Adapterplate for TDI-starter i T3
Adapterplate for TDI-starter i T3
Jeg var i aktivitet på forumet for endel år siden. Da trengte jeg råd om TDi-motor i T3.
Etter mye om og men fikk jeg en mekaniker på Hamar til å sette inn en 150 hk VW TDi motor i bilen for meg. Han fikk et hav av problemer mellom motor og (T3 diesel)-girkassa, og brukte evigheter av tid. Clutchen tok for stor plass.
Problemet ble til slutt løst, men det oppsto et nytt: Starteren fra dieselkassa dro ikke fort nok rundt (TDi-motoren starter ikke før ved 3-400 omdreininger; da får den et signal fra en føler på veiva om at den kan få lov å tenne).
Etter langvarig søk på forumet har jeg funnet ut at det finnes en adapterplate for starter til TDi-motorer: http://www.t3-umbau.de/product_info.php ... ts_id=1019.
Er det noen som kan svare meg på om denne platen kan brukes i min sammenheng - altså 150 hk TDi fra 2001 Golf 4 (ARL-motor) + 5 trinns T3 dieselkasse?
Etter mye om og men fikk jeg en mekaniker på Hamar til å sette inn en 150 hk VW TDi motor i bilen for meg. Han fikk et hav av problemer mellom motor og (T3 diesel)-girkassa, og brukte evigheter av tid. Clutchen tok for stor plass.
Problemet ble til slutt løst, men det oppsto et nytt: Starteren fra dieselkassa dro ikke fort nok rundt (TDi-motoren starter ikke før ved 3-400 omdreininger; da får den et signal fra en føler på veiva om at den kan få lov å tenne).
Etter langvarig søk på forumet har jeg funnet ut at det finnes en adapterplate for starter til TDi-motorer: http://www.t3-umbau.de/product_info.php ... ts_id=1019.
Er det noen som kan svare meg på om denne platen kan brukes i min sammenheng - altså 150 hk TDi fra 2001 Golf 4 (ARL-motor) + 5 trinns T3 dieselkasse?
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
-
luftT3
- -

- Car: T3 1981
- Phone: 90747930
Re: Adapterplate for TDI-starter i T3
Wow, her snakker vi moment, detta blir nok en suveren trekkvogn....
For 58 euro hadde jeg prøvd den plata ja 
Lykke til, hørtes artig ut det prosjektet!
Lykke til, hørtes artig ut det prosjektet!
-
4x4syncro
- -

- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
Hei Steen, kjøp den adapterplata og finn det ut
ellers så kan du alltids svinge innom Gjelleråsen hvis den ikke passer, så kjøper jeg den 
høres ut som du endelig har fått bilen sammen igjen og turen til Afrika ikke er så langt unna.
du får legge ut noen bilder av bilen og motorkonverteringa
høres ut som du endelig har fått bilen sammen igjen og turen til Afrika ikke er så langt unna.
du får legge ut noen bilder av bilen og motorkonverteringa
Åsmund
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Med returrett til deg er jo ikke dette noe å miste nattesøvnen av, Åsmund. Men kanskje det uansett er noen som vet om platen passer?
- Og så må jeg vente til min håpløse mann på Hamar har snakket med Triconor i morgen. Han skal høre med Leif der om det går an å få T3 diesel-starteren til å rotere fortere. Den er ikke for svak; den er bare ikke bygd for tilstrekkelig høyt turtall, sier han. Skjønt det lyder jo merkelig at turtallet skulle være for lavt for TDi-motoren. Og 1,7 eller 2 kW burde da holde?
Men ja, det er bevegelse i prosjektet igjen. India lokker - hvis jeg tør (gjennom Iran og Afghanistan hadde jeg kanskje heller trengt en panservogn).
- Afrika? Har jeg sagt det?
- Og så må jeg vente til min håpløse mann på Hamar har snakket med Triconor i morgen. Han skal høre med Leif der om det går an å få T3 diesel-starteren til å rotere fortere. Den er ikke for svak; den er bare ikke bygd for tilstrekkelig høyt turtall, sier han. Skjønt det lyder jo merkelig at turtallet skulle være for lavt for TDi-motoren. Og 1,7 eller 2 kW burde da holde?
Men ja, det er bevegelse i prosjektet igjen. India lokker - hvis jeg tør (gjennom Iran og Afghanistan hadde jeg kanskje heller trengt en panservogn).
- Afrika? Har jeg sagt det?
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
Hei.
Jeg har brukt et par slike adaptere selv, men da til TDI konvertering med AFN-motorer. I den sammenhengen fungerer adapterplata perfekt, og man merker at TDI-starteren er kraftigere. At den roterer motoren med 3-400 omdreininger pr minutt er derimot tvilsomt. Det vil tilsvare 5-6 runder pr sekund, og så mye kreves ikke for at en AFN skal starte vertfall.
