Har fått kloa i en brukt Eber D3W Z som jeg vil forsøke å få liv i. Den har 7 ledninger som jeg gjerne skulle hatt kontroll på.
I tillegg trenger jeg en dieselpumpe til den.
Mener jeg har sett noen som har brukt en sånn på "uoriginal" måte her før?
Tips mottas med takk.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Etter min erfaring er det liten vits å fikse på gammalt. Du kan herje og bruke masse pæng så virker den bare kort tid. Du får en flett ny fra Tyskland på E-bay for rundt 2500,-.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Ser den og du har jo gjort en del feilsøk, men her er det snakk om "ikke standard bruk", skal altså om det lar seg gjøre lage et system som er enkelt og derfor driftssikkert i seg selv. Forutsetter selvfølgelig at jeg vet hva de forskjellige ledningene er til. To av dem er nok hovedstrøm + og -, men de fem andre tynnere må jeg finne ut av.
Regner med en eller to er til dieselpumpe, en eller to til tempbryter bak støtfanger og så er det vel startsignal. Noen av dem er vel i serie.
Har ikke fargene på ledningene klart for meg, men skal sjekke det også.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
Det er ikke noe problem å gjøre en skikkelig overhalingsjobb på en eber og få den til å fungere som den skal i mange år. Har selv gjort det 100vis av ganger på kundebiler og mine egne.
Problemet med eber er bruken. Kjørevarmerfunksjonen er det som skaper kaos for varmeren. Ved riktig bruk så sliter man sjeldent med problemer.
Slenger meg på denne.. For sånne som meg som ikke skjønner så veeeeldig mye tysk, finnes det noen sider som omhandler overhalling, beskrivelse av de forskjellige typene av eber osv? Det satt en eber i min t4, men den er tatt ut for enten å skifte den ut eller overhalles. Er en D3W, dette er vel da en kjørevarmer etter det jeg skjønner. Noen som kunne ha forklart meg hva som er forskjell på det og en parkeringsvarmer? Hva mere følger med parkeringsvarmeren osv.. Og er det slik å forstå at en eber må låses opp med eget "diagnoseapparat?"
Kjørevarmer er standard og hjelper motoren å bli varm når det er kaldere enn + 5 grader.
Parkeringsvarmer er samme varmer med litt ekstrautstyr tilkoblet.
Da er det en sirkulasjonspumpe koblet til som sirkulerer kjølevannet. Så er dette koblet slik at kupeviften går og da sirkulerer den, etterhvert, varme luften i kupeen.
Man har du mulighet for å starte denne uavhengig av motoren. Startes enten ved hjelp av fjernkontroll eller en enhet inne i bilen.
Ved feil med eberen, kan den låse seg og må låses opp ved hjelp av diagnoseutstyr, ikke VagCom. Til Eber heter den Edith.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Takker oddvarr og takk for sist Hadde vært greit å hatt en parkeringsvarmer synes jeg, når det ikke finnes noen annen motorvarmer på den... Er det like greit å finne en på ebay og bytte ut hele greia, eller trekker denne mye strøm?
Jeg ville kjøpt en ny 3kw eller 5kw eber på ebay og fjernkontroll for utbygging til parkeringsvarmer.
I mine øyne er Theodor litt guru på Eber og kan sikkert gi deg mer eksakte svar enn meg på dette.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Torle er nok mye mere guru enn meg, jeg er bare selvlært etter myye googling og knot med ombygging i den gamle bilen. Og akkurat nå sitter jeg bare med fiklofonen, litt vanskelig å skrive lange historier her. Men Oddvarr leverer bra svar han! Det går som nevnt noe strøm ved bruk av parkeringsvarmer, så kjører man lite/kort, må man lade litt ekstra innimellom.
Det er vanskelig å finne lettfattelig litteratur på norsk, så jeg har bare forholdt meg til t4wiki med litt skoletysk sammen med google translate og myyye googling av tråder her på forumet og ellers. Jeg driver jo i økonomi-klassen, og har mer tid og gammalt skrot enn jeg har penger, så jeg lager løsninger sjøl heller enn å kjøpe nytt.
Nå er det meste dekket i bruddstykker her i forumet, men det krever noe praktisk sans og elektrisk forståelse å få det rett. Jeg anbefaler en egen prosjekt-tråd, med klare konsise spørsmål (til ting du ikke har funnet ved å søke), og med bildeforklaringer der det forenkler. Jeg hjelper gjerne til der jeg kan, men blir rett ut litt sur (eller kanskje heller trassig) av typen "jeg stiller spørsmål her uten å ha gjort en innsats på egenhånd, og forventer klare svar på uklare spørsmål." Sier ikke at det er tilfellet her, men det hender så altfor ofte...
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Angående prosjekttråd, vi kan la denne tråden være nettopp det, men den var først og fremst tenkt til mer utradisjonell bruk av Eberen. Da vil altså noen av spørsmålene og svarene ikke passe helt til standard bruk av varmeren, men snarere til et selvbygget opplegg for varming av en T3 med camping utrustning.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
Koblings sjema til sånne ting hadde veldig vert greit og lagt under tips og triks. Kunde vert lagt en tråd som hette div koplings skjema og lagt Koblings skjema der.
bare et tips for da er det lettere og finne
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det