Lufting av clutch
Lufting av clutch
Har bytta clutch og sentralutløser på caravella mi, 97 2,5 tdi, men sliter med å bli kvitt lufta, er det noen spesiell prosedyre her? Bilen hang i bukken noen dager med alt demontert, så jeg regner med det har fyllt seg godt med luft..
Ove Korsnes (o\!/o)
Re: Lufting av clutch
Jeg har en 97 2,4d så er ikke sikker på om opplegget er helt helt det samme der.
Men jeg gjorde følgende med min.
Sørget først for at bremseveskebeholderen var full .
Pumpet et par ganger på pedalen , så løsnet jeg forsiktig tilkoblingsmutteren ut fra hovedsylinderen for å få ut eventuell luft som satt der . Videre hen er det en lufte skrue nede på girboksen . Du bare følger røret nedover så finner du den . Der luftet jeg på samme måte som jeg luftet bremsene mine .
Dvs. Hadde en person inne i bilen som pumper opp trykk med pedalen . Og mens han hadde pedalen i bunn løsnet jeg forsiktig på lufteskruen for å få ut luft der. Gjorde det en del ganger mens jeg passet på å etterfylle veskebeholderen . Fikk ut masse luft og gammelt gørr på den måten.
Opplevde faktisk at jeg måtte ta den igjen etter noen uker . Men når det var gjort så var den helt perfekt , og er det fremdeles flere år etter.
Men jeg gjorde følgende med min.
Sørget først for at bremseveskebeholderen var full .
Pumpet et par ganger på pedalen , så løsnet jeg forsiktig tilkoblingsmutteren ut fra hovedsylinderen for å få ut eventuell luft som satt der . Videre hen er det en lufte skrue nede på girboksen . Du bare følger røret nedover så finner du den . Der luftet jeg på samme måte som jeg luftet bremsene mine .
Dvs. Hadde en person inne i bilen som pumper opp trykk med pedalen . Og mens han hadde pedalen i bunn løsnet jeg forsiktig på lufteskruen for å få ut luft der. Gjorde det en del ganger mens jeg passet på å etterfylle veskebeholderen . Fikk ut masse luft og gammelt gørr på den måten.
Opplevde faktisk at jeg måtte ta den igjen etter noen uker . Men når det var gjort så var den helt perfekt , og er det fremdeles flere år etter.
Tore.
97 mod tdi har lufte nippel oppe på sida av bremseforsterkeren. den står på røret med da samme da kjem ut av torpedoveggen.
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter.
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter. kondemnert.
94mod. 2,4D Caravelle. Til høgging.
94mod. 2,4D Caravelle. Ombygde til 97mod 2,5 Tdi
91mod. 2,5B Caravelle. Delebil.
92mod. 2,4D Caravelle. Til opp pussing
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter. kondemnert.
94mod. 2,4D Caravelle. Til høgging.
94mod. 2,4D Caravelle. Ombygde til 97mod 2,5 Tdi
91mod. 2,5B Caravelle. Delebil.
92mod. 2,4D Caravelle. Til opp pussing
Ja, har kontroll på niplene..men synes det tar lang tid å få det perfekt, der er fortsatt luft igjen. Får smøre meg med litt mer tålmodighet,..
Ove Korsnes (o\!/o)
En annen måte du kan gjøre det på , og som jeg gjorde på motorsykkelen min som har et veldig komplisert bremsesystem .
Kjøp en smørekanne . Den litt vanlige gammeldagse typen som du pumper på så oljen kommer ut igjennom et lit rør. Fyll den med bremseveske og koble en liten slange på røret. Pump slangen full med veske og koble den på nippelen nede med slavesylinderen . Med nippelen åpen så burde du klare å pumpe veske tilbake opp igjennom systemet . Sånn at du får ut luften den veien .
Jeg klarte iallefall det med sykkelen min.
Kjøp en smørekanne . Den litt vanlige gammeldagse typen som du pumper på så oljen kommer ut igjennom et lit rør. Fyll den med bremseveske og koble en liten slange på røret. Pump slangen full med veske og koble den på nippelen nede med slavesylinderen . Med nippelen åpen så burde du klare å pumpe veske tilbake opp igjennom systemet . Sånn at du får ut luften den veien .
Tore.
Jeg vurderte denne metoden tidligere i dag, helt til jeg omsider fikk litt clutch, såpass at jeg kunne sette den i gir med motoren i gangToro wrote:En annen måte du kan gjøre det på , og som jeg gjorde på motorsykkelen min som har et veldig komplisert bremsesystem .
Ove Korsnes (o\!/o)
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Lufting av clutch
Du har funnet luftenippelen i svinghjulhuset? I forkant på girkassen, helt mot motor sitter en luftenippel skjult bak et lite deksel.
Er ikke forskjøvet posisjon på master som er årsak heller?
Hva med svikt rundt selve pedalen?
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Er ikke forskjøvet posisjon på master som er årsak heller?
Hva med svikt rundt selve pedalen?
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
fredriksen
- -

- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
På biler jeg sliter med bruker jeg trykkmine på "bremsevæsketank" eller en spylervæsketank m/pumpe og slange som jeg kjører væske innpå luftenippel, altså motsatt vei. F.eks biltema:58657. Funker gull:)
Sent from my LG-P880 using Tapatalk
Sent from my LG-P880 using Tapatalk