Campingbil - hjelp

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
bjornas
-
-

Campingbil - hjelp

Post by bjornas »

Hei, vurderer å kjøpe eller bygge en campingbil selv.

Nå lurer jeg på hvor "lett" / billig det er å få tak i interiørdetaljer som f.eks. kjøkkenbenk og skap?

Så lurer jeg på hvor lett det er å skaffe f.eks. et Reimo høytak? Jeg forstår at monteringen foregår ved å lime det på, men hvordan monterer man "sengedelen" - altså selve brisken - på selve taket? Ligger man bare på selve taket?
Hilsen Bjørn O. Aspelund
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

har ikke erfaring med å bygge - men har sett og ser stadig "gamle campere" ståeandes rundt på høggere eller for høgging.

snakker om 80 talls medio - t3 busser
Steinar Berggren
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hvorfor ikke gå til kilden?

http://reimo.de/
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
bjornas
-
-

Campingbil

Post by bjornas »

Har begge katalogene, men det står da ikke noe om T3-kjøkkenblokker der?
Hilsen Bjørn O. Aspelund
Der Postmeister
-
-

Du lurte på tak, sjekk www. Der er det en knapp som heter Technik-Infos. Kansjke noe der?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
bjornas
-
-

Camping

Post by bjornas »

Postmeister, jeg tok feil :oops: gjorde ikke hjemmeleksa.... Stod både tak og kjøkkenblokker. Kan nok være et alternativ å kjøpe en bil i Norge og bygge den om til camping, i stedet for å kjøpe den i Tyskland og importere.

1) Noen som har erfaring med å skjære ut og montere tak (vet om Syncroeier, som ga masse nyttige råd, men har lyst til å få info fra andre også)
2) Erfaringer med møbelsnekkerier anyone...?
Hilsen Bjørn O. Aspelund
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

En av de viktigste tingene å passe på, før noe blir bygget...

Pass på å ha evt, vetiler å lignende slik at bilen ikke slår seg

Det hjelper ikke hvor fint det ser ut, visst innredningen begynner å råttne fra innsiden

Tør bil er da tingen
You create your own universe as you go along.
Der Postmeister
-
-

Viktigste er å høre med tilsynet å få det reglementet de har liggende på akkurat Campingbil og få lov av de til å gjøre dette.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
bjornas
-
-

Campingbil

Post by bjornas »

Postmeister: Hva tenker du på, konkret? Er det f eks lov til bare å ha hoftesetebelte, slik det er på alle Reimo/Westfalia-innredninger?
Hilsen Bjørn O. Aspelund
kjellg

Post by kjellg »

Alle seter må være i kjøreretningen, langsgående og bakovervendte er ikke tillatt. Tror at hoftebelte er ok.

Det må være like mange godkjente liggeplasser i bilen som det er sitteplasser. Noen sier at en sengeplass skal være 200 x 60, andre sier 185 x 55. Ta kontakt med biltilsynet der du skal godkjenne bilen før du bygger.

Jeg har ikke fått oppgitt noen minstehøyde mellom køyene, så hvis det er viktig å ha mange sitteplasser kan det trikses litt her. Jeg har selv en lang og høy LT bygd om til campingbil. Godkjent med 7 liggeplasser som kan brukes samtidig med at alle setene står som vanlig. Har 4 faste stoler bak med integrert 3-punkt-sele

Denne bilen koster det bare halvparten å forsikre i forhold til tilsvarende registrert som 7-seter personbil. :D
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Hvordan er det med utlufting/luftekanaler på campere? noen krav?
kjellg

Post by kjellg »

Ingen krav fra biltilsynet til lufting.

