CARASYN87 wrote:Hei.
Dette eksosanlegget og potten til 112i 'ern er spesiellt designet til å gi maksimalt effekt og lavest forbruk i alle turtalsomrader til 2,1 liter bokseren.Hvis du forandrer noe(sportpotte eller lignende) på eksossiden forandrer du også automatisk på gjennomsstrømningskarakteristikken av luftmengden til forbrenningen.Det virker negativ på motoryttelsen og forbruket plus at datahjernen i digijetanlegget får falske infos av luftmengdemåleren syns jeg.Det du kan gjøre hvis du vil ha mer effekt og sportslig sound og utseende er at du konvertere 2,1iwbx 'en til forgasserdrift med enten en fireportssolexforgasser eller to toportsweber plus spesiallaget innsugsmanifold.Gir sånn sirka 130 til 140 hk men også merforbruk av bensin.Men da kan du uten probleme bruke alle de fine sportpotter på markedet.
Takk for innspill. Ombygging til forgassermotor er ikke aktuelt. Og at originalanlegget er tilpasset til maks effekt, kombinert med lavt forbruk er jeg for så vidt enig i, de har imidlertid også hatt støy, samt pris som kriterier regner jeg med. Og her er jeg forberedt på å inngå kompromiss...
Men at enhver endring av eksosanlegget har en negativ innvirkning på motorytelsen er jeg ikke enig i. Heller ikke i at hjernen da vil få falske info av luftmengdemåleren. Det du beskriver er et problem som i all hovedsak oppstår med ekstremt overlapp på kamakselen, og da i første omgang på lavere turtall. Derfor er ofte trimkammer til motorer med innsprøytning "mer moderate" enn trimkammer til forgassermotorer med ett forgasserløp per sylinder.
Har selv god erfaring i å trimme gamle Opel CIH motorer, og de kammene som var helt uproblematiske på en motor med dobble Weber 45, var nesten ubrukelige på lavt turtall på motorer med LE-jetronic.
Et noe mer åpent eksosanlegg vil, dersom det er rett konstruert være med på å øke fyllingsgraden i sylinderne, og dermed øke effekten. Problemet er ofte at om man vil ha mer toppeffekt, går det ofte på bekostning av bunndraget, og motsatt.
Derfor er tommelfingerregelen at et 4-2-1 eksosanlegg (som originalt på 112i) er best på lav- og mellomregisteret, mens et 4-1 eksosanlegg er best for toppeffekt. Det gamle wbx anlegget, selv om det ser ut som et 4-2-1 anlegg er ikke ideelt i så måte da det ikke fører sammen de to sylindrene som ligger lengst fra hverandre i tenningsrekkefølge. Det gjør imidlertid 112i-anlegget.
Så det er godt mulig at det beste er å beholde 112i-anlegget til og med støpejernskollektoren, og så lage et åpnere anlegg derfra og ut, inkludert en potte med ett innløp og to utløp, som112wboxer sier.