Hvordan få H1 nær og fjernlys til å lyse samtidig på T4??

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
erlinghanssen
Car: T4 1,9TD
Phone: 99352302

Hvordan få H1 nær og fjernlys til å lyse samtidig på T4??

Post by erlinghanssen »

Har letet rundt på forumet, og ikke funnet noen som faktisk har klart å få dette til uten røykutvikling, brann, feil på andre komponenter, etc.
Jeg har kjøpt nye lykter på ebay med linselys i nær og vanlig reflektor i fjern, men nær og fjern lyser ikke samtidig under fjernlys innstilling.
Har fått tips om å bruke lask og myerart, men ingen som vet helt sikkert med tanke på hvor lasken skal stå.
Er det noen på dette forumet som har greid å få til dette uten prakk så takker jeg meget for tips og triks! :-)

Skal montere xenon i nær og fjern, men disse har 55w styrke som vanlig H1 halogen pærer så det skal ikke by på noe problem så fremt jeg får koblet slik at nær og fjern slår seg på under fjernlys innstillingen.
T4 1,9TD 2000
erlinghanssen

Re: Hvordan få H1 nær og fjernlys til å lyse samtidig på T4?

Post by erlinghanssen »

erlinghanssen wrote:Har letet rundt på forumet, og ikke funnet noen som faktisk har klart å få dette til uten røykutvikling, brann, feil på andre komponenter, etc.
Jeg har kjøpt nye lykter på ebay med linselys i nær og vanlig reflektor i fjern, men nær og fjern lyser ikke samtidig under fjernlys innstilling.
Har fått tips om å bruke lask og myerart, men ingen som vet helt sikkert med tanke på hvor lasken skal stå.
Er det noen på dette forumet som har greid å få til dette uten prakk så takker jeg meget for tips og triks! :-)

Skal montere xenon i nær og fjern, men disse har 55w styrke som vanlig H1 halogen pærer så det skal ikke by på noe problem så fremt jeg får koblet slik at nær og fjern slår seg på under fjernlys innstillingen.
Har skjønt at jeg må laske og ha et rele for å få dette til, men hvor? Jeg er ikke så veldig kjent med vw T4 ennå. :-)
T4 1,9TD 2000
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Å sette xenon i lykter som ikke er beregnet for det er UBEHAGELIG for de du møter. Uansett hvor godt du justerer og argumenterer for at det ikke plager deg at du møter andre som har gjort det.
Så det bør du IKKE gjøre.
Nok om det.

Skal du ha både nær- og fjernlys til å lyse samtidig er dette ganske enkelt. Men du MÅ/BØR gjøre en ting først.
Det er å montere lysforsterkersett slik at strømmen til lyktene ikke går via lysbryteren som i dag. Gjør du det ikke, risikerer du å brenne lysbryteren.
Så kan du sette på en lysbro.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Scheinwerfer ... eichzeitig
Her finner du 3 bilder, hvorav den nederste av dem viser bilde av at det er brukt lask
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
erlinghanssen

Post by erlinghanssen »

Hva mener du med strømforsterkersett?
Og hvor skal denne "lysbroen" være? :p
Det eneste jeg mangler nå er å få til dette.
T4 1,9TD 2000
oddvarr
-
-

Post by oddvarr »

Google is your friend. ;)

Lysforsterkersett finner du blant annet på biltema.

Om du skrur av "solbrillelommen" under lysbryteren (mellom ratt og førerdør) finner du en del releer og sikringer.
Da bør du kjenne igjen bilder fra linken jeg la ved.

Utfra dine spørsmål, vil jeg stille deg spørsmål om dette er noe du føler du har kometanse nok til å gjøre selv. Men det vet du forhåpntligvis best selv.

Men om du monterer xenon, håper jeg at jeg, eller andre, ikke møter deg langs veien. Det er mer enn nok irritasjoner over feil bruk av lys som det er. :)
2011 Tiguan R-Line
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
erlinghanssen

Post by erlinghanssen »

Okay:-)
Jeg er nok istand til å klare dette selv, men jeg må jo vite hva jeg skal gjøre først. Det er jo poenget med å spørre her inne. Jeg har ikke prøvd å bygget om fra h4 til H1 pærer lilsom..men jeg skal sjekke om jeg finner slik lysforsterkersett på biltema.
Så får jeg prøve å gjøre det rett med den lasken der. :-)
Jeg skal ikke bruke xenon alikevell :-)
T4 1,9TD 2000
erlinghanssen

Post by erlinghanssen »

Ser ut for at biltema har sluttet å selge slike lysforsterkersett..finner det ikke på biltema.no iallefall.
Men jeg må montere lysforsterkersettet før jeg lasker?
Og om ikke jeg gjør det slik må jeg være meeeget forsiktig med langlys bruk før jeg har montert lysforsterkersettet? :p
T4 1,9TD 2000
oddvarr
-
-

Post by oddvarr »

Har du litt basis elektronikkunskaper, kan du lage et slikt sett selv.
Det den gjør er å hente styrestrøm til pærene fra bryteren. Altså av/på.
Strømmen til pærene skal da komme rett fra batteriet.
Det er et rele som styrer dette. Er ikke komplisert elektronikk dette.

