2,5 TDI automatgirkasse

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Duetto
-
-
Car: T5 2,5 2004

2,5 TDI automatgirkasse

Post by Duetto »

Min 2004 Caravelle 2,5 TDI med automatgirkasse
girer litt tullete fra 2 til 3. gir.
Den gir på en måte mellomgass og ruser opp 3-500 rpm før den
fullfører giringen til 3. gir. Dette gjelder kun i "Drive" og
ikke i "s-modus". Noen som har noen gode idéer for hva dette kan være?

Kan det hjelpe med en programvareoppdatering eller noe?
Duetto
-
-

Re: 2,5 TDI automatgirkasse

Post by Duetto »

Ingen som har noen forslag? Vil det hjelpe på å sjekke oljenivåen? Er disse girkassene ekstremt følsomme for oljemengde?
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

Har du nettop byttet olje?
Mvh Pickupman
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Km har den gått nå da? Ambulansene her gikk 220-260 før kassene ikke var stort å samle på. Betraktelig bedre enn T4.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

Jeg fikk liknende symptom etter oljebytte hos merkeforhandler Sulland. Motor ruset opp og trekkkraft forsvant et lite sekund mellom 2 - 3 og 3 - 4 gir. De nektet for å ha fyllet feil. Så jeg byttet selv og girkassa ble som ny igjen.

Disse automatgirkassene er fra Aisin-Warner og er friksjonsstyrte. De bruker ei spesiell olje. ( VW G 055 025) Det er derfor UTROLIG viktig å få rett olje på dem. Jeg brukte denne:
http://www.mpmoil.nl/products/index.php ... by=popular
Som Mekonomen fører.
Mvh Pickupman
Duetto
-
-

Post by Duetto »

Pickupman wrote:Jeg fikk liknende symptom etter oljebytte hos merkeforhandler Sulland. Motor ruset opp og trekkkraft forsvant et lite sekund mellom 2 - 3 og 3 - 4 gir. De nektet for å ha fyllet feil. Så jeg byttet selv og girkassa ble som ny igjen.

Disse automatgirkassene er fra Aisin-Warner og er friksjonsstyrte. De bruker ei spesiell olje. ( VW G 055 025) Det er derfor UTROLIG viktig å få rett olje på dem. Jeg brukte denne:
Som Mekonomen fører.
Bilen har nettopp passert 100000 km.
Det har nettopp blitt skiftet olje og filter ja. Oljen ble kjøpt hos Møller Bil. Det bør jo da være korrekt type men kanskje jeg skal kontrollere kvitteringen.

Hvordan sjekket du oljenivået på denne girkassen?
Oppvarming av girkasse til 40 grader og så sjekk om det kommer noe ut av "avtappingshull"?
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

Duetto wrote:
Pickupman wrote:Jeg fikk liknende symptom etter oljebytte hos merkeforhandler Sulland. Motor ruset opp og trekkkraft forsvant et lite sekund mellom 2 - 3 og 3 - 4 gir. De nektet for å ha fyllet feil. Så jeg byttet selv og girkassa ble som ny igjen.

Som Mekonomen fører.
Bilen har nettopp passert 100000 km.
Det har nettopp blitt skiftet olje og filter ja. Oljen ble kjøpt hos Møller Bil. Det bør jo da være korrekt type men kanskje jeg skal kontrollere kvitteringen.

Hvordan sjekket du oljenivået på denne girkassen?
Oppvarming av girkasse til 40 grader og så sjekk om det kommer noe ut av "avtappingshull"?
I mitt tilfelle forsøkte de å "bevise" at det var byttet til rett olje ved å vise meg verkstedorderen. men den viser jo bare hvilket oppdrag som bestilles, ikke hva mekanikeren faktisk gjør.

Du kan måle temp med VCDS(vag-com) men jeg gjorde det enkelt. Målte nøyaktig avtappet mengde og erstattet med eksakt samme mengde. Det er jo litt styr fordi man må gjøre det flere ganger. Man får jo ikke ut mer enn ca halvparten av olja hver gang. Jeg gjorde operasjonen tre ganger på ei helg. Det ble absolutt suksess.
Mvh Pickupman
Duetto
-
-

Post by Duetto »

Takk.

Da får jeg begynne med å sjekke hvilken oljetype som er blitt benyttet. Håper jeg finner en av oljekannenne igjen..... :? :? :? :? :?
Post Reply