Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Oslo?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Oslo?

Post by MostlyHarmless »

Hei,

Jeg kjøpte en T4 Buss nr 1 sensommer 2002. Det er en 102TDI automat 2000 modell solgt sent desember 1999 (14 dager før Buss nr 1 mistet typegodkjenningen av finansdepartementet).
Edit: Bilen har nå akkurat rundet 219000km. Jeg mener selv jeg kjører deffensivt, men ligger ikke under fartsgrensen på motorveien... :-)

Funksjonelt har jeg vært veldig fornøyd med bilen. God plass og veldig god komfort..... selv om jeg gjerne skulle ha diskutert litt med fyren som programmerte girkassa.... kickdown-programmet er helt pillefjernt - men under deffensiv kjøring fungerer den helt fint.

Så til problemene.... En gang i året forteller jeg nå mine kolleger at i morgen kommer jeg sent fordi VW-helvete skal til sin årlige 30.000,- kroners tur til verkstedet..... og jeg får rett hver gang...

Over 12 år har jeg nå betalt mer i verksted enn det opprinnelig eier sannsynligvis ga for bilen ny... Er jeg uheldig eller er det slik det er å være VW Caravelle entusiast?

De siste årene har jeg opplevd blant annet:
For ca 5 år siden hadde noe gått i stykker (husker ikke om det var vannpumpa aller om det var vakuum-pumpa). Kosta i seg selv 10.000,- kroner pluss resten så tipper total verksted kostnad var drøye 20.000,-. Da jeg startet opp bilen og kjørte snudde jeg før porten, parkerte og leverte nøkkelen tilbake til Møller Ryen i Oslo og sa at det var en ny bankende lyd i bilen. Jeg kjente at det slo i bena fra gulvet. Jeg sa at jeg ikke trengte bilen på de to neste ukene men at jeg trengte bilen til bilferie i Danmark om tre uker. Jeg ringte jevnlig Møller Ryen og de lovte at de hadde fikset bilen min. Når jeg hentet den en uke før biltur til Danmark, var lyden der likevel og like tydelig. Ikke noe som tydet på at bilen hadde gjort noe annet en å stå parkert i to uker.

Kundebehandleren hentet verksmesteren (!) på Møller. Da jeg ikke fulgte beskjeden om å dra derfra, men fortsatt krevde at de tok en titt på bilen, ble verksmesteren sur, snudde seg og gikk vekk da jeg ville gi han nøkkelen en gang til og krevde at de fikset dunkelyden. Med ryggen til ropte verksmesteren at nå måtte jeg slutte med maset og dra på ferie. Det var ingen ulyd der og bilen er slik den skal være, fikk jeg beskjed om av verksmesteren.

Tiden til ferie var kort og krangle med en verksmester som snur seg og går var ikke så lett....

Vel på ferie i Danmark følte jeg at jeg fikk motoren opp igjennom foten.... tilbake i Norge og på hytta i Telemark, fikk jeg lyst til å besøke familie til min avdøde kone og mor til min eldste sønn i Grimstad. Ny kjæreste og sønnen ble igjen på hytta og koste seg på stranda mens jeg tok meg en dagstur alene. Der fortalte jeg om verkstedsbesøket og fikk anbefalt et verksted i Arendal - så vi dro innom...

Mekaniker 1 satt seg inn i bilen, trykket litt på pedalene og startet bilen.... stoppet og gikk ut og hentet Mekaniker 2 og ba han teste. Mek 2 gjorde det samme - og jeg kunne høre Mek 2 si til Mek 1 at "denne bilen hadde ikke jeg turt å kjøre på ferie med...."

Tilbake til meg spurte de om når denne lyden dukket opp - og jeg svarte etter at jeg hentet bilen på Møller Bil på Ryen som hadde fikset..... (husker som sagt ikke akkruat hva nå) for to uker siden. Da åpnet de panseret og kikket oppi. De kan ikke ha byttet ..dings.. fordi da må man justere register-reima etterpå. Det er ikke gjort her. Vel svarte jeg... jeg vet ikke hva Møller Ryen har gjort. Jeg vet bare at Møller Ryen har tatt betalt 10.000,- for å bytte ...dingsen.... .... og resten av historien...

