Cassandra

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Cassandra

Post by Renax »

Du har lest tråden til Bonden?
Rart om begge pumpene har samme feil...

Så skjekk likegodt alt annet før du plundrer mer med pumpene;-)

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Rikskringkastingen wrote:Prøvde CS-pumpa i kveld. Det ser ut som regulatoren sitter like godt i den. Den gikk på litt høyere turtall enn KY-pumpa gjorde på første forsøk, ellers oppførte den seg helt likt. Litt lei nå..
Det høres jo ut som om regulatoren henger på begge to, har du forsøkt å overtale dem med litt stump vold? Gi pumpa et godt antall rapp i alle retninger med ei gummiklubbe og se om det hjelper?
Rikskringkastingen wrote:Ellers må jeg vurdere litt hva jeg gjør med drivstofftanken. Det frister med en helt ny tank, synes det har vært nok plunder med gamle rustne greier nå.
Har en liggende som jeg tror er veldig bra som du kan får veldig billig, kommer fra en '90 TD så jeg vet ikke sikkert om den passer. Hvis du er forbi en dag kan du se på den.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Renax wrote:Du har lest tråden til Bonden?
Rart om begge pumpene har samme feil...

Så skjekk likegodt alt annet før du plundrer mer med pumpene;-)
Ja, jeg har lest den tråden. Og jeg har skrudd såpass mye bil at jeg har gått i baret på lignende måte mer enn en gang før..

Men her føler jeg at jeg har kontroll på det grunnleggende. Luftfilter, dieselfilter, olje, oljefilter og glødeplugger er nytt. Ventilklaringer shimset etter boka, ingenting tyder på feil med ventilmekanismen. Ny registerreim med strammehjul. Registeret timet med linjal i kammen og bolt i pumpehjulet, reimstramming justert med VW 210 før kamakseldrevet ble skrudd til på konen, og pumpa justert til 0,90 mm løft med måleur. Siden jeg har problemer med tilførselen fra tanken, har jeg kjørt begge pumpene med både tilførsel og retur direkte i ei kanne. Uten filter eller noenting.

Begge pumpene gikk med konstant turtall med en gang. Men med litt forskjellig turtall, sannsynligvis avhengig av hvilken posisjon mengderegulatoren har satt seg fast i. Når jeg drar i gassarmen på CS-pumpa, så kjennes og høres det ut som jeg bare beveger på fjærene i overføringa mellom gassakselen og mengderegulatoren. I KY-pumpa fikk jeg løsnet regulatoren, så den går på tomgang og reagerer på gasspådrag nå. Men siden den fusker og ryker blågrått på høyere turtall, så mistenker jeg at ikke leamikken i bunnen av pumpa regulerer innsprøytingstidspunktet riktig. Jeg kjørte den ikke så lenge etter at jeg hadde løsnet den. Tenkte jeg skulle prøve å unngå å få løse rustpartikler ut i dysene. KY-pumpa var definitivt litt rusten innvendig, og jeg har sett antydning til rustbelegg ved banjoboltene og tilkoblingene for dyserøra på CS-pumpa.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rikskringkastingen
-
-

subwoofer wrote: Det høres jo ut som om regulatoren henger på begge to, har du forsøkt å overtale dem med litt stump vold? Gi pumpa et godt antall rapp i alle retninger med ei gummiklubbe og se om det hjelper?
Rikskringkastingen wrote:Ellers må jeg vurdere litt hva jeg gjør med drivstofftanken. Det frister med en helt ny tank, synes det har vært nok plunder med gamle rustne greier nå.
Har en liggende som jeg tror er veldig bra som du kan får veldig billig, kommer fra en '90 TD så jeg vet ikke sikkert om den passer. Hvis du er forbi en dag kan du se på den.
Jeg fikk jo løsnet den ene ved å skru av lokket og fikle litt med mekanismen. Men det ble ikke helt bra. Og jeg prøvde å kakke til den andre litt forsiktig, uten at det hjalp. Men etter å ha åpnet den første pumpa er jeg litt redd for at løse partikler skal kunne skade eller tette dysene hvis jeg får løsnet den uten å demontere og gjøre reint.

Takk for tilbudet om tank. Jeg fikk se det bare noen minutter etter at jeg bestilte den nye.. Men det var vel et skille på disse tankene i '85. Jeg forsto det slik at den jeg bestilte skulle passe i '83-modellen uten å bygge om påfyllingsrøret. Nytt er nytt, og prisen var ikke så gal. Så da går jeg for ny.
Henrik Engen

Rikskringkastingen
-
-

JIT wrote:Hilsen til "Tante Cassandra" fra et annet litt yngre medlem i normotor familien.

