motorvalg

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
luftT3
-
-
Car: T3 1981
Phone: 90747930

motorvalg

Post by luftT3 »

vi i Norge er jo dieselelskere, jah og kansje nøget glade i batteribiler, etter hvert.
ser det har gått litt sport i å sette inn 1.9tdi`er i T3, men hva med vag`s 1.8 turbomaskiner? ser at bla, thesamba har mont.kits
synspunkter/erfaringer om dette da folkens? tenker på å utføre en slik opperasjon, viteren 2015`

Rune.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: motorvalg

Post by Renax »

1.8t er nok en fin motor i en T3, og ikke noe vanskeligere å sette inn enn en Tdi.

Hva inneholder monteringskitet? Motoren passer rett på dieselfester...

Sent from my P6 using Tapatalk
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg har også tenkt den tanken. Har en 112 hk pickup stående. Den motoren skal ikke startes igjen, for da tror jeg den kommer til å kaste ut en råde. Det er et par prosjektbiler som står foran i køen, men jeg har tenkt meg to alternative motorer i den bilen. Første alternativ er 1,9 vannboxer, motorkode DG. Ombygd fra 78hk forgasser til turbo og bensininnsprøyting. Andre alternativ er en 1,8T, f.eks en 150 hk AEB fra A4, A6 eller Passat. Hvis jeg kommer over komplett motor og gir fra en sånn bil, så tror jeg den motoren med girkassa opp-ned vil bli en bra løsning i en T3 2WD. Men kanskje det er lettere å få godkjent en DG-motor med litt snilt ladetrykk?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Når det gjelder 1,8T....så mener jeg å huske at denne har samme generasjon blokk som de sene 1,9TDI motorene i Golf m.fl....? :roll:

Og at bunnpanna fra JX ikke passer. Men det finnes jo kit for "Upright installation"...på T3 kasse.

Da har jeg god tro på den løsninga som Henrik (Rikskringkastingen) skisserer! Da "kvitter" man seg jo med et par "problemområder" :roll:

Så hadde vel Jan (Rapidspeed) et prosjekt (her inne) med en 2,0 VW maskin, med innsprøytning og diverse.

Og siden jeg nettopp har lest på Samba -noen benytter Zetec fra Ford, med adapter.

Og så er det forskjellige måter å montere en Subaru-maskin. Se prosjekktråden om Statkraftbilen til PORSVW!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
luftT3
-
-

Post by luftT3 »

Mener jeg har sett et slik mont.kitt for 1.8turbo til T3, på thesamba, men finner det ikke må....noen som har en link e.l.?
luftT3
-
-

Post by luftT3 »

Eller, how too....
luftT3
-
-

Post by luftT3 »

Renax wrote:1.8t er nok en fin motor i en T3, og ikke noe vanskeligere å sette inn enn en Tdi.

Hva inneholder monteringskitet? Motoren passer rett på dieselfester...

Sent from my P6 using Tapatalk
LØFTER DENNE IGJEN
-da donorbil er på plass og en automat-T3 er på vei. :lol:
"Dieselfester"???? Snakker vi her om bakerste delen på girkassa?
Isåfall, må jeg få handlet meg en slik. :mrgreen:
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg tror jeg må legge til "jeg tror" før det inlegget mitt...

Men jeg tror altså at tidlige 1.8t er bygd på den gamle blokka fra VW, med motorfester og feste til girkassa...

Det er egentlig bare å måle å sjekke, godt mulig jeg tar feil og Bugman har rett, kansje det skiller på årsmodeller og biler slik at begge har rett.
Kitet fra thesamba bør uansett funke:-)

Og å sette det på en automat blir det cruiser av:-)

Hviken delebil har du skaffa?

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
klystèr
-
-

Post by klystèr »

går ikke 1,8T motsatt vei?
4 revsersgir og ett forover :)
Jørn Tangen
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

De første 1,8T-motorene ble bygd på den gamle blokka, f.eks. AEB. Ganske lik f.eks. AFN i festene, tror jeg. Men denne ble vel aldri levert som tverrstilt, og da tror jeg nok ikke at den passer rett på dieselfester fra T3. Men jeg vil tro at bunnpanna fra JX kan passe, og jeg tror den passer på dieselclutchhus. Mulig spesielle motorfestebraketter beregnet for langsmontert TDI kan passe? Men jeg vet ikke hvordan den motoren egentlig vil passe i motorrommet hvis den plasseres på skrå. 20V-toppen er ganske bred, og den har jo en innsugsmanifold som vil peke på skrå opp mot motordekselet.