Når jeg spurte om en skriftelig bekreftelse fra Mekanikeren jeg kunne ta med tilbake til Møller Ryen i Oslo og klage mer på jobben, svarte mekanikeren at han hadde ikke turt å kjøre denne bilen tilbake til Oslo....

Noen her som kan tenke seg at resten av ferien bli litt knotete når man må busse hjem fra en hytte man har kjørt Caravelle til.... ?

En uke etterpå var det ny busstur til Arendal - og da fikk jeg jeg vite hva som var galt. Delen Møller Ryen hadde tatt betaling for å bytte var byttet, men de hadde ikke justert register-reima etterpå. Registerreima var montert to tenner feil. Jeg hadde visstnok flaks at det var sommer. Jeg hadde kjørt denne bilen mot et sikkert motor-havari når tempraturen sank utover høsten.


Unødvendig å si at siste turen til Møller Ryen var for å få refundert utgiftene i Arendal. Jeg fikk til slutt etterkommet kravet, men fikk ingen unnskyldning eller innrømmelse på at de hadde tatt full betaling men bare halvt gjort jobb. De var veldig fornøyd med jobben de hadde gjort....

Da byttet jeg til Erik Arnesen på Bryn, som leverte bilen til første eier. Der fikk jeg beskjed om å bytte fjærer bak. Greit nok... Men de satt på feil fjærer og ikke samme som de hadde levert bilen med. Jeg ba dem bytte til samme som jeg hadde. Når jeg fikk tilbake bilen, kan de hende de hadde byttet. Den var litt lavere men den så litt uvant og rar ut... men Erik Arnesen lovet at de hadde satt på samme som hadde stått på bilen... Jeg har bare valgt å tro på det. Har ikke grunnlag for å mene noe annet - men bilen så som sagt litt uvant ut... det kan jo tenkes at jeg hadde vendt meg til en alfor lav bil siden de måtte byttes.

Så fant jeg det lettere å bruke Møller Kalbakken i forhold til der jeg bor. Da måtte jeg bytte bakfjærer igjen - fordi de var feilmontert og ødelagt.... Da svarte jeg at jeg ikke husket når de ble byttet på Erik Arnesen og om de fremdeles var innenfor garanti-tiden, men utgiftene for fjærene får du snakke med Erik Arnesen om. Det ordnet seg heldigvis med det.

Var en tid fornøyd med Møller Kalbakken, men i fjor (2013) fikk jeg beskjed om at frontruten måtte byttes. Det var en steinsprang som gjorde at ruta måtte byttes. Ingen bønn om jeg ville ha bilen igjennom EU-kontrollen.

Helt i orden det sa jeg.... alt jeg må gjøre er vel å betale en egenandel og så fylle ut et skademeldingskjema? hvilket jeg fikk bekreftet. Bra sa jeg. For jeg husker akkurat hvor jeg fikk steinspruten. E18 i Telemark ved Heistad på vei til Katie Melua konsert august 2008. Jeg spurte ved EU-kontroll i 2009 om ruta måtte byttes, men det var helt unødvendig for steinspranget var helt utenfor synsvinkelen. Siden har bilen vært på EU-kontroll 4 ganger til før den nå altså må byttes. Jeg kommer jo også på skademeldingsskjemaet til å skrive at såret ikke har vokst på disse 5-6 årene, sa jeg.

Da var det ikke så nøye med rute-bytte likevel..... jeg prøver å overbevise meg selv om at Møller Kalbakken her ikke prøvde å svindle forsikringsselskapet mitt for et rutebytte..... men jeg syns det er vanskelig....

