Heisann.
Sliter litt med min 07 T5 med BRS motor som nå har rulla ca 75tusen km.
Må etterfylle ca 0,5liter frostvæske rundt vær 500-700mil, plukka ikveld av egr-kjøleren og trykktesta den men den var ok, har også noen sotprikker i ekspansjonstank.
Noen som har noe matnyttig her?
Ser ikke en dråpe vann noe sted.
Innbiller meg at det har blitt verre i den siste tida her i vinter med mye webastobruk, noen som har vært ut for evt sprekk i huset på varmeren så den bruker vann?
På forhånd takk for all hjelp.
Andreas.
2007 T5 1,9 BRS bruker vann
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: 2007 T5 1,9 BRS bruker vann
Sjekk om sotprikkene kan være olje. Er det det har oljekjøleren din gått. Har ikke hørt om dårlige slike på 1.9 men mange på 08 2.5TDi.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
stianwang
- -

- Car: Transporter T5
- Phone: 91730074
eg hadde en sånn 08 1-9 den brukte vann men bare på langturer, over 4-5 mil da rbukte den mye og på små kjøring 1-3 mil i slengen kunne den gå måner uten og fylle, der bytta eg toppakning ogen blei fin etter på
-
mr.johansen
- -

- Car: t5 1,9 2006
Hiver meg på denne tråden da jeg har et lignende problem og på min bil er det gjort en del arbeid og delebytte uten resultat. Det er byttet topp + toppakning + intercooler + lokk i ekspansjonstanken. Bilen har fungert greit i sommer men nå i vinter med flittig bruk av varmeapparat kommer det overtrykk i kjølesystemet som medfører at den kvitter seg med vann/luft i overtrykks slangen på "Bollen". Bilen ble levert inn og trykk testet for en uke siden hvor de finner ingen lekkasjer. Ei heller klarer de å framprovosere overtrykk som medfører at det kommer vann/luft ut av ekspansjonstanken. Vannnivået holder seg stabilt så lenge man ikke fyller over min ved kald motor..dette innebærer at varsel lampa lyser ved kald start og slukker når motor blir varm og nivået stiger i tanken igjen.. har en teori om at det er en sprekk i en kopling eller lignende som holder tett når den er varm, men slipper inn luft i systemet når det blir kaldt da man går fra å ha overtrykk ved varme til vakuum når væska blir kald..ergo får man for høyt overtrykk i systemet når denne luften som slapp inn blir varmet opp og ekspanderer.blir en ond sirkel man ikke kommer ut av...
Det flyter også noen svarte klumper oppi "bollen" , men verkstedet mente at dette stammet fra forrige reparasjon.
Det flyter også noen svarte klumper oppi "bollen" , men verkstedet mente at dette stammet fra forrige reparasjon.
-
mr.johansen
- -

Har nå kjørt en trykk test (anskaffet meg utstyr) på kjølesystemet og det er ingen lekkasjer...begynner å lure på om radiator vifta eller om det er en sirkulasjonspumpe som ikke sviver. Kjørte igår 22mil med full oppakket bil (luftet systemet godt før avvreise) uten noe problemer inntil jeg parkerte bilen..da hørte jeg det begynte å suse i trykkventilen på ekspansjonstanken og idag når jeg startet bilen tente lampa igjen for lavt væske nivå...
Det er heller ikke kommet flere sorte klumper i, så det er jo bra..
Prøv å kople bort egr-kjøleren. Hvis den er gåen, kan du få eksos i kjølevannet.
Hei igjen, da ser det ut som løsningen er her.
Røkka av toppen for å se da ekspansjonstank nå har blitt meget svart og trykket i systemet er høyere enn aldri før.
Fant da blåsing på sylinder 2 fra forbrenning og ut til vannkanal, sjekka litt rundt både med Møller og Cylmo, det var visst ikke en ukjent feil men heller ikke en gjenganger.
Fikk planet topp og sammenmontert med nye kamlager++
Har nå kjørt ca 50 mil etter rep og det ser bra ut så langt.
Andreas.
Røkka av toppen for å se da ekspansjonstank nå har blitt meget svart og trykket i systemet er høyere enn aldri før.
Fant da blåsing på sylinder 2 fra forbrenning og ut til vannkanal, sjekka litt rundt både med Møller og Cylmo, det var visst ikke en ukjent feil men heller ikke en gjenganger.
Fikk planet topp og sammenmontert med nye kamlager++
Har nå kjørt ca 50 mil etter rep og det ser bra ut så langt.
Andreas.
Hva kostet dette her da?
Ble vel rundt 12 000 i kost, da var det med alle pakninger, planing, trykktesting, ut og inn med ventiler i forbindelse med planing, alt av strekkbolter i toppen, alle bolter på dyser og kamoverfall må jo også skiftes, register sett, multirem med strammer og ekspansjonstank da den var blitt svart.
Dette er da kun kostpris på fremmedarbeid og deler da jeg skrur selv.
Andreas.
Dette er da kun kostpris på fremmedarbeid og deler da jeg skrur selv.
Andreas.
-
mr.johansen
- -

mr.johansen wrote:Har nå kjørt en trykk test (anskaffet meg utstyr) på kjølesystemet og det er ingen lekkasjer...begynner å lure på om radiator vifta eller om det er en sirkulasjonspumpe som ikke sviver. Kjørte igår 22mil med full oppakket bil (luftet systemet godt før avvreise) uten noe problemer inntil jeg parkerte bilen..da hørte jeg det begynte å suse i trykkventilen på ekspansjonstanken og idag når jeg startet bilen tente lampa igjen for lavt væske nivå...
Da er bilen tilbake på verksted og det ble bekreftet at blokka synderen til overtrykk i ekspansjonstanken..Forrige eier hadde visst nok kjørt med en defekt toppakning litt lengre enn han burde..