register reim bytte

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
lloydomdal
Car: t4
Phone: 94241661

register reim bytte

Post by lloydomdal »

Har jyst kjøpt meg ein caravelle 2.5tdi som er godt 140.000 og vil bytte register reim. Hvor er billigste plassen og bestille. Og er det noe eg må være ops på når eg bytter på disse bilene??
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Re: register reim bytte

Post by Digger »

Det skiftes på merkeverksted. Da har du garanti. Tror det er 50 000km??

Koster noe mer enn bakgårdsverksteder (uten å fornærme noen)
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Se T4 liste under Tips & Triks delen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Post by MostlyHarmless »

Jeg ville også gjort dette på verksted. Garantien til et merkeverksted ville jeg gitt noen kroner for - men ligg unna Møller Ryen.

Etter at Møller Ryen hadde skrudd på min registerreim banka det noe innmari i bilen, men da jeg klagde til verksmesteren fikk jeg kjempekjeft og beskjed om at vilen var akkurat slik den skulle være - før han sprang inn på kontoret sitt...

Jeg dro på ferie, men i Arendal turte jeg ikke å kjøre lenger så jeg kjørte innom Gromstad bil i Arendal. Heldigvis - for de konstaterte at reima var satt to tenner feil.

Fikk ingen beklagelse eller innrømmelse fra Møller Ryen når jeg presenterte regninga fra Gromstad. Han betalte, men mente fremdeles at de hadde montert reima riktig....
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

lloydomdal wrote:Har jyst kjøpt meg ein caravelle 2.5tdi som er godt 140.000 og vil bytte register reim. Hvor er billigste plassen og bestille. Og er det noe eg må være ops på når eg bytter på disse bilene??
Hvis reima ikke er byttet ved 140,000, hadde jeg ikke kjørt bilen uten å bytte reima.
oysts
Car: T4

Post by oysts »

En t4 må vel uansett være opp mot 10 år gammel. Om den ikke er byttet i det hele tatt så er både km og alder på reima langt over streken....
lloydomdal

Post by lloydomdal »

Reima blei bytta på 50.000 når ny motor blei satt inn og det er på tide og bytte den nå. Kjøpt denne bilen jyst og blir ikke tatt i bruk før den er byttet. Har bytta reimer før på mange titalls biler så kan jo ikke være det største problemet. Lurte bare på hvor det hvar billigst og handle og om det hva någe spesielt man måtte passe på
Der Postmeister
-
-

Det er ikke alt det lønner seg å gå for billigst. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Der Postmeister wrote:Det er ikke alt det lønner seg å gå for billigst. ;)
Riktig, man bør alltid se etter det stedet hvor de selger de samme delene til en høyest mulig pris, i de fleste tilfeller: Møller bil.

For oss som ikke bryr oss så mye om pris, så finnes flere nettsider som selger kvalitetsdeler. Her kan du velge flere forsjellige produsenter: reservedeler24.co.no
Desverre klarer de ikke komme i nærheten av Møller sine priser, selv om 220,- i frakt og 18% moms på toppen av prisene du ser her.

Selv kjører jeg Bosch regreim fra den sia, kosta vel en drøy hundrings, men totalen kom heldigvis opp over 300,- altså ca ⅓ av møllerpris...
Der Postmeister
-
-

Minn meg på at jeg heretter holder kjeft, Renax. Dere trenger ikke min hjelp. Det er nok nå.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

I all beskjedcenhet er dette Rune nevner ikke ment for de som kan skru akkurat den operasjonen tråden omhandler, men mer rettet til de av oss som ikke kan det.

Kan man skru sikkert og trygt, alle moment i prossessen dekket opp for eventualiteter og like greit som en erfaren verkstedfyr/fyrinne kan så er det en sak. Men hva da om jeg skulle bryne meg på å bytte regreima og vassausa på Vidvandre og så oppleve havari om etpar tusen kjørte km ? Hvor skal jeg henvende meg for bistand da ?

Forsikringsselskapet ? Nyet. Møller ? Nyet, fordi da ville ikke denna garantien oppskruing der gir, lengre gjelde. Lommeboka mi er ikke tom, men den er heller ikke sterk nok til å ta et regreimbrudd med de ytterste konsekvenser det kan få på egen bekostning. Og hadde jeg hatt anledning til å dekke kostnadene, ville jeg gjerne vært foruten :wink:

Ikke alt er ment for alle, i denna tråden vbille jeg vel vært såpass streng å avvise alle erfarne hjemmemekkere og latt tråden stå åpen for noviser og de som ikke har verken tid, anledning, råd, eller sted å stå og skru sjøl.

