Haldex problem?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
perpioneer T2/T5

Haldex problem?

Post by perpioneer T2/T5 »

Har hatt min 05 174Hk på service. Da skiftet jeg blandt annet olje og filter på Haldexen. Før dette var Haldex et fremmedord. Nå vet jeg litt mer. Problemet er at etter dette ble gjort tenner ALLTID ESP-lampa. Tiden det tar før den tenner varierer. Den har ALDRI lyst før bortsett fra når jeg har betjent bryteren. Ved besøk på Mekonomen-verkstedet igjen kunne de ikke registrere noen feilkoder relatert til dette. Etter å ha brukt bilen en del dager registrerte jeg uvanlig mye hjulspinn en dag på vått føre. Begynte da å slå sammen to og to. Nytt besøk på verksted ble avtalt. Denne gangen sørget jeg for at ESP-en var tent før vi koblet oss til. Denne gangen fikk vi en feilmelding som gikk på 4WD. Vi googlet koden (som jeg ikke husker), og fikk mange treff som gikk på dette med Haldex. Men verkstedet kan ikke forklare hva som kan være feil og anbefaler meg å stikke innom VW-verksted. Kanskje de kan få ut mer infomasjon. Litt skuffa over denne servicen.

Noe annet jeg har tenkt på er at jeg registrerer at de ha fått satt på begge fordekka mine på en side av bilen og bakdekka på den andre. Mine fordekk er nok mer slitt enn bakdekkene. Kan dette ha skapt problemet?

Noen ideer hva som har skjedd?
Lampa tenner selv om bilen står stille fra jeg starter den.
Using Tapatalk
perpioneer T2/T5

Re: Haldex problem?

Opp

Sent from my iPad using Tapatalk
Using Tapatalk
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Opp? Etter under to døgn? Du verden.

Men skjønner ikke problemet. Om et verksted har tatt service på haldexen din og den ikke virker etterpå så er det vel bare å be de ordne opp etter seg?
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Prøv å sette dekka tilbake, men om verksted har gjort en jobb og dette kom rett etterpå er vel ikke dette ditt problem?

De må ha gjort noe feil, feil olje, for lite olje eller for mye olje?

Om verkstedet ber deg gå til et annet verksted for å fikse en feil de har fåråsaket, så får du kreve at Mekonomen tar regninga fra Møller?

Om du skal få noe hjelp her ellers bør du nok hoste opp en feilkode, uten det blir det stort sett bare gjetting...

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
perpioneer T2/T5

Hva er greia? Man har et forum for å lufte problemer og dele erfaringer. Hva er da vitsen med å komme med slike kommentarer og svar som det "labbetuss" kommer med her? Er ikke nyttig i det hele tatt. Og som relativ ny bruker, så må jeg si at det skal ikke så mye mer av slikt før jeg bare må "melde meg ut". Det er ikke meningen å virke som en sutrete fjortis, men det var samme greia på VW Norge også. Noen må bare ødelegge...

Takk til "Renax" som i det minste kommer med et seriøst svar. Jeg må presisere at verkstedet ikke prøver å avskrive seg ansvar. Men de kan selvsagt ikke forstå hva som kan ha skjedd i forbindelse med arbeidet som er gjort. Det er vel i praksis nesten som å bytte olje på en girkasse. Jeg spurte om det kunne ha fylt for lite olje, men de sier det en "patron" med riktig menge som blir fylt på.
Men det er jo litt pussig at lampa også tenner når bilen bare går på tomgang?
Det blir vel å ta en tur innom merkeverkstedet å sjekke litt i påvente av Mekonomen-verkstedet blir ferdig med ferien.
Er det slik at feil osv bli logget i bilen? Eller er det bare feil der og da som kan avleses?

Using Tapatalk
Renax
-
-

Post by Renax »

feil kan bli logget, men noen feil blir slettet om systemet ikke oppdager den ved neste start, pass på at lampa lyser når du kjører inn;)

om de har fylt i riktig mengde, så kansje ikke har tappet ut nok? eller montert filteret feil? høres usannsynlig ut, men noe må det være...

Haldexpumpa kan ryke når som helst, også ved oljebytte, men det tror jeg er veldig usannsynlig. Feil type olje?

Er forsåvidt enig med Labbetuss at det er unødvendig å bumpe en tråd som ligger på topp 10, man kan ikke forvente allverdens aktivitet. og uten en feilkode blir det bare gjetting. (og de som kan ting pleier ikke å gjette i blinde, men heller gi et riktig svar når alle fakta er på bordet)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Nå har ikke jeg 4Motion på min, men jeg har skrudd en del oljeskift og oppdateringer på Haldexen i sin tid, og klarer ikke helt å se hva de kan ha gjort feil utover det du sier de har gjort. Jeg er usikker på om hvor mye 4Motion er påvirka av feil monterte hjul, men syncro var dette. Men det er helt annen oppbygging. Men, som tips kan jeg iallefall si deg dette da jeg jo har ESP på min 2WD også. Der lyste denne lampa da jeg kjøpte bilen. Ved hjulbytte, tok jeg rett og slett av og på alle stikkene på føleren ute på hjulet og sjekka at de satt som de skulle. Fant ingen feil, men lampa hat siden ikke lyst. ;)

Og som et tips to: i ferien er det veeeeeldig rolig her inne. ;) Om noen uker tar det seg opp igjen på hjelpefronten.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Renax
-
-

Post by Renax »

4motion har ingen problemer med å takle litt forsjell på dekkmønster fra aksel til aksel, framhjula mine er utslitte mens bakhjula er endel igen på. Men kansje systemet blir forvirra om forsjellen er fra side til side...? Prøv å sett de tilbake, og riks litt på kontaktene i samme slengen...

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Silvern
Car: 09'T5 4MOT
Phone: 41528656

Haldex problem?

Post by Silvern »

Du er helt sikker på at Mekonomen har tappet og fylt i rett plugg bak på diffen din ?
Er nemlig en tappeplugg til diff, en fylleplugg til diff, en tappeplugg til haldex (8mm umrako), en fylleplugg (5mm umrako)

Er mange som har gjort den brøla der.
Finnes et eget skriv om dette i Møller systemet.

*2009 VW Transporter 2,5 TDI 4 Motion
*1986 VW Golf GTI 16v Turbo
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

perpioneer T2/T5 wrote:Hva er greia? Man har et forum for å lufte problemer og dele erfaringer. Hva er da vitsen med å komme med slike kommentarer og svar som det "labbetuss" kommer med her? Er ikke nyttig i det hele tatt. Og som relativ ny bruker, så må jeg si at det skal ikke så mye mer av slikt før jeg bare må "melde meg ut". Det er ikke meningen å virke som en sutrete fjortis, men det var samme greia på VW Norge også. Noen må bare ødelegge...
Det var ment som et seriøst og velment råd da; om et verksted har ødelagt bilen din er det jo deres ansvar å ordne opp, jeg ser ikke poenget med å bruke energi på å ordne opp i det selv.

Et annet velment råd: Om du stiller et spørsmål på internett må du regne med å få svar du ikke liker, eller i en tone du ikke liker. Da er det bare å smile og riste på hodet og gå videre. Ikke ta det så veldig personlig. Litt tykkhudet må man nesten være når man befinner seg på webben.

Ha en fin dag :)
Post Reply