Stå på....du kommer imål!
Mange takk! Jeg har forresten ikke fått helt klarhet i den aller tidligste historien når det gjelder Cassandra. Ifølge stempelet i serviceheftet er klargjøringsservicen utført hos Backe & Samsing AS i Oslo. Jeg har ikke serviceheftet her nå, men det var i juni eller juli 1983. Hun ble registrert på DD-skilter. Men den første oljeskiftservicen, på ca 7500 km, ble tatt hos Normotor i Tromsø. Jeg mener at det var allerede i august eller september samme år. Den omtalte kjøpekontrakten fra sommeren '84 viser at kilometerstanden var ca 15000 da hun havnet hos mannen fra Lyngseidet.

VW-forhandleren Backe & Samsing AS eksisterer ikke lenger. Det er ikke så mye jeg finner på nettet om dette firmaet. Men det ser ut til at de holdt til i Cecilie Thoresens vei 15 på Lambertseter. Er det noen som vet noe mer om dette firmaet? Det er jo ikke mye man skal studere norsk motorsportshistorie før navnet Samsing dukker opp. Brødrene Leiv, Kjell og Odd Samsing er jo kjent fra blant annet speedway. Kan noen av disse ha vært involvert?

Kanskje dette firmaet kan ha vært norsk forhandler for Eurec i tillegg til vanlig VW-forhandler? Har Normotor i tilfelle solgt bilen i kommisjon til en kunde i Tromsø? Eller kan det ha vært en kunde fra Tromsø som begynte ferien med å handle campingbil i Oslo, kjørt en skikkelig tur sommeren '83, og byttet inn bilen hos Normotor i '84? Eller kanskje den ble kjøpt som kassevogn i Oslo, og så kjørt rett til Nederland for ombygging?
Henrik Engen

Rikskringkastingen
-
-

Nå er det lenge siden sist! Her har det siste halvåret stort sett gått med til husprosjekter. Jeg begynte å rive taket i august, og så gikk høsten. Måtte rive til taksperrene, og bygge det meste nytt. Men nå er det stort sett detaljer som gjenstår, og jeg har fått gjort litt med noen bilprosjekter igjen. Jeg har knapt vært innom forumet siden september / oktober, så her er det vel litt å oppdatere seg på..

Jeg fikk Cassandra til å gå i sommer. Det endte med nytt pakningssett til KY-pumpa, og full demontering. Vingene i matepumpa satt fast, så det var nok derfor den ikke klarte å suge opp diesel fra tanken. Det er matetrykket fra denne pumpa som regulerer innsprøytingstidspunktet når turtallet øker, så det var nok også derfor den røyk grått og gikk dårlig på høyere turtall. Jeg kommer nok til å plukke ut pumpa etter hvert, og få gutta på Vestfold Elektrodiesel til å kjøre den i benk for meg. Men forelpig fungerer det helt greit. Tanken er ikke skiftet enda. Men den gamle ser ikke helt bra ut, så den blir nok skiftet om ikke så lenge. Jeg leide prøveskilter i sommer, og fikk kjørt en god prøvetur. Det ble en runde i Telemark, hvor jeg også rakk en liten tur innom Bussfest på Akkerhaugen. Alt i alt en veldig trivelig opplevelse. Bilen gikk fint, men ikke fort. Jeg kjente at bremser og sånt begynte å gå seg til litt etter mange års stillstand. Men etter denne turen ble det ikke tid til noe mer, og Cassandra ble stående i mange måneder.

Men nå har jeg fått gjort litt de siste ukene. Etter litt rydding i noe elektrisk under dashbordet, og noen små nødreparasjoner, er nå både instrumentlys, kupevifte og vindusviskere i drift. Støtfanger bak er montert. Liggebeslag på sengebenken har fått en liten overhaling. Og på mandag ble hun EU-godkjent. Registrert på tirsdag, og de nye tidsriktige skiltene fra Lator skiltfabrikk ble montert. Endelig på veien! Det gjenstår fortsatt mye jobb. Mye kosmetisk både innvendig og utvendig, og det er på tide med en skikkelig gjennomgang av innredningen. Gassanlegget må få nye slanger, lekkasjekontroll og en skikkelig sjekk før det tas i bruk. Men nå må jeg faktisk bruke denne bilen noen uker, fordi blant annet Audi'n jeg har hatt som bruksbil siden i sommer trenger litt vedlikehold, og vil være ute av drift en periode.

Image

Image
Henrik Engen

Post Reply