Bytte fra høytak til hevetak?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
PetterSJ
Phone: 41060916

Bytte fra høytak til hevetak?

Post by PetterSJ »

Er det mulig, mye jobb, fyfy?
OddN
-
-

Re: Bytte fra høytak til hevetak?

Post by OddN »

Alt er mulig... Hvilket høytak har du og hvilket hevetak vil du ha?

Originalt Westfalia høytak er krevende å demontere.
PetterSJ

Post by PetterSJ »

Tenkte på noe sånt: http://m.finn.no/car/mobilehome/ad.html ... rough=true

Byttes ut med reimo tak eller lignende. Bare en tanke foreløpig, i mangel på orginale biler med hevetak på markedet nå.
OddN
-
-

Post by OddN »

Ettermontert.

Sannsynligvis bare limt med store mengder sikaflex eller lignende. Burde være greit å erstatte med et reimo hevetak.
PetterSJ

Post by PetterSJ »

Takk for svar:) Får lete etter et hevetak til salgs
hafse
Car: T3 Westy
Phone: 90902308

Post by hafse »

2017 Golf GTE
1983 VW T3 Westfalia
PetterSJ

Post by PetterSJ »

Takker:)

Er dette en vanlig pris for slike tak?
Hvordan er bruktmarkedet på tak rundt om, noen steder jeg burde sjekke ut?
OddN
-
-

Post by OddN »

Det dukker opp brukte hevetak til salgs med ujevne mellomrom her på forumet. Avhengig av tilstand så har jeg sett de fra en tusenlapp og oppover.

Og det ligger stadig vekk slitne Reimo-campere på finn. Noen med fantasipriser, andre til under 10000.

Og hvis jeg ikke husker helt feil så leverer Reimo fremdeles nye tak, og jeg mener at prisen var i 30000kr klassen...
PetterSJ

Post by PetterSJ »

Ser at på den siden det ble linket til litt lenger opp, koster det ca 30k der også for nytt tak. Spm da blir om man skal satse på at noe brukt dukker opp. Eller om man skal vente til en camper med hevetak dukker opp på finn. Basert på de få erfaringene jeg har, går det langt imellom kombinasjonen camper og dj motor. Er campere levert med dj i det heletatt, eller er alt ombygd til camper?

Personlig liker jeg ikke de høytakene.
OddN
-
-

Post by OddN »

PetterSJ wrote:Ser at på den siden det ble linket til litt lenger opp, koster det ca 30k der også for nytt tak. Spm da blir om man skal satse på at noe brukt dukker opp. Eller om man skal vente til en camper med hevetak dukker opp på finn. Basert på de få erfaringene jeg har, går det langt imellom kombinasjonen camper og dj motor. Er campere levert med dj i det heletatt, eller er alt ombygd til camper?

Personlig liker jeg ikke de høytakene.
Originale Westfalia campere ble levert med 112i DJ-motor. Det er en del her på forumet som har sånne. Hvis du ikke har det veldig travelt ville jeg ha ventet til rette bilen dukker opp.

Imens kan du jo gjøre deg opp en formening om hva du egentlig er ute etter, og hva det skal koste.

Hevetak og DJ-motor og camper er jo greit. Men vil du ha en original Westfalia, eller er en Reimo like greit? Begge gjør jobben som camper like godt, noen vil sogar hevde at Reimo-innredningen er en anelse mer praktisk. Jeg vet ikke. Men Westfaliabilene er dyrere. Narle har en gull metallic Reimocamper med DJ og automat. Du kan jo høre med han.
PetterSJ

Post by PetterSJ »

Trur nok Reimo skal være bra for meg. Jeg kunne tenkt meg innredning hvor baksetet tar hele bredden, gjerne også med hjørne. Praktisk hvis man vil strekke ut bena uten å legge ned seteryggen på baksetet.

Har prøvd å søke litt på forskjell om reimo og wesfalia sin innredning, men dukker opp stort sett de samme bildene på begge søk. Hvilken innredning har den blå som jeg linket til i starten?

Pr nå har jeg tak på ca 50k, men prøver å spare litt for hver lønning.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Det står Futura på den innredningen som du linket til uten at det sier meg noe.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
PetterSJ

Post by PetterSJ »

Åja, kanskje det er noe etterfabrikkantgreier da, siden jeg har allerede sett det i èn ombygd caravelle. Om den jeg linket til er ombygd vites ikke ennå.
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Det står Futura på den innredningen som du linket til uten at det sier meg noe.

Prøv her:

http://www.vwpix.org/T3/Prospekte/deuts ... index.html
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Disse høytakene er som oftest festet med sikaflex rundt hele og det tror jeg er en drittjobb å få fjernet. Det må vel være bedre å vente til den perfekte bilen dukker opp. Så lenge det ikke må være en syncro så er utvalget såpass stort at det sikkert kommer en som passer i løpet av et par måneder.
Mitt intrykk er at det er flere med hevetak en høytak som selges. Skulle jeg ha foretatt en takombygging må det være fra en med det lille, som bare gir ståplass og ingen sengeplasser, og til ett tak som gir sengeplasser oppe. Fra -86 valgte vel folk enten Turbodiesel eller 112hk så det er godt om 112hk biler.

Jeg har Reimo innredning og synes den på det praktiske/bagasjeplass ommerådet er Westfalia overlegen. Det er vel noe sånt som 400liter mer bagasjeplass i en Reimo en en Westy. Futura innredningene er vel en mellomting mellom Reimo og Westy. Bra det også. På finish er vel Westfalia best, med futura og Reimo like bak.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

En annen ting, mulig det er verre med T4 med vippetak enn de forskjellige hev/senktakene på T3, er at de er noe ustødig når det blåser godt og taket er oppe. Sakseledd og to gassdempere virker ikke sååå solid.

Jeg har ved flere anledninger stått opp på natta for å ta ned taket pga værforbehold, det slipper man virkelig med hardtop høytak.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Med fast høytak må du isteden gå ut å stroppe fast hele bilen så den ikke blåser over ende:-P

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hehe, det var engang en AMCAR med glassfiber-høytak som skulle over ei bru i Norge, det taket ble ikke med over brua fordi vinden tok tak.
Post Reply