Så til årets service og EU-kontroll...
Jeg hadde meldt om å sjekke en oljelekasje. Når verkstedet ringte for å få bekreftet pris og hva som skal repareres, summerte han det som vanlig til 31.000,- kroner inkludert vakuum-pumpe til 14.000,-. Veldig bra tippet sa jeg. Jeg har fortalt alle kollegaene mine om at VW-driten skal til sin årlige 30.000,- kroners tur til verkstedet. Så dette er jo veldig nærme. De tror meg ikke men jeg får rett hvert år :-) Etter litt prat lurte han på om jeg hadde vurdert å kjøpe ny bil. Ja svarte jeg, men det ha ikke vært noen konkurrenter å kjøpe... derfor jeg har valgt å slite med høye skyhøye verkstedkostnader. Men nå har Ford laget en spennende bil, så den skal jeg nok sjekke ut om ikke så lenge. Men han fikk beskjed om å reparere bilen. Og den vakuum-pumpa er det bare å bytte. Den var i stykker forrige olje-lekasje også - så den er innenfor garanti-tiden. Så bare bytt og så kommer jeg å betaler 17000,- når jeg henter bilen.

Etter en stund ringer han igjen med en god nyhet. Han trengte ikke å bytte Vakuum-pumpa likevel.... det var bare en oring til 100 kroner..... forsåvidt en god nyhet.... problemet er bare at jeg ikke klarer, uansett hvor mye jeg prøver, å ha tillit til at han ikke visste det når han fortalte at jeg trengte ny vakuum-pumpe.... det er vanskelig å tro at han ikke gikk tilbake på denne utgiften etter min tirade om hvor misfornøyd jeg er med kvaliteten til VW.

Like etterpå ringer han igjen.... det var ikke bare en 2000,- kroners sak å fikse klima-anlegget.... måtte bytte kompressoren, så det blir 30.000,- i år også..... Han var litt spakere i telefonen da...

På et underlig vis skal jeg vel kanskje være glad for at det ikke ble 45.000,- i år....

Hvor store totale verkstedsutgifter mener dere at jeg bør finne meg i på en VW Caravelle over 14 år dersom jeg skulle få et anfall og bytte min T4 i en T5?

I morgen skal jeg prøvekjøre Ford Tourneo Custom. Noen innvendinger?

Edit2: Selv om dette ble mye klaging, så minner jeg om at jeg har hatt bilen såpass lenge og tolerert såpass høye verkstedutgifter fordi jeg virkelig ikke har sett noe bedre alternativ til funksjon og komfort enn i Caravellen. Det finnes andre kassebiler med mange seter, men de er likevel ikke konkurrenter.

Hvordan klarer dere å være VW entusiaster?
Last edited by MostlyHarmless on 07 Jan 2016, 20:23, edited 2 times in total.
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
jostein
-
-
Posts: 952
Joined: 12 May 2007, 20:18
Phone: 90096263
Location: Asker

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by jostein »

Skrur selv. Det er min løsning. :mrgreen:
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
GeeForce
-
-
Posts: 114
Joined: 18 Oct 2011, 01:04
Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI
Location: Barkåker, Tønsberg

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by GeeForce »

Skrur også selv. Kjøper heller verktøy og deler enn å sette bort til verksteder, og Møller har dessverre et vel fortjent dårlig rykte mange plasser.

Ei jeg jobber sammen med hadde sin 07 Golf TDI hos Møller i Sandefjord, hvor de mente at bremsene hennes var utslitt og vakuumpumpa lakk olje og måtte byttes. Prislappen var 18k.

Hu syntes jo dette var veldig rart, så jeg sjekket bilen fra topp til tå, fant ingen lekkasjer, og bremsene var godt innenfor med minimal slitasje på skivene og 10-12 mm igjen på alle klossene.

Nå, et år senere lekker den fortsatt ikke olje, hu skal få bytte bremseklosser...
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Neergård »

Jeg ser ikke noe hvorvidt du kjører normalt langt pr år eller ei. Synes det har litt å si, men 30k pr år er vesentlig mer enn hva jeg har lagt ned. Og forsåvidt alle jeg kjenner med t4 også. Jeg har en som har gått 400k og har vel lagt i ca 20k ut over ordinær servicebehov, på 2 år. Jeg kjører da 20'000 pr år.

