Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

forespørsel sendt, så kan de i ro og mak finne ut om de har/kanskaffe/leveringstid og jeg kan finne ut om det er rett del før oppmøte :wink:

Stor HEAD'S UP! til alle som handler seg en Trasharoo - Postens tollager går ut fra at når Campervanculture krysser av for gift, så skal det fremdeles fortolles. Antar det er fordi bagen koster aaaaakkurat over tusenlappen så avvent bestilling til krona står sterkt igjen og dere slipper toll/momsskjiten jeg fikk til kr. 355,- på forsendelsen jeg henta idag.

Trasharoo, sikringsstropp og to innvendige/2 utvendige stickers og jeg er så fornøyd, atte :D
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Kjøpte ikke du glødepluggen av meg i høst?
Hvis den var med blandt delene du sendte prisforespørsel på så er nummeret med i mailen du fikk tilbake ;)
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

jeg kjøpte mye rart, trur selve Eberen og pluggen var det som ble utelatt - skal sjekke mail og ikke minst delelageret.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Du trenger å finlese fortollingsreglene litt, Yngve. "Gift" fra firmaavsendere går de ikke på lenger, hvis du skal ha dem til å jukse må du sørge for at merket verdi er ca 180kr, eller at det er merket "warranty return" eller tilsvarende. Skal du taime kjøp opp mot valutakurser vær klar over at det er tollvesenets offisielle kurser i importøyeblikket som teller, IKKE hva du betalte. Importkursene oppdateres en gang i uka, mener de ligger på toll.no
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

sto ikke avmerka annet enn campervanculture.com og adressa deres, men by all means.

Jeg ser for meg du har rett.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Mine pakker kommer vanligvis merket med verdi 10-20$... omtrent aldri betalt moms. Og det er mye mobiler og nettbrett... 4-5 nye smartphoner i året...

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Rudeboy wrote:jeg kjøpte mye rart, trur selve Eberen og pluggen var det som ble utelatt - skal sjekke mail og ikke minst delelageret.
Jeg fikk søkt opp kvitteringa siden den gangen, det står da glødeplugg der?
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vel, det lover om ikke annet godt - alt av Ebertjafs ligger i bilen. Og det innebærer at lørdagen tar jeg en rydd- & vaskrunde i bilen og sjekker opp mot bestillingen hva som er å finne :D

Steike, nå ble jeg glad - det lover svært godt. Sjekka luft-Eberen bak i dag og den gikk fint, brant rent (men jeg synes fremdeles den ikke tilfører mye varme inn i bilen) og det eneste jeg skal gjøre er å åpne den svarte klossen på dørken og kryssjekke at ikke Pikebarnet har stappa tjafs neddi der for meg :roll:
Kunne vært fint om den blåser såpass som jeg mener den skal (får kryssjekke med Peter sin, å se hvor mye fønvind den han har gir for å sammenligne).

Brannslukker anskaffet (2kg og dessverre pulver, skulle hatt skum men det får bli den dagen jeg blir rik igjen), i ettermiddag innhentes en rørstuss i 58 til 60mm Ø og så freser vi ut til hjulet caravan på Vinterbro/Oppegårdgrensa for å hente Fiammadeler til sykkelstativet.
Imårra er det PKK og bare jeg får på plass rørstussen og ikke minst - bytta høyre forhjul med et som har troverdig mønsterdybde så kan det jo gå veien på allerede første forsøk.

Kjører med brems på i enkelte nedoverbakker for å få fin og blank overflate på skivene men det er jo hele fire av dem så jeg veit ikke om jeg slipper så lett på "rust på bremseskivene". ABS-sensorene er okay, ABS funker (testa hard oppbrems her om dagen i køen på Ring 2 ut av byen). Vinduspusserbladene er nye (nok) og refleksvest og vognkort + varselstrekant blir lagt mellom setene sammen med slukkeren imårra tidlig etter ankomst NAF (burde kanskje valgt et bakgårdsverksted ?).

