Hvordan vet man at turbo virker?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Andrew
-
-

Hvordan vet man at turbo virker?

Post by Andrew »

Hvordan får man sjekke at turboen på 1.6TD virker og leverer det det skal? Er alle turboer hørbare som plystring eller finnes det helt 'stillegående' typer?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
lowride
-
-

turbo

Post by lowride »

Er kanksje litt fersk på dette, men så langt jeg skjønt så er problemet med T3-turbo at den lekker olje hvis den er slitt, ikke at den går tregt. Men alle turbinbladen må jo være hele og rene. På min syncro er det en vacuum/trykk-måler i bilen, der ser jeg hvordan turbon virker. Den er koblet til den slangen som går fra innsugsmanifolden til dieselpumpa, så hvis du kunde koble på en trykkmåler på den slangen, så burde du kunne se hvis den virker.
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
Håndbokmaskinisten
-
-

Post by Håndbokmaskinisten »

fint tema!

Lurer på om det er mulig å sette på en dump ventil på disse? Pop off rett og slett?
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=4247
-Member of Team Ingenting

Tingebing?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Interessant, har lurt litt på det. Men siden turboen er en kompressor, skal jeg kunne måle trykk eller undertrykk i slangen fra innsugsmanifold? Det blir vel trykkluft hvis turboen gjøre sitt?
Andrew Wilder 90198654
lowride
-
-

turbo

Post by lowride »

Hvorfor er du usikker om turbon virker som den skal forresten? Drar den dårlig? Det er vel ikke før ca 1800 v/m, som turbon virkelig begynner å levere. Men om du kunde koble på en t-kobling fra f.eks vindusspyler-slange på slangen fra manifolden, så ska du nok kunne kjenne trykket hvis du legger fingeren over hullet.
Christer Dirfeldt
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Er veldig uvant med motorkraft og giring på syncro minibuss fordi jeg er vant med 2wd og 5-girs kasse som virkelig drar godt. I syncroen er det G+4 gir som virker veldig lavt giret i de første tre gir og nesten ikke anledning til å bruke 4de rundt om i byen. Dessuten plystrer ikke turboen slik den gjør på min 2wd. Men turboen er ikke slitt, turbinen er grei og akslingen får nok olje. Kan ikke tror annet enn at den virker. Må nok innrømme at da jeg tok den en liten uregistrert tur så hadde jeg motorlokket av for å lytte etter ulyder (men det kom ingen!) så kan hende jeg ble bare hemmet av motorlyden. Den klarte i hvertfall bratte stigninger på is og snø uten problemer. Neste jobb blir å sjekke dysene. Første gang jeg startet den gikk det veldig jevnt, men nå virker det som om en sylinder har en del lekket diesel i seg under oppstart, tar litt tid å blåse ren før den går som normalt. Forresten, bruker 185/14 piggdekk akkurat nå. Dekk med større omkrets vil nok kjennes mer behagelig i disse lave girene? Hvor store dekk kan jeg montere på de originale stålfelger?
Andrew Wilder 90198654
lowride
-
-

Post by lowride »

Må innrømme at det hadde vært fristendes å ha dekk med større omkrets på, men jeg vil nok tru at det ikke er lov m.h.t turteller. Min syncro går i og for seg å ligge i 4-gir i 40km/t, men det må være på flat vei, uten å dra opp farten. Ved normal kjøring girer jeg ca 20/40/60km/t for å ha nok kraft.
Christer Dirfeldt
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

-DEt er bra at en turbo ikke plystrer, da dette er ett tegn på at den begynner å bli sliten.

-Koble til en turbo trykk måler

-Og til han lengre oppe, du kan ikke montere dumpventil på samme måte som på en bensiner
You create your own universe as you go along.
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

dumpventil har ingen hensikt på diesel. på bensin brukes dette for å slippe ut lufta som blir stoppet av luftspjellet, for at ikke turboen skal miste fart når du slipper gassen ved girskift. på diesel er det ikke noe slikt spjell og dermed går all overskuddsluft rett inn i motoren og ut som eksos
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Håndbokmaskinisten
-
-

Post by Håndbokmaskinisten »

oyvinla wrote:dumpventil har ingen hensikt på diesel. på bensin brukes dette for å slippe ut lufta som blir stoppet av luftspjellet, for at ikke turboen skal miste fart når du slipper gassen ved girskift. på diesel er det ikke noe slikt spjell og dermed går all overskuddsluft rett inn i motoren og ut som eksos
Trenger den ikke til no fornuftig, men hadde jo vært forbanna stilig med en skikkelig pop-off på kjerra :) Da hadde rånerne snudd seg ja!
Haha!
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=4247
-Member of Team Ingenting

Tingebing?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Hei Lowride, har du samme girkasse som meg da? Er alle syncrokasser like på 1.6TD?
Det første jeg må gjør er å få alle dysene testet og dieselmengden justert, tipper at det er noe her som er ikke helt ok.
Andrew Wilder 90198654
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

jeg vet i hvertfall at, det er laget noe til diesel motorer som lager den lyden
You create your own universe as you go along.
lowride
-
-

Post by lowride »

Jeg trur at girkassene på td syncro er lik, men at det på bensin er litt høyere utveksling. Jeg har aldrig sjekket dysene på diesel, men hvis en av dem er slitt og lekker, så vil nok motoren miste kraft skulle jeg tru. Er det forresten noen som vet hvordan man sjekker at en dyse fungerer som den ska?
Christer Dirfeldt
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Vi må nok til et verksted, de har utstyr som sjekker både sprøytetåkeformen samt åpningstrykket som er oppe over 100 bar, og det er da de lekker. 'Resttrykket' når du slår av motoren er nok til at dysen 'tømmer' seg litt i sylinderet med det resultat at neste gang du starter så går motoren ikke jevnt inntil overskuddsdieselen er brent av med masse røk. Ligner da på en gåen glødeplugg. Jeg har 12 dyser liggende fra diverse topper. Skal ta samtlige til et verksted for å finne 4 gode eller kjøpe nye. Hos gsfcarparts.com i England koster disse £19.95 per stykk.
Andrew Wilder 90198654
Post Reply