Alle dørlåser sitter fast !

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
kgt

Alle dørlåser sitter fast !

Post by kgt »

98 T4 buss m org sentral lås som styres av Defa alarm m fjernkontroll.

For en uke siden når det var sprengkaldt så sluttet plutselig fjernkontrollen å låse opp bilen.
Defa’n har også sluttet å blinke i lysdioden !!.
Ved forsøk på å låse opp bilen m nøkkel så satt alle låsene fast, men etter litt makt fikk jeg opp førerdøra.

Regnet med at ett eller annet var frosset, puttet på låsolje og venta på mildere vær.
Nå har det blitt plussgrader, men det har ikke hjulpet.
Så status er nå:
Kun adgang gjennom førerdøra (litt upraktisk på buss nr 5 :-) )
Lås sylinderen går lett til venstre, men mot høyre blir det motstand og lar seg ikke låse.
På passasjer dør, skyvedør og bakdør går sylinderen litt fram og tilbake men møter motstand.

Har koblet fra batteri for å eliminere sentral låsen, men det hjalp ikke.

Noen som har idee hva dette kan skyldes ? og hva jeg kan gjøre ?(har funnet oppskrift på å ta av dørtrekket)

kgt
------ VW hilsen----
98 TDI buss nr5
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

visst du kommer deg under panseret
-ved batteriet skal det være en ledning (tynn rød med sikkring holder)

-se om sikringen er gått. Visst ikke, dra den ut (da er defa koblet fra)

DEFA er bare noe drit....Alle jeg kjenner som har eller har hatt DEFA. Har bare problemer med det, blant annet :
startsperre og fjernstyrt sentrallås
You create your own universe as you go along.
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Et annet problem er at det kan komme fukt i sentrallåsmotorene og får de til å fryse, oppskriften for å fikse det problemet er bare å sprute wd40 inni og trekke opp og ned låsen noen ganger. I dette tilfellet ville det kanskje være litt rart siden ingen av låsene fungerte... :roll:
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Sliter med min når det er frost... En midlertidig løsning har vært kupevarmer... Er nok fukt i låsene, får prøve å spraye en dag.
kgt

Post by kgt »

Ørjan wrote:visst du kommer deg under panseret
-ved batteriet skal det være en ledning (tynn rød med sikkring holder)

se om sikringen er gått. Visst ikke, dra den ut (da er defa koblet fra)
Takk for forslaget.
Jeg prøvde å koble fra hele batteriet uten at det hjelp, da hjelper det vel ikke med å koble ut bare Defa'n ?

Men ja Defa'n virker nok ikke, men jeg tror det må veære noe mere.
Jeg kan ikke huske sist jeg ikke brukte fjernstyreren,
er det noe overføringer mellom sylinderen og sentral låsene som kan ha rusta fast ?

Men synes jo at det er merkelig at det har skjedd på ALLE låsene !!
------ VW hilsen----
98 TDI buss nr5
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

kan være selve hjernen (reagerer på frost)

kommer du deg ikkein i bilen...kan du åpne dørene manuelt med nøkkel
You create your own universe as you go along.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

det er låsene i dørene foran som gir "besked" til resten av dørene,
det lureste er å ta av dørpanelet på førerdør..ta ut låsmotor og gjerne demontere denne, er slik på t3 og har hatt dette demontert og satt sammen igjen, årsak til problemene er det kommer vann inn i enheten
som fører til rust/dårligere kontakt og at det fryser om vinteren og da er det mest sannsynlig at det er en sikring som også har gått hos deg da elmotoren sto frosset fast...vet ikke om dette er det samme på type 4 da
men hvis du har elmotorer i dørene er vel prinsippet det samme...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Et problem når du aldri bruker nøkkel i låssylinderne på T4 er at skit etc trenger inn og blir liggende slik at du ikke kan bruke disse lengre. Det er aluminiumen i delene som irrer fast.
Mest sannsynelig har det hoppa litt inne i driveren din. Der er det noen tannhjul som kan hoppe forbi der den skal gå og da låser den seg. Dette kan repareres HVIS ikke delene/tannhjula har tatt skade. Ta av dørtrekk og sjekk.