Det blir som det blir. I verste fall får jeg hive bilen opp på fire garasjebukker, skru av hjul og reg.nr og hive inni for så å kjøre Vespa en tid framover :D

EDIT

- delelista jeg handla av deg, Alexander, var som så :
Glødesil: 7D0 898 885,
Pakningssett til hus: 7D0 898 003,
Glødeplugg: 7D0 963 319,
Oring 74x3: 7D0 819 380

-Da er det bare å finne fram garasjebukkene og ta fram varmekjeldressen for lørdagsunderholdninga mi, da.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-To 2'erfeil :

-1.2.1 driftsbrems (bak) forskjell på hjulene er større enn 30%, skal vissnok bare være en justeringssak
-1.2.3 parkeringsbrems, femti prosent forskjell siden den høyre ikke virker (!).

Siste punktet der tilsier at der jeg fikk bilen igjennom PKK for to år sia skulle hatt seg en smekk, for det er ingen forskjell på håndbrekken da og nå. Faktisk talt bærer venstre forskjerm bulk og skrammer etter at brekket ikke ville holde bilen mens jeg var innom et etablissement i august (trur jeg det var) 2012, da trilla bilen vekk for meg men de godkjente brekket den gang...

I tillegg har de målt avgass på bilen og verdien er 1.68 noe jeg humret litt i skjegget for - jeg har rørstuss liggende i bilen for å skjøte eksosen ved skyvedøra, aldeles umontert. Dermed har de vel ikke heeelt korrekt angivelse av avgassene men alt som hjelper hjelper, sa brura :wink:

Men jeg fikk "ikke aktuellt for gjeldende kjøretøy" for punktet under brannslukker, så da hadde jeg ikke trengt handle inn 2kgs pulverapparat her om dagen, og kunne i stedet ha tatt sikte på skumapparat på sikt. Men jeg lever ikke på "kunne ha vært", jeg forholder meg til det jeg ser.

Disse to bremsegreiene skal jeg vel alltids få råd til etter Tinn, så detta ser reint lyst ut, det :D

EDIT - skjønt... i og med at den 30%-feilen er en justeringssak så burde vel det la seg kunne fikse vha hokus Pokus-metoden, dvs justering rent mekanisk. -Må vel legge meg under for å se hva jeg ser på høyre bakhjul, men der blir det vel å bestille "noe", henge det opp og så ustere det til det trekker tilsynelatende like mye på begge sider (correct me if I am wrong)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

De har anmerket to feil, fordi det er to kontrollpunkter som ikke kan godkjennes. Men jeg tror nok at de to feilene har veldig mye med hverandre å gjøre. Og jeg tviler på at det bare er en justeringssak. Mulig det kan ordnes med reingjøring og smøring, men i verste fall må du begynne å spare til en ny høyre bremsekalipper.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

jeg har fått med meg poenget bak periodisk kjøretøykontroll, ja :wink:

Jo, jeg så for meg å gå over det jeg kan selv og deretter få faginstans til å se på bremsene på høyrehjulet.
Å bytte slitedeler blir vel ikke noen overaskelse på en 14 år gammel bil selv om den ikke har rullet 260.000 km engang.

Driver og leiter etter Eber-delelageret mitt, funderer på hvorfor ikke solcellepanelet gir strøm til fritidsbatteri og litt ymse. Fin bildag, varmt i været og solskinn. Får teste ut om jeg får til Flikr i kveld, da :D
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg pleier alltid å bytte bremsedeler parvis.

Er håndbrekket vaier på en arm på calipper? Isåfall så kan det å smøre og "moe opp" den armen vere stort til hjelp...

Den justeringa? Er det da en lastavhengig ventil på hver side?

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Tok meg et sveip på T4forum.de siden det er en stund siden sist, 50 sider med nye tråder siden sist.

