Hvordan koble ut Airbag?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Kim

Hvordan koble ut Airbag?

Post by Kim »

Har en 1998 Transporter "Lang" utg.

Trenger og koble ut Airbag i passasjersetet, uten å ødelegge den, siden ei lita tulle på under 1år skal få være med å kjøre grom-bil :)

Lett etter sikringer og strømkabler inn til den men er usikker..

Noen som vet?
Kim

Post by Kim »

Mente Airbaggen i dashbordet forran passasjersetet...
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Høres ut som en Møllerjobb....
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Bruk søkefunksjonene her på forumet, tror saken har vært oppe før og at Postmesteren kommenterte det...
Gorm
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Hei

Dette er en svært enkel operasjon for folk med passe antal tomler.....
Man kjøper en dummi, kan legge ut delenummer siden. Tar og kobler av batteriet, fjerner plast delene under airbag inn mot senter, finner kabel som går fra airbag, deler skjøten og plugger i dummien som en kjøper hos møller. Henger fint opp alle kabler og setter på igjen plastikk. Limer på klistremerke som følger med som forteller at airbag er koblet ut! Koble på igjen batteriet...

Ferdig.

Har blitt fortalt at egentlig skal dette meldes inn til tilsynet.....men for de fleste så er jo dette bare aktuelt i en periode, samt at en kobler jo tilbake når bilen skal selges.

Delene koster i underkant av 500,- møller tar ca 2000,- for jobben.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Skal meldes BT pga krav til dokumentasjon av sikkerhetsutstyr. Skal vel også meldes forsikringsselskap da man har gjort vesentlige endringer i oppsettet til bilen(endret sikkerhet)

Møllerjobb, som nevnt ovenfor.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
T5one
Car: T5 og Honda hrv
Phone: 98804027

Re: Hvordan koble ut Airbag?

Post by T5one »

Skulle tro dette forumet var for ansatte hos Møller. Hvis du er en mekaniker som svarer et "liksom svar" hvor du forklarer bare litt om hvordan jobben skal gjøres, men i realitet ikke forteller det, for deretter henviser til at møller burde få jobben, og det burde stå i papirene.
Da stjeler du folks google tid... Du kunne latt være å si noe da? Eller kunne du kanskje fjernet limet vekk et øyeblikk, og vært en så genial person, som forstår at folk er her for å gjøre jobben selv. Også deler du bare litt av din kunnskap her..

Merk: Hvis en mekaniker ikke jobber som mekaniker. Har han lov å tjene 6000 kroner kontant på rep av naboens bil.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

En slik jobb skal utføres av fagfolk og rapporteres inn så både biltilsyn og forsikring vet om dette. Det er det som oven står. Hvis folk vil gjøre denne jobben sjøl, så står de fritt til det, men siden det ikke er slik det skal gjøres så henvises det til Møller.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Det er et fåtall her som jobber for merkeverksted. Og ingen har såvidt jeg vet mer enn andre anbefalt å benytte verksted ved jobber hvor man kan gå på akkord med sikkerheten.
Egentlig bør de fleste her inne være glade for at de med direkte kjennskap til slike jobber anbefaler å overlate til verksted slik at sikkerheten i systemene ikke kompromisseres. Noe det er ganske stor sjanse for med hobbymekanikeres gjennomsnittlige systemforståelse og verktøybruk :p
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Bare et lite innspill fra sidelinjen:
Jeg har eid mange forskjellige biler og merker oppgjennom årene, og frekventert mange forskjellige merkeforum på nettet. Men jeg har aldri vært borti et forum hvor man oftere blir henvist til verksted enn her inne. Merkelig siden en av de viktigste grunnene til å bruke slike forum er nettopp for å få råd hvordan man kan gjøre ting selv, for å slippe å dra på verksted.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Tommel opp til Labbetuss.

Greit nok at folk er sløve på å søke selv (der man kan ha tid til søk) men likevel.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det er endel ting man som amatør absolutt bør ligge unna, og det gir jeg råd om å gjøre og. At folk driter i mine råd får være opp til hver enkelt. Men at jeg trur mange hadde spart seg for mye træl og trøbbel ved å følge de rådene er jeg overbevist om. Men nå må jeg og understreke: Jeg jobber ikke på VW så jeg har ingen egen interesse av å anbefale folk å bruke merkeverksted. Den som trur det tar fryktelig feil. Jeg ser nå en stadig større skare komme med dårlig info, direkte feil og ikke minst farlig info og/eller forslag. Så...slaget står nå mellom å prøve å være seriøse med korrekt og god info, eller jallamikk og slik ståa er nå vinner det siste. Så dere får faktisk bestemme dere hvilken vei forumet skal ta.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
BREDA
Car: T4

