Beinplass
Beinplass
Jeg har kjørt T5 som arbeidsbil siste året drøyt 15000km, men har aldri funnet meg helt til rette.
Har lest på forum at folk bytter til comfortvegg, og at det hjelper på beinplassen, og tenkt at det skulle jeg jaggu hatt. Helt til jeg idag så inni en kollega sin helpanel.
Han hadde ikke comfortvegg, og det viser seg at jeg allerede har comfortvegg.
Da sitter jeg igen med et stort spørsmål: hvor plasserer folk beina sine?
Jeg er 176cm høy, og ikke helt ute av proporsjoner, med andre ord har jeg ikke de lengste beina i gata. Men i T5 med comfortvegg så klemmer jeg setet klin inntil veggen, så føler jeg akkurat klaring fra knær til dash er akseptabel, men skulle gjerne hatt spesielt seteryggen litt lengre bak, irriterer meg over at nøklene ligger på kneet.
Uten sko på er avstand sete-pedaler ok.
Ville også ha vippet setet litt bakover, for mer behagelig sittestilling...
Går det å flytte veggen 5-10 cm uten å risikere syke avgiftskrav? Evt kjøre til BT å godkjenne det?
Jeg kjørte en stund 3dørs energolf som privatbil, og følte det var bedre beinplass i den enn i T5'en...
Jeg kjører forsåvidt og vanligvis med 15mm tjukke knebeskyttere, men burde ha klaring likevel...
Eller er jeg sær som ikke vil ha knærne inni dashen?
Har lest på forum at folk bytter til comfortvegg, og at det hjelper på beinplassen, og tenkt at det skulle jeg jaggu hatt. Helt til jeg idag så inni en kollega sin helpanel.
Han hadde ikke comfortvegg, og det viser seg at jeg allerede har comfortvegg.
Da sitter jeg igen med et stort spørsmål: hvor plasserer folk beina sine?
Jeg er 176cm høy, og ikke helt ute av proporsjoner, med andre ord har jeg ikke de lengste beina i gata. Men i T5 med comfortvegg så klemmer jeg setet klin inntil veggen, så føler jeg akkurat klaring fra knær til dash er akseptabel, men skulle gjerne hatt spesielt seteryggen litt lengre bak, irriterer meg over at nøklene ligger på kneet.
Uten sko på er avstand sete-pedaler ok.
Ville også ha vippet setet litt bakover, for mer behagelig sittestilling...
Går det å flytte veggen 5-10 cm uten å risikere syke avgiftskrav? Evt kjøre til BT å godkjenne det?
Jeg kjørte en stund 3dørs energolf som privatbil, og følte det var bedre beinplass i den enn i T5'en...
Jeg kjører forsåvidt og vanligvis med 15mm tjukke knebeskyttere, men burde ha klaring likevel...
Eller er jeg sær som ikke vil ha knærne inni dashen?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Beinplass
Sittestillinga deres,som er problemet. Jeg har tysk skillevegg, men så sitter jeg rett som en prest og kjører. Og har det egentlig veldig bra. Både plassmessig og kjørenessig. Tia er forlenget over da jeg lå og kjørte.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
AndersH
- -

- Car: 2016 T6 Transporter 150hk framhjulsdrift
Jeg er 182 i følge passet. Jeg sitter også rett opp og ned. Setet i høyeste posisjon og ganske langt fram. Rattet er i bakerste (nærmest meg) stilling. Har god klaring til veggen. Knærne er ikke langt unna dashen uten at jeg finner det ubehaglig. Jeg er også for gammel til å ligge med strake armer og kikke ut bak B stolpen når jeg kjører, uansett biltype.
Anders
www.kvenna.net
www.kvenna.net
Jeg sitter rett opp og ned "som en prest", har jo ikke annet valg.
Jeg er vandt til T3, og det setet kan ikke tiltes for langt det heller, men langt nok. Og jeg har klaring til knærne.
Etter andre har stilt setet og kjørt blir jeg alltid sittende med knærna klemt oppi dashen før jeg får satt setet tilbake.
T5 legger seg i listen sammen med Golf 2 pickup og skoda felicia: biler jeg ikke finner meg behagelig til rette i...
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Jeg er vandt til T3, og det setet kan ikke tiltes for langt det heller, men langt nok. Og jeg har klaring til knærne.
Etter andre har stilt setet og kjørt blir jeg alltid sittende med knærna klemt oppi dashen før jeg får satt setet tilbake.
T5 legger seg i listen sammen med Golf 2 pickup og skoda felicia: biler jeg ikke finner meg behagelig til rette i...
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Recaro el kan løse problemet ditt. De er ofte tynnere i putene enn originale. Litt avh av hvilke du velger.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Enig med Rune, vurder bytte av sete. Hender seg det er OK pris på (pent) bruktsete på Finn, og alt man da trenger er en mail til Martin for å finne adapter for t5 så er det plug and play, det.
Er ikke min bil privat, og jobben vil tvilsomt betale for at jeg skal sitte behagelig. (Det er ikke bilkjøring de betaler meg for...)
Om jeg kan flytte festet i toppen 5cm bak uten å risikere rekordbøter for avgiftsunndragelse, så er jo det en løsning.
Om jeg kan flytte festet i toppen 5cm bak uten å risikere rekordbøter for avgiftsunndragelse, så er jo det en løsning.
Husk at den nyeste t5'n har utvidet komfort vegg.vil tippe den er 5cm lengre bak.
Jeg har det på min og jeg liker og sitte godt tilbakelent og med denne veggen har selv jeg godt med plass.
Er 183.
Jeg har det på min og jeg liker og sitte godt tilbakelent og med denne veggen har selv jeg godt med plass.
Er 183.
Hmm, bytte bil med sjefen da kansje? Men nedtur med bare 2l...
Jeg er 190 og sitter veldig fint med comfortvegg. Beina langt unna nøkkel og alt...
2006 VW Transporter TDI 4motion
-
kodvaag
- -

- Car: 2009 Transporter 174 4-motion
- Phone: 48869416
183 cm høy, tysk skillevegg og Multivan highline førersete.
Sitter som en prest, knea toucher dashbordet.
Har holdt ut i 150.000km...
Sitter som en prest, knea toucher dashbordet.
Har holdt ut i 150.000km...
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
Joda, comfortvegg så får man klaring, såvidt.
Har forøvrig tenkt ut at det med at nøkkelknippet treffet kneet, kan løses med å flytte rattet opp, men da er jeg ikke høy nok til å se speedometeret...
Jeg får plass nok til beina med å sitte som en prest, men jeg er murer av yrke...
Har forøvrig tenkt ut at det med at nøkkelknippet treffet kneet, kan løses med å flytte rattet opp, men da er jeg ikke høy nok til å se speedometeret...
Jeg får plass nok til beina med å sitte som en prest, men jeg er murer av yrke...
Har du setet helt tilbake da? Eller er seteryggen så langt bak at den butter først? Med comfortvegg så går setet så langt bak som det er mulig. Så hvis du ikke får plass da så er det ikke no annet enn ny bil som hjelper...
Jeg har kjørt 2000mod Caddy før. Der hadde jeg også fint plass. Så tror problemet er hvordan du sitter. Ta et bilde da vel?
Jeg har rattet helt ned og mot meg også faktisk.. Kan ta bilde senere idag.
Jeg har kjørt 2000mod Caddy før. Der hadde jeg også fint plass. Så tror problemet er hvordan du sitter. Ta et bilde da vel?
Jeg har rattet helt ned og mot meg også faktisk.. Kan ta bilde senere idag.
Vanskelig å ta bilde av hvordan jeg sitter, får heller ikke tatt noe forklarende bilde av hvordan setet står.
Men jeg stiller først setet slik at vinkelen på seteryggen macher vinkelen på veggen, så setter jeg hele setet heelt inntil veggen. Tilslutt jekker jeg setet ned for å "presse" det på plass... (det går litt bakover samtidig som nedover).
Seteryggen kunne likegjerne vert skrudd fast rett inntil veggen.
Rattet står i nederste forrerste posisjon.
Da synes jeg beinplassen er ok, tross at jeg irriterer meg over nøklene på kneet og girstanga i sia. Men jeg vil lene ryggen lengre bak, for å kunne gjøre det må jeg sette setet lengre frem, slik at knærne går i dash igen.
Om den hadde vert 10år gammel hadde jeg flyttet festet i toppen av veggen 5-10cm bakover, så ville det vert perfekt. Hadde jeg designet bilen selv så hadde jeg lagd dashbordet med tanke på at folk har knær...
Men jeg stiller først setet slik at vinkelen på seteryggen macher vinkelen på veggen, så setter jeg hele setet heelt inntil veggen. Tilslutt jekker jeg setet ned for å "presse" det på plass... (det går litt bakover samtidig som nedover).
Seteryggen kunne likegjerne vert skrudd fast rett inntil veggen.
Rattet står i nederste forrerste posisjon.
Da synes jeg beinplassen er ok, tross at jeg irriterer meg over nøklene på kneet og girstanga i sia. Men jeg vil lene ryggen lengre bak, for å kunne gjøre det må jeg sette setet lengre frem, slik at knærne går i dash igen.
Om den hadde vert 10år gammel hadde jeg flyttet festet i toppen av veggen 5-10cm bakover, så ville det vert perfekt. Hadde jeg designet bilen selv så hadde jeg lagd dashbordet med tanke på at folk har knær...

Det bildet forklarer best hvor jeg har setet, bolten er brekt og veggen klemt en halv cm lengre bak...
Syns det høres merkelig ut. For jeg med lengre bein en deg sitter helt strøkent.. Og kan fortsatt skru ryggen noe bak.. Har ikke problemer med nøkkel ellernoe. Men før jeg monterte comfortveggen hadde jeg de problemene du nevner... Du har 20-25cm plass bak ryggen på to-seter'n ved siden av deg?
Hvis du setter deg inn i en helt ny t5,vil du se at denne har en utvidet comfortvegg i forhold til den jeg velger og tro du har.
En kompis av meg har en 2012 med comfortvegg og på bilen min som er 2015 har jeg minst 5cm ekstra plass i forhold til han..
En kompis av meg har en 2012 med comfortvegg og på bilen min som er 2015 har jeg minst 5cm ekstra plass i forhold til han..
Det er fortsatt rart det er så trangt for en som er kortere enn meg...
Jeg har ikke så mye plass... men fikk en kompis som er høyere enn meg til å prøve, og han hadde ca så stor plass ved knærne.
Jeg har vel eksepsjonelt lange lårbein eller noe...
Jeg har vel eksepsjonelt lange lårbein eller noe...
Ble usikker etter et annet innlegg i en annen tråd, er ikke dette comfortvegg, evt kan noen legge ut bilde av en comfortvegg?

Det der er definitivt ikke komfortvegg.
Her er en fra en annonse på finn:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=51702936
Her er en fra en annonse på finn:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=51702936
Skjønte det var noe rart her.. Så, du har ikke comfortvegg og derav dårlig beinplass [WINKING FACE]
Det er jo enkelt å se da. Veggen din står helt inni seteryggen på to-setern, hvordan skulle den vanlige veggen vært om din car comfort? Får den jo ikke lengre fram.
Det er jo enkelt å se da. Veggen din står helt inni seteryggen på to-setern, hvordan skulle den vanlige veggen vært om din car comfort? Får den jo ikke lengre fram.
Jo, en kollega har stålvegg uten vindu som står jevnt med b-stolpen...