Om denne adapterplata vil passe i din installasjon kommer nok mest an på hvilket svinghjul du bruker, og om motoren er montert med en adapter-plate mot gearkassa. Ligger den i 55-graders vinkel som orginalmoteren i T3-en, eller står den oppreist som i Golfen f.ex?
Ellers vil jeg generelt tro at dersom orginalstarteren passer og får motoren til å rotere, så vil nok en TDI-starter med adapterplata også passe og fungere. (Merk at hullet i adapterplata er noen få mm eksentrisk på plata, slik at den passer bare en vei. Den kan ikke vendes 180grader, selv om det ser slik ut.) Forøvrig tviler jeg på at det er omdreiningshastigheten som gjør at du ikke får start, forutsatt at orginalstarteren din er i normalt god stand. Du kunne koble opp starteren midlertidig på 24volt for å teste. Det bør den fint tåle i korte øyeblikk. Da får du vertfall nok hastighet...
Ellers vil vi gjerne høre mer om dine reiseplaner med T3. India høres spennende ut:)
.
Jeg har brukt et par slike adaptere selv, men da til TDI konvertering med AFN-motorer. I den sammenhengen fungerer adapterplata perfekt, og man merker at TDI-starteren er kraftigere. At den roterer motoren med 3-400 omdreininger pr minutt er derimot tvilsomt. Det vil tilsvare 5-6 runder pr sekund, og så mye kreves ikke for at en AFN skal starte vertfall.
Om denne adapterplata vil passe i din installasjon kommer nok mest an på hvilket svinghjul du bruker, og om motoren er montert med en adapter-plate mot gearkassa. Ligger den i 55-graders vinkel som orginalmoteren i T3-en, eller står den oppreist som i Golfen f.ex?
Ellers vil jeg generelt tro at dersom orginalstarteren passer og får motoren til å rotere, så vil nok en TDI-starter med adapterplata også passe og fungere. (Merk at hullet i adapterplata er noen få mm eksentrisk på plata, slik at den passer bare en vei. Den kan ikke vendes 180grader, selv om det ser slik ut.) Forøvrig tviler jeg på at det er omdreiningshastigheten som gjør at du ikke får start, forutsatt at orginalstarteren din er i normalt god stand. Du kunne koble opp starteren midlertidig på 24volt for å teste. Det bør den fint tåle i korte øyeblikk. Da får du vertfall nok hastighet...
Ellers vil vi gjerne høre mer om dine reiseplaner med T3. India høres spennende ut:)
.
Takk for innspill.
- Svinghjulet på 150-hesteren er ikke rørt. Motor og girkasse er montert uten adapterplate.
Gradtallet på motoren kjenner jeg ikke, men noe rundt 55 kan godt stemme. Den ligger på skrå.
Vi har prøvd med tre identiske T3 diesel-startere. Den første dro for langsomt rundt, også med 24 volt. Nummer to var åpenbart defekt. Nummer tre fikk jeg ikke til å gå i inngrep; senere har "S" på Hamar - etter eget utsagn (det har kommet mange merkelige utsagn fra den kanten) - fått den til å ta, men ikke gå fort nok. Jeg har glemt å spørre ham om han har prøvd med 24 volt; det må jeg gjøre i morgen.
Reiseplanene er forrykte, og på drømmestadiet. Oslo - India med retur gjennom Tibet, Mongolia, Russland. Kanskje jeg aldri kommer lenger enn til Malmø...
- Svinghjulet på 150-hesteren er ikke rørt. Motor og girkasse er montert uten adapterplate.
Gradtallet på motoren kjenner jeg ikke, men noe rundt 55 kan godt stemme. Den ligger på skrå.
Vi har prøvd med tre identiske T3 diesel-startere. Den første dro for langsomt rundt, også med 24 volt. Nummer to var åpenbart defekt. Nummer tre fikk jeg ikke til å gå i inngrep; senere har "S" på Hamar - etter eget utsagn (det har kommet mange merkelige utsagn fra den kanten) - fått den til å ta, men ikke gå fort nok. Jeg har glemt å spørre ham om han har prøvd med 24 volt; det må jeg gjøre i morgen.
Reiseplanene er forrykte, og på drømmestadiet. Oslo - India med retur gjennom Tibet, Mongolia, Russland. Kanskje jeg aldri kommer lenger enn til Malmø...
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
kjedelig att det fortsatt er starter trøbbel.
kan jo være noe med svinghjul/trykkplate som gjør att det går tregt
AFN tdi 'en min starter jo kjapt med org starter
PS har du bygget om oljepanna?
kan jo være noe med svinghjul/trykkplate som gjør att det går tregt
AFN tdi 'en min starter jo kjapt med org starter
PS har du bygget om oljepanna?