De krever nok sengeplasser, det skal være utstyr i bilen slik at de alltid kan brukes / vises ved kontroll. (tynt liggeunderlag er nok) Det skal være minst et hengeskap i bilen, det vil si at det skal være en viss høyde på det. Det skal være bord i bilen, et til å slå opp er nok. Det skal være mulig å vaske opp, så et fat må alltid medbringes som et minimum. Flere krav fikk ikke jeg fra biltilsynet
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

Alle seter må være i kjøreretningen, langsgående og bakovervendte er ikke tillatt. Tror at hoftebelte er ok.
det er lov med bakovervendte. det skal være trepunkts belte der det er mulig, noe som betyr at du kan bruke magebelte så lenge det ikke er lagt opp for trepunkts
kjellg

Post by kjellg »

Jeg registrerte min LT i juli 05 og fikk da beskjed om at regelen med at alle setene måtte være fremovervendte var helt ny. Mine første planer gikk ut på å ha et sete bakovervendt og seks framover, men det ville de ikke godta :cry: . Men det er jo kjekt hvis andre godtar det...
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

jeg har godkjent bakovervendte seter i fjor. da var det ikke noe problem. de var mer skeptiske til å godkjenne kombisetet som var flyttet bak til motorkassa. denne sto i de samme festene som før jeg flyttet den, men de syns ikke konstruksjonen på setet var bra nok. ble godkjent til slutt etter litt krangling med de. nå skal jeg godkjenne ny bil med multivaninredning. her er det to bakovervendte stoler. snakka med tilsynet og det skulle ikke være noe problem
bjornas
-
-

Campingbil

Post by bjornas »

Folkens - av det dere sier, trekker jeg en konklusjon: Det er forskjell på biltilsynene!!!! Ergo trenger vi tips her til "snille" biltilsyn. Har familie i Gudbrandsdalen, så BT på Otta er et alternativ. Erfaringer med dem eller andre "snille" og "slemme" biltilsyn?
Hilsen Bjørn O. Aspelund
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Ang luft, så må jeg jo informere om at taket er knusktørt selv etter bilvask! god patent og passform på westfaliataket! :D

Jeg godkjennte baksetet mitt på biltilsynet i Lier, de virket ikke så direkte fiendtlige til ombygging som noen andre biltilsyn.. Jeg hørte også at det var mulig å ha bakvendte seter, ikke sidevendte.. men det er jo 1 1\2 år siden nå, steike som tia går..
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

kjellg wrote:Jeg registrerte min LT i juli 05 og fikk da beskjed om at regelen med at alle setene måtte være fremovervendte var helt ny. Mine første planer gikk ut på å ha et sete bakovervendt og seks framover, men det ville de ikke godta :cry: . Men det er jo kjekt hvis andre godtar det...
Når statens vegvesen (som det nå heter - slutt på både bilsakkyndige og biltilsynet - det er fusjonert inn i det store vegvesenet) sier at noe ikke er tillat, spør høflig om hvor det står skrevet.

De må vise til en lov eller forskriftshjemmel - oftest kjøretøyforskriften.

Husk også at alle avgjørelser er enkeltvedtak, og dermed kan påklages innen 3 uker. Da kan enten lokal trafikkstasjon omgjøre vedtaket, eller de må sende det til overordnet instans for avgjørelse med sin egen vurdering av din klage.

I forhold til montering av kombivegger bakover, har sjøl fått godkjent det, blir det spm. om det er festet godt nok. Det blir en skjønnsmessig vurdering tjenestemannen gjør, da kan det bli ulikt rundtom.
Steinar Berggren
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Sukk. Seter. -Igjen...

Post by Rudeboy »

Les nøye nå :

Langsgående seter er tillatt.

Fikk dere med alle ordene ? Det med forbud gjelder KUN (kun) for biler som ikke har en tidligere typegodkjenning for langsgående seter.

-Hvordan det er med campingbiler vil jeg dóg holdt pusten for, spør tilsynet - men regelen er (også i år) at så lenge det kan forevises en dokumentasjon på at bilentypen ( i mitt tilfelle en T4 Buss nr. 1 som nå har 8 seter i seg men opprinnelig hadde fem seter i langsgående montering, av tot. 10 stk) har vært godkjent for langsgående seter, så kan de si og rope over så mye de vil hos tilsynet :

Bilen skal da igjennom.

Spørsmål ? Fint.

Så. Spør folk som har slik bil som du selv, etter typegodkjenninga og har ikke de så kan du spørre biltilsynet på sentralt hold eller forhandler for de skal ha og kunne gi ut dette.

Så det så.

mvh,
Yngve S
liker ikke at folk finner opp hjulet på nytt...
Post Reply