Slik det er nå, uten lysforsterkersett, går strømmen gjennom bryteren. Kobler du en lask som lysbro, vil du doble strømmen gjennom bryteren. Legg til at denne bryteren ikke er kjent for å tåle mye strøm, så har du oppskrift på en bryter som fort kan finne på og brenne opp.

Mulig jeg ikke bruker riktig terminologi om strøm, spenning, ampere osv, men jeg tror du skjønner det viktige her.
Har ikke elektronikkutdanning selv. :)
2011 Tiguan R-Line
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
erlinghanssen

Post by erlinghanssen »

oddvarr wrote:Har du litt basis elektronikkunskaper, kan du lage et slikt sett selv.
Det den gjør er å hente styrestrøm til pærene fra bryteren. Altså av/på.
Strømmen til pærene skal da komme rett fra batteriet.
Det er et rele som styrer dette. Er ikke komplisert elektronikk dette.

Slik det er nå, uten lysforsterkersett, går strømmen gjennom bryteren. Kobler du en lask som lysbro, vil du doble strømmen gjennom bryteren. Legg til at denne bryteren ikke er kjent for å tåle mye strøm, så har du oppskrift på en bryter som fort kan finne på og brenne opp.

Mulig jeg ikke bruker riktig terminologi om strøm, spenning, ampere osv, men jeg tror du skjønner det viktige her.
Har ikke elektronikkutdanning selv. :)
Jeg skjønner hva du mener :-)
Jeg har bare basiskunnskap om strøm og hovedsak elektronikk selv, men er det rett og slett bare å legge ledning ifra batteriet til rele, fra bryter til rele og fra pære til jord?
Er usikker på fra hvor til hvor disse ledningene skal gå liksom.. finner ikke andre som selger disse lysforsterkersettene heller..
T4 1,9TD 2000
oddvarr
-
-

Post by oddvarr »

På meg virker den koblingen du beskriver som riktig.
Men, jeg har en kompis som hjelper meg med det elektriske. :)

Det er sikkert noen andre på forumet som kan tegne opp et enkelt koblingsskjema.
2011 Tiguan R-Line
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
erlinghanssen

Post by erlinghanssen »

Jeg håper andre som har greie på dette svarer ja...det er litt av poenget mitt her...når jeg ikke vet 100% hvordan jeg gjør det så spør jeg FØR jeg feiler :-)
T4 1,9TD 2000
erlinghanssen

Post by erlinghanssen »

Jeg fant det.
Da må jeg vente til trondheimstur :-)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... ter-42680/
T4 1,9TD 2000
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Nærlys og fjernlys samtidig er ikke noen spesielt god ide. Men å forbedre fjernlyset er en god ide!
Mer spenning og Philips 100 + fungerer meget bra for meg.
Torbo
Greven
-
-
Car: vw t4 2.5TDI 190hk
Phone: 94053553

Post by Greven »

erlinghanssen wrote:Har letet rundt på forumet, og ikke funnet noen som faktisk har klart å få dette til uten røykutvikling, brann, feil på andre komponenter, etc.

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=38910

Sent from my PadFone using Tapatalk
Navn: Marius Lurås
Alder: 26
Dato: 26.09.1989
Kallenavn: Greven

97 VW Caravelle T4 2.5 TDI
73 Volvo 145 B20
96 BMW E34 525 TDS

T4 TDI 190hk prosjekt
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Torbo wrote:Nærlys og fjernlys samtidig er ikke noen spesielt god ide. Men å forbedre fjernlyset er en god ide!
Når du har separat reflektor for nær og fjern er det en veldig god ide å ha begge lysende samtidig ved bruk av fjernlys, da det er pålagt av lov.