Jeg drar en liten slutning om at du er uheldig.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Renax »

Gå til umerkeverksted, gjerne et lite lokalt et.
Ta på deg arbeidsklær, gjerne vernesko.
Gjem gullkort og adgangskort til oljekontor/advokatkontor.
Når de påpeker at noe er galt, spør om det overlever til skattepengene kommer, om ikke, krev å få se delene som blir skrudd av. (Spesielt bremseklosser osv)

Da vil jeg tippe du halverer verkstedkostnadene...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by MostlyHarmless »

Neergård wrote:Jeg ser ikke noe hvorvidt du kjører normalt langt pr år eller ei. Synes det har litt å si, men 30k pr år er vesentlig mer enn hva jeg har lagt ned. Og forsåvidt alle jeg kjenner med t4 også. Jeg har en som har gått 400k og har vel lagt i ca 20k ut over ordinær servicebehov, på 2 år. Jeg kjører da 20'000 pr år.

Jeg drar en liten slutning om at du er uheldig.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Beklager, bilen har gått nøyaktig 219.000 km.
Jeg kan kjøre fort på motorvei, men har hatt lappen i snart 25 år og til nå kun vært en inntekstkilde for forsikringsselskapet, så utenfor motorvei mener jeg å kjøre deffensivt.

Jeg håper også at jeg er uheldig.... men liker dårlig at jeg får følelsen av at Møller ikke rødmer av noe som ser ut til å være forsøk på svindel både mot forsikringsselskapet mitt og meg.... og andre som har svart i tråden....

Edit: Bilen hadde fått ny autmatgir-kasse når jeg kjøpte den på 32000km. Jeg ble advart om at automatkassa i T4 var dårlig og frarådet kjøpet.... men ved å kjøre deffensivt har jeg fått følelsen av at den er det eneste på bilen som ikke har gått i stykker enda.... Ikke et feilskjær i girkassa. Girer fremdeles mykt og fint..... med unntak av kick-down programmet som bare tøyser... :-)

Automatgiret og CruiseController er faktisk et bidrag til at jeg liker bilen så godt. Kjører lett Røros - Oslo nonstop uten og bli sliten. Rekorden er distansen 0,65l/mil på automatgir i en T4 og det syns jeg er helt kult :-)

Forden har CruiseControl.... men ikke automatgir..... og kan heller ikke leveres med automatisk klima-anlegg.... Det første er kanskje ikke en show-stopper.... men manuelt klima kan bli det....
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Der Postmeister »

Tja...jeg har vel til tider inntrykk av at fruens T4 er kobla til nettbanken, men det er ingen alternativ, T5 dessverre inkludert. Jeg skrur minst mulig selv, men siden jeg har noen års erfaring på VW verksted så gjør jeg mye av feil søk sjøl og sorterer etter prioritert rekkefølge. Dvs lommebokas kapasitet.
I tillegg bruker jeg kun VW og kun originaldeler, såsant det lar seg gjøre, og opplever og derfor mye mindre tull og trøbbel enn majoriteten her inne har jeg inntrykk av.
Og for den som trur jeg er lagd av penger, så er det fullstendig feil, men jeg liker å ha en 100% VW på gårdsplassen som jeg kan stole på enn en 50/50% VW/hvasomhelst hvor mye ryker etter kort tid. For det gjør mye av de billige ettermarkedssakene.
Har ellers og inntrykk av at de mindre VW verkstedene er bedre.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Renax »

Veldig mye tror jeg er mekanikerne som bytter hele komponenter isteden for å feilsøke litegrann...

Var borti et slikt tilfelle forrige uke, en golf som fikk en oljelekkasje etter olje og filterbytte, lakk mellom oljekjøler og blokka. Verkstedet som bytta olja påsto at det ikke kunne ha noe med den jobben å gjøre, og kom med en pris på 5500,- for å fikse det. Forsåvidt ingen gal pris for å bytte ut oljekjøleren med en ny.
Meen, oljekjøleren var det jo ingenting galt med, det var oringen mellom denne og blokka som ikke var satt riktig på plass, hele kjøleren har sikkert løsna litt når de løsna gamle filteret...