My two cents.
highline 2001
-
-
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922

Post by highline 2001 »

Hei
Byttet hos automester selv får 3 uker siden, var 4år og 10mnd siden sist. Å bilen har ikke hatt havari. Betalte 9600 får jobben, ikke sikkert det billigste, men er det verkstedet jeg stoler på. I tillegg til at det ligger gunstigst til for meg. Så det er ikke bare møller som kan dette, men man må også tenke litt praktisk.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Renax
-
-

Post by Renax »

Trådstarter er en erfaren hjemmemekker som ønsker å få vite hvor han kan kjøpe billige deler til registerbytte.

Etter noen har fortalt at møller kan gjøre en slik jobb mot klekkelig betaling, og at servicen til noen Møller avdelingen er til å gråte av, så gjentar trådstarter at han vil gjøre det selv med billige deler.

Jeg vil på dette tidspunkt vedde en tier på at han er godt klar over at Møller både selger deler med god kvalitet, og kan gjøre jobben med garanti, så jeg skriver, i et anfall av tanketomhet, et noe ironisk innlegg hvor jeg tipser om siden: www.reservedeler24.co.no hvor de selger bra deler til bra priser, jeg og noen kompiser har bestilt mye derfra, og har bare gode tilbakemeldinger, på foringer, regreim, bremser, dempere osv, alt virker til å holde høy kvalitet! Nå skal det sies at jeg skjelden velger de aller billigste alternativene der, kjører normalt kjente merker, fordi prisen er lav likevel...

Diskusjon om hvorvidt man burde dra på merkeverksted eller ikke for å få gjort jobben med garanti har igrunn ingenting å gjøre i denne tråden, men en kompis fikk bytta regreim på passaten sin på et "bakgårdsverksted" som noen kaller det, godkjent verksted uten merketilknytning. Fikk 3år/50000km garanti, og det synes jeg er bra med skiftintervall på bare 60000km...
Taxus_baccata
Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI

Post by Taxus_baccata »

Jeg driver og plundrer med samme greiene, og ender nok opp med å ta det hos verksted. Estimat på jobben fra VW her var 13000kr. Der fikk jeg beskjed om at de fleste frittstående merkeverksteder gjør det billigere, men det er selvsagt ikke samme garantien..)

Uten ønske om å kuppe tråden: Hvis ALT skal byttes, hva må jeg ha da? Har en 2,5 tdi syncro. Trolig har vannpumpa sagt takk og for seg og jeg er greit på overtid ift bytte. Prøver å søke på deler (vet om et verksted som tar jobben såfremt man skaffer deler selv, så hvis prisen er god skal jeg sjekke der også nemlig.) Ser på Mekonomen f.eks, men blir ikke klok på delene der.

(Flytt heller innlegget mitt i en egen tråd hvis det ikke passer inn. Har fått sure miner for å lage egen tråd om ting før når det finnes SÅ mange andre tråder om det samme, så jeg er føre vár). ;)
Taxus_baccata

Post by Taxus_baccata »

Renax wrote:Trådstarter er en erfaren hjemmemekker som ønsker å få vite hvor han kan kjøpe billige deler til registerbytte.

Etter noen har fortalt at møller kan gjøre en slik jobb mot klekkelig betaling, og at servicen til noen Møller avdelingen er til å gråte av, så gjentar trådstarter at han vil gjøre det selv med billige deler.

Jeg vil på dette tidspunkt vedde en tier på at han er godt klar over at Møller både selger deler med god kvalitet, og kan gjøre jobben med garanti, så jeg skriver, i et anfall av tanketomhet, et noe ironisk innlegg hvor jeg tipser om siden: http://www.reservedeler24.co.no hvor de selger bra deler til bra priser, jeg og noen kompiser har bestilt mye derfra, og har bare gode tilbakemeldinger, på foringer, regreim, bremser, dempere osv, alt virker til å holde høy kvalitet! Nå skal det sies at jeg skjelden velger de aller billigste alternativene der, kjører normalt kjente merker, fordi prisen er lav likevel...