Dessuten hadde du gjerne ønska dette den gang du skulle blendet ned i snødrev og nærlysene var igjenfokket fordi de ikke hadde stått på og smelta snøen ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Råd og tips her:

viewtopic.php?f=49&t=38910
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
erlinghanssen

Post by erlinghanssen »

Jeg har en viss peiling på fremgangsmåte nå..så jeg skal forklare hva jeg gjorde om det skulle bli litt annerledes enn de andre har gjort :-)

Tusen takk for mange gode svar!

mvh
Erling Hanssen
T4 1,9TD 2000
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Du kan også ta styrestrømmen til relene direkte fra de gamle på rekontaktene og kjøpe nye. Det gjelder i alle fall til nærlysene som jeg koblet rele til.
Torbo
erlinghanssen

Post by erlinghanssen »

Da har jeg montert et H4 lysforsterkersett fra biltema og koblet sammen pin 2 og 6 på relé plass 10, og det ble akkurat slik jeg ville ha det!! :-D Takk for gode svar :-)
T4 1,9TD 2000
Greven
-
-

Post by Greven »

Det var fint å høre at det blei som du ville :-P

Sent from my PadFone using Tapatalk

73 Volvo 145 B20
96 BMW E34 525 TDS

T4 TDI 190hk prosjekt
Sovereign
-
-
Car: 2003 T4 Multivan

Post by Sovereign »

Neergård wrote:
Torbo wrote:Nærlys og fjernlys samtidig er ikke noen spesielt god ide. Men å forbedre fjernlyset er en god ide!
Når du har separat reflektor for nær og fjern er det en veldig god ide å ha begge lysende samtidig ved bruk av fjernlys, da det er pålagt av lov.

Dessuten hadde du gjerne ønska dette den gang du skulle blendet ned i snødrev og nærlysene var igjenfokket fordi de ikke hadde stått på og smelta snøen ;-)

At noe er påbudt ved lov betyr jo ikke at det nødvendigvis er en god idé...
Poenget med snødrev er et halmstrå her, men ellers er det en ubetinget dårlig idé at nærlys lyser samtidig med fjernlys. Joda, det kommer mer lys ut av lampen, men siden området nærme bilen også blir opplyst blir den relative lysstyrken lengre foran bilen svakere. Dette har to uheldige effekter: Øyet opplever mer lys, og reduserer derfor "blenderåpningen", og øyet vil automatisk fokusere på området nærme bilen da dette er best opplyst.

Samlet sett reduserer derfor nærlyset for effekten av fjernlyset.
Men, ok, er det en lov må man jo gjøre det, men loven er ikke til det beste for god sikt på mørke veier.
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Sovereign wrote: Poenget med snødrev er et halmstrå her
Ikke et halmstrå, men en livstråd! Har du noen gang mistet alt lys ved blending? Forrige bilen min var nettopp slik du mener der burde være til tross for separate lamper. Og jeg fikk oppleve akkurat dette!!!

Alle andre momenter du har omkring saken er rett det, men tatt fullstendig ut av sammenheng når alternativet kan være fullstendig mørklegging!

Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Greven
-
-

Post by Greven »

Også er det vel noe med det at nyere biler vel å merke så hever nærlyset seg når man sett på fjerlys. Får å ikke få det voldsome lyset rett foran bilen. Ha nærlys tett har aldri vært noe problem får min del. Kjører man også med f.eks. xenon skal lampene varmes opp igjen også.

Sent fra min PadFone via Tapatalk

73 Volvo 145 B20
96 BMW E34 525 TDS

T4 TDI 190hk prosjekt
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Sovereign wrote:
Neergård wrote:

At noe er påbudt ved lov betyr jo ikke at det nødvendigvis er en god idé...
Poenget med snødrev er et halmstrå her, men ellers er det en ubetinget dårlig idé at nærlys lyser samtidig med fjernlys. Joda, det kommer mer lys ut av lampen, men siden området nærme bilen også blir opplyst blir den relative lysstyrken lengre foran bilen svakere. Dette har to uheldige effekter: Øyet opplever mer lys, og reduserer derfor "blenderåpningen", og øyet vil automatisk fokusere på området nærme bilen da dette er best opplyst.

Samlet sett reduserer derfor nærlyset for effekten av fjernlyset.
Men, ok, er det en lov må man jo gjøre det, men loven er ikke til det beste for god sikt på mørke veier.
Så enig så enig. Men dette er ikke lett å få inn. Jeg har diskutert dette i årevis med folk, og spes. vanskelig for eiere av et spesielt merke, de som ofte kjører uten lys, med fullt lys på dagen eller tåkelys sammen ned nærlys.
Men det er jo tøft... la gå, men jeg velger heller å forbedre nærlyset ogevt. sette på 1000 metere.
TEnkte å sette på to i framkant av taket.
God eller dårlig ide?
-(jeg har glassfibertak på min camper)
Torbo
GeeForce
-
-
Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI

Post by GeeForce »

Dette med separate reflektorer som kjører nær og fjern samtidig er noe dritt ja. Kjerringa sin Golf 4 har dette, og sett bort fra at reflekser lyser opp på større avstand, så er det ikke merkbart at fjernlys står på pga. nærblending fra nærlysene.

Dette med at slukte lamper iser til sliter man jo allerede med på en del HID-lamper, og enda verre blir det vel med LED. Må vel ha varmetråder i lykteglassene snart.
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
Locked