Bilen vil ikke starte på nøkkel, kun på trill VW T4

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Kai Andre
Car: T4 99 mod

Bilen vil ikke starte på nøkkel, kun på trill VW T4

Post by Kai Andre »

Bilen vil ikke starte på nøkkel, kun på trill. Har strøm på batteri, men starter orker ikke dra rundt motor, å innstrumentbelysning lyser svakt når jeg vrir om nøkkel. Har gjort rein poler på batteri, sjekke att det er god nok jording. Håper sårt noen kan hjelpe:) står å ser i motor rommet men ser ikke helt hva neste skritt skulle bli:) Så er det en luring der ute som har det rette svaret??
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Re: HJELP!!!

Post by Koop »

Har du lada batteriet?
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Tysfjord
-
-
Car: T4 1998 tdi
Phone: 91615762

Re: HJELP!!!

Post by Tysfjord »

Mål spenning på batteriet som Koop sikkert også mener, neste er å prøve med annet batteri evt hjelpestarter. Hvis du da er 100% på at du har strøm, men den fremdeles ikke drar på starter, er startmotoren neste synder.
T4 1998 tdi

Caravelle er en fin bil :-)
Even
-
-
Phone: 95011694

Re: Bilen vil ikke starte på nøkkel, kun på trill VW T4

Post by Even »

Batteri kan være ødelagt. Du får nok strøm til lys osv men ikke til start. Prøv med en til bil å startkabler. Virker ikke det, er det nok starteren som er vissen
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
larseki
Car: T4 1997
Phone: 99379921

Post by larseki »

Minner veldig om symptomene jeg hadde på min Caravelle 97 2,5 tdi. Den dro dårlig rundt i flere mnd, jeg sjekket lading, alt virket ok, men starteren dro fortsatt dårlig rundt. Tilslutt lot den seg bare starte på trill. Det var starteren som hadde tatt kvelden. Har bytta den nå, og bilen starter som aldri før.
STOSSEL
-
-
Car: t4
Phone: 46554057

Post by STOSSEL »

Får du innslag (lite klikk) på starteren i det hele tatt? Om det er bare tikking fra starteren heller jeg mot bytting av batteri. Er det ikke klikk i starteren, kan du jo sjekke kabling inn på starter. Kan jo være irr på ledningene her. Sjekk også om det er knekt kabelsko inni strømpen/-isolasjon, der den går inn på solenoiden/-innslag starter. Ikke lett å se med bare øynene, men om du beveger litt på ledningen vil du merke det.

Lykke til:)
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Even wrote:Batteri kan være ødelagt. Du får nok strøm til lys osv men ikke til start. Prøv med en til bil å startkabler. Virker ikke det, er det nok starteren som er vissen
Ikke måle spenning, men faktisk sjekka at ladingsnivå er greit.
Hvilespenningen på et sånt batteri forteller fint lite.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Vil minne om at startkabler fra en bensin bil ikke klarer å starte disse (min AAB i hvert fall). Forsøkte med 2 forskjellige bensin biler som rusa motoren, men det var bare så vidt starteren ville dra rundt. Fikk hentet et annet batteri fra en Caravelle, da startet den med en gang.

Altså, skal du forsøke med statkabler, ikke gi opp om en bensin bil ikke klarer det. (Mulig den klarer det hvis du ikke er helt død på batteriet)

PS. For å gradere meg: det finnes nok bensin biler med store batteri også, men siden bensin biler generelt er lettere å starte trenger de mindre batteri enn diesel biler.

Tipper det her er snakk om enten batteri eller starter (siden han nevner at kabling er sjekket).
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg har også hørt myter om at du ikke kan starte dieselbiler med startkabler fra bensinbil, men man må nok heller se på batteri, og dynamostørrelse...

Tverrsnitt på startkablene har og mye å si, noen av de som selges er helt latterlige!
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Det jeg skulle frem til var vel at det er størrelsen på batteriet som teller.

Startkablene jeg bruker er av skikkelig dimmensjon.
Batteriet jeg var og hentet fra den andre Caravellen hadde ikke vært i drift det siste halve året (p.g.a. defekt topp i den bilen), bl.a. en halv Tromsø vinter.
Var bare så vidt jeg fikk startmotoren til å gå rundt med hjelp av bensin bilen som stod og ruset, men når jeg koblet til dette batteriet (samme startkabler) startet den på første forsøk. Hadde egentlig en backup plan å kjøre batteriet pluss bensinbil for å få litt ekstra, men det var ikke nødvendig.
Vil også si at jeg koblet fra det utladete batteriet før alle disse forsøkene for å forhindre at dette ville "stjele" strøm for å lade seg.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Post Reply