Jeg kjøpte en T4 Buss nr 1 sensommer 2002. Det er en 102TDI automat 2000 modell solgt sent desember 1999 (14 dager før Buss nr 1 mistet typegodkjenningen av finansdepartementet).
Edit: Bilen har nå akkurat rundet 219000km. Jeg mener selv jeg kjører deffensivt, men ligger ikke under fartsgrensen på motorveien...
Funksjonelt har jeg vært veldig fornøyd med bilen. God plass og veldig god komfort..... selv om jeg gjerne skulle ha diskutert litt med fyren som programmerte girkassa.... kickdown-programmet er helt pillefjernt - men under deffensiv kjøring fungerer den helt fint.
Så til problemene.... En gang i året forteller jeg nå mine kolleger at i morgen kommer jeg sent fordi VW-helvete skal til sin årlige 30.000,- kroners tur til verkstedet..... og jeg får rett hver gang...
Over 12 år har jeg nå betalt mer i verksted enn det opprinnelig eier sannsynligvis ga for bilen ny... Er jeg uheldig eller er det slik det er å være VW Caravelle entusiast?
De siste årene har jeg opplevd blant annet:
For ca 5 år siden hadde noe gått i stykker (husker ikke om det var vannpumpa aller om det var vakuum-pumpa). Kosta i seg selv 10.000,- kroner pluss resten så tipper total verksted kostnad var drøye 20.000,-. Da jeg startet opp bilen og kjørte snudde jeg før porten, parkerte og leverte nøkkelen tilbake til Møller Ryen i Oslo og sa at det var en ny bankende lyd i bilen. Jeg kjente at det slo i bena fra gulvet. Jeg sa at jeg ikke trengte bilen på de to neste ukene men at jeg trengte bilen til bilferie i Danmark om tre uker. Jeg ringte jevnlig Møller Ryen og de lovte at de hadde fikset bilen min. Når jeg hentet den en uke før biltur til Danmark, var lyden der likevel og like tydelig. Ikke noe som tydet på at bilen hadde gjort noe annet en å stå parkert i to uker.
Kundebehandleren hentet verksmesteren (!) på Møller. Da jeg ikke fulgte beskjeden om å dra derfra, men fortsatt krevde at de tok en titt på bilen, ble verksmesteren sur, snudde seg og gikk vekk da jeg ville gi han nøkkelen en gang til og krevde at de fikset dunkelyden. Med ryggen til ropte verksmesteren at nå måtte jeg slutte med maset og dra på ferie. Det var ingen ulyd der og bilen er slik den skal være, fikk jeg beskjed om av verksmesteren.
Tiden til ferie var kort og krangle med en verksmester som snur seg og går var ikke så lett....
Vel på ferie i Danmark følte jeg at jeg fikk motoren opp igjennom foten.... tilbake i Norge og på hytta i Telemark, fikk jeg lyst til å besøke familie til min avdøde kone og mor til min eldste sønn i Grimstad. Ny kjæreste og sønnen ble igjen på hytta og koste seg på stranda mens jeg tok meg en dagstur alene. Der fortalte jeg om verkstedsbesøket og fikk anbefalt et verksted i Arendal - så vi dro innom...
Mekaniker 1 satt seg inn i bilen, trykket litt på pedalene og startet bilen.... stoppet og gikk ut og hentet Mekaniker 2 og ba han teste. Mek 2 gjorde det samme - og jeg kunne høre Mek 2 si til Mek 1 at "denne bilen hadde ikke jeg turt å kjøre på ferie med...."
Tilbake til meg spurte de om når denne lyden dukket opp - og jeg svarte etter at jeg hentet bilen på Møller Bil på Ryen som hadde fikset..... (husker som sagt ikke akkruat hva nå) for to uker siden. Da åpnet de panseret og kikket oppi. De kan ikke ha byttet ..dings.. fordi da må man justere register-reima etterpå. Det er ikke gjort her. Vel svarte jeg... jeg vet ikke hva Møller Ryen har gjort. Jeg vet bare at Møller Ryen har tatt betalt 10.000,- for å bytte ...dingsen.... .... og resten av historien...
Når jeg spurte om en skriftelig bekreftelse fra Mekanikeren jeg kunne ta med tilbake til Møller Ryen i Oslo og klage mer på jobben, svarte mekanikeren at han hadde ikke turt å kjøre denne bilen tilbake til Oslo....
Noen her som kan tenke seg at resten av ferien bli litt knotete når man må busse hjem fra en hytte man har kjørt Caravelle til.... ?
En uke etterpå var det ny busstur til Arendal - og da fikk jeg jeg vite hva som var galt. Delen Møller Ryen hadde tatt betaling for å bytte var byttet, men de hadde ikke justert register-reima etterpå. Registerreima var montert to tenner feil. Jeg hadde visstnok flaks at det var sommer. Jeg hadde kjørt denne bilen mot et sikkert motor-havari når tempraturen sank utover høsten.
Unødvendig å si at siste turen til Møller Ryen var for å få refundert utgiftene i Arendal. Jeg fikk til slutt etterkommet kravet, men fikk ingen unnskyldning eller innrømmelse på at de hadde tatt full betaling men bare halvt gjort jobb. De var veldig fornøyd med jobben de hadde gjort....
Da byttet jeg til Erik Arnesen på Bryn, som leverte bilen til første eier. Der fikk jeg beskjed om å bytte fjærer bak. Greit nok... Men de satt på feil fjærer og ikke samme som de hadde levert bilen med. Jeg ba dem bytte til samme som jeg hadde. Når jeg fikk tilbake bilen, kan de hende de hadde byttet. Den var litt lavere men den så litt uvant og rar ut... men Erik Arnesen lovet at de hadde satt på samme som hadde stått på bilen... Jeg har bare valgt å tro på det. Har ikke grunnlag for å mene noe annet - men bilen så som sagt litt uvant ut... det kan jo tenkes at jeg hadde vendt meg til en alfor lav bil siden de måtte byttes.
Så fant jeg det lettere å bruke Møller Kalbakken i forhold til der jeg bor. Da måtte jeg bytte bakfjærer igjen - fordi de var feilmontert og ødelagt.... Da svarte jeg at jeg ikke husket når de ble byttet på Erik Arnesen og om de fremdeles var innenfor garanti-tiden, men utgiftene for fjærene får du snakke med Erik Arnesen om. Det ordnet seg heldigvis med det.
Var en tid fornøyd med Møller Kalbakken, men i fjor (2013) fikk jeg beskjed om at frontruten måtte byttes. Det var en steinsprang som gjorde at ruta måtte byttes. Ingen bønn om jeg ville ha bilen igjennom EU-kontrollen.
Helt i orden det sa jeg.... alt jeg må gjøre er vel å betale en egenandel og så fylle ut et skademeldingskjema? hvilket jeg fikk bekreftet. Bra sa jeg. For jeg husker akkurat hvor jeg fikk steinspruten. E18 i Telemark ved Heistad på vei til Katie Melua konsert august 2008. Jeg spurte ved EU-kontroll i 2009 om ruta måtte byttes, men det var helt unødvendig for steinspranget var helt utenfor synsvinkelen. Siden har bilen vært på EU-kontroll 4 ganger til før den nå altså må byttes. Jeg kommer jo også på skademeldingsskjemaet til å skrive at såret ikke har vokst på disse 5-6 årene, sa jeg.
Da var det ikke så nøye med rute-bytte likevel..... jeg prøver å overbevise meg selv om at Møller Kalbakken her ikke prøvde å svindle forsikringsselskapet mitt for et rutebytte..... men jeg syns det er vanskelig....
Så til årets service og EU-kontroll...
Jeg hadde meldt om å sjekke en oljelekasje. Når verkstedet ringte for å få bekreftet pris og hva som skal repareres, summerte han det som vanlig til 31.000,- kroner inkludert vakuum-pumpe til 14.000,-. Veldig bra tippet sa jeg. Jeg har fortalt alle kollegaene mine om at VW-driten skal til sin årlige 30.000,- kroners tur til verkstedet. Så dette er jo veldig nærme. De tror meg ikke men jeg får rett hvert år
Etter en stund ringer han igjen med en god nyhet. Han trengte ikke å bytte Vakuum-pumpa likevel.... det var bare en oring til 100 kroner..... forsåvidt en god nyhet.... problemet er bare at jeg ikke klarer, uansett hvor mye jeg prøver, å ha tillit til at han ikke visste det når han fortalte at jeg trengte ny vakuum-pumpe.... det er vanskelig å tro at han ikke gikk tilbake på denne utgiften etter min tirade om hvor misfornøyd jeg er med kvaliteten til VW.
Like etterpå ringer han igjen.... det var ikke bare en 2000,- kroners sak å fikse klima-anlegget.... måtte bytte kompressoren, så det blir 30.000,- i år også..... Han var litt spakere i telefonen da...
På et underlig vis skal jeg vel kanskje være glad for at det ikke ble 45.000,- i år....
Hvor store totale verkstedsutgifter mener dere at jeg bør finne meg i på en VW Caravelle over 14 år dersom jeg skulle få et anfall og bytte min T4 i en T5?
I morgen skal jeg prøvekjøre Ford Tourneo Custom. Noen innvendinger?
Edit2: Selv om dette ble mye klaging, så minner jeg om at jeg har hatt bilen såpass lenge og tolerert såpass høye verkstedutgifter fordi jeg virkelig ikke har sett noe bedre alternativ til funksjon og komfort enn i Caravellen. Det finnes andre kassebiler med mange seter, men de er likevel ikke konkurrenter.
Hvordan klarer dere å være VW entusiaster?