Fant etpar som omhandler vårt elskede ladegerät, Phippips ladekrets til California-serien. Det går, som jeg planlegger, fint an å fjerne defekte komponent på et kretskort inni kretsen, eller man kan handle til €173,- nedi sentraleuropa etter denne saken her

https://www.fraron.de/batterieladegerae ... -85859176/

Den er i det minste beregnet for å erstatte Phillipsladeren Westfalia monterte og har alle punkt du kobler av defekt lader fra, bolt on. Skjønt €173,- før porto ? Blir vel ikke i dag jeg handler den der, da lodder jeg sjøl og bytter fritidsbatteri før den tid.

Trasharoo og sykkelstativ ? Tja, stikker ut om en halvtime for å se hva jeg kan se - mangler etpar bolter for å få på nedre feste til sykkelstativet men med litt flaks finner man vel sånt i containeren.
ImageImageImageImage

Føkk Flickr, det får jeg bare legge til (hva skjedde med å ha opplastingsmuligneta, Rune Deuce ?) Trasharooen har ei sikringsstropp (den bør du kjøpe med sekken, ja) som ligger oppå reservehjulet når bagen er hengt opp bakpå der. Jeg spekulerer på om AT-hjula vil holde bedre om stroppene, virker som om originaldekka er litt små for å kunne holde bagen på - i allefall for kjøring. Skal jo ikke ratte mye rundt med bagen bakpå, da.

Raska med meg "parti"teltet slik at jeg kan ha forhåpninger om noen lunde tørr dørstokk på Buscamp - hvitt og flott (nuvel) så ser de fleste av dere det godt ved ankomst.
Planen er okay nok - jeg liker ikke dra inn all søla i bilen 8)

Og så håper jo Far at han kan strekke på beina der utenfor bilen med en kjeft kaffe i koppen mens Sjefen sover i bilen, grytidlig på mårrante fredag, lørdag og søndag. Dersom mitt aldrende minne står meg bi har jeg to (av fire) vegger, de ble solgt parvis og fulgte ikke med resten av teltet. Disse veggene er det to typer av, enten rak vegg eller vindusvegg. Jaja, skulle vel handla meg de to siste sånn at jeg kunne lukka igjen en tredje vegg på partyteltet og latt bilen dekke den siste, evt pakka inn bilen sliki at det ble lunt i teltet men hva gidder man ? Ikke alt.

Glemte soltaket til Boge, får stikke bortom på torsdagen på mårran og hente det påvei ut av byen - om det ikke blir avreise onsdagen allerede, da. Får se.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-I påvente av siste besvarelse fra lokalt merkeverksted, bet jeg meg merke i at de tilbød re-test på PKK til kr. 200,- og det tror jeg NAF kommer til å slite med å møte - jeg betalte NOK 725,- der selv om de annonserer EU-kontrollen for 625,-

Så når da NAF i ettertid har merket av prisen som var oppgitt som "fra-pris" kr. 625,- sjekka jeg nu re-testprisen der. 250,-. Så da trur jeg at jeg viser mitt blide åssyn lokalt dagen før lønning og så får de etpar dager på å fikse bakbremsen før jeg henter freddante 8)

Møller hevdet å kunne fikse alle feil på Volkswagen (det har jeg skriftlig) så jeg kvitterte med forespørsel om pris på å få fiksa der Ladegerät, ladekretsen Phillips Portugal laget til Westfalia i sin tid. Den ladekretsen som brant for litt over to år sia på Berlin Busfestival. (Jeg mangler 1 stk kondensator for å plugge i loddebolten og fikse kretskortet sjøl, har ikke leita komponenter på ei stund men jeg tenker som så at jeg kan løsne den siste fra kretskortet for å se om jeg kan identifisere den nærmere - på sikt)

Kom til svar at det var en ukjent jobb og dermed en ukjent kostnad, jeg kvitterte med glem det - trenger bare å få fiksa bakbremserne på høyresia og sletta de to 2'erfeilene i PKK-lista mi.

