er ute av sin plass. Men det er litt vanskelig å målen sånn 100% sikkert.
Tur-Bo wrote:Og kjenn på reimhjula at de er jevne, at det ikke er et hakk, eller noe som gnager på reima. Er selvstrammeren i orden ?
Selvstrammen ok, byttet ny. reimhjulene er jevne men dynamohjula har litt dypere spor og skarpere "tenner" faktisk..hmm, kanskje det er det som skjærer reimen :roll:
Tur-Bo wrote: Edit. Når jeg ser på det ene bildet ditt, så ser det nesten ut som om den ytterste halvdelen av reima er slakkere enn den indre, eller er det bare synsbedrag ?

Jeg tror det ligger noen løse tråd under reimen eller jeg hadde allerede løsnet stammhjula kanskje.
kise wrote:Hei!
Jeg er så imponert, jeg hadde mistet all motivasjon å vært umåtelig trist med all den motstanden du møter.
Du har en fantastisk bil, som du jo har bygd opp selv gang på gang!
Jeg bøyer meg i støvet.
Hehe.. takk takk :) Dessverre så ser bilen ut bedre i bilder enn i realiteten. Etter den skadet så ser det ganske ille ut. Egentlig begge hjørner bak må byttes ut. Nå er de rettet ut sånn ca men man kan se at det har vært en skade der. Bilen må også omlakkeres, fangrene er ødelagt i alle kanter. Det er ikke sammen som det var for 3-4 år siden :(
kise wrote: Er motorene og gearkassene så dårlige på disse bilene?
Syns det virker som kassene ryker rundt om i et himla kjør.
Tja... ikke dårlige, bare 20-30 år gamle og utsatt for diverse bilamatøreksmerimenter som prøver å motarbeide noen fysikkregler - dvs å delta i dagens trafikk men en kjøleskap aktig bil..

Jeg har også vært litt uheldig når det gjelder girkasser. To av de som gikk i stykker hadde feil før jeg kjøpte de og monterte, den siste var mer eller mindre min egen feil.
kise wrote: Jeg monterte aaz i min bil også, men har org 5trins til jx motoren.. fikk du mye bedre fuel økonomi med ei anna kasse?

Takk for at du deler så mye fine historier, kjempefin tråd!
Jeg merket veldig lite fuel økonomi (AAZ motor, AAP kasse). Man merker litt lavere turtall og dermed blir det litt bedre kjørekomfort men ikke noe særlig drivstofføkonomi. Kanskje med en ny, raskere differensial (29:7) kan man merke at det blir mindre drivstoff forbruk men jeg tviler på om en AAZ er sterk nok for enn sånn girkasse.

Det er jo også stor forskjell om man kjører i Norge (smale fjellveier) eller utlandet (flatt, motorveier).
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Helgens store oppgradering - ny klokke :)

Jeg har lenge irritert meg over den døde klokken i instrumentpanelet så noe møtte gjøres...

Siden det var litt vanskelig å få tak i den originale kolokken så ble det en billig versjon fra Kina.

Image

Kostet ca. 10$
Image

Med litt modifisering passer klokken inn i huset til den originale klokken.
Image

Ferdig. Fungerer greit men blir litt for sterk i mørket. Men bedre enn ingenting.
Image
Martins
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Kanskje du kunne lagt på litt solfilm for å dempe den litt?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Viljar wrote:Kanskje du kunne lagt på litt solfilm for å dempe den litt?
Det har jeg gjort. To lag. Prøvde med fire og da ble det for mørkt i sollyset. Skal prøve med tre da blir det kanskje bedre :)
Martins
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

martins.macs wrote:
Det har jeg gjort. To lag. Prøvde med fire og da ble det for mørkt i sollyset. Skal prøve med tre da blir det kanskje bedre :)
Eller kanskje senka spenninga. :) Hva het denne klokka og hvor er den kjøpt?
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

bjørn53 wrote:
martins.macs wrote:
Eller kanskje senka spenninga. :) Hva het denne klokka og hvor er den kjøpt?

Hmm.. god ide! :)

Her er linken til klokka jeg kjøpte --> 12V Electric Vehicles Digital Car Clock
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Det blir aldri kjedelig i juleferien når man har en litt eldre T3. Alltid noe å fikse... ;) Det blir en liten oggdradering av el-nett og nye slanger til varmtluft fra Eberen.

Godt å ha litt ekstra hjelp.

Image

Planen er å bytte ut begge sikerhetsbelter framme og jeg tenkte å kjøpe nye (ikke brukt) men jeg lurer på hvem som selger nye, godkjente belter til T3? Bilen er 83 mod Westfalia Joker.

Jeg fant noe hos vwbusshop men dette ser litt annerledes ut enn det jeg har originalt :?

Image

Noen som har tips om hvem som selger nye belter til T3?

