Yttere driv knute mansjetter.
Yttere driv knute mansjetter.
Vet det er mange tråder her når det gjelder dette, men for å få det på det rene, er dette riktig fremgangsmåte for å bytte mansjetter:
- Skru ut navbolten
- Ta ned Bærekule (2x10mm bolter)
- Skru av støtdemper
- Få Drivknuta ut av navet
- Skru inn igjen navbolten, slik at leddet deler seg
- fjerne gammel mansjett
- smøre godt, og montere ny mansjett
- Bytt skive som holder akselen på plass
- Dytt sammen igjen, og monter sammen nav, støtdemper og bærekule.
- Skru ut navbolten
- Ta ned Bærekule (2x10mm bolter)
- Skru av støtdemper
- Få Drivknuta ut av navet
- Skru inn igjen navbolten, slik at leddet deler seg
- fjerne gammel mansjett
- smøre godt, og montere ny mansjett
- Bytt skive som holder akselen på plass
- Dytt sammen igjen, og monter sammen nav, støtdemper og bærekule.
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Jeg har byttet de tidliger, men de var brukte. Problemet jeg ser, må være å få skilt knuta fra akslingen?! men skal man ikke bare bruke navbolten, og skru akslingen ut av knuta? virker da ganske greit? skifta faktisk begge sider på 4 timer!! (PS: Det er en del trangere med automat!)
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Jeg måtte ut med drivakslingen (ved indre drivknuter) og sette den i skrustikke for å få nok motstandskraft til å skru av de ytre drivknutene. Men gikk da bra tilslutt.
Kan være fordel å ikke bruke senterboltene da det blir lite gjengefeste på dem, men en bolt av samme dimmensjon med gjenger helt til hodet. Det må settes på nye C-klips før man setter på igjenn drivknuten.
Jeg har nå bytta på Høyre side. Slapp faktisk å ta av leddet. Fikk med en slags trakt, som man drar mansjetten på, slik at man får den over yttere knute. Dette fungerte utmerket. Brukte ca 10 minutter på å bytte mansjetten. Med i pakka fulgte det også med fett og festebånd.
MEN: Det store problemet er at jeg klarte å dra av den ene av de to 16mm boltene som holder nedere bærekule fast. Hvor farlig på en skala fra 1-10 er det å kjøre noen km med bare en bolt? Må flytte den for å komme til et sted med lift, slik at jeg kommer til under bilen skikkelig!
PS: Det er tross alt Fredag 13 i dag!
MEN: Det store problemet er at jeg klarte å dra av den ene av de to 16mm boltene som holder nedere bærekule fast. Hvor farlig på en skala fra 1-10 er det å kjøre noen km med bare en bolt? Må flytte den for å komme til et sted med lift, slik at jeg kommer til under bilen skikkelig!
PS: Det er tross alt Fredag 13 i dag!
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Jeg brukte denne på styreleddet. Gikk rimelig smertefritt.
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82526
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82526
-
Familiemann
Hvor kjøpte du de mansjettene?wirre wrote:Begge mansjettene er nå byttet! alt gikk smartefritt, bortsett fra en knekt bolt. Når det er sagt, gikk det relativt smertefritt å få ut igjen denne bolten! Metoden med å tre på mansjettene med en slags trakt er sterkt å anbefalle, tar ca 2 minutter å få den over leddet!
Her er bilder av verktøy: http://caravelle.wifidal.tk/index.php?o ... itemId=257
Martin
Den gule fare
Den gule fare