Post by BREDA »

labbetuss wrote:Men jeg har aldri vært borti et forum hvor man oftere blir henvist til verksted enn her inne. Merkelig siden en av de viktigste grunnene til å bruke slike forum er nettopp for å få råd hvordan man kan gjøre ting selv, for å slippe å dra på verksted.
Jeg er veldig enig i dette.
Der Postmeister wrote:Men nå må jeg og understreke: Jeg jobber ikke på VW så jeg har ingen egen interesse av å anbefale folk å bruke merkeverksted. Den som trur det tar fryktelig feil.
Jeg trodde det :). Og grunnen til at jeg trodde det, er at du snakker rett fra verkstedhåndboka. Alt skal liksom gå etter det verkstedhåndboka sier og alt annet er feil, slik oppfattet jeg det ihvertfall :)
Jeg har selv jobbet på merkeverksted i mange år (Ford/Mazda/Hyundai) og hverdagen var langt ifra etter verkstedhåndboka :)
Og denne airbagutkoblingen kan helt fint utføres slik som beskrevet først, men at den ikke er etter boka, eller at bilen da ikke er helt i henhold til kjøretøyforskriften, DET får være eier sin sak. Man skal også har sertifisering for å jobbe med airbag også, det har han heller sikkert ikke (jeg har) men det driter da jeg i. Men at det er en risiko ved å jobbe med airbag, det bør komme fram.
Airbaggen er da koblet ut, lampa lyser ikke, så det han ønsker er jo oppnådd :)
jomani
Car: t4 tdi 97
Phone: 40243500

Post by jomani »

Håper vi ikke får "cowboy" tilstander på dette forumet som jeg oppfatter som ett av de mest seriøse på nett! Selvsagt forstår jeg de som ikke vil sette inn bilen på Møller eller andre verksted da timeprisene nærmer seg sinnsvake. Det skal ikke mange timene til før verdien på en gammal rusthaug er brukt opp. Poenget mitt blir da att det vi deler her må stemme,da kostnadene og sikkerheten ikke må spekuleres vekk i antagelser om hva som er rett,da foretrekker jeg heller verkstedhåndboka rett i fleisen!
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Versågod, kom med verkstedhåndboka midt i fleisen og fortell hvordan det gjøres, isteden for å "spekulere i antagelser"

Trenger ikke komme her å si at man trenger fagbrev og kursbevis for å koble ut en airbag! Om noen hadde spurt hvordan bytte ratt hadde ingen nevnt annet enn å koble fra strømmen før du kobler noe...
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Hvis du hører med forsikringsselskapet ditt om hvorfor det er lurt å gjøre dette på merkeverksted så forstår du hvorfor.

Du har garantert ikke lyst til å komme i en situasjon der noen sitter i passasjersetet under en ulykke og blir grovt kvestet/dør og så finner havarikommisjonen ut at 'noen' har tuklet med airbagen sånn at den ikke løser ut. Og hva om du selger bilen og det skjer en ulykke? Vil du i værste fall bli siktet for uaktsomt drap? Tja... Tør du å ta sjansen?

Dette er en jobb for verkstedet så det blir gjort skikkelig og etter de regler som gjelder.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
jomani
Car: t4 tdi 97
Phone: 40243500

Post by jomani »

Da folkeskikk er et problem for enkelte skal jeg holde kjeft fra nå av. Håper trådstarter får hjelp med sitt airbagproblem.Takk for meg!
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Stste: har du hørt med forsikringsselskapet ditt? Jeg har hørt med mitt, (gjensidige). Kundebehandleren forsto først ikke problemstillingen, men etter litt sjekk og diverse, (noen minutter med micen av) så kom han frem til at det kunne bli sett på som vesentlig ombygging, og derfor skulle meldes inn, om det var møller eller en privatperson som ringte inn var hipp som happ.
Han la også til at de ikke hadde oversikt over hvilke biler som hadde airbag og ikke, og at det var mange airbager som ikke funket likevel...