Klart, for en som ikke har mulighet eller evne til å skru selv, så er slikt noe verkstedene glatt kommer unna med, så det er neppe et engangstilfelle!


Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
GeeForce
-
-
Posts: 114
Joined: 18 Oct 2011, 01:04
Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI
Location: Barkåker, Tønsberg

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by GeeForce »

Ble faktisk positivt overrasket av å se det utspillet fra Møller. Det viser jo at de kjenner til problemet og har tatt initiativ til å identifisere kilden til problemet.
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by MostlyHarmless »

Hmmmm..... jeg opplevde å ha en dyr bil fra dag en..... men dette kan kanskje forklare hvorfor det ble sykt mye dyrere når bilen ble 7-8 år gammel.... Da trenger ikke forhandlerne å være redd for at bilen de fixer er med i testen til importøren...

Men.... er det noen sammenheng med "Møller Ryen", "Møller Kalbakken" og "Møller Sandefjord" (som nevnt tidligere i tråden) og "Harald A Møller" ????

Jeg takker for alle svar i tråden... men blir mildt sagt sjokkert.... og finner det naturlig å spørre om det er en grunn til at importør-Møller bare vil ha nyere biler enn 7 år i testen - og at Møller Ryen/Kalbakken begynner med ting jeg i ettertid vanskelig kan tolke som noe annet en svindel når T4'en min ble 8 år gammel? I alle fall hvis Møller navnet har samme opphav og er samme firma...

Jeg har ingen beviser for noe som helst.... men tilbakemeldingene jeg har fått her stemmer veldig med hva jeg opplever å ha blitt utsatt for over lengre tid...
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by MostlyHarmless »

Renax wrote:Gå til umerkeverksted, gjerne et lite lokalt et.
Ta på deg arbeidsklær, gjerne vernesko.
Gjem gullkort og adgangskort til oljekontor/advokatkontor.
Når de påpeker at noe er galt, spør om det overlever til skattepengene kommer, om ikke, krev å få se delene som blir skrudd av. (Spesielt bremseklosser osv)

Da vil jeg tippe du halverer verkstedkostnadene...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Seriøst.... Dette er jo en fallitt-ærklæring til merkeforhandlerne.....

men ja.... jeg kommer til å be om å få se kompressoren til klima-anlegget i morgen...

... det er kanskje en god ide og bare, i en bisetning, kommentere når det er avtalt hva som skal gjøres til hvilken pris at alle delene skal ligge i bilen når de er ferdige?

På den annen side så er de vel så smarte kjeltringer at de har ødelagte deler på lager de legger i bilene til de få som spør om å få se delene som er skrudd av bilen sin... ?
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by MostlyHarmless »

Der Postmeister wrote: .... klipp ....

Har ellers og inntrykk av at de mindre VW verkstedene er bedre.
Dette er bare trist å høre.... men det stemmer jo med min opplevelse i Arendal. gutta hadde peil - og kom med en helt adekvat forklaring på hva lyden var..... og den var borte når gutta i Arendal hadde skrudd bilen sammen...

håper Harald A Møller er her på forumet...

Noen som vet om noen mindre VW verksteder rundt Oslo/Vestfold/Østfold/Grenlandsområdet? De har bedre erfaring med enn jeg har med Møller Bil Ryen/Kalbakken ?
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by MostlyHarmless »

Renax wrote:Veldig mye tror jeg er mekanikerne som bytter hele komponenter isteden for å feilsøke litegrann...

Var borti et slikt tilfelle forrige uke, en golf som fikk en oljelekkasje etter olje og filterbytte, lakk mellom oljekjøler og blokka. Verkstedet som bytta olja påsto at det ikke kunne ha noe med den jobben å gjøre, og kom med en pris på 5500,- for å fikse det. Forsåvidt ingen gal pris for å bytte ut oljekjøleren med en ny.
Meen, oljekjøleren var det jo ingenting galt med, det var oringen mellom denne og blokka som ikke var satt riktig på plass, hele kjøleren har sikkert løsna litt når de løsna gamle filteret...