Jørn Tangen
Det var lenge problemer med at trykkplaten subbet borti clutchhuset. Til slutt fant vi en trykkplate som ikke bygde så høyt (fra Golf III, tror jeg, - det gjenstår å se om det er sterkt nok spenn i den), og Chr. & Bekken skiftet belegg på lamellen så clutchen ikke sluret, så nå skal det være klaring inni der.
Vi er ikke kommet til oljepanna enda. Kan jeg bruke en panne fra en T3 diesel?
Vi er ikke kommet til oljepanna enda. Kan jeg bruke en panne fra en T3 diesel?
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Desverre passer ikke bunpanna fra jx på din motor, amerikanerene bruker å sette motoren mer rett på sa- clutchhus når de setter inn disse nyere maskinene og da bruker de orginal bunnpanna.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Finnes det noen stålpanner som passer? Bunnpanne og oljepikup er ganske rett fram å lage til, om du bare har ei stålpanne til å ta "flensen" av...
- Her er det en som ser ut til å ha laget stålpanne - http://www.brick-yard.co.uk/forum/19-pd ... 81758.html - men ja, hvor finner jeg flensen?
Ellers har kjøpt meg sveiseapparat for aluminium som ser ut til å virke bra (http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=40712940). Spørsmålet er om jeg våger meg på å bygge om aluminiumspanna uten noe særlig erfaring med al-sveis.
Ellers har kjøpt meg sveiseapparat for aluminium som ser ut til å virke bra (http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=40712940). Spørsmålet er om jeg våger meg på å bygge om aluminiumspanna uten noe særlig erfaring med al-sveis.
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Har hørt at det å sveise bunnpanner kan være vanskelig, oljen har krabba inn i porer i aluminiumen og er vanskelig å få gjort reint nok. Men det er gammel info.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
Ryktet har nådd meg også. Det er mulig jeg må kjøpe ny panne og bygge om den. Skal forhøre meg med et sveiseverksted. Men først må vi få motoren til å gå - med en liter ekstra olje på originalpanna og knekk på sugerøret...
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
Jeg fikk sveist ei bånnpanne i alu hos Technomek i Sandefjord for et par år siden, det ble bra. Men de sa det ikke var enkelt på grunn av olje i porene på støpen, det krevde litt forarbeid i form av rengjøring pluss at sveiseren var erfaren.Tur-Bo wrote:Har hørt at det å sveise bunnpanner kan være vanskelig, oljen har krabba inn i porer i aluminiumen og er vanskelig å få gjort reint nok. Men det er gammel info.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
4x4syncro
- -

- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
mener du nevnte Afrika men uansett så er det sprektIndia lokker - hvis jeg tør (gjennom Iran og Afghanistan hadde jeg kanskje heller trengt en panservogn) - Afrika? Har jeg sagt det?
ang bunnpanne, går det ikke ann å kappe av flensen av den orginale bunnpanna til ARL motoren og gjøre det motsatte på en JX-panne. også sveise dette sammen. siden ARL motoren står i den originale vinkelen til jx motoren og jx-bunnpanna har denne vinkelen allerede.
tenker bare litt høyt men det var det første som slo meg
Åsmund
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Det går mot kjøp av adapterplate til starteren. Min mekaniker på Hamar har riktignok snakket med Triconor, som mener de kan bygge om T3-starteren så den får høyere turtall (med rotor fra TDi-starter, hvis jeg forsto ham rett) - men det virker bedre å bruke penger på et adapter og en helt standard TDi-starter.
Technomek sier at bånnpanne, som er av støpt aluminium, må TIG-sveises. Mitt apparat er MIG. Problemene og utgiftene står i kø. Jeg er blitt vant til det...
Technomek sier at bånnpanne, som er av støpt aluminium, må TIG-sveises. Mitt apparat er MIG. Problemene og utgiftene står i kø. Jeg er blitt vant til det...
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper
...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 22:44, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
nice piece!
er dette tilgjengelig noen sted eller er det custom?
er dette tilgjengelig noen sted eller er det custom?
Jørn Tangen
...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 22:44, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
Da har jeg bestilt adapterplate til starteren. Så se opp, Åsmund - før du vet ordet av det, har jeg tatt deg på det (altså ordet), og du har en flunkende ny adapterplate på lager...
Adapteret til bånnpanna ser strøkent ut - plug and play? Hvis det gjør susen, kan det være interessant, Speedster.
Adapteret til bånnpanna ser strøkent ut - plug and play? Hvis det gjør susen, kan det være interessant, Speedster.
Ove
63 Lotus 7
85 T3 Camper
63 Lotus 7
85 T3 Camper