Dersom utetemperaturen holder seg til innleveringsdato kjører jeg fra verkstedet til en kompis og henter ut All Terrainskoene mine, bruke dem som vinterdekk i år, tenkte jeg. Kommer ikke til å kjøre allverdens, men de er jo M+T med fjell og snøkrystall så hvorfor ikke prøve dem på saltlake, is og snø ? Bare å ha med dekkrens i mengder så går vel det greit.

Husker ikke om jeg nevnte det (Peter) men jeg fant ut av gasslangen fra gassflaska/blåkula baki ikke er så lang som jeg har innbilt meg. Den er derimot å finne i ny utgave hos Güntzl så det blir å importere litt, ja - småpønsker på juleferie i Jyllands nordre hjørne - å kjøre raka vægen til Schleswig-Holstein for å innhente EU-varer burde vel la seg gjennomføre i samma slengen - mange snakker fint som Flensburg, får finne meg en stellplatz mit El der.
Renax
-
-

Post by Renax »

Ukjent kostnad hos møller:O holdt igen lommeboka mi bare av å lese slikt, for det de egentlig da sier er at: det blir dyrt!
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

de har allerede takket nei til jobben for to år tilbake, og av den grunn + at det koster 1200,- for en flette ny erstatningsboks (ikke Phillips, men noen har lest kretskortet for det det er og kopiert det med moderne komponenter) i EU så da er jo prisspørsmålet grei - jeg googla litt og fant til rundt NOK 4k før porto og andre utgifter inn til Norge.

Møller Kalbakken googla interne system og fant langt om lenge en til NOK 6k, både den jeg fant og den de fant var ubrukte. Ulempa er - som sikkert alle andre Phillips-ladegerät, at dette da er komponenter fra X antall år tilbake i tid. Komposittmaterialet diverse kondensatorer og dioder er laga av sprekker med alderen uten at det står spenning på, så jeg takket pent nei den gangen.

Så det jeg gjør nå er enkelt og greit. Jeg tar PKK og freser raka vægen igjennom den i begynnelsen av oktober, så stikker jeg til Tyskland nærmere jul og henter meg en slik erzatsgerät og kjører glad og lykkelig inn i neste forsikringsår :D
Da er alt jeg mangler i campingdelen å få bytta fritidsbatteri + gasslangen fra blåkula til røropplegget som leder fram til kjøkkenkroken.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Urk, hater forsinkelser.

Idag sykdom hos ham som skulle se på bilen imårra, så er oppfiks & godkjenning utsatt til nesteuka istedet.
Jaja, ei uke til skal jeg vel tåle 8)

Kanskje jeg til og med husker på å skjøte eksosen før nesteuka nå :lol:

EDIT - jaja, dagen første snøfall omsider kom, satte jeg den inn hos Møller. Slaps i bydel Bjerke, snø i bydel Grorud 8) Herlig.

Bil innlevert til Møller, hadde jeg med skjema fra PKK i september ? Nei. Måtte jeg innhente dette elektrisk og oversende Møller ? Ja. Det har de i det minste bekreftet mottatt så da er resten opp til mekanikeren til Møller så skal vel Vidvandre være klar for to nye år i morgen ettermiddag, håper jeg.

Det er vel et spørsmål som ikke går på håndbrekket, hva feil på PKK angår. Det kan ikke være mye de skal ha for verken jobb eller fiks. Retesten på PKK koster 200,- så den er grei 8)

Regner med jeg veit prisen i.l.a dagen så henter jeg imårra og dett var dett.

EDIT II - kr. 8.141,- for begge bakbremser + alt av brekkwire. I seg selv ikke så hæstgærent men de anbefaler kun, så jeg ser for meg at jeg tar en halvway nå og utsetter bremsebyttet til over jul.
Skal ikke bruke bilen mye før sommeren åkkesom-
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-To nye år på landeveien.