Klart, for en som ikke har mulighet eller evne til å skru selv, så er slikt noe verkstedene glatt kommer unna med, så det er neppe et engangstilfelle!

k
Dette ligner jo akkurat på det jeg har opplevd hvert år siden bilen var 8 år gammel... hatt noen olje-lekasjer og ingen har kostet mindre enn 10.000,- kroner.... alltid noen dyre deler som er kilden til problemet.... men tipper en gåen pakning er årsaken i mange tilfeller....

.... og nå innrømte jo faktisk Møller Kalbakken at de prøvde seg på en slik en...

Uansett svært provoserende...

Noen flere som har tilsvarende opplevelser?
Last edited by MostlyHarmless on 20 May 2014, 20:43, edited 1 time in total.
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Cheron »

Prøv ett Mekonomen eller Automester neste gang.. Jeg skyr Møller som pesten med Audien vår.. Rett og slett pga alt for dyrt for jobben de ikke gjør..
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Der Postmeister »

Det sies at generelt så forsvinner biler eldre enn 5 år ifra merkeverkstedene og går til de uavhengige. Det var iallefall det de høye herrer fortalte oss frem til 2008. Etter det slutta jeg. Og mekanikerne holder visst og normalt og bare 5 år før de forsvinner. Enten innad i bedriften eller finner på noe anna. El.
Mao så er kunnskapen om bilene heller aldri eldre enn eldstmann på verkstedet... Fordelen da med de mindre forhandlerne ligger jo i det at de ofte ligge på mindre steder med mer stabil arbeidsstokk. Det er tross alt færre steder å få seg arbeide og da vil man nok oftere bli lengre på samme sted for å ha arbeid. Dermed og høyere kompetanse og erfaring/kunnskap? Vet ikke.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Morten B
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2006, 23:35
Car: 2003 2,5 TDI Lang Syncro
Location: Akershus

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Morten B »

Har svært gode erfaringer med Møller Fredrikstad.
De opplever jeg som fornuftige og ærlige.

Eneste kostbare operasjonene jeg har opplevd, var bytte av clutch og svinghjul. Dette var noe jeg ba om på eget initiativ, jeg syntes den var litt "ullen" da jeg kjøpte bilen, og byttet den for sikkerhets skyld (drar campingvogn på 2 tonn).

Ellers er den inne til longlife-service annethvert år (bytter olje og filter i mellomåret, da jeg innbiller meg at 2 år er altfor lenge uansett hvor bra olja er).

Ved et par anledninger har de fortalt meg at diverse deler er "noe slitte", men holder til neste gang.
Tar også PKK der, ingen problemer :D

Dette er dog mine erfaringer...
-86 Transporter Kombi 1,9 bensin (i himmelen)
-94 2,4D Kombi (Solgt)
-03 2,5TDI 9-seter Lang Syncro m/ ABS og sperre bak
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Renax »

JIT har gode poeng, om jeg ikke hadde muligheten til å fikse selv, så hadde jeg nok betalt noen andre for å sjekke at verkstedet ikke svindler meg...

Postmannen tror jeg også har rett, et lite verksted som har blitt drevet av samme person i 20 år, da må han ha noe erfaring med gamle biler...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Vissvass
-
-
Posts: 818
Joined: 05 May 2010, 23:16
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777
Location: Drammen
Contact:

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Vissvass »

I Oslo kan jeg anbefale Rommen bil AS i Haavard Matinsens vei på Rommen.
Har brukt dem på større jobber som regreimskifte når jeg bodde i Oslo.
Snakk med Hans Petter. http://www.rommenbil.automester.no/innhold/201/

I Drammen kan jeg anbefale Brastad Service St. hallvardsvei 21b
3412, Lier. Han har T4 som logo og skrur mye T4 og har vettuge priser.
Tel:958 18 606
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by MostlyHarmless »

Takk for gode innspill... ja jeg er nok paranoid her nå - og temmelig sinna...

