T 5 AIRCONDITION
T 5 AIRCONDITION
Caravelle T5 2006 mod
Har fått påvist at det er ein lekkasje på AC-anlegget, og at lekkasjen ikke er i motorrommet. Er det noen som har hatt dette problemet og hva sluttregningen kom på. Ser for meg at mye innventar må plukkes ned for å komme til rør og slanger. Har lest på nettet at en kan tilsette eit stoff i anlegget som reagerer med oksygen og dermed tetter lekkasjen. ( http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=1 ... NewsID=250 )
Noen som har tips om hvem som er gode på slike jobber
Mvh
Vidar
Har fått påvist at det er ein lekkasje på AC-anlegget, og at lekkasjen ikke er i motorrommet. Er det noen som har hatt dette problemet og hva sluttregningen kom på. Ser for meg at mye innventar må plukkes ned for å komme til rør og slanger. Har lest på nettet at en kan tilsette eit stoff i anlegget som reagerer med oksygen og dermed tetter lekkasjen. ( http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=1 ... NewsID=250 )
Noen som har tips om hvem som er gode på slike jobber
Mvh
Vidar
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: T 5 AIRCONDITION
Hadde du skrivi i profilen din hvor du holder hus, kunne vi sikkert geleida deg rett, men generelt alle bilverksteder bør ha og bla Svendsen exos gikk vel kraftig ut her og sa de drev og med slikt.
Det stoffet du sikter til er et sporingsstoff. Aldri hørt at det skal tette, men ved hjelp av spesialbriller og UV(?)lampe så skal dette funke utmerka.
På generell basis så lekker alle disse systemene og må uansett ved jevne mellomrom tømmes og ftlles på nytt. Da har de aller fleste dette sporing stoffet i systemet samtidig med tanke på lettere lekkasje søk senere.
Det stoffet du sikter til er et sporingsstoff. Aldri hørt at det skal tette, men ved hjelp av spesialbriller og UV(?)lampe så skal dette funke utmerka.
På generell basis så lekker alle disse systemene og må uansett ved jevne mellomrom tømmes og ftlles på nytt. Da har de aller fleste dette sporing stoffet i systemet samtidig med tanke på lettere lekkasje søk senere.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
mortnilsen
- Car: T6 2016
- Phone: 97613034
Hei!
Har en T5 2008 som ikke kjøler bak og dårlig foran, alle rørene bakover går under bilen.
Når de tok av høyre bakhjul og innerskjerm kom rørene frem der og det var rusthull på rørene.
Bare deler ca 6000 + mva og arbeid.
Har en T5 2008 som ikke kjøler bak og dårlig foran, alle rørene bakover går under bilen.
Når de tok av høyre bakhjul og innerskjerm kom rørene frem der og det var rusthull på rørene.
Bare deler ca 6000 + mva og arbeid.
Takk for godt tips. Har hørt at det kunne vere desse rørene, men visste ikke hvor dei var. Skal sjekke dette.
Mvh
Vidar
Mvh
Vidar
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Rørene til AC vel bare av aluminium så de ruster ikke.
Hva er sannsynlig temperatur ut av dysene når motoren går på tomgang og utetempen er 17-18°C? Rundt 5°C?
Hva er sannsynlig temperatur ut av dysene når motoren går på tomgang og utetempen er 17-18°C? Rundt 5°C?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
-
mortnilsen
- Car: T6 2016
- Phone: 97613034
De er i aluminium, men det coroderer med vegsaltet.
Mine rør har røket akkurat ved jekkfestet på høyre side bak, legger man seg under bilen og lyser opp der ser man rørene og skjønner at dette ikke er skapt for norsk klima
Mine rør har røket akkurat ved jekkfestet på høyre side bak, legger man seg under bilen og lyser opp der ser man rørene og skjønner at dette ikke er skapt for norsk klima
Er det mulig å skifte røra som går bakover sjølv. Har skrudd ein god del bil, men aldri på A/C anlegg. A/C har ikkje fungert på dei 4 åra som eg har hatt bilen. Har ikkje aktivert "ECON" på panel, men kan ikkje vite kva forige eiger har gjort. Kan det verer at kompressoren også er øydelagt, eller nokre andre komponenter. Kan man sjekke kompressoren på noko måte? Vurderer å kjøpe Haynes reprasjonshandbok til T5. Nokon som veit om A/C er beskrevet der?