Research er fremmedord for noen...
BREDA

Post by BREDA »

Dette blir veldig krisemaksimering for min del. Forsikringsselskapet eller politiet kan sikkert finne på å sikte noen for uaktsomt drap, fordi man innrømmer at man KAN ha skrudd hjulene på bilen for dårlig slik at et løsnet og bilen kræsjet. Så fremt de kan bevise det da. På samme måte som de må bevise at det var du som koblet ut airbaggen. Lett å si at det var sånn da du kjøpte bilen.
Noen biler har jo mulighet for manuell utkobling av passasjerairbaggen. Blir man siktet da også tror du? Må det meldes ifra?
Og hva med alle biler som kjører rundt med en feil i srs systemet og lampa lyser. Systemet er helt deaktivert og ingenting skjer ved kollisjon. Blir de siktet for å ha unnlatt å dra på verksted?
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Der Postmeister wrote:Det er endel ting man som amatør absolutt bør ligge unna
Kan ikke helt se hva det skulle være. Bilskruing er ikke rakettforskning. Og jeg vet om folk som har hentet bil fra verksted der bremsene ikke har virket fordi en lærling har glemt å skru fast en kaliper.
BREDA

Post by BREDA »

labbetuss wrote:Kan ikke helt se hva det skulle være.
Regreim for eks. Bytte stempel og gappe ringer. Overhale girkasse.
Det var noen ting. Enig i tankegangen om at det ikke er rakettforskning. Men det er veldig lett å gjøre feil hvis man ikke har så voldsom teknisk innsikt. Lett å gjøre en feil bare fordi man ikke "tenkte på det". Kan for eks lett presse istykker et hjullager hvis man aldri har gjort det før. Eller montere en clutch uten å få på plass kassa igjen.

Lærlingen til en kollega skulle lett klare å overhale girkassa si han. Kjekkasen hadde søkt på nett og sett noen videoer osv. Den raste igjen etter 3 mil på første testturen. Den var jo tydeligvis skrudd sammen nesten riktig siden bilen gikk framover. Men uvisshet om lagerklaring og momenter gjorde sitt.
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Dette er akkurat som å lese "leserinnlegg" på div. nettaviser dette. Den ene dumme kommentaren etter den andre, og drar det laaaangt ut på viddene :roll:

Blir litt for dumt med en sånn diskusjon i denne tråden, som egentlig omhandler "hvordan koble ut airbag"
Facebook er et fint media for sånn "ut på viddene" diskusjoner, Der kan dere få mange "likes" også :P

Enkelte her inne har tydeligvis lite å gjøre virker det som :roll:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
fredriksen
-
-
Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg

Post by fredriksen »

Til info så er SRS lampe 1er feil på pkk så det er endel biler som går rundt med feil.

Men ja sett bilen heller på verksted hvis man ikke har peil. Mange kan skru bil å noen tror dem kan! Dem som trur dem kan kan heller gå i kirka..

Nok av biler som kommer innom verksted (ikke vw) som er feilskrudd.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

fredriksen wrote:Til info så er SRS lampe 1er feil på pkk så det er endel biler som går rundt med feil.

Men ja sett bilen heller på verksted hvis man ikke har peil. Mange kan skru bil å noen tror dem kan! Dem som trur dem kan kan heller gå i kirka..

Feil i ABS system gir 2-er feil etter de nye kontrollrutinene...

http://www.vegvesen.no/_attachment/5639 ... edning.pdf

Klippet fra linken:
a) ABS - varsellampe ute av funksjon
2
b) ABS - varsellampe indikerer feil ved systemet
2
c) Ledninger er skadet
2
d) Hjulhastighetsfølere mangler eller er skadet
2
e) ABS - ventil opererer ikke
2
f) Feil ABS-kontakt
2
g) Varslingsinnretning virker ikke
2
h) Varslingsinnretning indikerer feil ved anlegget
2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
fredriksen
-
-
Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg

Re: Sv: Hvordan koble ut Airbag?

Post by fredriksen »

Neergård wrote:
fredriksen wrote:Til info så er SRS lampe 1er feil på pkk så det er endel biler som går rundt med feil.

Feil i ABS system gir 2-er feil etter de nye kontrollrutinene...

http://www.vegvesen.no/_attachment/5639 ... edning.pdf

Klippet fra linken:
a) ABS - varsellampe ute av funksjon
2
b) ABS - varsellampe indikerer feil ved systemet
2
c) Ledninger er skadet
2
d) Hjulhastighetsfølere mangler eller er skadet
2
e) ABS - ventil opererer ikke
2
f) Feil ABS-kontakt
2
g) Varslingsinnretning virker ikke
2
h) Varslingsinnretning indikerer feil ved anlegget
2
ABS ja, men nå var det snakk om SRS altså airbag;)
Post Reply