Kald Start problemer Y1 Motor

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
JPE

Kald Start problemer Y1 Motor

Post by JPE »

ikke akkurat en Bus, men har en caddy med 1Y-motor (1,9d 64hk)
som jeg har begynt å få litt problemer med.., og regner med denne motorn er et kjent tema her inne.

Iallefall.. problemet er Kald start.. dvs problemet har kommet over tid, og blitt verre å verre..
i begynnelsen var det slik at man kunne stå å file litt på starteren ,men den ville ikke starte.
Slo man på og av tenninga og prøvde på nytt, så starta den momentant..

så ble det verre når det ble kaldt.. måtte stadig file på starteren lengre og lengre..
Men når den starta gikk den fint.. og ingen startproblemer når motoren ble varm.

Nå er det blitt så galt at man må kjøre den på start motoren i flere minutter før den starter!
den begynner å tenne ganske umiddelbart.. men man må liksom kjøre den på starteren helt til den "tenner" for fult
Når den først starter går den fint.

har sjekket Innstillinger på registrert, og alt står rett ,( pumpa er også innenfor verdier)
strømm til glødestifter og stifter Ok!

noen som har vært borti lignende?
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Kald Start problemer Y1 Motor

Post by Renax »

Vel, om glødinga er sjekket i alle ledd, og registeret er 100% så er det bare kaldstart og dårlig kompresjon igen å feilsøke... er vel eletrisk kaldstart på denne...
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Glødestifter er ohmet og ok?Er nesten sikkert at de er defekte.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
OddN
-
-

Post by OddN »

narle wrote:Glødestifter er ohmet og ok?Er nesten sikkert at de er defekte.
Enig med Jarle...
Har du tatt av strømskinna og målt de hver for seg?
JPE

Post by JPE »

har ikke Fysisk målet selve glødestiftene nei.
så skal teste ut dette
Renax
-
-

Re: Sv: Kald Start problemer Y1 Motor

Post by Renax »

JPE wrote:har ikke Fysisk målet selve glødestiftene nei.
så skal teste ut dette
Ikke nødvendig, bare bytt de;-) nesten garantert det som er problemet...
JPE

Post by JPE »

da var dommen klar.. 2 av 4 glødeplugger fungerer ikke i det hele tatt
så bøyer meg i støvet, og takker for hjelp :)

er det noen som dele tegninger på denne motoren?
tenker da på delenummer osv
OddN
-
-

Post by OddN »

Sjekk vagcat.com.
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Et kjent problemmed dise Motorer ! Noe gløgeplugger gløde ikke helt i stiften, bare et stykke ! Tester den gjerne med ei vannpumpetang på batteriet eller lage deg en Ladning til test !! Bytter du alle ?
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
JPE

Post by JPE »

bestilte 4 nye bosch plugger fra Tyskland, dem som stod i var av merket Brisk,og kan godt være at dem aldri har blitt byttet

en annen så ganske intresang ting jeg kom over var dette

Image

er det slik på denne motoren, som vist på bilde , at den skal stå innstil på "O" merket?
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Ha aldri sett disse ,O, merke ! hvor ha du det fra ? OT merke er mere klar for meg! Og du kjøre DIESEL !! da finst ikke noen 6 grad til instilling.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Renax
-
-

Post by Renax »

Har sett flere med "O" merket, men synes også det 6° merket er merkelig, det hører til på bensinbiler...
Mulig de har brukt samme svinghjul på bensin og diesel caddyer for å spare penger?
JPE

Post by JPE »

beklager litt sen tilbakemelding, bestemte meg for å bytte registerreim når jeg først var kommet i gang,
så idag fikk jeg deler og begynte å se litt nærmere på det.., Bilde over var ett jeg fant på nette.. hadde i utgangspunkt tatt høyde for at "hakkene" for spesialverktøyet var mekret på svinghjulet.. men oppdaget ganske fort at det ikke var tilfelle... så må si jeg sliter litt med å finne riktig merke.

men dette må jo være rett?
Oppdaga videre at det tildels er noen oljelekkasjer på Veiva, antar at dette er tettingen,Altså samme sa typen som sitter på kammen?
bestilte ikke Ny vannpumpe, vet ikke om den kanskje burde byttes på samme tid?

Image

Image

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, der var det jo litt oljelekkasje. Nå kan jo sånn simmeringslekkasje bli slynget ganske godt rundt og dermed gjøre det vanskelig å se nøyaktig hvor det kommer fra, men her er jeg fristet til å tro at det kommer lengre oppe ifra. Det ser faktisk våtere ut rundt akslingen til oljepumpe og vacuumpumpe.

Når det gjelder vannpumpa, så ser det ut som den er begynt å lekke, og da er det bare et tidsspørsmål før den tar kveld. Så det ville absolutt vært lurt å bytte når du først har det fra hverandre.
Renax
-
-

Post by Renax »

Det ser ut som riktig merke på svinghjul, men husk alltid å dra rundt motoren for hånd før du prøver å starte, så du ikke knekker ventiler på en slik tabbe[WINKING FACE]

Oljelekkasjen er ikke lett å se hvor det kommer fra, men når du først har reimene ute av veien så er det jo relativt fort gjort å bytte alle 3 stk simmeringer på den siden.

Vannpumpe pleier jeg å bytte ved registerbytte, på samme grunnlag: når reimene er ute av veien er det fort gjort, den er billig, det er mye mer arbeid å bytte den etterpå. Det er også sannsynlig at du får problemer med den før neste registerbytte...
JPE

Post by JPE »

da har man begynt og demontere litt,. takker for all hjelp så langt, har egentlig null kunnskap om disse motorene, har så vidt vært borti 2,5 Tdien til Vag!

ser ut som det kan være en lekkasje opp med det reimhjulet med vannpumpa, hva det nå enn er som sitter bak der..
oppdaga forøvrig noe interessant da reimhjulet på veiva ble tatt av...

så det ser vist ut som jeg må ha nytt det også!
Begynte og balle på seg med feil som må utbedres.. så Tanken begynner å slå meg at kanskje man burde gi opp, og bare sende den til spikker :oops:

Image
Image
Renax
-
-

Post by Renax »

Den der er stygg, må egentlig ha ny veiv for å fikse det 100%.
Men før den blir spiker er det kansje forsøket verd med locktite og ny bolt...

Har og sett en løsning med å borre opp hull i veiv og reimhjul, for å sette en stålbit inni, dette for å erstatte ødelagt orginalspor. Finner desverre ikke igen bildene av dette...
OddN
-
-

Post by OddN »

Minimum nytt reimhjul, og planing av veiva. Det går an å lage spesialverktøy for å plane veiva mens den står i bilen, har gjort dette selv, men min var ikke på langt nær så ille.

Det er også mulig å modifisere veiva til å passe på TDI-reimhjul. Har sett det og gjort med motoren på plass, men da begynner det å bli avansert.
Post Reply