Etterfylle G13 kjølevæske
Hei.
Jeg skal etterfylle litt G13 kjølevæske (rød) og den skal blandes 1:1 med vann.
Er det lurt å bruke destillert vann eller går det bra med kommunalt vann fra springen?
Jeg skal etterfylle litt G13 kjølevæske (rød) og den skal blandes 1:1 med vann.
Er det lurt å bruke destillert vann eller går det bra med kommunalt vann fra springen?
Re: Etterfylle G13 kjølevæske
Hadde aldri stusset med å bruke vanlig vann fra springen.
Kommer vel an på hvor mye mineraler det er i vannet der du bor, men siden batterivann koster 10-15kr/l på Ikketema har jeg aldri tatt sjansen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
En bensinstasjon i nærheten hadde 1 liter batterivann til 27,- og da er jeg enig med subwoofer i at det er en liten pris å betale for ikke å ta noen sjanse 
Har brukt springvann i kjølevæsken i 20år, og kommer til å fortsette med det. 
Enig. Å betale for vann til en bil er bortkastet. Er litt sånn som å selge sand i Sahara. Sikkert noen som hadde kjøpt.. hehe..Knutis wrote:Har brukt springvann i kjølevæsken i 20år, og kommer til å fortsette med det.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Det forutsetter jo at du har rent nok vann. De fleste i Norge har det, men enkelte steder trenger det ikke være spesielt gunstig. Spesielt kan nevnes de som har private vannkilder.Knutis wrote:Har brukt springvann i kjølevæsken i 20år, og kommer til å fortsette med det.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Takk for den, jeg kjøpte vann..Kall'n wrote:Å betale for vann til en bil er bortkastet. Er litt sånn som å selge sand i Sahara. Sikkert noen som hadde kjøpt.. hehe..
Hehe.. Jaja sånn er detMontøren wrote:Takk for den, jeg kjøpte vann..Kall'n wrote:Å betale for vann til en bil er bortkastet. Er litt sånn som å selge sand i Sahara. Sikkert noen som hadde kjøpt.. hehe..
Eneste vannet jeg kjøper er Farris pga vann med kullsyre
Nå sklir vel dette noe ut, men jeg er fortsatt glad for at jeg kjøpte RENT vann til motoren min.
(og en vanndiskusjon med en bergenser taper jeg vel
)
(og en vanndiskusjon med en bergenser taper jeg vel
Jepp, den taper du nok greitMontøren wrote:Nå sklir vel dette noe ut, men jeg er fortsatt glad for at jeg kjøpte RENT vann til motoren min.
(og en vanndiskusjon med en bergenser taper jeg vel)
-
Neergård
- -

Få en fra Sogn med på den først da, Bergen har ikke regn i forhold til enkelte områder der 
Frode Neergård
Godt noen har et annet inntrykk av BergenNeergård wrote:Få en fra Sogn med på den først da, Bergen har ikke regn i forhold til enkelte områder der
Nå er det noen her som synes jeg er teit som kjøper vann til kjølevæsken, men dette er ordrett fra instruksjonsboka til en Caddy 2014, 2 liter, 110 hester, diesel:
"Etterfyll bare med destillert vann! Alle andre typer vann kan gi alvorlige korrosjonsskader i motoren fordi de inneholder ulike kjemiske stoffer. Det kan også ødelegge motoren. Dersom det er fylt noe annet enn destillert vann, skal all væske i motorkjølesystemet umiddelbart byttes ut av et autorisert verksted."
Ja, jeg vet at dette gjelder en ny Caddy, men allikevel føler jeg nå at jeg har svart på mitt eget spørsmål..
"Etterfyll bare med destillert vann! Alle andre typer vann kan gi alvorlige korrosjonsskader i motoren fordi de inneholder ulike kjemiske stoffer. Det kan også ødelegge motoren. Dersom det er fylt noe annet enn destillert vann, skal all væske i motorkjølesystemet umiddelbart byttes ut av et autorisert verksted."
Ja, jeg vet at dette gjelder en ny Caddy, men allikevel føler jeg nå at jeg har svart på mitt eget spørsmål..
Vi på møller bruker da bare rent vann vi
gjort det i alle år selv, og kommer til å fortsette med det,
Sent from my iPad using Tapatalk
*2009 VW Transporter 2,5 TDI 4 Motion
*1986 VW Golf GTI 16v Turbo
Hehe.. Det står mye rart i den boken gitt! Står vel at det KUN må brukes destillert vann kjøpt hos Møller også tenker jegMontøren wrote:Nå er det noen her som synes jeg er teit som kjøper vann til kjølevæsken, men dette er ordrett fra instruksjonsboka til en Caddy 2014, 2 liter, 110 hester, diesel:
Skjønner at du er god på å lese instruksjonsbøker.Kall'n wrote:Står vel at det KUN må brukes destillert vann kjøpt hos Møller også tenker jeg
Og det er interessant hvis Møller ikke følger sin egen instruksjonsbok
Instruksjonsbøker er oversatt og ikke laget spesefikt for norge. I norge har vi meget god vannkvalitet, er ikke alle i europa/verden som har dette. Der bør det nok brukes destilert vann. Har brukt springvann både på kjølesystem og batterier i over 20 år, aldri vært noe problem. At Møller ikke bruker destilrert vann, bekymrer meg ikke. Aldri hørt noe, eller sett noe der dette har ført til noe problem her i norge. 
Jepp! Hadde vi bodd i Sudan så kanskje jeg ville vurdert å kjøpe destillert vannMontøren wrote:Skjønner at du er god på å lese instruksjonsbøker.Kall'n wrote:Står vel at det KUN må brukes destillert vann kjøpt hos Møller også tenker jeg
Og det er interessant hvis Møller ikke følger sin egen instruksjonsbok, dette må jeg sjekke nærmere.
-
Neergård
- -