Turbomotorene går samme vei som de andre, men siden den er konstruert for biler med motoren i feil ende, hvor hele drivaggregatet sitter bak fram, så vil en T3 gå baklengs med dette. Den vil gå riktig vei hvis den kobles til en T3-kasse. Men femtrinnskasser fra f.eks. Passat og Audi A4 har blitt brukt opp ned, med ganske godt resultat. Automat fra en sånn bil tror jeg ikke blir noen suksess..

Adapterplata mellom dieselmotor og automatkasse fra en T3 kan bli en utfordring å skaffe. Siden denne kombinasjonen kun ble levert på en håndfull "berlinertaxi" prototyper, og tydeligvis noen få norske postbiler. Girkassekoden på disse står ikke nevnt i oversikten over girkasser som ble levert til T3..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
luftT3
-
-

Post by luftT3 »

Renax wrote:Jeg tror jeg må legge til "jeg tror" før det inlegget mitt...

Men jeg tror altså at tidlige 1.8t er bygd på den gamle blokka fra VW, med motorfester og feste til girkassa...

Det er egentlig bare å måle å sjekke, godt mulig jeg tar feil og Bugman har rett, kansje det skiller på årsmodeller og biler slik at begge har rett.
Kitet fra thesamba bør uansett funke:-)

Og å sette det på en automat blir det cruiser av:-)

Hviken delebil har du skaffa?

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
En 97' A4, som jeg fikk tak i ganske billig, tenkte å bruke den ei stund, så jeg blir ferdig med mitt pågående T3 prosjekt først.
luftT3
-
-

Post by luftT3 »

Rikskringkastingen wrote:De første 1,8T-motorene ble bygd på den gamle blokka, f.eks. AEB. Ganske lik f.eks. AFN i festene, tror jeg. Men denne ble vel aldri levert som tverrstilt, og da tror jeg nok ikke at den passer rett på dieselfester fra T3. Men jeg vil tro at bunnpanna fra JX kan passe, og jeg tror den passer på dieselclutchhus. Mulig spesielle motorfestebraketter beregnet for langsmontert TDI kan passe? Men jeg vet ikke hvordan den motoren egentlig vil passe i motorrommet hvis den plasseres på skrå. 20V-toppen er ganske bred, og den har jo en innsugsmanifold som vil peke på skrå opp mot motordekselet.

Turbomotorene går samme vei som de andre, men siden den er konstruert for biler med motoren i feil ende, hvor hele drivaggregatet sitter bak fram, så vil en T3 gå baklengs med dette. Den vil gå riktig vei hvis den kobles til en T3-kasse. Men femtrinnskasser fra f.eks. Passat og Audi A4 har blitt brukt opp ned, med ganske godt resultat. Automat fra en sånn bil tror jeg ikke blir noen suksess..

Adapterplata mellom dieselmotor og automatkasse fra en T3 kan bli en utfordring å skaffe. Siden denne kombinasjonen kun ble levert på en håndfull "berlinertaxi" prototyper, og tydeligvis noen få norske postbiler. Girkassekoden på disse står ikke nevnt i oversikten over girkasser som ble levert til T3..
Er jo prøvd før det å montete en slik motor i T3 da, bare jeg får tak i adapterplata mellom motor og eksisterende girboks, kan jeg jo lage mototfester o.l. selv :wink:
luftT3
-
-

Post by luftT3 »

Noen som har ramlet over noe nye tips og ninjatrix her? :roll:
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

www.h2ovanagon.com

Stephan er en travel men hyggelig type.
Bygger 1.8t uten å reversere.

Besøkte han i sommer og fikk kjøre hans egen T3 med 1.8t 240hk.

Eg smilte.
Hans Sæle
luftT3
-
-

Post by luftT3 »

hansstef wrote:http://www.h2ovanagon.com

Eg smilte.
Sendte han en mail tidligere ikveld. Synes det er nøøøget dyrt da.....
Men det ser jo særdeles smukkt ut da.
luftT3
-
-

Post by luftT3 »

hansstef wrote:http://www.h2ovanagon.com

Eg smilte.
I luftcampern min er det 177' hjulhester som skyver. Gliser når jeg kjører den jeg og. Men vil ha en helårs/nr.2bil.
Og 1.8T, donorbil.
K.H
-
-
Car: 72 Westfalia
Phone: 93443226

Post by K.H »

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... hlight=abw

Morsom måte å gjøre ting på
Eller sånn her

http://www.brick-yard.co.uk/forum/audi- ... 71714.html

Noe blir jo oppned eller baklengs uansett men begge deler funker visstnok fint :-)
Og en for de med Syncro

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ht=quattro
Post Reply