Eller gateparkert, om jeg skal dømme etter de siste to års bruk av bilen 8)

EDIT - må ha meg et nøkkelsett til, kom jo med tre da bilen var ny mens jeg i mitt eie opprinnelig hadde to sett nøkler. For to år tilbake rydda jeg benken for rot og i det antikaoset mener jeg sånn i ettertid at det andre nøkkelsettet forsvant ut med bosset :roll:
Så da skal jeg teste ut forsikringa på nøkkelanskaffelse (om mulig to sett) og så tar jeg og forbereder bytte av vognkort slik at både lyktebøyle står der og 2.5 tonns hengervekt gjør det før jul.

EDIT II - stikker bortom en delepusher ikke langt unna der jeg (current) bor for å se etter om deler har kommet. Handler meg fire 60mm-klemmer til Cobrabøylen samtidig, ser for meg å montere mine aldrende og pr i dag uprøvde Hella Rally 3000 sammen med de ekstralysa som står der i dag, Comet 3003. Skal vel bli lys i vinternatta da, ja.

"Alt" jeg nå mangler til campingdelen, er gasslangen fra Güntzl slik at komfyren er operativ, nytt ladegerät og nytt fritidsbatteri samt å feilsøke om lufteberen i gulvet gir nok varme inn i campingdelen. Foran er det å få gått igjennom vannvarmeren slik at motorens hjelpevarmer fungerer som den skal. Det og lyset på sminkespeilet på passasjersia, men nå er ikke det noen akutt problemstilling jeg gidder se på nå i høst.

EDIT III - nye nøkler bestillt. Goodshit.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Hm. Da er denne bestillt, og takket være en kompis kommer den til meg for €172,-.

Kan bli morsomt å romstere baki skapene og sjekke at detta virker slik at man kan gjøre noe i jula når man har "barnefri".
Ett punkt av "to do"-lista :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da kan jeg advare mot å ta PKK hos NAF. De selger mobilnummeret til telemarketing, uten å informere om at de gjør det.

Jeg fikk, som medlem av NAF lov å bli medlem av NAF etter det en løk kunne fortelle meg. Møkkafolk.
Renax
-
-

Post by Renax »

Rudeboy wrote:Da kan jeg advare mot å ta PKK hos NAF. De selger mobilnummeret til telemarketing, uten å informere om at de gjør det.

Jeg fikk, som medlem av NAF lov å bli medlem av NAF etter det en løk kunne fortelle meg. Møkkafolk.
Hvaffornoe? Er ikke NAF en seriøs organisasjon sier du?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Man kan si det slik at etter at de skulle leke kommunestyre og blande politikk inn i bilhold, så gikk det åt skogen :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Møllerpris for to nye nøkler kr. 4.968,- mens If sier jeg skal betale kr. 600,-.

Det kan man jo leve med.

EDIT :
Fikk lada fritidsbatteri på 110Ah jeg har hatt en stund uten å bruke, for man vinner ikke noe på å la være å lade batteriet når verken solcellepanel, fritidsbatteri eller regulator sin forbruksdel sier det er nada strøm, spenning eller motstand å finne. Etter å ha lada ei natt, kobla jeg av og hastet til jobb uten å se etter på noen av komponentene nevnt over.

Nå, derimot, sjekka jeg nedi zargeskassa hvor batteriet pt står. Godt lys i dioden fra fritidsbatteriet (som da virker) og godt lys i dioden for belastning (selv om jeg ikke har kobla opp noe forbruk på regulatoren (eller batteriet).
Så da gjenstår det å se om solcellepanelet kan forevise lys i den siste lysdioden en vakker solskinnsdag, jeg regner nemmeligen med at når fritidsbatteriet var tomt (nok) så vises ikke noe lys i diodene. Dermed har jeg heller ikke fått se batteri og belastning belyst førut, og må avvente solskinn før jeg får lys i solcelledioden på regulatoren 8)

Ett lite klassisk problem der, er at Yr.no lover tykt skydekke og nedbør de neste 10 dagene så det vil vel ta sin tid å få sett lyset i siste dioden :lol:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da var Far sin lille julegave til seg selv investert i. Nytt ladegerät som skal erstatte den noe "originale" Phillips portugal-boksen Westfalia i sin tid bestillte så mange av. De har jo slike til overs, men jeg ser ingen grunn til å handle eldgamle, morkne komponenter når man kan kjøpe nytt som samtidig gir de samme kvaliteter originalen gir.

Kommer over jul med en kompis.

Driver og småleter etter gasslange for å koble fra gassbobla baki bilen til rørsystemet som leder fram til komfyren i bilen, Güntzl hadde sånt i sept/okt men nå er det bare løse slanger eller løse manometere de har. Må ha komplett del med slangen sveist til manometeret, får vel sjekke stasjonær-PCn hjemme for å kryssjekke om det var hos Güntzl jeg så denne tidligere men det blir i morgen den dag.

Solcellepanelet funker muligens, har ikke fått solskinn mens jeg har vært hjemme på ukevis og dermed må enten måle eller la sola treffe panelet før man veit om det virker. Gidder ikke kjøpe meg enda et multimeter for å se om panelet virker, men solcelleregulatoren og et 110Ah fritidabatteri jeg fikk av Peter funker så det ligger an til at jeg lesser det om bord i bilen og klargjør montering av regulator & panel (må jo ikke absolutt ha det fislepanelet på 15W, kan med letthet ha et som har større kapasitet enn det, kanskje 100W hadde vært noe.

Hadde jeg nu hatt varmt sted å ha bilen på, kunne jeg skrudd på vannvarmeren foran, har da alt av deler som trengs for å få et lykkelig samliv med Eberspächeren der så da er det tid, sted & anledning som mangler for at jeg får fikset den. Kalde knoker er ikke noe å drive knokepoker mot tysk stål, syns jeg så jeg kjenner vegring mot å skru akkurat denne helga Yr.no lover nedbør og blå grader. Men det blir jo bare kaldere og å skulle stå på tomgang i 40 minutter fordi frontruta iser på innsia over natta utgår.

Får se an, spørre meg for etter en garasje så kanskje, kanskje.

EDIT - Julegave nr. 2 bestillt - 2 stk 60mm klemmer for å få påmontert ett par ekstralys på Cobrabøylen til bilen, like greit å ha alt sammen klart til man skal hente nytt vognkort. Burde kanskje skaffe meg et sett til, men jeg er usikker på hvor jeg i så fall skal ha montert smålampene foran, på det røret på tvers som er mindre enn 60mm eller om jeg skal ha dem hengende under hella Rally 3000-lampene som skal stå oppå lyktebøylen.

Den tid, den sorg.

http://www.koolart.no/products/lampe-fester-60mm2
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Sånn at ikke noen skal dikte opp noe som helst en annen gang, så er jeg en av få brukere av denne her.

http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=36072

Det jeg eventuellt har for salg står oppført der inntil kjøper har sagt tilstrekkelig om å kjøpe stash.

Opplevde at en kar forsøkte spørre om en ting, og da jeg ba om redegjørelse for hva tullballet gikk ut på så var det diverse surving. Surving kan dere mer enn gjerne tildele andre enn meg :wink:
Er man ikke i stand til å si det man mener, bør man heller ikke påbegynne setninger.

Så. Bilen ? Mjo, er i beit for én lykteklemme til Cobrabøylen, flere leverandører bruker flertallsformen av ordet "klemme" (som entallsformen lyder) og selger villig vekk men da bare 1 stk og ikke ett par som det jo blir når flertallsformen av "ei klemme" er å finne i annonseringa. Ettersom prisene engang er som de er, så må jeg vente til midten av desember på å få nevene i klemme nummer 2. Evig eies kun det tapte.

Dette gjelder ikke en enkeltstående forhandler men opptil flere. En vakker dag kanskje de også sier det de "mener" å si ?
Post Reply