G13 har andre krav pga miljø. Der kommer destillert vann inn. Og det er et krav på merkeverksted. Hva som i realiteten er nødvendig, som nevnt vannkvalitet i Norge kontra Europa kan man jo lett tenke seg til 
Frode Neergård
Forskjellen er innholdet av humus og kalk, og litt klor. Norsk vann er jamt over overflatevann og har dermed mye av det første og lite av det siste.
Joachim
-
Neergård
- -

Og forresten, kommentarer som "har brukt i 20 år" er ofte litt på utur med fornuft, all den tid utviklingen ikke stopper opp... Hva hadde skjedd om vi skulle brukt 20 år gammel teknologi på det meste? Man skal ikke avfeie ting som man tror er helt banalt bare med at man har alltid gjort slik.
Frode Neergård
Enig. (En kollega av meg fylte "for 20 år siden" en god del diesel på sin Mazda 626 bensintank før han oppdaget hva han gjorde. Det røyk en god del, og motoren gikk "litt ujevnt", men ellers gikk det helt fint det.)Neergård wrote:Og forresten, kommentarer som "har brukt i 20 år" er ofte litt på utur med fornuft, all den tid utviklingen ikke stopper opp... Hva hadde skjedd om vi skulle brukt 20 år gammel teknologi på det meste? Man skal ikke avfeie ting som man tror er helt banalt bare med at man har alltid gjort slik.
Tull og svada...bruk vann gutter, det funker som snus 
Gå på møller og spør hva dem bruker, tipper dem ler rått om du krever destilert vann på neste service ved neste reg.reim skift f.eks..nok et bevis på at det finnes mange teoretikere her i landet, som på liv og død skal følge "bruksanvisningen"
Gå på møller og spør hva dem bruker, tipper dem ler rått om du krever destilert vann på neste service ved neste reg.reim skift f.eks..nok et bevis på at det finnes mange teoretikere her i landet, som på liv og død skal følge "bruksanvisningen"
*2009 VW Transporter 2,5 TDI 4 Motion
Regner med det var kommentaren min du tenkte på:) Enig at slike ord kan være utur med fornuft. Men når det gjelder springvann og blanding med G13 står jeg fortsatt på mitt. Hva en teoretisk tysk igeniør finner ut av, stemmer ikke alltid med den praktiske verden. Men jeg har tatt feil før og skal svelge ordene mine hvis springvannet jeg bruker ødelegger kjølesystemet eller skaper problemer på en motor jeg har fingrene bortiNeergård wrote:Og forresten, kommentarer som "har brukt i 20 år" er ofte litt på utur med fornuft, all den tid utviklingen ikke stopper opp... Hva hadde skjedd om vi skulle brukt 20 år gammel teknologi på det meste? Man skal ikke avfeie ting som man tror er helt banalt bare med at man har alltid gjort slik.