Mvh Vidar
Mvh Vidar
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
"Rør som går bakover" "ved høyre bakhjul og innerskjerm" mener du da luftkanaler..? De burde vel gå å skifte selv...? Men er det de som er feilet til at AC ikke virker..!?vidaro wrote:Er det mulig å skifte røra som går bakover sjølv. Har skrudd ein god del bil, men aldri på A/C anlegg. A/C har ikkje fungert på dei 4 åra som eg har hatt bilen. Har ikkje aktivert "ECON" på panel, men kan ikkje vite kva forige eiger har gjort. Kan det verer at kompressoren også er øydelagt, eller nokre andre komponenter. Kan man sjekke kompressoren på noko måte? Vurderer å kjøpe Haynes reprasjonshandbok til T5. Nokon som veit om A/C er beskrevet der?
Mvh Vidar
Er det nok kuldemedium i systemet? Lekker det noe sted? Virker kompressorn og alle andre komponenter?
A/C er beskrevet i Haynes men sannsynligvis ikke bra nok (?).
Det finns en bild på Air conditioning service ports (!)
Man beskriver "Removal" og "Refitting" av Compressor, Condenser, Receiver/dryer...
Jeg vet ikke om man kan sjekke kompressorn på noko måte...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
perpioneer_vwbus
- Car: T5 2005 174Hk
Min 05 lakk i selve "skjøten" i pumpa. Lokal VW-forhandler skulle ha 13K for ny. Er ikke mulig å få deler/pakninger til den. Fant en ny på Ebay til ca 3K. Et helt annet merke, men er 99.99% lik å se på.
Hvordan vet du at det ikke lekker i motorrommet?
For å finne en lekasje som ikke er synlig så må du vel på med sporstoff og jeg har ikke hørt om noen som har holdt på med det selv da det ikke bare er å fylle det på fra ei flaske...
Og, hvordan motor har du? Det er forskjellig AC-kompressor på 2.5 og 1.9. På 2.5 er det en pøkk på kompressoren som visstnok er vanlig feil, og som man kan se om er gåen (kompressoren dras aldri rundt) eller som ikke aktiveres pga annen feil (trykkfall). På 1.9 dras vel kompressoren rundt åkke som.
Jeg antar at du har 3-soners klima forresten, har du ikke det er det ikke rør bakover.
Jeg hadde min inne på 2 ulike klimaverksted i Oslo. De første påviste lekkasje, men fant den ikke, samt bytta bytta pumpa da de så at trykket ikke bygde seg opp når den gikk. Anlegget blei tomt igjen etter ca 3 mnd. Jeg spurte om 'standard feilen' med lekkasje bak innerskjerm på høyre bakhjul - noe de var helt enig i og skulle ha ca. 8K for å skifte rør. Det droppet jeg da det var gått nok penger (2 x påfylling + sporstoff + pumpe kom vel på tot. 17.000. De tok ca. 3K for påfylling av anlegg, 3-soners krever mye gass).
Så, i vinter tok webastoen kvelden og jeg dro til annet verksted (Oppsal Bilelektriske) som byttet den og mysa på klima samtidig. Det eneste de fant som var feil og lakk var påfyllingsventilen, som de byttet, og fylte anlegget (igjen, kostbart, mye gass). Så det kom på 179,- for ventil + noen tusen for gass. Og, anlegget funker brillefint fremdeles.
Med andre ord: feilen kan være enklere enn du tror og jeg ville funnet noen med peiling og utstyr som kan kikke på det for deg. Kost ihvertfall på deg en skikkelig feilsøking før du begynner å skifte rør - for dem er det mange meter av.
For å finne en lekasje som ikke er synlig så må du vel på med sporstoff og jeg har ikke hørt om noen som har holdt på med det selv da det ikke bare er å fylle det på fra ei flaske...