Diskusjon om hvorvidt man burde dra på merkeverksted eller ikke for å få gjort jobben med garanti har igrunn ingenting å gjøre i denne tråden, men en kompis fikk bytta regreim på passaten sin på et "bakgårdsverksted" som noen kaller det, godkjent verksted uten merketilknytning. Fikk 3år/50000km garanti, og det synes jeg er bra med skiftintervall på bare 60000km...

Når skifteintervallet er 90000km/5 år er det jo litt å hente på merkeverksted da. Just sayin. MEN! Hadde jeg kjent noen som kunne gjøre dette for meg hadde jeg LETT bestilt delene fra et sted jeg fikk anbefalt. Bilen MÅ holde max 5 år til, men med så mye rust som jeg har på min (som blir tatt litt etter litt, men ikke bare bare når det må gjøres når noen har tid.)

Uansett, litt takhøyde er det jo i Caravellen, og det bør det være her også, så er vel ikke noe vits i krangle vel? For oss dummies er denne tråden likevel en av de som kommer opp når man søker, så det er supert med info fra begge sider av "know-how"-skalaen ;)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Skakke være takhøyde, alle er dust og ferdig med det. Men jeg er i det minste god på det.
Taxus_baccata

Post by Taxus_baccata »

Rudeboy wrote:Skakke være takhøyde, alle er dust og ferdig med det. Men jeg er i det minste god på det.
Velger å være så pk at jeg ikke uttaler meg :P
Renax
-
-

Post by Renax »

Greit med takhøyde og alt det der, og info som f.eks at det koster ca 13000,- på møller, var en som oppga 50000km garanti? Og gjerne info om hva det koster å drite seg ut her. (25000,- på verksted?) Evt så vil en brukt topp, plansliping av den (gjøres det på disse?) Og bytte med toppakning, bolter og enda et registersett gi en total under det møller tar for bytte i førsteomgang. Dette er vel og merke ved å skru selv, og lære seg enda nye kunster...

Jeg forstår godt at ikke alle har tid til dette, og heller leverer den inn, men vi har vel strengt tatt ikke bruk for et forum om alle bare drar til møller og fikser alt likevel?

Jeg mener ikke å tråkke for hardt på noen sine tær, men andbefaler likevel bruk av vernesko!

Mvh Renax: Dust og pappskalle, som ikke har hatt en bil på verksted siste 4år... (og den ene gangen var det en times jobb på siste frist på Pkk, jeg rakk det ikke...)
lloydomdal

Post by lloydomdal »

ser det er mange her inne som ikke liker og skru, hehe. men nå er jeg opvokst me en far som er mekaniker og har fått dette inn me t-skje om eg ville eller ei. overhalte min første motor som 15åring 2,4i som jeg putta i ein ascona b og etter det har det bare balt på seg har vel hatt over 80biler, har bare ikke skrud på disse vw motorene her og viste ikke om det var noen spesielt du måtte vær ops på , fins mange triks i ludo :)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Et tips, om du skal kjøpe billig så kjøp anerkjente merker fordi. Har sett reimer og pumper som ikke holder mål i det hele tatt! Reim som flises og pumpe hvor lager gir seg etter kun kort tid.
Utover det er det kurant skruing for en god hobbymekaniker, og du må ha måleinstrument for å måle løftehøyde i pumpa. Står godt beskrevet i forumet.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Får du kjøpt en SKFpumpe gjennom en sånn billigpusher, go for it.
Står det LINGHONG på den, suit yourself...
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Renax
-
-

Post by Renax »

Kan vere enig i at SKF er et bra kvalitetstempel, men jeg finner de ikke hos min billigpusher.
Contitech, Bosch, Hella, er ikke skf, men det er ikke linghong av den grunn... Contitech er vel merket Mekonomen og Meca fører på regreimer for det meste? Var hvertfall det jeg fikk til TDi'en min...

http://m.reservedeler24.co.no/contitech-1211237.html

http://m.reservedeler24.co.no/contitech-1211184.html

http://m.reservedeler24.co.no/hella-948922.html

Evt for en pakkepris:
http://m.reservedeler24.co.no/hella-949350.html

For ordens skyld så har jeg ikke sjekket om dette er riktig iforhold til din bil, men det er til motorkode ACV om jeg ikke har blingset.

Har heller ikke sjekket om hellanor kan levere delene billigere...
Post Reply