motor starter ikke etter bytte av topp

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
roarmann
Car: T4 2003

motor starter ikke etter bytte av topp

Post by roarmann »

Jeg har skiftet topp på min t4 2.5 tdi 2003mod.
etter skifte av ny komplett topp får jeg ikke start. Tenningsmerke på motor mener jeg skal stå rett, samt også kammen.
på startkransen lette jeg etter dette merket o|T som jeg ser mange t4 har, men det så jeg ikke på min, men jeg fant ett hakk som kunne se ut som det var et tenningsmerke. Når stemper på cylinder 1 var på topp så var dette merke rett i hullet. Er dette rett?
Kammen er satt på med spesialvertøy så den er rett.
når det gjelder dieselpumpen så er jeg mere usikker. Fant ett spor på brakketen eller pumpa. På hjulet på pumpa fant jeg ett litte merke/hakk på innsiden. Er usikker på om det er disse merkene som skal stå i forhold til hverandre.

lurer også på en annen ting. På den ene dysen var det en ledning på på. Hva er det og må den være påkoblet for at den skal starte? Jeg klippet av denne ledningen da jeg tok ut toppen.

noe må være feil for bilen starter ikke. Noen som har greie på dette eller tips?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: motor starter ikke etter bytte av topp

Post by Der Postmeister »

Utrulig mange blir irritert på meg fordi jeg anbefaler en del jobber satt bort til verksted...
Vel, dessverre er dette noe av grunnen.

Begynn med å lapp sammen ledningen iallefall. Sjekk og om det kommer diesel frem til dysene ved å åpne opp på røra her.
Det er en start.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
roarmann

Post by roarmann »

He he. Verksted er dyrt:-) har hatt bil(er) nå i over 20 år å har aldrig hatt bil på verksted, så må prøv å få til dette også:-)
Skal lappe sammen denne ledningen igjen. Diesel kommer det frem til dysene.
Der Postmeister wrote:Utrulig mange blir irritert på meg fordi jeg anbefaler en del jobber satt bort til verksted...
Vel, dessverre er dette noe av grunnen.

Begynn med å lapp sammen ledningen iallefall. Sjekk og om det kommer diesel frem til dysene ved å åpne opp på røra her.
Det er en start.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Det er også dyrt om du hadde montert feil, så at verksted er dyrt, vel det er relativt.
Når veiv og kam står i justert posisjon, skal pumpe stilles til merker, for å være grunnstilt.
Når punkt som nevnt over er gjort, skal du vha måleur måle at pumpen løfter 0.55mm (? Usikker på eksakt verdi, søk og du finner) ved ØD. Da først er pumpa grunnstilt. Så skal den evt justeres dynamisk vha vagcom eller lignende.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
roarmann

Post by roarmann »

Jo da du har rett i det at det kan bli dyrt om man gjør noe feil. Men når tenningsmerke og kammen stemmer overens så skulle det vel egentlig ikke være noen fare?
når pumpa er grunninstilt, vil den da starte på det?
Neergård wrote:Det er også dyrt om du hadde montert feil, så at verksted er dyrt, vel det er relativt.
Når veiv og kam står i justert posisjon, skal pumpe stilles til merker, for å være grunnstilt.
Når punkt som nevnt over er gjort, skal du vha måleur måle at pumpen løfter 0.55mm (? Usikker på eksakt verdi, søk og du finner) ved ØD. Da først er pumpa grunnstilt. Så skal den evt justeres dynamisk vha vagcom eller lignende.
Helgeo
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000

Post by Helgeo »

Høres ut til at du har funnet riktig merke på svinghjulet, det er bare et lite v-formet hakk.
Ledningen fra dyse nr 5 er for needle-lift sensor, den må være intakt for at innsprøytningssystemet skal fungere. Den forteller elektronikken når dysen åpner og er så vidt jeg har skjønt helt esensiell for at motoren skal kunne tilpasse tenningstidspunkt i forhold til temperatur og turtall, men jeg tror motoren vil starte uten så lenge pumpen er stilt riktig. Ledningen er plugget i en kontakt under motoren, er relativt lett å komme til.

Det er et lite hakk på innsiden av pumpehjulet, mener det skal peke rett forover når stempel nr 1 står på TDC. Merk at motor går 2 ganger rundt pr omdreining på pumpen. Så om du har merket riktig i forhold til svinghjulet så kan det likevel være 180 grader feil. Pumpen skal ikke stå mye feil for at du ikke får start.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

For at du skal få bustert pumpa må du til med måleur, for å justere pumpa til korrekt løft. Deretter starter den. Før dette kan det være langt unna. En diesel starter ikke på øyemålsjustering, her trengs nøyaktighet!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Du MÅ finne O T på svinghjul ellers blir dette feil
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kurbelwelle# ... _OT_drehen her er brukt smergelpapir for å slipe frem O T
Når dette er innstilt sammen med helt nøyaktig innstilling av kamaksel
Helgeo

Post by Helgeo »

Ikke alle svinghjul som har OT merke, mitt ser slik ut : http://www.vwt4forum.co.uk/showpost.php ... ostcount=8

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk
Helgeo

Post by Helgeo »

Har du fått start på motoren nå? Jeg fikk startet min i går kveld etter å ha byttet topp. Måtte kinne ganske lenge for å få frem diesel til alle dysene. Lønner seg å løsne tilførselsrørene på dysene først og kjøre starteren en stund til all luft er ute. Så tighter du de til igjen og kinner videre. Men dette forutsetter også at pumpa er stilt sånn noenlunde riktig.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Link som det refereres til er feil bilde og har ingenting med acv motoren å gjøre
Helgeo

Post by Helgeo »

Jeg har garantert likt svinghjul som på bildet i linken. Og jeg har ACV motor, men jeg har Syncro - muligens derfor det er forskjell? Min gearkasse har bare ett rundt hull, ikke to som er mest vanlig.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk
Post Reply