Og, hvordan motor har du? Det er forskjellig AC-kompressor på 2.5 og 1.9. På 2.5 er det en pøkk på kompressoren som visstnok er vanlig feil, og som man kan se om er gåen (kompressoren dras aldri rundt) eller som ikke aktiveres pga annen feil (trykkfall). På 1.9 dras vel kompressoren rundt åkke som.
Jeg antar at du har 3-soners klima forresten, har du ikke det er det ikke rør bakover.
Jeg hadde min inne på 2 ulike klimaverksted i Oslo. De første påviste lekkasje, men fant den ikke, samt bytta bytta pumpa da de så at trykket ikke bygde seg opp når den gikk. Anlegget blei tomt igjen etter ca 3 mnd. Jeg spurte om 'standard feilen' med lekkasje bak innerskjerm på høyre bakhjul - noe de var helt enig i og skulle ha ca. 8K for å skifte rør. Det droppet jeg da det var gått nok penger (2 x påfylling + sporstoff + pumpe kom vel på tot. 17.000. De tok ca. 3K for påfylling av anlegg, 3-soners krever mye gass).
Så, i vinter tok webastoen kvelden og jeg dro til annet verksted (Oppsal Bilelektriske) som byttet den og mysa på klima samtidig. Det eneste de fant som var feil og lakk var påfyllingsventilen, som de byttet, og fylte anlegget (igjen, kostbart, mye gass). Så det kom på 179,- for ventil + noen tusen for gass. Og, anlegget funker brillefint fremdeles.
Med andre ord: feilen kan være enklere enn du tror og jeg ville funnet noen med peiling og utstyr som kan kikke på det for deg. Kost ihvertfall på deg en skikkelig feilsøking før du begynner å skifte rør - for dem er det mange meter av.
Hei, takk for svar. Bilen er ein 1.9 TDI og eg har 3 soner. Eg hadde bilen inne på verksted til A/C service/sjekk og det var dei som sa at anlegget var tomt for gass og at dei hadde søkt etter lekkasje i motorrommet uten å finne noko. Derfor antar eg at det lekker på den "standard feilen", altså i dei to røra bak ved høgre hjulbue.
Det første verkstedet jeg hadde min på fant heller ikke noe lekkasje i motorrommet trass sporstoff og etterkontroll. De klaget også på at det var vanskelig å se på rørene så de var veldig vage på om det var påvist lekkasje eller ikke, så ønsket om å bytte fryktet jeg var mest basert på ledende spørsmål fra meg.
Hvorvidt det er sant vet jeg ikke, men de fortalte at kompressoren får smøring fra gassen så om man vet eller mistenker at anlegget er tomt bør man kjøre med ECON på for å ikke ødelegge den. På bilen min var det stadig dårligere kjøling men om det skyldes pumpe eller gasslekasje er umulig å vite.
Btw: De ville bygge om til slanger fremfor rør, det er kanskje enklere å greie det selv? En skulle hvertfall tro det er lettere å få dem tredd på plass.
Hvorvidt det er sant vet jeg ikke, men de fortalte at kompressoren får smøring fra gassen så om man vet eller mistenker at anlegget er tomt bør man kjøre med ECON på for å ikke ødelegge den. På bilen min var det stadig dårligere kjøling men om det skyldes pumpe eller gasslekasje er umulig å vite.
Btw: De ville bygge om til slanger fremfor rør, det er kanskje enklere å greie det selv? En skulle hvertfall tro det er lettere å få dem tredd på plass.
Hadde problemer med lekkasjer i åresvis. prøvd alt tetningstoff og trykktest med nitrogen. Endte opp med å bruke 1000 kr på gass hver vår.
Til tross for at bakre fordamper ble byttet (bak hjul høyre side.) 12000 KR
Men i år lakk det så mye at det påstår at de fant en lekasjone nemmlig samme sted men nå måtte rørene skiftes, bortimot 10 000 igjen
Da det ikke har vært over 10 grader enda har jeg ikke fått testet aircontition.
PS: Det er vistnok veisaltet som tar aluminiumen
Mvh
Knut
Til tross for at bakre fordamper ble byttet (bak hjul høyre side.) 12000 KR
Men i år lakk det så mye at det påstår at de fant en lekasjone nemmlig samme sted men nå måtte rørene skiftes, bortimot 10 000 igjen
Da det ikke har vært over 10 grader enda har jeg ikke fått testet aircontition.
PS: Det er vistnok veisaltet som tar aluminiumen
Mvh
Knut
PS. Mye automatikk i AC, er det ikke nok trykk så vil ikke kompressoren starte. automatikken virker litt ustabil, virker ikke altid etter påflylling, men etter en stund kommer den. Noen verksteder snakker om gummikobling mellom motor og kompressor. Har ikke akseptert at den skal byttes, tror det bare er tull.
HAdde vært veldig fint med manometer på trykk og retur siden av kompressor, skal vistnok gå ann å lese trykk ut av diagnoseverktøy men har ikke prøvd
mvh
KNut
HAdde vært veldig fint med manometer på trykk og retur siden av kompressor, skal vistnok gå ann å lese trykk ut av diagnoseverktøy men har ikke prøvd
mvh
KNut
-
silenhag
- -

Da har jeg også fått oppleve AC nightmare from hell.
Vw California -06 2.5 TDi axe (174 hk/128 kw) 3 soner klimaanlegg
Fant ut at den ikke virket riktig i mai 2015.
Kontaktet Toveks bil i Varberg http://personbilar.toveksbil.se/ (Sverige)(Auktoriserad märkesverkstad VW). Bestilte time og fikk 5. Juni, feilsøke AC-problemet, hvis mulig finne og reparere. Planla tur til Sverige og besøk hos familie etc.
På avtalt dato leverte jeg bilen til Toveks bil i Varberg. Etter to timer fikk jeg beskjed om at personell med nødvendig sertifisering for å arbeide med kuldemedium etc var på ferie (!!!) og vil være tilbake etter 4 uker (!!!!!). De hadde konstatert at det var null trykk i AC-anlegget men ikke gjort noe mer, ikke fylt/delfylt med kuldemedium/sporvæske. Betalte 0 kroner kjørte derfra og gjorde en minnesnotat om at aldri oppsøke Toveks bil mer.
8 juni, bestilte time på Møller bil Kalbakken. Fikk time 15. juni, leverte bilen, syklet til jobb 45 min undan. Fikk beskjed senere på dagen at de ikke gjort noe med bilen fordi nødvendig personell var syk (!). Hentet bilen og fikk booket ny time 2 uker etterpå.
Ny time 24. Juni. De fant ikke noe lekkasje etter omfattende feilsøkning. På tlf fikk jeg beskjed om at arbeidet som var utført var verdt 12000 kr (!?) men at jeg skulle få meget godt pris på grunn av tidligere uhell. De hadde utført følgende:
Kont ac virker ikke
Funnet helt tom for gass
Trykktestet anlegg med nitrogen
Ingen trykk fall på 45 min
Kont anlegg med ”sniffer” ingen utslag på lekkasje
Kont klima kompressor og koblinger ok.
Fylt anlegg med 134A
Kont kjøle effekt ok
KJØLEGASS R134A, OLJE OG SPORIN
KLIMA-SERVICE (SKIFTE GASS/SPORI
Fikk betale 1659 kr
Fant ut når jeg kommet hjem at de glemt å sette tilbake de svarte ”beskyttelsehettene” på de to ventilene in i AC-anlegget. Fikk kuttet til to korte slangstumper som jeg tredde på ventilene (kanskje unødvendig men så gjorde jeg). Tilfeldigvis var disse slanger vite innvendig…
…Så etter 8 uker opphørte AC å fungere på nytt og jeg mistenkte tomt ac-anlegg igjen. De vite slangstumpene var nå neongule av søl innvendig.
Bestilte så ny time på Møller bil Kalbakken.
31. aug. Bilen levert til Møller. De konstaterte først lekkasje i ventilene til AC-anlegget. Deretter hadde de funnet lekkasje i begge rørene som går under bilen til høyre bakhjul. Lekkasje var i en skarv rett under bilen (jeg har ikke vært under bilen å sett), altså ikke bak innerskjerm til høyre bakhjul. Dette var ikke et av de vanlige stedene i følge service-leder og han mente at vibrasjoner over tid sannsynligvis var årsaken til disse sprekker som oppstått da de ikke var korrosjon. Å få alle disse feil fikset skulle koste 10800 kr, men han skulle ordne et bra pris. Jeg valgte å få dette fikset.
Så de skiftet ventilene (+ hettene), skiftet begge rør under bilen + en kjølemiddelslange (?) og fylte kjølemiddel. Endelig pris for dett ble 8800 kr.
Håper nu at AC-anlegget vil fungere normalt…
Det begynte som et mareritt men jeg tror jeg slapp unna noe billigere enn normalt og faktisk fornøyd forutsatt at alt er i orden.
Vw California -06 2.5 TDi axe (174 hk/128 kw) 3 soner klimaanlegg
Fant ut at den ikke virket riktig i mai 2015.
Kontaktet Toveks bil i Varberg http://personbilar.toveksbil.se/ (Sverige)(Auktoriserad märkesverkstad VW). Bestilte time og fikk 5. Juni, feilsøke AC-problemet, hvis mulig finne og reparere. Planla tur til Sverige og besøk hos familie etc.
På avtalt dato leverte jeg bilen til Toveks bil i Varberg. Etter to timer fikk jeg beskjed om at personell med nødvendig sertifisering for å arbeide med kuldemedium etc var på ferie (!!!) og vil være tilbake etter 4 uker (!!!!!). De hadde konstatert at det var null trykk i AC-anlegget men ikke gjort noe mer, ikke fylt/delfylt med kuldemedium/sporvæske. Betalte 0 kroner kjørte derfra og gjorde en minnesnotat om at aldri oppsøke Toveks bil mer.
8 juni, bestilte time på Møller bil Kalbakken. Fikk time 15. juni, leverte bilen, syklet til jobb 45 min undan. Fikk beskjed senere på dagen at de ikke gjort noe med bilen fordi nødvendig personell var syk (!). Hentet bilen og fikk booket ny time 2 uker etterpå.
Ny time 24. Juni. De fant ikke noe lekkasje etter omfattende feilsøkning. På tlf fikk jeg beskjed om at arbeidet som var utført var verdt 12000 kr (!?) men at jeg skulle få meget godt pris på grunn av tidligere uhell. De hadde utført følgende:
Kont ac virker ikke
Funnet helt tom for gass
Trykktestet anlegg med nitrogen
Ingen trykk fall på 45 min
Kont anlegg med ”sniffer” ingen utslag på lekkasje
Kont klima kompressor og koblinger ok.
Fylt anlegg med 134A
Kont kjøle effekt ok
KJØLEGASS R134A, OLJE OG SPORIN
KLIMA-SERVICE (SKIFTE GASS/SPORI
Fikk betale 1659 kr
Fant ut når jeg kommet hjem at de glemt å sette tilbake de svarte ”beskyttelsehettene” på de to ventilene in i AC-anlegget. Fikk kuttet til to korte slangstumper som jeg tredde på ventilene (kanskje unødvendig men så gjorde jeg). Tilfeldigvis var disse slanger vite innvendig…
…Så etter 8 uker opphørte AC å fungere på nytt og jeg mistenkte tomt ac-anlegg igjen. De vite slangstumpene var nå neongule av søl innvendig.
Bestilte så ny time på Møller bil Kalbakken.
31. aug. Bilen levert til Møller. De konstaterte først lekkasje i ventilene til AC-anlegget. Deretter hadde de funnet lekkasje i begge rørene som går under bilen til høyre bakhjul. Lekkasje var i en skarv rett under bilen (jeg har ikke vært under bilen å sett), altså ikke bak innerskjerm til høyre bakhjul. Dette var ikke et av de vanlige stedene i følge service-leder og han mente at vibrasjoner over tid sannsynligvis var årsaken til disse sprekker som oppstått da de ikke var korrosjon. Å få alle disse feil fikset skulle koste 10800 kr, men han skulle ordne et bra pris. Jeg valgte å få dette fikset.
Så de skiftet ventilene (+ hettene), skiftet begge rør under bilen + en kjølemiddelslange (?) og fylte kjølemiddel. Endelig pris for dett ble 8800 kr.
Håper nu at AC-anlegget vil fungere normalt…
Det begynte som et mareritt men jeg tror jeg slapp unna noe billigere enn normalt og faktisk fornøyd forutsatt at alt er i orden.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Da har jeg lettet litt på læret igjen siden AC/klima opphørte å fungere nok en gang. Denna gang var det lekkasje i/rundt tørkeren. Ble feilsøket og skiftet på Møller for 5319 NOK.
For å oppsummere:
5. juni 2015 - Toveks bil Varberg (Sverige): Klarte ikke å gjøre noe med AC/klima 0 SEK.
24. juni 2015 - Møller bil: Feilsøk uten hell. Påfyll av kuldemedium med sporvæske 1659 NOK.
31. aug 2015 - Møller bil: Skiftet begge rør under bilen til 3 zon bak + de to serviceventilene i motorrom 8800 NOK
28. april 2016 - Møller bil: Skiftet begge rør unde bilen på nytt. Reklamasjon. 0 NOK
24. aug 2016 - Møller bil: Skiftet tørker, tømt og fyllt systemet. 5319 NOK
AC/klima-anlegg er beviselig en svak punkt på de biler med 3 zoner og långe rør under bilen...
For å oppsummere:
5. juni 2015 - Toveks bil Varberg (Sverige): Klarte ikke å gjøre noe med AC/klima 0 SEK.
24. juni 2015 - Møller bil: Feilsøk uten hell. Påfyll av kuldemedium med sporvæske 1659 NOK.
31. aug 2015 - Møller bil: Skiftet begge rør under bilen til 3 zon bak + de to serviceventilene i motorrom 8800 NOK
28. april 2016 - Møller bil: Skiftet begge rør unde bilen på nytt. Reklamasjon. 0 NOK
AC/klima-anlegg er beviselig en svak punkt på de biler med 3 zoner og långe rør under bilen...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Ponduskc
- Car: Caravelle T5 2009 2,5 TDI (174) Kort
Ser det er en gammel tråd men prøver alikevell.
Har lekkasje på ene ac røret til fordamperen bak, inneinfor høyre bakhjul. (systemet var tomt på 3 timer etter påfylling)
Hele innerskjermen var full i sporingsstoff på innsiden.
Har fått pris hos VW forhandler å de skulle ha 20 000 NOK for å skifte begge disse rørene bak, der 7000 NOK er for deler (rør, o-ringer, etc).
Syntes jeg har fått en meget stiv pris i forhold til 8800 NOK som nevnes i tråden..
Noen som vet om andre plasser man kan få tak i disse rørene enn forhandler?
Har googlet en del men vanskelig å finne, selv brukt er vanskelig å finne..
Har lekkasje på ene ac røret til fordamperen bak, inneinfor høyre bakhjul. (systemet var tomt på 3 timer etter påfylling)
Hele innerskjermen var full i sporingsstoff på innsiden.
Har fått pris hos VW forhandler å de skulle ha 20 000 NOK for å skifte begge disse rørene bak, der 7000 NOK er for deler (rør, o-ringer, etc).
Syntes jeg har fått en meget stiv pris i forhold til 8800 NOK som nevnes i tråden..
Noen som vet om andre plasser man kan få tak i disse rørene enn forhandler?
Har googlet en del men vanskelig å finne, selv brukt er vanskelig å finne..
Kan hive meg på her.
Skiftet dørker hos møller desember 2016 etter et par runder med feilsøking sommeren 2016. Da var det vinter så jeg har ikke fått testet klima etterpå.
Fant nå ut at det ikke funker og var innom dem igjen. Påvist lekkasje bak. Pakning og evt. fordamper.
Forventet pris 4000,- dersom kun pakning, opptil 13000 dersom fordamperen er gåen...
Har bilen inne for å fikse en karosseriskade, også tar de dette etterpå. Så på torsdag får vi se hva konklusjonen blir. Fredag går turen på bilferie til danmark med 6stk + hund så da håper jeg den er i orden...
Skiftet dørker hos møller desember 2016 etter et par runder med feilsøking sommeren 2016. Da var det vinter så jeg har ikke fått testet klima etterpå.
Fant nå ut at det ikke funker og var innom dem igjen. Påvist lekkasje bak. Pakning og evt. fordamper.
Forventet pris 4000,- dersom kun pakning, opptil 13000 dersom fordamperen er gåen...
Har bilen inne for å fikse en karosseriskade, også tar de dette etterpå. Så på torsdag får vi se hva konklusjonen blir. Fredag går turen på bilferie til danmark med 6stk + hund så da håper jeg den er i orden...
-
silenhag
- -

Da var det på tide å få nye problem med AC.silenhag wrote:Da har jeg lettet litt på læret igjen siden AC/klima opphørte å fungere nok en gang. Denna gang var det lekkasje i/rundt tørkeren. Ble feilsøket og skiftet på Møller for 5319 NOK.
For å oppsummere:
Sluttet å fungere for 1-2 uker siden. Fant feilkoder med Ross-Tech VCDS:
00229 - Refrigerant Pressure 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
00445 - Loss of Refrigerant 000 - -
Oppfattet som trykkfall grunnet delvis tømt system (langsom lekkasje/mistet R134a over lang tid?) i kombinasjon med meget varmt vær og kjøling fra alle 3 soner i bilen. Etter reset funket AC, og feilkoder har ikke kommet tilbake idag. Har sett tegn på lekkasje bak hø.bakhjul ved rør\slang overgang der, da det er gult søl. Møller bil Kalbakken skal se på dette 12. Juni, kan bli reklamasjon.

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Needforspace
- -

Siden det er innmontert en lavtrykkspressostat i systemet vil den koble ut kompressoren når trykket blir for lavt og det bør være trygt å kjøre med systemet på så lenge det virker.
Jeg ville allikevel ikke gjort dette fordi det ER en mulighet for å dra inn fukt/luft gjennom lekkasjen om lavtrykkspressostaten ikke reagerer tidlig nok.
Det gule du ser er sannsynligvis olje, (mulig at det er gult sporstoff i systemet) pass på at de etterfyller den også og ikke bare R134a
Jeg ville allikevel ikke gjort dette fordi det ER en mulighet for å dra inn fukt/luft gjennom lekkasjen om lavtrykkspressostaten ikke reagerer tidlig nok.
Det gule du ser er sannsynligvis olje, (mulig at det er gult sporstoff i systemet) pass på at de etterfyller den også og ikke bare R134a
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Min aircon har vel ikkje virka siste året. Fikk ny gass i fjor sommer, og etter nokre veker var eg litt i tvil om det virka. Eg lure no på å bruke vanleg trykkluft for å leite etter lekasje her heime, men det ser ut som om dette er ein ting folk ikkje gjer. Kvifor ikkje? Vil ein ikkje uansett få luft i systemet dersom ein må skifte eit rør eller ein komponent? Og vil ein ikkje uansett måtte skifte tørker når ein har "opna" systemet, og dermed få ut igjen eventuell fukt som lufta har med seg?
Svein V.
Svein V.
-
Needforspace
- -

Ikke bruk vanlig trykkluft, den inneholder for mye fukt og evt olje. Bruk nitrogen som alle kjøleanlegg tåler. Skaff hjelp med utstyr og ekspertise ellers er det stor fare for å ødelegge mer enn du reparerer.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Eg har sjølvsagt vurdert å bruke ekspertise på dette. Men når ein lese på nett, både her og andre plassar, så virka det som om ein bør sette av ein plass imellom 10 og 30 tusen. Og då veit en fortsatt ikkje om den virkar etterpå. Så eg lure litt på om eg kan finne ut sjølv om det er verdt å sleppe til ekspertisen...
-
Needforspace
- -

Om du godsnakker med en av karene i Øen så tror jeg ikke det koster deg 10-30k 
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14