Monteringsmomenter

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
RogerP
Car: T5 Multivan 2,5 Tdi 131 hk
Phone: 41413360

Monteringsmomenter

Post by RogerP »

Er det noen som har tilgang eller litteratur til å kunne hjelpe meg med diverse momenter.
Trenger momentet til:
-Dysen
-Rulleakselen over dysen
-Toppdeksel

Trenger og klaringen som skal være mellom kamakselen og vippearmsrulla som styrer dysa.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Monteringsmomenter

Post by Der Postmeister »

Har du bytta bolter? Dette må gjøres på nesten 100% av hele T5 ved demontering/montering.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
RogerP

Post by RogerP »

Nei, får ringe å bestille i morgen. Hvorfor egentlig, blir dei trekt så hardt at dei går i flyt?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Det er strekkbolter. er de først strekt, så kan du sitte med en halv en i hånda ved neste montering...
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
RogerP

Post by RogerP »

Nå er det noen års siden materiallæren på skolen men når du skrur til ein bolt med eit gitt moment strekker bolten seg og vil "krympe" igjen ved fjerning av momentet. Dette med mindre momentet er så høyt at den går i flyt og den vil ikkje "krympe" igjen. Men da vil jo og momentet avta. Så det kan jo ikkje være tilfelle at vw praktiserer. Men boltene blir byttet dei vist det er det som er vanlig praksis, gidder ikkje å knekke noen bolter nede i toppen. Møller var startet med ferieavvikling så dei kunne ikkje hjelpe meg med momentene når eg mailet dei.
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Vil tro du finner momentene du trenger her: https://erwin.volkswagen.de/
Koster noen kroner, men dette er original dokumentasjon fra VAG.

(merkelig at denne tjenesten ikke anbefales oftere her på forumet forresten - jeg synes den er helt fantastisk)
Neergård
-
-

Post by Neergård »

labbetuss wrote:Vil tro du finner momentene du trenger her: https://erwin.volkswagen.de/
Koster noen kroner, men dette er original dokumentasjon fra VAG.

(merkelig at denne tjenesten ikke anbefales oftere her på forumet forresten - jeg synes den er helt fantastisk)
Har vel noe med at en gjennomsnittlig nordmann er allergisk mot å betale for noe som KANSKJE kan dukke opp graties ;)
Frode Neergård

Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Det aller meste jeg har hørt om strekkbolter er rent tøv.
Jeg tipper fakta er at boltene blir byttet fordi man bruker heller 100-200,- enn å risikere at en bolt har fått en skade så den brekker nedi blokka.

Hilsen en som i nøden har gjenbrukt topplokksbolter uten problem.

Forøvrig er det veldig behagelig å få nye rene bolter til alt, mye greiere å jobbe med:-) så kjøper jeg nye deler så kjøper jeg stort sett nye bolter også, så slipper jeg å bruke tang til å skru fast bolter med runde hoder...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Er det tøv fordi du har klart å bruke bolter omigjen uten at de har gått av? Kan fortelle at jeg har sett flere eksempler på gjenbruk av bolter, og de har mistet så mye av spensten at de har løsnet. Kjedelig når man da ender med at braketter ramler av motor og river registeret med seg...
Du kan jo sammenligne en ny og en gammel bolt neste gang så ser du hvor forandret den gamle er.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

mbruer
-
-
Car: 06 T5 4motion
Phone: 47053045

Post by mbruer »

Strekkbolter er ikke tøv. Jeg har byttet alle disse oppi toppen en gang..
Spørr gutta på Aker Om Strekkbolter... De kjører tester med moment og strikkefasthet osv støtt og stadig ;)
2006 VW Transporter TDI 4motion
Renax
-
-

Post by Renax »

Neergård wrote:Er det tøv fordi du har klart å bruke bolter omigjen uten at de har gått av? Kan fortelle at jeg har sett flere eksempler på gjenbruk av bolter, og de har mistet så mye av spensten at de har løsnet. Kjedelig når man da ender med at braketter ramler av motor og river registeret med seg...
Du kan jo sammenligne en ny og en gammel bolt neste gang så ser du hvor forandret den gamle er.

Jeg mener ikke at strekkbolter er tøv generelt, men at pinneboltene som holder toppdekselet eller eksosmanifolden ved riktig moment ikke strekkes og derfor ikke svekkes nevneverdig.

Ja, jeg har sett bolter som er seriøst utstrekte, men det er ved overstramming, om boltene blir strukket ved montering og så forblir utstrekt etter demontering så har strekkingen ingen hensikt.

En strikk som ikke trekker seg sammen etter utstrekking har ingen hensikt som strikk, selv om den bare skal strekkes en gang.

Hvem bytter toppdekselpinnebolter med muttre hver gang toppdekselet er av? Det er også strekkbolter... jeg har blitt fortalt på møller at jeg aldri kan få det tett med gjenbruk av gamle bolter...

mbruer
-
-
Car: 06 T5 4motion
Phone: 47053045

Post by mbruer »

Nei manifold og dekselskruer er jo bare vanlig bolter.. De går hundre gsnger. Men strekkbolter skal jo byttes..:) de som holder dysene og kammen er strekk...
2006 VW Transporter TDI 4motion
Renax
-
-

Post by Renax »

Toppdeksel på gammel vw 8v motor er festet med 8 strekkbolter som etter boka skal byttes hver gang.
Postmannen sier at omtrent alt på T5 er strekkbolter, og jeg kan forstå mange grunner til det. Ekstra kroner i delesalgkassa og hyggeligere jobb for mekanikeren er de 2 største...

De som holder dysene er
strekkbolter, og jeg har sett at folk monterer de på ny, overdrar og knekker de. Om de blir dratt til med normal kraft så holder de mange ganger...

Neergård
-
-

Post by Neergård »

Jaja, stoler uansett på hva fabrikken anbefaler jeg da. Har sett nok av de gjenbrukte boltene som skaper trøbbel. Uansett moment eller overtrekk.

Frode Neergård

RogerP

Post by RogerP »

Nye boltre er hentet idag og fikk tak i momentene hos snap drive. Har tydeligvis eit enklere data system enn Møller for printeren begynte å spy ut papirer med alle momentene dei hadde tilgang på, og det var i det eg var ferdig å fortelle regnr.
Der Postmeister
-
-

Veldig mye på nyere VW er strekkbolter. Noe kan selvfølgelig brukes om igjen, men veldig mye er og laga i aluminium det de nevnte boltene skal festes, og jeg kan love deg at endel av disse gjenbrukte boltene, ikke alltid er snille med de gjengene. Noe som i mine ører hørtes helt idiotisk ut er blå bytte av bunnpannebolt, altså den du tapper olja ut gjennom, men som viste seg i praksis å være lurt. For neste gang fulgte gjengene med den gjenbrukte pluggen ut igjen. Og dette ble utført med rett moment på en ordentlig måte.

Så alle som skriker over Møllers "nå selger vi en tusing extra i bolter" - opplegg, dere aner ikke hva dere prater om. VW foreskriver dette, og da er det en grunn. Og dette viser seg stadig i praxis.

Det, og korrekt bruk av moment. Trenger bare nevne feildratte T4 oljefilter og bunnpannebolter. De som gjør det etter boka, skjønner hva jeg mener. Dere andre får slite med trøblet. Vi anbefaler forresten ikke dette heller for vår egen lommebok, for det er ikke en kjef her inne av oss som får provisjon fra hverken VW eller Møller eller noen anna heller for den saks skyld. Ta det som det det er; gode råd, gitt dere av folk som har direkte erfaring med VW.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Der Postmeister wrote:Så alle som skriker over Møllers "nå selger vi en tusing extra i bolter" - opplegg, dere aner ikke hva dere prater om. VW foreskriver dette, og da er det en grunn. Og dette viser seg stadig i praxis.
Men hvorfor velger noen (bl.a VAG) å bruke strekkbolter der andre klarer seg med vanlige bolter? Hva er fordelen rent praktisk og teknisk?

(spør ikke for å starte en diskusjon eller noe, bare genuint nysgjerrig på svaret)
Der Postmeister
-
-

Tja. Akkurat det har jeg og lurt på, for i mange tilfeller vet jo ikke folk at dette er det og dermed bruker opp igjen de gamle boltene og vil da lage seg potensielt trafikkfeller.
Der har ikke jeg noe godt svar. Her må nok ingeniører med kunnskap om metallurgi inn og svare te,ker jeg.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
RogerP

Post by RogerP »

Da er ihverfall bilen montert sammen igjen og prøvekjørt så får vi se hvor lenge "Adam" får være i paradis!
Post Reply