Kan du ikke dra opp låsknappen på de andre dørene?

Kan hende du har skader i ledningsnettet i døråpningen som kan føre til mosomme bevegelser av sentrallåsen når de åpne ledningene komme i kontakt med hverandre.
Last edited by Der Postmeister on 14 Jan 2006, 22:30, edited 2 times in total.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Er det helt umulig å låse døra? Prøver låsen å fjære den andre veien enn den du vrir?
kgt

Post by kgt »

Der Postmeister wrote: Mest sannsynelig har det hoppa litt inne i driveren din. Der er det noen tannhjul som kan hoppe forbi der den skal gå og da låser den seg.
Takk for alle råd, noen var riktige og nå fungerer det !!!

Det virker som om jeg hadde flere problemer på en gang.

Først demonterte jeg dørlåsen på førersiden (den jeg hadde men makt klart å få opp)
Her var den splinten som holder låse sylinderen på plass sklidd halvvegs ut, og blokkerte litt ved dreiing av låsen.

Så fant jeg at sentral lås motoren (er vel det man kaller driveren kanskje) blokkerte bevegelsene,
Tok den ut, og kun med sterk makt var det mulig å dra pinnen opp og ned.

Sprayet med M 65, åpnet så kassa og blåste reint og tørt m trykkluft, satte sammen uten at det hjalp så mye.
Men når jeg koblet strøm på, og kjørte den litt opp og ned, blei den helt fin og kunne lett draes opp og ned.

På passasjer siden fikk jeg døra opp ved å bruke tang på låse- pinnen, var det samme m den driveren også, satt helt fast.
Her tok jeg bare å sprayet M 65 inn i slangen, kjørte den opp og ned m strøm noen ganger, så var den løs og fin igjen.

Sikringen på Defa’en og kursen for sentral lås var røket, så disse måtte byttes.

Satt alt sammen igjen og alt virket, inklusive skyvedøra hvor låsen også hadde vært umulig..

Driveren på skyvedøra burde vel hatt seg en omgang M 65, men det orket jeg ikke i dag.
------ VW hilsen----
98 TDI buss nr5
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

faktisk det samme som t3 men uten defa
Eirik400
-
-

Re: Alle dørlåser sitter fast !

Post by Eirik400 »

Kulda har kommet her nå, så idag morges kom jeg ikke inn i bilen med en gang..
Varmet opp alle låsene med varmluftpistol, og smørte deretter opp med teflonspray.. Funket bra der og da.. Men nå ikveld var de helt låst igjen.
Har byttet fjær på låsetappen på begge framdører, den venstre er fin, men den høyre var litt vel hard. Er vel den som gjør at driveren ikke får opp eller ned låsen..

Dvs låser jeg opp eller igjen, på kald bil, med fjernkontroll, eller i førerdør så låser den seg opp for deretter å låse seg igjen på direkten. Fordi låsepinnen på høyre side ikke reagerer.

Bruker jeg høyre låsen, så kan jeg fin låse opp og igjen bilen uten problem. Vet at høyre driver er SLITEN !! For den lager enormt med lyd, eller Ulyd er mer riktig å si..

Hvordan bør jeg gå frem ? Hva bør jeg smøre låsene med ?
Hva bør jeg evt smøre selve låsekassa med ?
Hva smører jeg driveren med ? M65 ?
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Alle dørlåser sitter fast !

Post by Der Postmeister »

Bytt driver er beste råd. Har de begynt å fuske, blir det kun brannslokking. Og mange bytter kun fjøra i kassa. Jeg er ikke helt overbevist om at dette alene er nok, når også resten er slitt etter mange år, så jeg ville bytta disse og når låstappen faller ned.

Smøring kan gjøres med så mye rart. Les litt på de forskjellige boksene over egenskaper. Det værste er hvis dritt fester seg i smøringa igjen. Det kan gjøre vondt værre.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply