Trimming vs Styling???

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Samekongen
Car: 2005 Multivan 174hk tiptronic

Trimming vs Styling???

Post by Samekongen »

Mulig dette er et surt eple men.....

Hva er vitsen med feite felger og sportsunderstell når Caravellene nesten ikke har motor?

Så hvorfor er det ikke større interesse for trimming da?
Samekongen

Post by Samekongen »

For de som er interessert i trimming og har lyst til å lære mer:

http://tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-6.html#e4b

http://forums.tdiclub.com/
Samekongen

Post by Samekongen »

Her er i liste over hva de får til på Caraveller i Danmark.

http://www.caravelle.dk/forum/forum_pos ... PN=0&TPN=1

Dysene over kan bestilles mye billigere fra:
http://www.kermatdi.com/
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Hei, velkommen til forumet! Bruk EDIT knappen istedet for trippelposting.
:wink:

Til tema. Jeg vil har satsa på senking, anlegg, osv. Ikke motor foreløpig. Fordi det er vanskeligere/dyrere å trimme enn å "style". Mange synes sikkert bilen går greit nok. Pluss at blod-trimming er jo ikke akkurat økonimisk. (Ikke at styling er det heller da. På en måte)

Men hva er vitsen med en haug av en bil som går bra, men som ingen legger merke til?

Så min plan er stylig, så motor. :wink:

EDIT, la først merke til nå at du har vært her en stund. :p Jaja, det var ikke frekt ment.
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

solrikioo wrote: Men hva er vitsen med en haug av en bil som går bra, men som ingen legger merke til?

Så min plan er stylig, så motor. :wink:

EDIT, la først merke til nå at du har vært her en stund. :p Jaja, det var ikke frekt ment.
Enig med deg der du, men det er jo klart det er fett med kraftig motor. Problemet er det at en del av caravellene er litt eldre enn de bilene en normalt forbinder med trimming....eller?
Jeg veit hvertfall at min gamle 94mod. av en 2.4D ikke hadde klart mer trykk i lengre tid. Det hadde nok blitt en dyr affære.
Ser jo av linken til samekongen at dette gjelder TDI - motorer, så da er vi vel like langt. 2.4D suger stort og det er vi vel enige om alle her inne :lol: :lol:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Samekongen

Post by Samekongen »

Original T4 102 hk bruker 18 sek fra 0 - 100.......Hva har det med + 18 tommershjul og sportsunderstell å gjøre?

Trimming til et MODERAT nivå er ikke dyrt

Eksempel:
Fjerning av fremre eksospotta (reduserer mottrykk og avgass temp)
Dysespisser koster ca 3300,- f.eks (kermatdi.com)
Custom tuning TDI 10500,- f.eks (EStuning.no)

Dette gir:
T4 102hk får 170 - 190 hk og 350 nm (begrenset for å skåne orig clutch)
T4 150hk får 220 - 240 hk og 450 nm (begrenset for å skåne gearkassa)

Totalt kr 13800,-
Tror det skulle gi ganske så mye mer morro for pengene enn hva samme beløp i styling gir.

Ved denne trimmingen så bruker bilene faktisk litt mindre drivstoff ved økonomi kjøring...............men øker selvsagt ved bruk av de ekstra kreftene

Grensa for hva disse TDI motorene greier er ca 300 hk og 600 nm men da snakker vi om mye mer penger..............
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

Du må ikke blande TDI og sugediesel nå da. SKjønner poenget ditt, men ingen legger merke til om bilen er rask hvis den ikke er pen. Det kommer ann på prioriteringer.

JA, jeg skal trimme på etellerannet tids punkt, men det er ikke det jeg ønsker å gjøre først.

Så kommer dette med trimming, og lovlighet da.

Jeg gidder ikke å krangle om dette. Det er bare min mening om saken. Deal with it! :wink:
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Dette gir:
T4 102hk får 170 - 190 hk og 350 nm (begrenset for å skåne orig clutch)
T4 150hk får 220 - 240 hk og 450 nm (begrenset for å skåne gearkassa)

Hvor har du disse tallene fra? Er det noe som er benket?

Martin
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Benk vs montert...

Post by Rudeboy »

Tall som er fra benk er vel godt innenfor det som kalles villedende markedsføring hertillands, se på Hondaeierne som kjøpte en av de to stygge SUV'ene som var oppgitt å ha så og så mye hk, men som da var med motoren på benk...

Hvor kommer bilen seg hen mens motoren er ute av bilen ? No where.

Hk måles i bil, alt annet blir vås :?

Selv bryr jeg meg ikke særlig om at det ikke er noe TDi på min brakke så lenge den holder og ikke har rust (blir litt rustflikking til sommeren nå).

Med TDi ville jeg vel ikke unngått en moderat mod av motorkraften, husker jeg rett er det vel 15 % ompfh man kan øke uten at Staten skal ha noe for det ? Så hadde vel resten av en slik sum som ble nevnt ovenfor her, gått til kos som vindavvisere og navigasjon 8)

frag out !

mvh,
Yngve S
Samekongen

Post by Samekongen »

vwbus.no Tallene har jeg bl.a fra flere samtaler med (Morten) Sporter tdi i Caravelle. dk forumet.

Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Personlig mener jeg at det er viktigere at en bil ser bra ut en at den kan gå som juling. Er jo ikke lov å kjøre fortere en 100 her til lands uansett...

Og tro det eller ei, men det er biler som ser bra ut folk snur seg etter, de som ser ut som rønner og kjører fort blir bare sett dumt på uansett...

Men syns nå 102 TDI går ganske kurrant i forhold til bilens størrelse, og at det er standard diselmotor. 150 går så klart bedre, men der har jeg bare vært pasasjer, så det har jeg ikke følt noe ytterligere på.
Espen

Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Det er vel heller ikke noen der som har kjørt på rullende landevei.

fantasi og virlighet er to forskjelige ting.

martin
Samekongen

Post by Samekongen »

Solrikioo :
men ingen legger merke til om bilen er rask hvis den ikke er pen.....

Så det viktigste er hva andre synes?
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Samekongen wrote:Så det viktigste er hva andre synes?
Er det ikke litt viktig det også?

Er jo alltids hyggelig å få litt "annerkjennelse" for sine prosjekter... Og det er jo stort sett bare hvis man kjører på bane at folk kan legge merke til hvor bra bilen din faktisk går, mens utseende, ja det ser folk hele tiden.

Og for min del er det heller prioritert å kjøre rundt i en bil som ser bra ut, en en som går utrolig bra... Også er det jo litt sånn, motoren virker jo, mens bilens utseende er kanskje ikke det som utpeker seg mest, derfor gjør man noe med det først... og for mange blir det slik.

Og en ting er sikkert, det å gjøre styling selv er noe de fleste kan få til, og det med å skru motor det er sannelig ikke like lett... -ja! det vet jeg!

Nå holder jeg jo på med mitt T3 V6 prosjekt da, men har gjort mer med utseende på den en med motoren, men motoren har kostet mest penger... Derfor syns jeg styling er greiest å drive med gitt...
Espen

Samekongen

Post by Samekongen »

vwbus.no
Alle de bilene som Sporter TDI (Morten) har vært med å trimmet er trimmet på rullende landevei.
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Samekongen wrote:vwbus.no
Alle de bilene som Sporter TDI (Morten) har vært med å trimmet er trimmet på rullende landevei.
Har han noe eksakt verdier på HK og Moment ved de forskjelige stegene på triming.

Martin
Samekongen

Post by Samekongen »

Det vet jeg ikke, men det har han sikkert, men du kan ringe å spørre han.
( Han forstår engelsk bedre enn Norsk :wink: . Hils

Det finnes nesten ikke to like motorer som gir eksakt samme verdier, og det er stooor forskjell på hvor mye svart røyk som godtas av de forskjellige bileierne. Mer diesel = mer effekt og røyk ved samme luftmengde. Derfor så stort sprik i hk på hvert trinn.
solrikioo
-
-

Post by solrikioo »

for å si det på en annen måte. Jeg personlig vil heller være kjekk, en sprek. Hehe.. 8)
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

hehe
den va go.. personlig er jeg litt mer for moderat styling og litt mer action under hooden
You create your own universe as you go along.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

tar det som det kommer jeg.. har enebolig og unger her.. en unge som er vår og en som er hennes og felles hund... :shock:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

trimming kommer nok i andre rekke, men det kommer!
Fantamann
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Meg, da

Post by Rudeboy »

Jeg er sprek og noe kjekk :D

Bilen min bryr jeg meg ikke om hva andre synes om, så lenge den er i god teknisk stand og har drag når jeg "put the metal to the metal" (i den grad sugediesel kan gi det).

Hva andre synes, driter jeg loddrett i - annet ville vært å spille for andres fele 8)

ha god helg !

mvh,
Yngve S
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Tror samekongen oppnår noe av det han sikkert vil her; PROVOSERE! :lol:

Men som solrikoo sier; Det er en vesentlig forskjell på trimming av TDI og de gamle 2.4D-motorene.

Derfor gidder ikke jeg heller følge denne tråden lenger. Trimming VS. Styling er jo egentlig helt SØKT!!! Smaken er som baken; Den er og blir delt......

God JUL sammekongen. :wink:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

caravelleman wrote:Tror samekongen oppnår noe av det han sikkert vil her; PROVOSERE! :lol:

Men som solrikoo sier; Det er en vesentlig forskjell på trimming av TDI og de gamle 2.4D-motorene.

Derfor gidder ikke jeg heller følge denne tråden lenger. Trimming VS. Styling er jo egentlig helt SØKT!!! Smaken er som baken; Den er og blir delt......

God JUL sammekongen. :wink:
Well spoken. Og hvis det er det eneste samekongen er ute etter her inne, Å PROVOSERE, så kan han finne seg et annet forum å ødelegge.
Samekongen

Post by Samekongen »

Hei! Hovedmålet med denne tråden var å vekke interessen for trimming som dette forumet har savnet helt.

For de av dere som tror det var for noe annet så tar dere grundig feil.

Er dere interessert i trimming så ta en titt på linkene over, de er faktisk veldig informative.

Mvh Samekongen
Post Reply