Men å betale like mye i verkstedutgifter på 12 år som hele bilen kosta ny har jeg aldri hørt om før... og når man fersker verkstedet slik jeg har gjort to år på rad nå, så føler man seg rimelig rundlurt og dermed litt paranoid når man lurer på om alle skiftene av vakuumpumpe, vannpumpe, registerreim osv egentlig bare burde vært et oring-skifte... Jeg spurte denne gangen etter en spesiell kar på kundemottaket. Kundebehandleren fortalte at han hadde sluttet og lurte på hvorfor jeg ønsket å snakke med han. Jeg sa at han kjente meg igjen og ga meg lett 20% rabatt. Det var visst ikke vanlig fikk jeg vite.... og i en paranoid stund lurer man på om "vakuumpumpa" virkelig ble byttet i fjor.... lett å gi 20% rabatt på en reparasjon som ikke er gjort... bare satse på at kunden ikke ber om å få se den.... men nå er jeg paranoid igjen...

Bilen brukes mindre enn gjennomsnittet. Jeg kjører kollektivt til jobb om vinteren og bruker moped/sykkel om sommeren. Mopeden alene tar all småkjøringa, så de siste fire årene brukes bilen kun til den kjøringa som sliter minst.... likevel har jeg skyhøye verkstedregninger...

Uansett takk for innspill. Når det gjelder betraktninger om mindre verksteder på mindre steder... så stemmer det med min kollega som pendler et stykke... litt lite statistisk grunnlag her... men kanskje besøke han på Fagernes neste service... :-) han er i alle fall mye mer fornøyd enn jeg er akkurat nå og byttet inn en Passat i en Golf til pendlerbil...

Har veldig vurdert å kjøpe ny bil nå, men så lenge verkstedutgiftene er mindre enn halvparten av verditapet på en ny, bilen er trygg og komfortabel ser jeg ingen grunn til å bytte heller... så blir nok til at jeg beholder den et år til og prøver et uavhengig verksted neste år. (EU-kontroll hvert år siden det er en buss).
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by MostlyHarmless »

Vissvass wrote:I Oslo kan jeg anbefale Rommen bil AS i Haavard Matinsens vei på Rommen.
Har brukt dem på større jobber som regreimskifte når jeg bodde i Oslo.
Snakk med Hans Petter. http://www.rommenbil.automester.no/innhold/201/

I Drammen kan jeg anbefale Brastad Service St. hallvardsvei 21b
3412, Lier. Han har T4 som logo og skrur mye T4 og har vettuge priser.
Tel:958 18 606
Tusen takk! skal ta vare på disse.
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Renax »

MostlyHarmless wrote: (EU-kontroll hvert år siden det er en buss).
Plukk ut et sete å nedregistrer? Koster deg vel 500,- som er spart inn bare med neste kontroll...

Eller trenger du alle setene?


Forresten, du sier "alle vaakumpumpene", er det mange det er snakk om? Det skal nemlig ikke store feilen til før disse må byttes hver gang de sjekkes...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by MostlyHarmless »

Renax wrote:
MostlyHarmless wrote: (EU-kontroll hvert år siden det er en buss).
Plukk ut et sete å nedregistrer? Koster deg vel 500,- som er spart inn bare med neste kontroll...

Eller trenger du alle setene?


Forresten, du sier "alle vaakumpumpene", er det mange det er snakk om? Det skal nemlig ikke store feilen til før disse må byttes hver gang de sjekkes...
Jeg har vurdert det - men var litt for sen i år - og neste år er den jeg må på..... så det betyr at neste jeg slipper er om to år.... om jeg har bilen da er litt avhengig av om den går i stykker mellom kontrollene - og valg av neste verksted.

med alle "vakuumpumpene" i anførselstegn mener jeg alle dyre dingser jeg har måttet bytte ifm oljelekasjer. Dette er eneste gangen det bare er en oring som har gått.... men først etter at jeg har akseptert et delebytte til 14.000-, kroner... og meldt solid misnøye med å være VW eier - og gitt uttrykk for at jeg forteller misnøyen til alle rundt meg.... Jeg sier ikke at kundebehandleren var uærlig og har løyet meg. Det kan hende han først etterpå fant at det bare var en oring - men jeg syns det er litt påfallende - i alle fall etter hva jeg tidligere har erfart med Møller Ryen/Kalbakken. Jeg syns i ettertid at det er litt snedig at det aldri er en pakning som har vært skyld i lekasjene - det har alltid vært noen skikkelig dyre deler som ingen uten bilinteresse kan kontrollere selv (som vakuumpumpa). Og etter den front-rute episoden i fjor har jeg blitt skikkelig paranoid... :(
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by Renax »

Hmm, min erfaring er at oljelekkasjer alltid er en o-ring/pakning... eneste unntak er biltema oljefilter som lakk i falsen. Og forøvrig 2 stk vacumpumper på T4 som sprakk pga feil montering/feil del montert...
Om det lekker fra turboen så er det ikke stort en vanlig mekaniker kan gjøre, men de som kan overhaler ofte for en brøkdel av prisen på ny turbo...
Andre oljelekkasjer ville jeg reagert på om det koster mer enn 1500,- å få fikset...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
#66
-
-
Posts: 201
Joined: 16 Feb 2006, 15:02
Car: T4 - 2002
Location: Sætre

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by #66 »

Jeg tror merkeverksteder skifter dyre deler oftere uten at det er nødvendig pga fortjeneste.

Å skifte en o-ring koster det samme i arbeid som å skifte ut hele delen samtidig. Fordelen med å skifte hele delen er fortjeneste på delen er mere en 1 stk o-ring.....

Til forsvar av verkstedene, så skal de være sikker på alt fungere etterpå. Ja, kan skifte bare o-ringen, men hva skjer hvis den gamle delen ryker en uke etterpå? Da har de en vansklig sak med kunden....


Jeg skru mest selv, men har stort sett gode erfaring med Møller på Billingstad. (register skifte). Ikke det billigste, men pratisk for med. Eller bruker jeg Ekelund i Drammen (Mekonomen).

Uansett, så tror jeg service nivå ligger under her på berget. Skiftet register i Tyskland noen år tilbake hos en VW verksted. Ble kjørt til og fra verkted, (bodde på camping 35 min unna) bilen ble vasket innvendig og utvendig. Noen lyspærer ble skiftet gratis. De ringte opp og anbebefalte å skift bremse slanger foran. Ble kun belastet for delene!
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
stste
-
-
Posts: 1622
Joined: 27 Feb 2009, 19:09
Phone: 41145417
Location: Larvik, Vestfold

Re: Pris på livsløp T4? Noen ærlige VW merkeverksteder i Osl

Post by stste »

Jeg har utelukkende positive opplevelser med Møller Larvik. Selv om det stort sett er eu kontroll jeg gjør der så er service og ærlighet derfra en selvfølge, men nå kjenner de meg og vet at jeg tar skruinga selv bortsett fra en gang da girkassa havarerte samtidig som snøen kom... Mangel på sted å stå gjorde at jeg gikk til Møller og fortalte om symptomene og hva jeg trodde var galt samt at jeg hadde 15 tusen til rådighet. Det skulle gå fint sa de og satte i gang.

Det ble mye frem og tilbake og ut og inn med kassa og bytte av drev, clutch og flere derv og enda en clutch før jeg igjen spurte om de hadde sjekket synkroniseringa. Det hadde de ikke gjort av en eller annen grunn, men servicemannen fant det i notatene sine at jeg hadde nevnt det som problemet. Der fant de en knekt fjær og jeg endte opp med gratis clutch, drev i kassa og div annet snacks. Jeg betalte bare for arbeid. Ingen problemer og de inrømmet feil med en gang. Siden har vi vært på hils ellers også.

Og oppå det hele fikk jeg på siste eu-kontroll en lapp på hva jeg burde bytte (selv om jeg ville) før neste kontroll og det betyr vel at jeg fikk gratis sjekk også?

uansett storfornøyd med Larvik

Sånn ellers så koster ikke caravella meg noe mer enn det andre biler ville gjort
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Post Reply