bremsekraft forsterker

Type 2 T1,T2,T3,T4 og T5
Post Reply
kimmern
Car: T4 2.5 acv
Phone: 92460017

bremsekraft forsterker

Post by kimmern »

Noen som har?? Skal til 99 t4 acv. Billi å bra
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: bremsekraft forsterker

Post by Der Postmeister »

Kjøpte ny til fruens. Og lot verkstedet ta jobben. Hvis du driter i det, er den ikke så hakkande gale å kjøpe. Tok ikke sjans på å få en brukt som kanskje var like dårlig. De må tross alt monteres for å testes.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

De kan i stort sett alle tilfeller testes før de demonteres!

Hvorfor kjøper du ikke ny bil Postmann? Den du har kan jo gå istykker om en uke...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Den har nå gått 400000km og nå begynner det gå sport i å holde den i livet. Den forrige bremsekraftforsterkeren holdt omtrent 390000km, og når den da røyk kjørte jeg rett i garasjeveggen hjemme fordi bremsene ikke lengre funka...

Problemet med disse forsterkerne er at de ikke kan testes på en bil du ikke kan starte så vidt jeg veit. Vet andre om noe så si gjerne ifra. Og sjøl om du kan starte den, så er ikke alltid feilen permanent. Slik som denne her vi har. Den var periodisk bremseløs. Noe du sikkert skjønner kan være noe hårreisende å oppleve for noen og enhver. Derfor bør man absolutt vurdere nye deler på iallfall bremsesystemet. Jeg sier ikke at man ikke kan finne en som er tipp topp brukt.
Etter sjekk på verkstedet ville de bytte vakuumpumpa, litt pga noe tikking i den, men pga mistanke om svikt i den. Den ville ikke jeg tru på og ba de skifte forsterkeren. Den har nå rulla godt km etter d,ette skiftet og status pr nå er iallfall at problemet er fullstendig borte.

Jeg mener hele greia med jobben kom på rundt 8k og at halve var delen omtrent, men jeg har ikke alltid (sjelden) tilgang på kvitteringer her jeg sitter på mobilen og skriver på jobb bilen ett eller anna sted langs landeveiene. Derfor skriver jeg ikke eksakte summer.

ellers kan dere og sjekke på tips & triks mer om feil og mangler på T4. Skrevet den gangen mer av kunnskapen var fersk i huet mitt.

Eklers vil jeg si:
skader eller trøbbel med brensesystemer: kjøp NYE deler, og jeg ville ikke spart her. Noe som har holdt i 400000km/15 år vil nødvendigvis holde det samme hvis erstatta med tilsvarende ny del fra samme sted i dette tilfellet.

Med trøbbel på bærebruer/understell som skader eller annet: brukt i god stand kan brukes, men jeg ville kosta nye bærekuler og ledd og slikt. Pluss og sjekka at foringer og slikt passer og ikke minst stemmer med det bilen skal ha. Og der er nok etter markedet ofte litt vage på hva du skal ha, mens VW er bombesikker. Har du forsterka understell på T5 har du samma bru, men forskjellige foringer på bakstillinger feks. Og jeg er usikker på om slikt blir tenkt på både av den som utfører jobbene, og av uoriginale delepushere. Jeg gidder ikke være usikker og kjøper ting jeg veit passer og holder.

Karosseri trøbbel: her snakker vi rust, skader og annet som dukker opp : mengder med fint brukt her, men endel slik som Veng og Klokkerholm etc har deler som ikke heeelt passer i form eller utseende. Kan du leve med det, så kjøper du slikt. Og jo eldre bila våres blir jo mer slikt nestenpassedeler må vi bruke. Sann er det bare dessverre for delemarkedet begrenser seg jo etterhvert, og spesielt nå fremover når det er krav til å levere originalt i bare noen få år etter bilens produksjonsdato. Synes de nevnte 5 år på setetrekk feks. Dette vet de som fortsatt jobber i VW systemet mer om hvordan har blitt.