:roll:
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Lenge siden siste oppdate her, men det har også skjedd relativt lite med bilen. Den rusler og går. Bortsett fra en litt kranglete starter og en stiv universalledd til styringen, har bilen funger ganske greit. Etter tips fra Subwoofer (Joachim) ble universalleddet tatt av og smørt opp. Nå fungerer den som den skal. Starteren må klare seg til påske. Planen er å bestille nytt adapter som gir mulighet til å gjenbruke startere fra Passatgolfsharaner.

Etterhvert har bilen fått seg en del elektriske duppedingser som må slås på og av, Eber-display og en stor knapp for sperre. Også skal alle 5 mobiltelefoner og gps,er lades samtidlig fra USB-port osv. Tidligere har jeg brukt litt diverse knapper fra IkkeTema o.l. Alle de knappen har gått i stykker og er ikke noe man kan stole på. Etter litt googling fant jeg Carling Switches som et godt alternativ. Switchene ar ganske store men også robuste. Blir brukt i Land Rovere. Jeg kjøpte mine hos http://www.mudstuff.co.uk.

Men det størstet problemet var å finne en passende plass for alle mine nye duppedingser. Jeg ville ikke lage noe hull i panelet framme så løsningen ble å erstatte det gamle plastdekslet framme bak girspaken med noe nytt custom laget.

Duppedingseprosjektet startet i juli med litt pototyping først.

Image

Image

Image

Så videre i materialet...

Image

Litt tilpassing og testing

Image

Og det tok bare 6 måneder til å bli nesten ferdig. Nå er knappene på lass men jeg har ikke fått belysning i de til å fungere. Også må jeg legge inn USB kontaktene.

Nå er det en knapp til speil-varme, interiørbelysning og en knapp for å slå på radiator vifte manuelt. Det er fortsatt tre ledige knapper som skal tas i bruk snart... Så er det Eber-display og knappen til diffsperre med varsellampe.

Beklager, litt dårlig bildet kvalitet her
Image

Image

Image

Og stygge vinterfelger med piggdekk som støyer som bare det :mrgreen:

Image
Martins
Travelle
-
-

Post by Travelle »

martins.macs wrote:
Image

Skikkelig fin konsoll du har laget der! Er den støpt i glassfiber eller noe sånt? Fortell gjerne mer om hvordan den er laget...

Ellers kan jeg trygt anbefale adapter for å kjøre med TDI starter. Den er både mindre, lettere, sterkere og enklere å få tak i. Vel verdt invisteringen :D

.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Om du har støpeform til duppedittfestet ditt liggende, så må du gjerne støpe en til meg også, for den så veldig flott ut:-)

Og piggdekk er kjedelig å kjøre på asfalt med, men kjekt å ha på isdekke...

Sent from my X506-3G using Tapatalk
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Travelle wrote: Skikkelig fin konsoll du har laget der! Er den støpt i glassfiber eller noe sånt? Fortell gjerne mer om hvordan den er laget...

Ellers kan jeg trygt anbefale adapter for å kjøre med TDI starter. Den er både mindre, lettere, sterkere og enklere å få tak i. Vel verdt invisteringen :D
.
Ja, glassfiber var tanken først men jeg begynte med å lage støpeform i tynn mdf-material. Formen ble såpass lett og stabil at jeg bare valgte å beholde den uten å lage noe i glassfiber. Kan hende at jeg gjør det senere allikevel. Det er mye arbeid med glassfiber og vanskelig å endre ting hvis formen ikke ergonomisk nok. Nå får jeg teste og se om alt er som jeg vil ha det så kan jeg senere støpe i glassfiber.

Ja, adapteren til starter skal kjøpes. Er litt lei av de gamle JX startere.
Renax wrote:Om du har støpeform til duppedittfestet ditt liggende, så må du gjerne støpe en til meg også, for den så veldig flott ut:-)

Og piggdekk er kjedelig å kjøre på asfalt med, men kjekt å ha på isdekke...
Nei, har ikke noe støpeform dessverre. Kanskje blir det noe etterhvert men ikke sikkert at formen passer like godt på alle T3. Som du ser i bildet så har jeg en sånn luftkanal som leder lufta til passasjeravdelingen bakerst i bilen. Min far som har en Coach TD 90 mod, har en ganske annerledes midtkonsoll.

Første gang når jeg kjører piggdekk på egen bil. Føles litt mer stabilt på isdekke men i Bergen så er jo det bare vanndekke i flytende form nesten hele året... :(
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Never ending story... ny helg, nytt speil knust igjen. Noen virkelig blir irritert av de speilene, helt umulig å gå forbi uten å knyse de. Image

Image

Denne gangen er også en del av mekanismen knyst og borte. Det er den store hvite ringen som jeg mangler. Den som holder glasspeilet på plass. Kanskje noen har til overs en sånn og vil selge?

Image
Martins
tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Post by tranphomer »

Bak mål! Hva med vi har ett treff hvor du parkerer en helg? Så kan vi jo hilse på de:) skal se hva jeg har liggende.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Har for meg at du får tak på den ringen på GoWesty.

Dj..... Kjipt med slike folk

Sent from my C6903 using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply