Trøbbel med Aircondition - N280?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Zelemark
Car: Caravelle T5 2,5TDI, 2007

Trøbbel med Aircondition - N280?

Post by Zelemark »

Aircondition har sluttet å fungere. Merket det først nå som varmen kom. Vet ikke hvor lenge den ikke har fungert, men fungerte før vinteren satte inn.
VCDS melder feilen:
00898 - Control Circuit A/C compressor
009 - Open or Short to Ground - Intermittent

Jeg har sjekket sikringer og de er OK. Jeg fant dette som mulig årsak "Wiring and/or Connector(s) from/to Compressor Regulating Valve (N280) faulty".

Noen som vet hvordan jeg sjekker den eller har erfaring med dette?

Motoren ble byttet på verksted i mars, så jeg mistenker at noe kan ha skjedd da.
Bilen er en Caravelle 2,5 TDI 4MO, 2007 modell
Titan
-
-
Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD

Re: Trøbbel med Aircondition - N280?

Post by Titan »

Selv om du har fått konkrete feilmeldinger som kan tyde på feil ved kompressor eller tilhørende el-anlegg, så hadde jeg forsøkt sjekk av trykk på kjølemediet. Er en sannsynlighet for at du uansett har behov for etterfylling etter 6-7 år. Lavt trykk kan gi følgefeil i feilmeldingssystemet og etterfylling pleier å koste under tusenlappen :-)
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Og sjekk Gates-koblingen, at kompressoren i det hele tatt går rundt med motoren. Skal byttes senest på 180000, tidligere sa de at den skulle byttes på 120 - 150.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Zelemark
Car: Caravelle T5 2,5TDI, 2007

Post by Zelemark »

Bilen har snart gått 160000. Frihjul og gummimuffe(?) ble skiftet samtidig med motoren. Er det Gates-koblingen eller er det noe annet?

Jeg dro for å sjekke kjølemediet. Der sa de at kompressoren var gått. Fikk byttet den. Den gamle var ødelagt. Hjulet gikk knapt rundt og det var metallspon i den. Verkstedet hadde sjekket at det ikke var metallspon i resten av systemet. De mente den nylig måtte være gått i stykker (som i siste dagen). Verkstedet sjekket releer og sikringer, men stoppet der. De kan AirCondition, men ikke bilelektronikk.

Men A/C fungerer fortsatt ikke. Samme feilmelding som tidligere, bortsett fra at "Intermittet" er borte. Altså er feilen konstant.

Noen ide om hva jeg bør sjekke?
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Har du sjekket denne tråden på forumet?
Blant annet det om trykkbryteren som sitter ved torpedoveggen?

Jeg har nettopp vært gjennom ikke fungerende klima på caravelle'n (bryteren var og da, men tomt for gass og kompressoren greide ikke holde trykket oppe ... så blei en dyr dag) og snoket bla. på den tråden før jeg leverte inn bilen. På min var bryteren ok da, men det som ikke stemte helt var at det var 3 ledninger på den og ikke 2.

EDIT:
Du finner forøvrig litt artig lesestoff om bil og motor i bla. SSP 310 og SSP 305 linket her.
Kanskje står det noe mer om wiring - jeg har ikke sjekket så nøye.
Post Reply