motorer og girkasser: Her er det så dyrt å kjøpe nytt at det lønner seg nesten å kjøpe brukt og prøve uansett, men det greit å tenke gjennom om det er bedre å investere i ny evt brukt topp ved tannreimhavari enn å demontere halve bilen å bytte hele greia med motor og gear ute av bilen.
Mao så kan det være lurt å tenke gjennom arbeidsmengda og arbeidsmetoder og ikke minst kunnskap.

og til sist, tenk igjennom om det faktisk er lurt å du gjør mye av dette sjøl. I mitt hue så klinger alarmen hvis jeg hører "jeg har bytta tannreima sjøl" eller "har en kompis som..." . Her stoler jeg kun på de jeg kjenner og enda er jeg skeptisk. Noe flere her inne har bekrefta ved og fortelle om sine episoder etter egenmekk og kompismekk.

Var det noe mer som skal ut da tru?

Kanskje det at jeg føler at jeg har lite igjen for å bruke forumet for min egen del annet enn det rent sosiale, for de fleste feil og mangler på mine biler er det enten ingen her som har peil på, eller så har jeg fått fiksa det på verksted eller sjøl ordna det. Så den Tia jeg bruker her inne, er stort sett for andre, og ikke meg sjøl.

Jeg skal tillegge at jeg setter stor pris på den sosiale delen her, for det er veldig mange hyggelige folk her. Mange som er dasslokk her inne har i virkeligheten vist seg være knalle folk i virkelige liv. Så jeg trives godt med denne gjengen. Jeg var før i luftmiljøet og det fikk jeg aldri taket på. Beste folka der er Bergen og Mjøsa uten tvil, men her inne er det bra over hele landet.

Og da har jeg sjøl sendt meg laaangt utafor sidelinja for hva trådstarter begynte med, men Renax har vel bedt om mer og håper jeg nå har oppfyllt ønsket hans. Problemet med lange innlegg er at ingen gidder lese de, derfor liker jeg sjøl å lage korte innlegg i de fleste tilfeller. Så får vi se om jeg husker hva jeg har skrevet hvis noen spør meg om dette senere....noe jeg er mer tvil om.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
kimmern

Post by kimmern »

Hvor kjøpes denne ny a??
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Takk postmannen, for et nyttig og informativt innlegg! Jeg er enig i at det ikke bør spares for mye på bremsedeler. og på en bil du har planer om å ha lenge er ikke 4000,- store utgiften for å slippe det problemet de neste 10 år.
Og det er en del arbeid å bytte disse, så er litt surt å måtte bytte på ny etter 15-20000km.

Kimmern: postmannen kjøpte ny hos VW (møller). og det kosta ca 4000,- for delen, og det samme ekstra for at de skulle bytte den for han.

(Og ja, jeg har opplevt av/på bkf feil, lite morro). Kjøpte ny brukt for 500,- og den funka til bilen gikk i pressa... men klart er det gambling med brukte deler, skal man se på det store bildet er det gambling å ikke bytte ut de gamle delene på bilen med en ny orginal, fordi det er faktisk ikke større sjangs for at en brukt del ryker etter at den har byttet bil. Så alle med T4 som er gått over 300000km bør absolutt kjøpe NY bkf asap!
kimmern

Post by kimmern »

Min har gått 245000 nå å pedalen min fiser har gjort det siden 200000. Men er det membran inni den som har røki da??
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Jeg har en 98mod her som jeg hugger nå.Pumpa er borte ,men servoen er her.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
torpebussen
-
-
Car: t4 1997 t4 2002syncro
Phone: 90139326

Post by torpebussen »

Jeg har en som har gått ca 200k, og får inn en bil rett over helga. Den kan da sjekkes før demontering hvis du vil. Ser ut som du bare bor et steinkast unna og
Post Reply